Aihe: Millainen mikitys banjoon?
1
shellraiser
21.03.2007 18:19:32
Minkäslaista systeemiä tietäjät suosittelee? Käyytötarkoitus on lähinnä satunnaiset esiintymiset. Onko tollasesta kellään kokemuksia:

http://www.thomann.de/fi/shadow_shb1.htm

Vääristääkö soundia? Onko luotettava? Kiertääkö? Tarviiko tollanen "transducer-pickup" jonkinlaisen esivahvistimen? Meinaan kun tossa ei ole säätö mahdollisuuksia. Pystyykö tollasella äänittämään, jos sen kytkee suoraan raiturin line in'iin?

Tai jos banjon sisään virittäs jonkun tollasen lavalier mikin, esim:

http://www.thomann.de/fi/akg_c417l.htm

..niin kuinkas se pelittäis. Useimmat lavalier mikit näyttäis tarvitsevan phantomin.

Kuten kysymyksien tasosta voitte päätellä, olen täysin ummikko näissä asioissa, ja siksi pyydäkin viksumpien apua. Kaikki vihjeet ja ehdotukset on tervetulleita.

Piezoa en tahdo, enkä myökään humbuckeria. Etsin luonnollista soundia ja käyttömukavuutta kohtuullisella rahalla.

Kiitos.
Mase
22.03.2007 08:02:54
Tällä hetkellä minulla on kahdessa banjossa Pick-up the World -firman mikit. Soundi on mielestäni ollut ihan hyvä. Mikrofoni on pieni liuska joka pistetään tallan alle kalvon toiselle puolelle. Se maksaa 120$. Tämä systeemi vaatii esivahvistimen.

Tuolta löytyy informaatiota
http://www.pick-uptheworld.com/pickups.htm

Eikös tuo nyt just ole piezo ja sellaista ei haluttu? Mä en kyllä ymmärrä miksei piezo kelpaa(muuta kuin pakollisen esivahvarin takia). En mä ainakaan moitittavaa keksi noista omissa akustisissa kitaroissa olevista piezoista. Hyvä soundi, helppo käyttää eikä kierrä helposti(ite en ainakaan ole vielä saanut vinkumaan rokkipoppoon keikoillakaan).

Parempaan soundiin tietysti ulkoisella (konkka)mikityksellä, mutta en ainakaan jaksaisi säätää moisen kanssa keikalla, kun joskus pitää vähän liikkuakin ;)
Myydään Ibanez Concorde 12-kielinen, kysy!
risto
22.03.2007 09:20:22

Toisenkäden tietona eräät käyttävät mikkiä, joka tarralla kiinnitetään kitaran kanteen, eli banjossa kalvoon.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
shellraiser
22.03.2007 10:10:02
Mä en kyllä ymmärrä miksei piezo kelpaa(muuta kuin pakollisen esivahvarin takia)

Mulle on uskoteltu, että piezoissa on kuiva soundi. Niin ja toi esivahvistin on toinen syy.
Mutta toi vaikutti mielenkiintoiselta:

Millaisia esivahvistin vaihtoehtoja suosittelette? Millaisissa hinnoissa ne on? Tietenkin niihinkin saa menee rahaa kassikaupalla, mutta mihin hintaan saa toimivan ja luotettavan perus laatikon?

Ja jälleen kiitän.
mll
22.03.2007 12:07:30 (muokattu 22.03.2007 14:15:55)
Mulle on uskoteltu, että piezoissa on kuiva soundi. Niin ja toi esivahvistin on toinen syy.

Mutta toi vaikutti mielenkiintoiselta:

Millaisia esivahvistin vaihtoehtoja suosittelette? Millaisissa hinnoissa ne on? Tietenkin niihinkin saa menee rahaa kassikaupalla, mutta mihin hintaan saa toimivan ja luotettavan perus laatikon?

Ja jälleen kiitän

Piezoissa on usein hieman liian piezomainen kuiva soundi. Riippuu tietysti musatyylistä. Kaipaan itse kanssa hieman luonnollisempaa soundia. Nämä pick-up the worldin tuotteet ovat tuoneet ihan kohtuullisen tai peräti hyvän vahvistetun soundin. Olen käyttänyt niitä mandoliinissa, oktaavimandoliinissa, viulussa, banjossa ja 10-kielisessä kitarassa. Tottakai soundi voisi olla paljon parempikin, mutta akustisten soittimien mikittäminen on aina hieman kompromissihommaa. Ainahan voi käyttää ulkoista mikkiä, joka taas tuo omat vaikeutensa.

Palatakseni tuohon mikkiin, jota suosittelin. Jossakin pitäisi olla ääninäytteitä heidän mikeistään. Voisin kokeilla äänittää lähipäivinä näytteen ja lähettää sen sinulle.

