manto 18.03.2007 22:34:45 (muokattu 18.03.2007 22:38:24) | |
---|
Niin, otin vf160:llä ja ada8000:lla talteen meidän viime keikan ja laulaja sitten lauloi aika paljon reilummin (l. kovempaa) kuin soundcheckissä. Tuloksena laulu raita särkyy kautta linjan. (Eli yksinkertaisesti, jos olisin lauteilta voinut lähteä pois ja mennä kuuntelemaan tallennusta kesken keikan, jolloin olis vain vääntänyt ada8000:n tulevaa volumea pienemmälle niin ongelmaa ei olisi.) Muut raidat onnistui olosuhteisiin nähden ihan ok, joten mietin, että onkohan tuolle raidalle tehtävissä mitään? -manto- ps. Yhden korjauksen tiedän tietysti heti eli nauhoitan seuraavan keikan paremmin.. |
Lennu 18.03.2007 22:39:58 | |
---|
On niitä jotain clip removal- plugareita, mutta eipä juuri hajua miten ne pelittää. Au! Kusi-Leinonen on enoni eli sukua. |
EP 18.03.2007 22:40:54 | |
---|
..Muut raidat onnistui olosuhteisiin nähden ihan ok, joten mietin, että onkohan tuolle raidalle tehtävissä mitään? Ei kai muuta kun roskikseen ja laulaa se uusiksi! :) |
hiski 18.03.2007 22:42:54 | |
---|
Laulaja paikkaa lauluraidan jälkikäteen. |
manto 18.03.2007 22:43:32 (muokattu 18.03.2007 22:48:02) | |
---|
Ei kai muuta kun roskikseen ja laulaa se uusiksi! :) Tuo kävi mielessä. Vois olla aika tyly veto... clip removal: Tuota täytynee vähän tutkia. Vieraalta kuullostaa juu... |
kivi 19.03.2007 00:45:58 (muokattu 19.03.2007 00:46:21) | |
---|
Ei kai muuta kun roskikseen ja laulaa se uusiksi! :) Näin. Keikalla laulut vedetään aina paljon kovempaa kuin soundcheckissä, se on fakta ja lainalaisuus joka olisi pitänyt tietää. Laulaja vetää osuutensa jälkeenpäin. Ei siinä ole mitään hävettävää. Aika monella nimekkäällä livelevyllä on aitoa liveä vain rummut, loput on "paikattu" eli käytännössä soitettu kokonaan uusiksi. |
manto 19.03.2007 07:51:49 | |
---|
Näin. Keikalla laulut vedetään aina paljon kovempaa kuin soundcheckissä, se on fakta ja lainalaisuus joka olisi pitänyt tietää. Juu, pitää paikkansa. Silloin kun laulun tarkistin niin ei oltu lähelläkään clippausta. No, luulisin että tähän ansaan en enään mene :-) Laulaja vetää osuutensa jälkeenpäin. Ei siinä ole mitään hävettävää. Aika monella nimekkäällä livelevyllä on aitoa liveä vain rummut, loput on "paikattu" eli käytännössä soitettu kokonaan uusiksi. Varmaan kokeilen tosiaan näin, että laulu uusiksi. Voi olla aika mielenkiintoinen juttu saada pelaamaan ääni ja kuva, nimittäin on myös videomatskua tuosta sottiisista. Ottaa esim. soitoltaan ja kuvaltaan "parhaiten onnistuneet" kipaleet ja keskittyy niihin. |
Mikael 19.03.2007 14:15:18 | |
---|
Särö koko lauluraitaan - virheestä soundiksi. Siitä mistä aita on matalin... |
d-iivil 20.03.2007 08:06:27 | |
---|
Särö koko lauluraitaan - virheestä soundiksi. Tääkin on vaihtoehto :) Voip tosiaan olla laulajalla tekemistä että menee huulisynkka kohilleen jos teitin on tarkoitus tuota julkaista ihan kuvan kera :-P Itte en haluis olla se laulaja ;) |
manto 20.03.2007 08:35:16 | |
---|
