Aihe: Tehokysymys
1 2 3
Rantsula
18.03.2007 01:44:53
Itellä on tehokkaamman kaapin hommaaminen ajankohtaistä myös.
Nykyinen laney bc120 riittää klubikeikalle ihan kohtalaiseti sen kompressorin avulla. Ulkoilmaan pitäisi saada edukkaasti asialliset kamat parin kk päästä. Behringerin 8x10"kuulosti kyllä ihan hyvältä kaupassa, mutta miten jaksaa sitten keikalla.. Hinta tietty rajoittaa nyt kamojen hommaamista, mutta mitä ulkokeikalle pitäisi laittaa tehoja ja kartionpinta-alaa?
Kai täs viäl soittamaan oppii. :D
slapvete
18.03.2007 09:53:52
Parasta ihmiselle ja apinalle on EBS:n 8x10. Tosin kallis.

Tai hoida 2 Warren 4x10-pömpeliä. http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/154/177/w_410_pro.phtml

Ei ole hirveän kallista, ja tilanteen mukaan voi ottaa joko yhden tai kaksi kaappia keikalle. Tiedän erään ammattirokkibasistin joka vetää nimenomaisesti ko. systeemillä.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
Rantsula
18.03.2007 22:11:51
Jaa, että tommonen. Ongelmaksi tuon kaapin kanssa tulee sen riittämätön alataajuksien toisto käytössäni. Olisi hyvä että kaappi toistaisi n.35 hertsiin asti. Nykyinen treenikaappi 4x10" ei juuri alle 50Hz mene ja se on varsin nihkeätä. Oiskohan sitten 4x10" ja 15" +nuppi mitään. Tai kaksi 15" torvilla.
Kai täs viäl soittamaan oppii. :D
piivei
19.03.2007 16:59:13
Makuasioita nämä mutta mä oon ytkänny tosta EBS:stä just sen takia että se ei toista kauhean matalalle(muistaakseen 70Hz), soundi säilyy selkeämpänä bändisoiton seassa ja turha humina jää pois.
markotetri
20.03.2007 19:35:27
Pikkuisen haluaisin hämmentää tätäkin soppaa...

Tehokysymykset eivät koskaan ole täysin yksiselitteisiä. Ensinnäkin tehojen ilmoittaminen ei ole säännönmukaista (peak/rms/program...). Toiseksi, usein maksimitehon merkitystä korostetaan tarpeettomasti. Kolmanneksi, hyvin monissa tapauksissa kaiuttimen valinta ratkaisee paljon enemmän kuin käytettävissä oleva wattimäärä.

En suinkaan tarkoita, etteikö wateilla ole merkitystä. Käytännössä teho ratkaisee kuitenkin vähemmän kuin äkkinäinen luulisi. Kerrataanpa faktoja: Tehon kaksinkertaistaminen lisää äänenpainetta vain sen verran, että sen juuri huomaa (n.3dB). Kuulovaikutelmassa äänen voimakkuuden kaksinkertaistaminen (siis "tulee kaksinkertaisella volumella") vaatii tehon kymmenkertaistamisen.

Lisäksi matalimpien taajuuksien tolkuton korostaminen syö tehoa tarpeettomasti. Väitän tässä, että sisätiloissa juuri yksikään basisti ei huomaa eroa, jos basson alarajataajuus siirretään esim. 40Hz:stä 60Hz:iin. Korostamalla 80-100Hz aluetta saadaan huomattavasti selkeämmin "potkua" soundiin kuin lisäämällä kaikkein alimpia taajuuksia. Ja fakta on se, että esim saman äänenpaineen tuottaminen 40Hz taajuudella vaatii kaksinkertaisen tehomäärän 80Hz verrattuna.

Vielä lisää raakoja väittämiä: Bassokaiuttimia ei yleensä ole suunniteltu hyvään bassotoistoon! Kaiuttimien rakenne on enemmänkin yläbasso- ja alamiddlepainotteiseen soundiin sopiva. Tästä johtuen alataajuuksien toisto vaatii vahvistimelta entistä enemmän tehoreserviä.

Ensiapuna kuuluvuuden puutteeseen olisikin mielestäni 1) EQ:n uusiksi miettiminen: Jos kaikki keskialueet on ruuvattu pois, ei soundista saa selvää vaikka watteja olisi tuhansia. 2) Kaiuttimen valinta: Käyttötarkoitukseen sopimaton tai hyötysuhteeltaan huono kaiutin tekee vahvistimen loistavuuden tyhjäksi. 3) Kaiuttimen sijoittelu: Vastoin yleistä käsitystä ihmisen korvat eivät ole pohkeissa. Kaappi ylemmäs tai soittaja lattialle!

