Aihe: Kitarasäröpedaali syntikassa
1
aaro
19.03.2007 21:58:17
Terve!

Tarkoitus olisi hommata kaiutin syntikalle niin samalla tulee mahdollisuus hommata siihen väliin sopiva säröpedaali niin saa kunnon saundit!

Onko säröpedaaleissa eroja syntikan takana. Meinaan eri merkeillä/hintaluokilla. Päteekö, että jos jollain saa paremman saundin kitaralla niin tulee myös synalle parempi särö? Mietin vaan, että kuinka paljon laitan rahaa pedaaliin, ostanko sen halvimman vai eroaako saundi jos investoi esim. pari kolmekymppiä enemmän.(Kovin suurta budjettia tuolle ei muutenkaan ole).
Kuinka hyvin muut kitaraefektit toimii synan kanssa?
Jos on ollut keskustelua aiemmin aiheesta niin linkkiä vaan tohon, kun hakukone ei toiminu..

Tietenkin kokonaan uudella kunnon synalla vois saada hyvät säröt mutta kun ne maksaa.. synainvestointien aika ei ole vielä, vasta kesällä(ehkä)
Synastikki
20.03.2007 09:32:52 (muokattu 20.03.2007 09:34:13)

siis minkätyyliseen saundiin haet tuota säröpedaalia?

yleissääntönä on se, että kiipparin perään ei kannata mitään mieletöntä suristinta (Boss MT-2, Ibanez SM-7, jne..) laittaa ellei sitten yritä tehdä (huonoa) kitarasaundia synalla. Parhaiten toimivat perusoverdrivet (Ibanez TS-sarja, Bossin overdrivet)

Itse juuri kokeilen Boss SuperOverdiveä (Boss SD-1) liidisärönä hieman särmää ja lämpöä tuomaan ja hyvin pelittää. Tosin en ole vielä päässyt testaamaan kunnon kamoilla eli siis kunnon PA:lla joten en ole vielä varma hakkaako se Korg Triton:in sisäisen särön.

E: tosiaan mikä syna sulla on? jos on Korg niin sillä korgin sisäisillä säröefekteillä pääsee alkuun :)
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
aaro
20.03.2007 14:57:07
siis minkätyyliseen saundiin haet tuota säröpedaalia?

Johonkin deep purplemaiseen roheeseen saundiin pyrin...

E: tosiaan mikä syna sulla on? jos on Korg niin sillä korgin sisäisillä säröefekteillä pääsee alkuun :)

Mulla on joku vanhahko halppiscasio, "komppikeyboard" Wk-1600 :D

ei mitään oikeen kunnon efektejä...
Bronks
20.03.2007 18:10:28

Jos mä oikein ymmärrän, niin olet tykästynyt Deep Purplen särösiin Hammond-soundeihin?? Siinä tapauksessa taitaa olla hankalaa hyvälläkään säröefektillä päästä lähellekään purplemaista sointia, jos alla on jokin komppicasio.

Ei ollu piru mielessä kirjoitettu, näin se vaan mun mielestä on.
keyboardplayer
20.03.2007 18:12:57

Kyl mää melkei parempaan kiippariin sijottaisin rahani, ennenkö meen mitään säröjä yms oheiskamaa hommaan. Mutta kukin tyylillään.
aaro
20.03.2007 20:06:26
Jos mä oikein ymmärrän, niin olet tykästynyt Deep Purplen särösiin Hammond-soundeihin?? Siinä tapauksessa taitaa olla hankalaa hyvälläkään säröefektillä päästä lähellekään purplemaista sointia, jos alla on jokin komppicasio.

Ei ollu piru mielessä kirjoitettu, näin se vaan mun mielestä on.

Joo sehän on ihan selvä homma, ettei pedaalisärö ole lähelläkään sitä! Mutta kyllä se jotain särmää tuo...
Synastikki
20.03.2007 23:07:03

jos kerta haet purple-urkua niin joku perus overdrive on ihan hyvä :) eli TS-sarjaa tai joku Boss Overdrive tai sit Digitech Bad Monkey on kehuttu ihan hyväks kans. Ja jos halpaa hakee ni sit Behringer Overdrivejä, mut niissä on aina se varaus että halvalla ei välttämättä saa hyvää...
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
aaro
21.03.2007 12:44:53
jos kerta haet purple-urkua niin joku perus overdrive on ihan hyvä :) eli TS-sarjaa tai joku Boss Overdrive tai sit Digitech Bad Monkey on kehuttu ihan hyväks kans. Ja jos halpaa hakee ni sit Behringer Overdrivejä, mut niissä on aina se varaus että halvalla ei välttämättä saa hyvää...

Ok! Täytyy katsoa minkälaisen budjetoinnin nuo Bossit tarvii :), tutun kuuloinen merkki niin jos ei maksa liikaa niin ehkä täytyy sitä kokeilla.

