Aihe: Kitarakosmetiikkaa?
1
kikkomies
20.03.2007 10:44:23

Kaipa näistäkin jotain puhetta on ennenkin ollut vaan kun toi haku ei tunnu toimaavan..

Mitenkäs on, käyttääkö väki kitaran hoitoon tarkoitettuja aineita vai onko se perinteinen vettä & viledaa hyväksi todettu linja?

Esim. Dunlopillahan on varsin kattava valikoima kaikenlaista litkua ja tököttiä kitaran puunaamiseen, ks. vaikka http://www.thomann.de/fi/puhdistusaineet.html .

Otelautaan voisi kuvitella jotain speciaalitököttiä laittavansakin, eller hur?
Migo
20.03.2007 10:49:10 (muokattu 20.03.2007 10:52:27)
Kaipa näistäkin jotain puhetta on ennenkin ollut vaan kun toi haku ei tunnu toimaavan..

Mitenkäs on, käyttääkö väki kitaran hoitoon tarkoitettuja aineita vai onko se perinteinen vettä & viledaa hyväksi todettu linja?

Esim. Dunlopillahan on varsin kattava valikoima kaikenlaista litkua ja tököttiä kitaran puunaamiseen, ks. vaikka http://www.thomann.de/fi/puhdistusaineet.html .

Jep, oikeastaan itse olen käyttänyt kosteaa rättiä runkooon, mutta otelaudan olen tällä tökötillä aina vedellyt: http://www.thomann.de/fi/ghs_fast_fret.htm . Mielestäni ihan hyvää tavaraa.

Ja onhan noita tosiaan pilvin pimein, mutta itselläni jää noihin.

E:vahoja tulee silloin tällöin käytettyä.
Niinpä..
fox
20.03.2007 10:49:13

Ite olen käyttäny vaan noita "alan tuotteita" syystä että kun jonkun toisen soitinta laittaa, ei ole soveliasta sitä otelautaakaan millään paistoöljyllä pyyhkäistä.
Eikä noi sentään niin hirveitä maksa, etteikö voisi ainakin kuvitella ostavansa soittimien "hoitoon ja hoivaamiseen" tarkoitettuja tuotteita.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
20.03.2007 10:53:04

Itselläni on muutama tököttipurkki. Otelautaan sitruunaöljyä Dunlop 65 Lemon oil, sitten on tuo Dunlop Formula 65 cleaner/polish, Dunlop carnauba vahaa tms., sekä tietysti GHS Fast Fretiä.

Aika harvoin tulee käytettyä mutta onhan se kiva kerran tai kaksi kertaa vuodessa putsata ja puunata soittovermeitä. Tuo rungon vahaus ja putsaus vaan on niin turhaa, sillä lakkapinnassa näkyy heti sormenjäljet ja muut rasva-/hikiläntit. Etenkin jos on musta tai muu tummempisävytteinen kitara.

Otelaudan puhdistaminen ja öljyäminen tai GHS Fast Fretillä sipaisu on kieltenvaihdon yhteydessä ihan hyvä ja itselleni riittävä puunausoperaatio.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
oiva tumpeloinen
20.03.2007 10:54:19
Ite olen käyttäny vaan noita "alan tuotteita" syystä että kun jonkun toisen soitinta laittaa, ei ole soveliasta sitä otelautaakaan millään paistoöljyllä pyyhkäistä.
Eikä noi sentään niin hirveitä maksa, etteikö voisi ainakin kuvitella ostavansa soittimien "hoitoon ja hoivaamiseen" tarkoitettuja tuotteita.

Kyllä mäkin ihan noita kaupan litkuja käytän, vaikka niitä tulee käytettyä vain ihan eikaupallisesti, eli omiin luuttuihin ja joskus kavereiden. Jos tuommoinen sitrusöljypullo maksaa noin 5 euroa ja kestää vuositolkulla, niin mulle on oikeastaan ihan sama, paljonko sen litrahinta on.

Lakattuun bodyyn tulee käytettyä ihan sitä vesi-Vileda yhdistelmää. Tarpeen mukaan sitten mietitän ja ihmetellään tarkemmin tilanteeseen soveltuvia litkuja, mutta mitään bodynkiillotuslitkuja en ole kyllä koskaan ostanut. Jotain öljyä tosin pitäisi hommata bodyn öljyämiseen jossain vaiheessa.....
Volle
20.03.2007 10:56:15
Jotain öljyä tosin pitäisi hommata bodyn öljyämiseen jossain vaiheessa.....

Etelän reissu tiedossa vai? :)
Piis
oiva tumpeloinen
20.03.2007 10:58:53
Etelän reissu tiedossa vai? :)

Isäntä öljytään vain sisäisesti. Tasaisin väliajoin. =)

Mulla on yksi mahonkibody (Ibanez S570) öljykäsiteltynä, niin pitäisi varmaan käyttää samaa metodia sen huoltamiseen.
fox
20.03.2007 11:01:49

Kyllä mäkin ihan noita kaupan litkuja käytän, vaikka niitä tulee käytettyä vain ihan eikaupallisesti, eli omiin luuttuihin ja joskus kavereiden. Jos tuommoinen sitrusöljypullo maksaa noin 5 euroa ja kestää vuositolkulla, niin mulle on oikeastaan ihan sama, paljonko sen litrahinta on.