Voip tosiaan olla laulajalla tekemistä että menee huulisynkka kohilleen jos teitin on tarkoitus tuota julkaista ihan kuvan kera :-P Itte en haluis olla se laulaja ;) Tässä kiteytyy onkelma. Noh, heittää kuvan mäkeen ja saa kuitenkin äänen. Itseasiassa en ole kuvaa nähnyt vielä ja nopea veikkaus on että vaikka kuva jää pois niin korkealta ei tiputa ja ehkä jopa voi olla näin parempi :-) |
milcoin 20.03.2007 08:57:57 | |
---|
Voip tosiaan olla laulajalla tekemistä että menee huulisynkka kohilleen jos teitin on tarkoitus tuota julkaista ihan kuvan kera :-P Itte en haluis olla se laulaja ;) Tähän on oikeesti olemassa plugari. Vocalign. Oon tehny samanlaisia juttuja ja synkan saa kuntoon. Vuotohommat on sit eri juttu. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
kivi 20.03.2007 14:28:21 | |
---|
Voip tosiaan olla laulajalla tekemistä että menee huulisynkka kohilleen jos teitin on tarkoitus tuota julkaista ihan kuvan kera :-P Itte en haluis olla se laulaja ;) Jos laulaja laulaa biisin edes jotenkin kohdalleen ja kuva + ääni on taimissa, ei huulisynkassa yleensä kai oo ongelmia. Katsokaa vaikka dubbattuja elokuvia, vaikka niissä koko kieli ja sanat vaihtuu, niin 50% ajasta synkka menee ihan putkeen. Eikä niissä oo edes musiikkia johon napata kiinni. Eihän se oo playbackia kummempaa. Toisin päin vain. |
SF3YLO 20.03.2007 15:53:47 | |
---|
Vastaavanlaisella setillä olen itsekin äänitellyt ja tuo fostex särkee tosi ikävästi ilmeisesti digitaalisuuden takia. Joka tapauksessa olen koittanut pitää sen ruudun mukaan ne tolpat heilumassa siinä puolivälin paikkeilla, ei sit pääse ihan helposti särkeen isompikaan karjasu. Helpompi niitä on jälkikäteen kompuroida ja muuten nostaa kun olla tossa sun tilanteessa. Mutta tapahtunu on jo tapahtunu, ajattelin vain jakaa kokemukseni :) |
Vastaavanlaisella setillä olen itsekin äänitellyt ja tuo fostex särkee tosi ikävästi ilmeisesti digitaalisuuden takia. Joka tapauksessa olen koittanut pitää sen ruudun mukaan ne tolpat heilumassa siinä puolivälin paikkeilla, ei sit pääse ihan helposti särkeen isompikaan karjasu. Helpompi niitä on jälkikäteen kompuroida ja muuten nostaa kun olla tossa sun tilanteessa. Mutta tapahtunu on jo tapahtunu, ajattelin vain jakaa kokemukseni :) Jep, jossain keskivälillä oon yrittäny pitää. Ko. tapauksessa menin ansaan kuin tauno aikoinaan. (Vähän ulos aiheesta): Ite oon ollut ihan positiivisesti yllättynyt muuten noiden vehkeiden laatuun ja kuitenkin kohtuu helppoon käsiteltävyyteen. Ja kuitenkin puhutaan "halvoista välineistä". (Tämä siis sillä vähällä kokemuksella mitä mulla noista vekottimista on...) Tästähän tietty pääsee siihen, että kun olisi ollut asiansa osaava äänimies... No joo, turhaa saivartelua. Joo, mutta kiitos asiallisista kommenteista. Luulisin, että tästä jotain saadaan pelastetuksi... |
PIM 20.03.2007 19:54:00 | |
---|