Eikö pedaalin voikin laittaa ihan synan ja aktiivikajarin väliin? Ei tarvii alkaa savun hälvettyä tarkastamaan kytkentöjä ja niin... :D
musamies
21.03.2007 12:47:56

Mä kokeilin kerran halpaan Casioon Rotosphereä säröineen. Kylhän siitä parempi tuli, mutta jotenkin nurinkurista kun "urku" halvin mahdollinen ja hintava efekti perässä. Ajoin sillä kertaa äänen ulos jostain Fenderin kitaravahvistimesta.
Hianomies
21.03.2007 16:07:59
Eikö pedaalin voikin laittaa ihan synan ja aktiivikajarin väliin?

Periaatteessa ei, käytännössä se toimii tietysti jollain tavalla. Eli kitarapedaalia ei oo tarkoitettu liitettäväksi linjatasoisiin laitteisiin, impedanssit ja toimintatasot on väärät, ja pedaalin voi jopa rikkoa ajamalla siihen liian voimakasta signaalia.
aaro
21.03.2007 16:39:20
Periaatteessa ei, käytännössä se toimii tietysti jollain tavalla. Eli kitarapedaalia ei oo tarkoitettu liitettäväksi linjatasoisiin laitteisiin, impedanssit ja toimintatasot on väärät, ja pedaalin voi jopa rikkoa ajamalla siihen liian voimakasta signaalia.

niin joo, ehkä ei sitten kannata testata...?

Eli periaatteessa pitäisi olla joku kitara tai syntikkavahvistin?
Hianomies
21.03.2007 16:51:05
niin joo, ehkä ei sitten kannata testata...?

Eli periaatteessa pitäisi olla joku kitara tai syntikkavahvistin?

Jos "oikeaoppisesti" haluaa menetellä, niin pitää tehdä syntikasta pedaaliin piuha, johon laitetaan vastukset alentamaan jännitettä ja nostamaan impedanssia. Ja sitten pedaalista DI-boksin kautta mikkisisäänmenoon.

Mutta eihän noin kukaan tee oikeasti, paitsi mä. :) Eli käytännössä muistat vaan pitää synan volan tarpeeksi pienenä, ettei pedaalin tuloasteet vaurioidu. Ja toivottavasti pedaalin puskema signaali sitten riittää puolestaan ohjaamaan sitä aktiivikajaria.

Kitarapedaalin voi tietysti kytkeä suoraan kitarastyrkkariin, koska ne on suunniteltu toimimaan toistensa kanssa. Mut soundillisesti taas kitarastyrkkari ei oikein toimi syntikan kanssa, tai riippuu vähän siitä mitä soundeja käyttää jne., ja tietysti styrkkaristakin.
Leikari
21.03.2007 18:52:21
aiemminkin olen täällä maininnut, että olen haalinut kaikenlaisia vastaan tulleita halpoja pedaleja synan/urkujen ja vahvarin väliin soundia huonontamaan - kaikki käy - - paitten tietysti mikäli haluaa tylsästi matkia jonkun muun valmista soundia
Soitetaan jamia!
Hianomies
21.03.2007 19:58:59
aiemminkin olen täällä maininnut, että olen haalinut kaikenlaisia vastaan tulleita halpoja pedaleja synan/urkujen ja vahvarin väliin soundia huonontamaan - kaikki käy - - paitten tietysti mikäli haluaa tylsästi matkia jonkun muun valmista soundia

No riippuu tietysti paljon siitä, mitä minkäkinlaisilla soundeilla haluaa tehdä. Esim. Koskisen Markus (Teleks ym.) käyttää aika maukkaasti kaikenlaisia soundin huonontajia.
aaro
21.03.2007 22:11:32
Ok! Siis kovin suurta vaaraa ei ole jos esim. lainaan kaverin pedaalia, kunhan en väännä kaiutinvolyymiä ihan täysille :D

Vaikuttaako liitäntä jotenkin? Siis kun muita liitäntöjä ei ole kuin kuuloke(ja midi tietenkin)!

Miten on muuten mikrofonin kanssa? Jos laittaa pedaalin mikin ja kajarin väliin :D
Hianomies
22.03.2007 11:27:03
Ok! Siis kovin suurta vaaraa ei ole jos esim. lainaan kaverin pedaalia, kunhan en väännä kaiutinvolyymiä ihan täysille :D

Eli siis synan volanuppi enintään puoleenväliin. Sit aktiivikajarin volanupista sen verran mökää kuin on tarvis.
piiska2
28.03.2007 16:03:24
Onko kukaan ehtinyt testata Fenderin uusia putkivahvistimia mallintavia efektejä ?
Mietin vaan, että saiskohan niillä yhtään sävyä ja särmää synaurkusoundeihin, kun electroon ei vielä rahaa.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
joel.makinen
29.03.2007 13:18:57
Sehän on se Nord Electron overdrive varsin digitaalisen kuuloinen, mutta ihan kelpo.
BaariMikko
29.03.2007 13:24:23

Mulla oli joskus urkusärönä Nobels Overdrive. Toimi melko mukavasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)