Jos kuitenkin joku haluaa panostaa tehoon, kannattaa ehdottomasti panostaa myös kaiuttimiin, sillä ilman kunnon kaappia tehot menevät julmasti hukkaan. Ja varautukoon siihen, että keikalla miksaaja tulee checkissä säälimättä vaatimaan bassoa lavalla hiljemmalle...
Artificiality is normal to the medium.
IiroK
20.03.2007 19:52:42
Joku miksaaja joskus sanoi että väh. 300w pitää olla, että kannattaa keikalle lähteä. Itse olen kyllä sitä mieltä, että pienempikin riittää.
Teijo K.
20.03.2007 19:57:40

Joku miksaaja joskus sanoi että väh. 300w pitää olla, että kannattaa keikalle lähteä. Itse olen kyllä sitä mieltä, että pienempikin riittää.

Mie olen miksaaja ja miulle riittää bassoon keikalla 50wattia.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja.
-Zetterberg
poppamies
20.03.2007 20:09:46

Mie olen miksaaja ja miulle riittää bassoon keikalla 50wattia.

Kyllä sä mixaat tosi pieniä keikkoja jos sulle riittää 50w. Ei 50wattisella combolla soita ensimmäistäkään pubirokkikeikkaa niinku minun mielestä, niinku. Saa tietenkin soittaa mutta ei oo soittajalla eikä kuulijoilla yhtään hauskaa, niinku. Kun se basso ei kertakaikkiaan kuulu yhtään mihinkään. Tai jos kuuluu niin se on vain sellasta keskiäänen honotusta.
G strings are for strippers!
Teijo K.
20.03.2007 20:18:09 (muokattu 20.03.2007 20:20:29)

Kyllä sä mixaat tosi pieniä keikkoja jos sulle riittää 50w. Ei 50wattisella combolla soita ensimmäistäkään pubirokkikeikkaa niinku minun mielestä, niinku. Saa tietenkin soittaa mutta ei oo soittajalla eikä kuulijoilla yhtään hauskaa, niinku. Kun se basso ei kertakaikkiaan kuulu yhtään mihinkään. Tai jos kuuluu niin se on vain sellasta keskiäänen honotusta.

Miulla on jokunen kilowatti käytettävissä PA-kamojen puolesta tuossa isommassa salissa missä olen miksaillut. Saa basson tulemaan niin että rintalasta ruskaa. ;) Vaikka ei olisi bassokamoja ensinkään.

Tuossa juuri oli yksi keikka sitten pienessä noin 100 hengen salissa, ja 50w Fender Bassman nuppi riitti hyvin helisyttämään ikkunoita ja antamaan ääntä niin että se tuntui kun siellä yleisön seassa käveleskeli. Hyvin riitti toistamaan kontrankin botnen.

Toi on muuten tosi hauska kun tullaan heittämään jotain mutua, kun puhutaan ihan kokemuksesta.

Ps. kuka muuten puhui yhtään mitään jostain pubirockista? En minä ainakaan. Tai combosta?

-Zetterberg
hemmo
20.03.2007 20:21:44

150 PUTKIwattia riittää saamaan kaapin henkiin mutta trankkupuolella sanoisin että ei riitä mihinkään. Kunnon potku perseen takana takaa hyvän fiiliksen soittaa varsinkin jos bassosta puhutaan:)

Sataviisikymmentä putkiwattista bassostykeä saat kyllä hakea. Yleensä on, niinku, tällee: 50 W, 100 W, 200 W, 300 W ja 400 W. Pääteputkien tehon mukaan.
Retkussa on meidän meikkis
Teijo K.
20.03.2007 20:23:13

Sataviisikymmentä putkiwattista bassostykeä saat kyllä hakea. Yleensä on, niinku, tällee: 50 W, 100 W, 200 W, 300 W ja 400 W. Pääteputkien tehon mukaan.

Olihan siullakin 120w putkipääte vähän aikaa.

-Zetterberg
hemmo
20.03.2007 20:26:47

Toi on muuten tosi hauska kun tullaan heittämään jotain mutua, kun puhutaan ihan kokemuksesta.
Ps. kuka muuten puhui yhtään mitään jostain pubirockista? En minä ainakaan. Tai combosta?

Elä sie hermoile.

Jos sen sun 50 W Fendet Bassman 50 nupin kytkee esim. rantasaunan elikkästen Ampeg 8x10 kaapin perään niin mökää lähtee parhaimmillaan...ööh, noin 121,5 dB/ 1m päästä mitattuna. Munsta 110 dB mökää kaapista on jo aikasta paljon.
Teijo K.
20.03.2007 20:29:02

Elä sie hermoile.

Jos sen sun 50 W Fendet Bassman 50 nupin kytkee esim. rantasaunan elikkästen Ampeg 8x10 kaapin perään niin mökää lähtee parhaimmillaan...ööh, noin 121,5 dB/ 1m päästä mitattuna. Munsta 110 dB mökää kaapista on jo aikasta paljon.

No hyvin riittää loungensoittoon, ettei mumoilla mene kahvit väärään kurkkuun.

-Zetterberg
hemmo
20.03.2007 20:31:54

No hyvin riittää loungensoittoon, ettei mumoilla mene kahvit väärään kurkkuun.

