Flow 19.03.2007 12:29:54 | |
---|
Suomeksi on kirjasarja tullut luettua ja juuri viimeviikolla tilasin ensimmäisen osan englanniksi. Saa nähdä milloin kerkeän sen lukemaan kun vinopino on vanhoja projekteja kesken. When you reach the end of your rope, tie a knot in it and hang on.
-Thomas Jefferson |
myrtonen 19.03.2007 12:54:35 | |
---|
Jos verbaaliakrobatia tarkoittaa päiväkotilaista naurattavia, liioiteltuja ilmaisuja ja vierasperäisiä "groblasgthorglar" -tyyppisiä nimiä sisältäviä lauseita jäsenneltynä hieman erikoisesti, on kyseinen teos kyllä taidonnäyte kyseiseltä alalta. Mutta päätöntä sähellystähän tuo kyllä pääasiassa on. Myös elokuva oli huonoimpia näkemiäni, samantyyppistä sähellystä kuin kirjassakin pääosin. |
ruuvimeisseli 19.03.2007 14:57:01 | |
---|
Suomeksi olen lukenut kaikki kirjat, ja vähän aikaa sitten luin ensimmäisen kirjan englanniksi. Nerokkaita juttuja löytyy ja välillä saa nauraakin, oikein hyvä kirja. Mutta ei kuitenkaan ollut niin hyvä kuin olisin hehkutuksen perusteella kuvitellut. "Hey babe, this guy boring you? Come with me - I'm from another planet" Tälle olen revennyt monta kertaa jostain syystä :D. |
Wespa 19.03.2007 17:33:27 (muokattu 19.03.2007 17:35:35) | |
---|
Lyhyesti sanottuna: parhautta! Kaikki viisi osaa kutkuttavat nauruhermoja enemmän kuin mikään muu vastaan tullut. Ihan hyviä suomennoksetkin ovat, mutta kyllä alkukielisistä saa vielä asteen verran enemmän irti. Jotenkin Adams hallitsee absurdin huumorin paremmin kuin kukaan muu, Pratchett pääsee toki lähelle. Se suomenkielinen radiokuunnelma joskus 90-luvun alkupuolella oli erinomaisesti tehty, tekisipä melkein mieli kuulla uudestaan. Edit. Jaa taisikin kuunnelma olla tehty jo kultaisella 80-luvulla. No minä kuulin sen vasta 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
Zed 19.03.2007 18:50:29 | |
---|
Jos verbaaliakrobatia tarkoittaa päiväkotilaista naurattavia, liioiteltuja ilmaisuja ja vierasperäisiä "groblasgthorglar" -tyyppisiä nimiä sisältäviä lauseita jäsenneltynä hieman erikoisesti, on kyseinen teos kyllä taidonnäyte kyseiseltä alalta. Mutta päätöntä sähellystähän tuo kyllä pääasiassa on. Tuossapa kompaktissa paketissa omatkin tuntemukseni. Suhtautumiseni kaikkeen taiteeseen on yleisesti ottaen erittäin avaramielinen, mutta tämän kohdalla tuli raja vastaan. Kolmesti olen yrittänyt ensimmäisen osan lukea, mutta kesken on aina jäänyt. >-))))))))))))))>
JÄTTISÄYNÄVAE!!1 Kalvetkaa, kalamiehet. |
thescientist 19.03.2007 21:59:54 | |
---|
Onhan tää maailman paras kirja. Pari vuotta on jo vierähtäny kun oon viimeksi lukenut, voisi kesällä vetästä läpi. "This blind date might take you to places unknown and it will be new and scary and vital"
Kuunneltua
Romantikkoitkijät #30 |
Jarkko G. 19.03.2007 22:40:55 | |
---|
Kirja (jossa kaikki trilogian 5 osaa) jäi kesken, kun ei tuntunut taso nousevan ekan osan tasolle, ehkä luovutin liian äkkiä? Vanha BBC:n tv-sarja on hyllyssä dvd:llä, se on hyvä. Elokuva näkemättä. "Run to the bedroom, in the suitcase on the left
You'll find my favourite axe.." |
fridgebuzz 20.03.2007 02:12:41 | |
---|
Mä oon täysi fani; hyllystä löytyy trilogia yksissä kansissa sekä suomeksi, että englanniksi, ja pokkareina myös melkein kokonaan. Myös miltei kaikki muu Adamsin kirjallinen tuotanto löytyy (kaikki suomennetut + kourallinen englanninkielisiä). Tuo alkuperäinen kuunnelma on myös kasetilla, kuten myös Adamsin itsensä lukema Dirk Gently -tuplakasetti. Suomenkielistä kuunnelmaa en muistaakseni ole kuullut. Leffasta diggasin todella paljon, alkuperäinen BBC:n sarjakin on tullut tuijotettua, vaikka se melko tylsä ja korni paikoitellen onkin. |