Jep, jossain keskivälillä oon yrittäny pitää. Ko. tapauksessa menin ansaan kuin tauno aikoinaan. (Vähän ulos aiheesta): Ite oon ollut ihan positiivisesti yllättynyt muuten noiden vehkeiden laatuun ja kuitenkin kohtuu helppoon käsiteltävyyteen. Ja kuitenkin puhutaan "halvoista välineistä". (Tämä siis sillä vähällä kokemuksella mitä mulla noista vekottimista on...) Tästähän tietty pääsee siihen, että kun olisi ollut asiansa osaava äänimies... No joo, turhaa saivartelua. Joo, mutta kiitos asiallisista kommenteista. Luulisin, että tästä jotain saadaan pelastetuksi... Turha tätä on noiden vehkeiden syyksi laittaa, VF160 & ADA8000 on varmaan yksi näppärimmistä ja toimintavarmimmista liveäänitysseteistä. Vaikka Fostex tallentaakin "vain" 16 bittisenä niin kyllä sen viimeisen 10 dB:tä voi aivan hyvin varata headroomille ja siltikin jää vielä yli 80 dB:tä "hyötykäyttöön". Eli eiköhän vaan suosiolla kirjata tämä insidentti sinne oppirahojen sarakkeeseen. |
manto 20.03.2007 20:21:12 | |
---|
Turha tätä on noiden vehkeiden syyksi laittaa, VF160 & ADA8000 on varmaan yksi näppärimmistä ja toimintavarmimmista liveäänitysseteistä. Vaikka Fostex tallentaakin "vain" 16 bittisenä niin kyllä sen viimeisen 10 dB:tä voi aivan hyvin varata headroomille ja siltikin jää vielä yli 80 dB:tä "hyötykäyttöön". Eli eiköhän vaan suosiolla kirjata tämä insidentti sinne oppirahojen sarakkeeseen. Joo ihan taatusti kirjataan! En missään nimessä mitään muuta yrittänyt väittääkkään. Kuten otsikko kertoo ...kämmäsin... ja jos edellistä viestiäni luit, niin kehuin laitteita. Niissä ei todellakaan vika ole ;-) |
StJerky 21.03.2007 09:17:48 | |
---|
Tuskin huulisynkassa mitään ongelmaa tulee ja vuoto vaan lisää mukavan tuplauksen sinne. |
Aki 25.03.2007 01:11:45 | |
---|
En missään tapauksessa jälkiviisastele, mutta olen omissakin hommissa huomannut, että kertaakaan ei ole äänitys mennyt pilalle liian hiljaisen tason takia. Eipä ole koskaan tullut edes pientä häiriötä liian pienen tason takia. Monet raidat on kuitenkin menneet pieleen juuri klippaamisen takia. Gain-potikkaa tulee kai vaistomaisesti lähestyttyä ihan väärältä suunnalta. Ja miksauskeikkoja ei tartte tehdä kuin sen yhden että oppii miten KAIKKI soittajat ja laulajat soittavat soundcheckissä kerjäämällä pyydetyn lujan äänen silti noin 12dB hiljempaa kuin keikalla. Mutta tästä on hyvä lähteä! "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
rintapek 25.03.2007 01:36:16 | |
---|
Olen väärässä, mutta kuitenkin... ... Huudatat laulajia turpa kiinni mikissä,, ja säädät gainit siten että ei klippaa... ei taatusti. Unohdat basistin.? Yksi vapaa A ja vuoto laulumikkeihin on jo enemmän kuin laulajan turvasta lähtee... Tai rummut?... Yksi tsök-tsök laulumikkiin ei riitä. One kind of music only - the good kind |
kivi 25.03.2007 01:50:46 | |
---|
Olen väärässä, mutta kuitenkin... ... Huudatat laulajia turpa kiinni mikissä,, ja säädät gainit siten että ei klippaa... ei taatusti. Unohdat basistin.? Yksi vapaa A ja vuoto laulumikkeihin on jo enemmän kuin laulajan turvasta lähtee... Ääni häviää etäisyyden neliönä. Rutinoitunut rokkilaulaja karjaisee ylähuuli mikin grillissä kiinni kevyesti sata desibeliä ja ylikin. Jotta laulumikistä kolmen metrin päässä oleva bassovahvistin yltäisi samaan, pitäisi basson möyrytä metrin päässä kartiosta 200 desibelin voimalla ja kartion luona 400 desibelissä. Noin niinkuin teoriassa, käytännössähän se ei mene ihan niin. Yksi tsök-tsök laulumikkiin ei riitä. Siitä varmaan ei ole epäilystäkään. Tsök-tsök on vaikea lausua kitapurje ammollaan. :-D Sunnuntaiaamun kevyttä keskustelua. |