Ei, vaan ne juo katsos tassilta elikkäs lautaselta, niin alkaa käsi täriseen.
poppamies
20.03.2007 20:53:36

Joo, pääte. Monster. Mut sitä ei lasketa. Ja sitä paitsi se sama laite on nyt Poppixella. 8-)

Niin on! Ja se on nyt ollut huollossa Mäntymaalla ja on elämänsä kunnossa. Siinä ei ollut sitä bassovahvistimelle niin tärkeää takaisinkytkentää ollenkaan kun oli alunperin suunniteltu yleisvahvistimeksi. Juha laittoi siihen sitä takaisinkytkentää Monsternaiseenn tyyliin ja siihen tuli aivan uudenlainen potku ja särmä, yksinkertaisesti soundi tiukkeni huomattavasti.
Ja sulle Arva. Tämän thredin alkuperäisen kysyjaän kysymys kuului : riittääkö 150w trankku nuppi monipuoliseen keikkakäyttöön". Sinun vastaukseen viitaten, ja alkuperäiseen kysymykseen vastaten sanon edelleen että 50w ei riitä mihinkään.
Teijo K.
20.03.2007 20:56:27

Niin on! Ja se on nyt ollut huollossa Mäntymaalla ja on elämänsä kunnossa. Siinä ei ollut sitä bassovahvistimelle niin tärkeää takaisinkytkentää ollenkaan kun oli alunperin suunniteltu yleisvahvistimeksi. Juha laittoi siihen sitä takaisinkytkentää Monsternaiseenn tyyliin ja siihen tuli aivan uudenlainen potku ja särmä, yksinkertaisesti soundi tiukkeni huomattavasti.
Ja sulle Arva. Tämän thredin alkuperäisen kysyjaän kysymys kuului : riittääkö 150w trankku nuppi monipuoliseen keikkakäyttöön". Sinun vastaukseen viitaten, ja alkuperäiseen kysymykseen vastaten sanon edelleen että 50w ei riitä mihinkään.

Mulla se on riittänyt hyvin, 15 keikkaa viimevuonna ja aina pöhisi just niin paljon kun pitikin. Tosin osan noista keikoista soitin akustisesti, pelkällä kontralla ihan ilman mitään vahvistimia. Mainiosti riitti siihen kontekstiin missä soitin.

Sä et poppis näemmä tiedä sen pubirockin ulkopuolisesta soittamisesta mitään.

-Zetterberg
poppamies
20.03.2007 21:09:13

Mulla se on riittänyt hyvin, 15 keikkaa viimevuonna ja aina pöhisi just niin paljon kun pitikin. Tosin osan noista keikoista soitin akustisesti, pelkällä kontralla ihan ilman mitään vahvistimia. Mainiosti riitti siihen kontekstiin missä soitin.

Sä et poppis näemmä tiedä sen pubirockin ulkopuolisesta soittamisesta mitään.

Olen minä soittanut kaikkea hautajaisista festareihin asti ja olen aina vain ja yhä edelleen sitä mieltä että 50w trankkuvehkeellä ei sitten soiteta kuin häitä ja hautajaisia.
Teijo K.
20.03.2007 21:17:12 (muokattu 20.03.2007 21:22:26)

Olen minä soittanut kaikkea hautajaisista festareihin asti ja olen aina vain ja yhä edelleen sitä mieltä että 50w trankkuvehkeellä ei sitten soiteta kuin häitä ja hautajaisia.

No muutit sentään mielipiteesi, aiemmin se oli että 50w ei kelpaa mihinkään. Nyt sentään jo häihin ja hautajaisiin.

Toi miun Fender on sitten vielä täysputki. 50 wattia. Ja olen soittanut sillä paljon muutakin kuin häitä ja hautajaisia. Mie olen siis ihan oikeasti tehnyt sen. Alkuvuosina jopa pubirockia. Silloin ei ollut tuo sama Bassman, mutta samanlainen.

Niin, ne ihan ilman vahvaria, kontralla akustisesti soitetut keikat oli teatterisäestystä, ei siis hautajaisia tahi häitä ja riitti äänentoistoksi 0 wattia.

-Zetterberg
Wolfie
20.03.2007 21:32:23
Itselläni on Laneyn vahvistin ja 2x15" kaappi. Vahvari antaa kaapin haluamaan 8 ohmiin 100 wattia. Keikoilla en ole kyseistä pömpeliä päässyt käyttämään, mutta treeneissä tuo hökötys kyykytti kaikki muut soittimet helposti. Uskoisin tehon riittävyyden olevan hyvin pitkälti kiinni kaapin rakenteesta ja kartiopinta-alasta. Koulun yhdellä 15" elementillä varustetut tehokkaammat combot jäivät auttamatta rannalle ruikuttamaan kun Laneyn toi vierelle ja nosti volumet yli 3:n. Comboilla joutui pitämään namiskat ainakin klo 2:ssa ennen kuin alkoi bassolle riittävästi muun mekkalan oheen kaistaa muodostumaan edes jollain tavalla.

Liekö sitten combojen huonoutta, Laneyn hyvyyttä vai käytön jälkeä combojen elementeissä, mutta olin myyty kerralla, kun sain kuulla ensimmäisen kerran 2x15" bändisoiton kera. Kauneutta...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)