Minulla on noita pick-up the worldin esivahvistimia, baggsin gigpro-esivahvistin ja sitten behringerin V-tone acoustic Adi21, jonka sain di-boksiksi yhdeltä kansantanssiryhmältä. Baggsin esivahvistin on selkeästi paras noista, ainakin mitä olen kitarassa kokeillut.

Esivahvistimiahan on pilvin pimein. En ole niissäkään mikään ekspertti.

Toivottavasti tästä on jotain apua.

Markus
AH3
22.03.2007 18:46:11
Minulla on tällainen malli banjossani...

http://www.thomann.de/fi/shadow_sh930.htm

Eli kyseessä pietzo-mikki. Mielestäni pietzo toimii paremmin banjossa, kuin kitarassa? Banjossa kun on melko kirkas ja selkeä saundi.
Hyvinä puolina ko. systeemistä voisi mainita: Helppo asennus, kelpo saundit ja siedettävä hinta + käyttö keikalla.

Miinuksina: Heppoinen mini-plugi, säädin yksikölle vaikeaa löytää järkevää paikkaa. Se kun on tarralla kiinni ja irtoaa aika helposti. Ei soitto siihen katkea, mutta kuitenkin.

Ko. systeemi kaipaa kyllä esivahvistimen, mutta sellaisen olisin kyllä hankkinut muutenkin akustisille kitaroilleni. Tietenkin kannattaa hommata sellainen boxi jossa on myös kunnon sävyn säätö mahdollisuus. Näin saat banjoosi lisää pehmeyttä, jos niin haluat. Sama myös akustisille kitaroillesi.

Yksi mahdollisuus on myös ulkopuolinen konkka-mikki, kuten Syrenin porukka on ongelman ratkaissut.
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
shellraiser
22.03.2007 19:56:34
Piezoissa näyttää olevan hintahaitari muutamasta kympistä useampaan sataseen. Mihin se hinta perustuu? Onko niissä oikeasti (esim. soundillisia) eroja?

Toi shadow'n tallallinen härveli ei kiinnosta sen takia, kun se johto tulee kalvon päälle. Mutta millaista esivahvistinta sen kanssa käytät? Noita esivahvistimiakin näyttää sit olevan tulitikkuaskin kokoisista laatikoista aina räkki laitteisiin asti... Huh, tuntuu aika loputtomalta suolta. Mitä enemmän polkee, sen syvemmälle vajoo. Mutta löytyykö joku luotettava laatikko sävyn säätö mahdollisuuksilla ja patteri käyttöisenä? Piuhakin vähemmän on hyvä.

Yksi mahdollisuus on myös ulkopuolinen konkka-mikki, kuten Syrenin porukka on ongelman ratkaissut.

Oksalan tyyli on kyllä aika ymmärrettävä, kun näitä vaihtoehtojen runsautta tutkailee. Toi ratkaisu on tavallaan "helpoin", mutta se sitoo soittajan yhteen paikkaan ja tulee yksi ständi lisää monesti jo niin ahtaalle esiintymsalueelle.

...mandoliinissa, oktaavimandoliinissa, viulussa, banjossa ja 10-kielisessä kitarassa.

Erittäin mielenkiintoinen soitin arsenaali. 10-kielinen kitara???

Hyviä vastauksia olette herrat antaneet, kiitän.
mll
22.03.2007 20:41:56 (muokattu 22.03.2007 20:45:22)
Piezoissa näyttää olevan hintahaitari muutamasta kympistä useampaan sataseen. Mihin se hinta perustuu? Onko niissä oikeasti (esim. soundillisia) eroja?

Kyllä siinä jotain eroja on pakko olla, kun esimerkiksi Highlanderin kitarapiezot maksavat n. 200€ ja halvimmillaan niitä piezoja saa parilla kympillä. Kokemukseni mukaan erot ovat aika huomattavia. Eri valmistajat käyttävät erilaista materiaalia. Pahimmillaan piezot ovat kitaroissa epämiellyttävää kihinää ja parhaimmillaan ne ovat ihan kelvollisia, oman kokemukseni mukaan. Esivahvistin vaikuttaa tietysti myöskin huomattavasti asiaan.

Banjoissa piezot voivat ehkä toimia paremmin, ei ole kokemusta.

Noita esivahvistimiakin näyttää sit olevan tulitikkuaskin kokoisista laatikoista aina räkki laitteisiin asti... Huh, tuntuu aika loputtomalta suolta. Mitä enemmän polkee, sen syvemmälle vajoo. Mutta löytyykö joku luotettava laatikko sävyn säätö mahdollisuuksilla ja patteri käyttöisenä? Piuhakin vähemmän on hyvä.

Minulla on tällainen Baggsin esivahvistin. Se on ollut ihan luotettava. http://elderly.com/new_instruments/items/GIGPRO.htm. Sävynsäätöinä siinä on perinteiset treble ja bass. Tämä on patterikäyttöinen. Niitä saa ainakin Juha Lottoselta www.lottonen.com.