ville viaton 20.03.2007 10:21:32 | |
---|
Jos pitää Hitch-hikerista kannattaa myös lukea nuo Douglas Adamsin "Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimisto"-kirjat. Ei ehkä yllä aivan samalle tasolle, mutta erittäin hohottavaa luettavaa. Rock'n'roll is never die. |
wrshredder 20.03.2007 11:29:27 | |
---|
Armeijan Rova-leirillä tuli luettua tämä (siis kai se eka osa vaan ,en tiä). Lempihahmoni on ehdottomasti Marvin, maanisdepressiivinen paranoidi androidi, jonka sarkastiset heitot ovat jotain aivan mahtavaa. Juu sama homma. Muuten ei huumori ja muutenkaan ei oikein ottanut tuulta alleen. Enemmän sekosin LOTR parodiaan Loru Sorbusten Herrasta. Katsoin tosta jonku vanhan leffanki. Se oli ihan viihdyttävä ,muttei huumori ollut taaskaan tarpeeksi herskyvää mulle. Pitäs nähdä se uus versio joskus.. THV-Klubi#52
S.M.A.K - perustajajäsen
"Tämä jatkuva yksinäisyys käy päivä päivältä yhä rankemmaksi oikealle ranteelleni.." |
gandar 20.03.2007 11:36:49 | |
---|
Enemmän sekosin LOTR parodiaan Loru Sorbusten Herrasta. Minulle taas ei tuo iskenyt yhtään. Fantasiaparodiasta puhuttaessa Terry Pratchett on ehdoton ykkönen. Ja siis kyllä, olen Douglas Adamsin teosten ystävä, suunnilleen kaikki on luettu ja aika iso osa alkuperäiskielelläkin. Ceci n'est pas une signature |
Jkob 20.03.2007 12:25:36 | |
---|
Minulle taas ei tuo iskenyt yhtään. Fantasiaparodiasta puhuttaessa Terry Pratchett on ehdoton ykkönen.
Canal+ näytti jonkun THS -"parodian". En nyt muista mikä koko trilogian nimi oli mutta tämä näytetty osa oli "Kaksi Dildoa". Mainittakoon vielä että elokuva oli k-18 ja näytettiin joskus yhden jälkeen. Off-topic taas Wanking is timeless |
Canal+ näytti jonkun THS -"parodian". En nyt muista mikä koko trilogian nimi oli mutta tämä näytetty osa oli "Kaksi Dildoa". Mainittakoon vielä että elokuva oli k-18 ja näytettiin joskus yhden jälkeen. Off-topic taas Oon nähnyt tuosta sen ykkösosan ja nauratti pirusti kun örkit oli naimapuuhasilla isotissisen naisen kanssa :D " 5-vuotiaana tarhassa samanikäinen tyttö vaan sanoi "Moi" ja sitten nykäs meikäläiseltä housut alas. Kalsarit ja kaikki.
Se oli magein juttu mitä mä oon ikinä kokenut."
Naama-amis |
Sammo 21.03.2007 09:17:34 | |
---|
Heikki Kinnusen narratoima 25 tuntinen radiokuunnelma vuodelta 1985 ei tosiaan ole pöllömpi sekään. Itseasiassa aivan mahtava Pink Floydin musiikkia myöten. Mun mielestä tuo radioteatterin kuunnelma on eniten kolahtanut versio Käsikirjasta. Varmaan sen takia että se on myös ensimmäinen versio mihin minä tutustuin. Ja suurin kiitos siitä menee mun mielestä Pekka Markkulan suomennokselle, joka on suomentanut myös ensimmäisen kirjoista (mutta kaikki jaksot kuunnelmasta mukaan lukien Maailmanlopun ravintolan). Kirjasarjan myöhempien osien suomennoksesta mun mielestä puuttui 'se jokin'. Ja taas kerran pitää mainita että Helmet-kirjastosta löytyy kirjojen lisäksi kuunnelmat suomeksi, sekä äänikirjat Douglas Adamsin lukemana että alkuperäinen BBC-kuunnelma c-kasettina (tämä tosin oli huonokuntoinen jo vuosia sitten -- eikä ollut yhtä hyvä kuin Kinnusen narratoima) "Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S |
Vainaja 21.03.2007 13:37:57 | |
---|
Joo olen lukenut kyseisen trilogian ja myöskin kattonut elokuva sekä sen minisarjan. Diggaan enemmän siitä sarjasta koska se on uskollisempi kirjan juonelle, kun taas elokuvassa sitä on muokattu liikaa. Tosin point-of-wiew gun kuulostaa ihan Adamsin keksimältä joten se sopii linnunradan maailmaan. odottelen nyt vaan jatko osaa..millonkahan se mahtais olla tulossa? Calling Mr.Killjoy... |
eewo 21.03.2007 16:35:23 (muokattu 21.03.2007 16:37:08) | |
---|
Joo olen lukenut kyseisen trilogian ja myöskin kattonut elokuva sekä sen minisarjan. Diggaan enemmän siitä sarjasta koska se on uskollisempi kirjan juonelle, kun taas elokuvassa sitä on muokattu liikaa. Väittävät että Adams olisi itse käsikirjoittanut leffan, mikä vaikuttaa aika oudolta leffan tasoon nähden. Mutta ainakin tuo point-of-view-gun vaikuttaa aivan Adamsilta, kuten jo sanoit. Enemmän sekosin LOTR parodiaan Loru Sorbusten Herrasta. Tämä on aika kova kans, mutta ei (tietenkään) yllä Linnunradan Käsikirjan tasolle! "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy |
oo-p 21.03.2007 21:22:26 | |
---|
Jos verbaaliakrobatia tarkoittaa päiväkotilaista naurattavia, liioiteltuja ilmaisuja ja vierasperäisiä "groblasgthorglar" -tyyppisiä nimiä sisältäviä lauseita jäsenneltynä hieman erikoisesti, on kyseinen teos kyllä taidonnäyte kyseiseltä alalta. Mutta päätöntä sähellystähän tuo kyllä pääasiassa on. Myös elokuva oli huonoimpia näkemiäni, samantyyppistä sähellystä kuin kirjassakin pääosin. Ethännää ymmärrää mittää. Esimerkiksi Adamsin asioiden kuvailu, vertailu, adjektiivien käyttö ja havainnollistaminen on vertaansa vailla. Teksti on jouhevaa, hyvällä tavalla pohdiskelevaa ja mukaansa tempaavaa. Ehdottoman koukuttavaa. Juoni on yksinkertainen, mutta antaa mahdollisuuden mahtavan huumorin viljelyyn ja sitä mahdollisuutta Adams on osannut myös käyttää. Mainitseppa joku parempi huumoripitoinen kirja, niin luen sen heti. ..kaikesta päätellen et harrasta suuresti myöskään elokuvia, vai oletko kenties sukua Tapani Maskulalle? Terve, ja kiitos kaloista! |
oo-p 21.03.2007 21:25:07 | |
---|
Väittävät että Adams olisi itse käsikirjoittanut leffan, mikä vaikuttaa aika oudolta leffan tasoon nähden. Adams aloitti aikoinaan leffan käsikirjoituksen, mutta toiminta oli hidasta ja niinpä hän ehti heittää veivinsä ennen kuin teksti valmistui. En sitten tiedä, että kuka käsiksen saattoi loppuun.. Terve, ja kiitos kaloista! |
noir 22.03.2007 06:23:38 | |
---|
Vanha BBC:n tv-sarja on hyllyssä dvd:llä, se on hyvä. Omasta mielestäni tuo sarja on tylsä. Kirjasarjan suurena ystävänä sain hymähdettyä pariin kertaan, mutta en kyllä suosittelisi kuin intressinä faneille. Tämä uusi elokuva sen sijaan oli mukavan tiivis ja vauhdikas paketti ja oli saatu mielestäni vastaamaan kirjan tunnelmaa. En myöskään oikein tiedä, miten Adamsin tyyli olisi mitenkään väkinäistä. Onhan se omanlaistaan ja jatkaa samaa linjaa, mutta en ainakaan itse kyllästynyt siihen missään vaiheessa. Pratchett on mielestäni pitkälti samanlainen tyyliltään, mutta puuduttaa meikäläisen yleensä jo toisessa luvussa. Liekö sitten vaikuttajana ideoiden ja maailmojen ero... Leffa oli aika pettymys. Tapahtu samalla tavalla ku lotrin kanssa että olin lukenut kirjan juuri ennen elokuvaa. "EI TOLLA OLLU SINISET KENGÄT KIRJASSA, OMG OMG OMG". Ehkä vika oli hieman minussakin. Tuolla asenteella suosittelen lopettamaan joko lukemisen tai elokuvien katselemisen, tai molemmat. Heti. I don't like my women aggressive - I like 'em violent Mystisesti hintahtavat romantikot #1 |
LiiMaNHeNKi 22.03.2007 19:13:30 | |
---|
Muistinko muuten mainita, että olen joskus hieman hajamielinen? |