Oksalan tyyli on kyllä aika ymmärrettävä, kun näitä vaihtoehtojen runsautta tutkailee. Toi ratkaisu on tavallaan "helpoin", mutta se sitoo soittajan yhteen paikkaan ja tulee yksi ständi lisää monesti jo niin ahtaalle esiintymsalueelle.

Ulkoinen mikitys on tietysti aina luonnollisin vaihtoehto. Niin kuin sanoitkin, ett mikkiständit ovat sitten tiellä eikä pääse liikkumaan yhtään. Vielä kun lisätään siihen rumpali niin soppa onkin sitten valmis...

Tämä mikitysasia on kyllä aika loputon suo. Pähkäilen tässä itsekin, että miten saisi akustisen kitaran kuulostamaan vahvistettuna oikeasti akustiselta kitaralta, eikä sisäisellä mikillä varustetulta akustiselta kitaralta. Ulkoiseen mikitykseen en haluaisi lähteä, koska lyömäsoittaja hakkaa vierellä, eikä pääse heilumaan mihinkään suuntaan. Voi olla, että kyllästyn ennen kuin löydän mitään ultrahyvää, jos sellaista nyt edes onkaan.

Erittäin mielenkiintoinen soitin arsenaali. 10-kielinen kitara???

Ostin 12-kielisen, muutin virettä ja otin pois pari viritystappia/kieltä. Eihän se enää ole 12-kielinen vaan 10-kielinen...

Hyviä vastauksia olette herrat antaneet, kiitän.

Ollos hyvä.

Markus
shellraiser
23.03.2007 21:07:23
Taidan tilata tollasen Pick-up the World -firman mikin. Esivahvistimesta täytyy viellä kysellä vaikka tuolta akustisten kitaroiden osastolta.
Kiitos vinkeistä, varsinkin Markukselle. Millä muuten Markuksen musanäytteissä olevat banjot on äänitetty?
mll
23.03.2007 22:04:42
Taidan tilata tollasen Pick-up the World -firman mikin. Esivahvistimesta täytyy viellä kysellä vaikka tuolta akustisten kitaroiden osastolta.
Kiitos vinkeistä, varsinkin Markukselle. Millä muuten Markuksen musanäytteissä olevat banjot on äänitetty?

Olen äänittänyt ne ääninäytteiden banjot AudioTechican 4033 -mikrofonilla.

Jos viitsit odottaa niin ensi viikolla voisin lähettää sinulle niitä näytteitä. Minulla ei tällä hetkellä ole kunnon esivahvistinta l. en siis voi äänittää nyt. Haen esivahvistimeni takaisin viikonloppuna, joten voisin lähettää esimerkiksi ensi keskiviikkona ääninäytteitä. Ei sillä tilaamisella varmaan kuitenkaan niin kiire ole.

Voisin pistää sisäisen mikin lisäksi ääninäytteitä tuosta joutsenkaulaoptiosta myös.

Olisi mukava, että kuulisit ennen kuin ostat, ettet sitten syytä minua, jos mikrofoni ei miellytäkään yhtään.

Voisit varmaan pistää emailisi minulle pikaviestinä.

Markus
rintapek
24.03.2007 00:16:35

Mulle on uskoteltu, että ...

Haluamiasi vastauksia varmasti olet jo saanut tuossa yläpuolella.

Jos mikkejä on tuhat ja soittajia tuhat, niin yhdistelmiä on miljoona.
Jos palstalla neuvotellaan siitä, mikä niistä on paras, parempi, parhain, niin serverin kovalevy loppuu, ennenkuin vastaus löytyy.

Monet uskottelut voit jättää omaan arvoonsa.
Lopuista voit valita itsellesi parhaiten sopivat.

Tekninen tietämys on vain osa asiaa.
Omat korvat ovat ne, joiden mukaan edetään.Pitäisi edetä. Minun mielestäni. Syteen tai saveen.
Korvia ei voi lainata tai vuokrata. ( Niin no, osto/laina/vuokrakorvia kutsutaan "miksaajaksi", mutta sitä ei kysymyksellä haettu.)
One kind of music only - the good kind
Puavali
24.03.2007 08:07:40
...Jos mikkejä on tuhat ja soittajia tuhat, niin yhdistelmiä on miljoona...

_Mahdollisia_ yhdistelmiä olisi miljoona... Ei kai kaikki tuhat soittajaa hankkisi kaikkia tuhatta mikkiä?
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Marzi
31.03.2007 04:27:05

Lukematta kaikkea, hoida B-Bandin tallamikki. Ei tuu miksaajat silmille. :D Ja anteeksi. :D
No yhyy.
-Orion-
31.03.2007 22:26:15
no en kyllä tiä pätkääkää banjoista mutta ny ku täällä näitä banjon soittajia on nii te saattasitte tietää:
Että onkos Flogging Molly-nimisen bändin kappale "Drunken Lullabies" niitten oma vai onko se joku coveri?:D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)