Tuota lähinnä meinasin, en itekään ole juuri tuon 80-luvun lopun tehny ns. "duunina" mitään. Toki noita vuosihuoltoja on omassakin tiimissä tarpeeks, 2 bändiä, 6-7 kitaristia....ja niitten kavereille tulee joskus tehtyä pienempiä viritysprojekteja. Satunnaisesti omille kavereille/tutuille myös.
Kyllähän se täys-putsaus ja kiillotus pari kertaa vuodessa tekkee hyvää, vaikka käytössä oleva soitin toki heti sormenjälkistyy.. Ja ehdottoman tärkeenä näkisin sen, että isommat hiet pyyhkii pois siitä soittopelistä treenien/keikan jälkeen, vaikkei sitte mikään Rory Gallagher oliskaan vahvasti syövyttävine hikineen....
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jimi
20.03.2007 11:04:26

Ite oon joskus kielten vaihdon yhteydessä käyttänyt ihan tarjoustalosta ostettua nuonekaluöljyä. Hyvää tavaraa mielestäni. Llähtee paska pois ja pysyy liukkaana otelauta. Tuoksuukin ihan hyvälle.
Japaninkielistä PUNK musiikkia www.mikseri.net/kabe !!!!
McNulty
20.03.2007 11:07:58
Ite oon joskus kielten vaihdon yhteydessä käyttänyt ihan tarjoustalosta ostettua nuonekaluöljyä. Hyvää tavaraa mielestäni. Llähtee paska pois ja pysyy liukkaana otelauta. Tuoksuukin ihan hyvälle.

Mitähän kaluoljyä olet käyttänyt jotta kakka lähtee pois ja pysyy liukkaana?
No, meni maanantai-tasoiseksi vaikka ollaan jo tiistaissa.

Mitäs tököttiä arvon kosmetiikkapäälliköt käyttävät kuluvissa metalliosissa (floikat, kahlerit, synchrot, bigsbyt jne.)?
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
oiva tumpeloinen
20.03.2007 11:11:23 (muokattu 20.03.2007 11:12:59)
Mitäs tököttiä arvon kosmetiikkapäälliköt käyttävät kuluvissa metalliosissa (floikat, kahlerit, synchrot, bigsbyt jne.)?

Arvon herroista en tiedä, mutta noihin floikkiin tulee joskus käytettyä ihan vain aseöljyä. On siitäkin kiva, että on niin hienoa, ettei tallaa tarvitse purkaa. Ja ihan hyvin tuntuu pitävän tallat kuosissa, kun vuoden parin välein vähän suihkauttaa.

E: en kyllä tiedä, miksi rajasin tuon homman vain floikkiin. Ehkä siksi, että niitä tulee eniten hoideltua/ne kaipaavat eniten huoltamista. Mut kyllähän sitä voi muihinkin ratkaisuihin käyttää.
valdemberg
20.03.2007 14:07:50

Vaseliinia, kuparitahnaa, ohutta öljyä yms. mitä milloinkin kierteisiin jotta ei korkkaa niin helposti, muuten paineilmalla puhtaaksi silloin tällöin jos muistaa.

Noin kosmeettisesti floikat ja kahlerit saa ollakin kulahtaneen näköisiä, koska ne on nimenomaan tehty sitä varten että niitä käytetään. Ja paljon.

V.
If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England. -Ian Marson-
ankkiz
20.03.2007 21:25:25

Arvon herroista en tiedä, mutta noihin floikkiin tulee joskus käytettyä ihan vain aseöljyä. On siitäkin kiva, että on niin hienoa, ettei tallaa tarvitse purkaa. Ja ihan hyvin tuntuu pitävän tallat kuosissa, kun vuoden parin välein vähän suihkauttaa.

E: en kyllä tiedä, miksi rajasin tuon homman vain floikkiin. Ehkä siksi, että niitä tulee eniten hoideltua/ne kaipaavat eniten huoltamista. Mut kyllähän sitä voi muihinkin ratkaisuihin käyttää.

Mihinkäs kohtiin floikassa tuota tököttiä pitäis laittaa?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
oiva tumpeloinen
21.03.2007 13:31:06
Mihinkäs kohtiin floikassa tuota tököttiä pitäis laittaa?

Kaikkialle, missä kaivataan sen suojaa. =)

Kyllähän noi metalliköntit voi vaikka uittaa öljyssä. Mun mielestä asenteella : vähemmän on vähemmän, enemmän on enemmän. Ihan sillein siis olen laittanut, että sitä on varmasti kaikkialla. Jonkin aikaa antanut olla ja pyyhkinyt pinnan, ettei se kuitenkaan tahri vaatteita tai muuta.
yurban
24.03.2007 12:32:42
sitruunaöljyä tulee laitettua otelaudalle mutta ei muuta. Ei se haittaa yhtään jos ajan mukaan kitara alkaa näyttämään vähän karummalta niinhän se pitääki että näkee että sillä on kans soitettu.
oiva tumpeloinen
24.03.2007 12:51:16
sitruunaöljyä tulee laitettua otelaudalle mutta ei muuta. Ei se haittaa yhtään jos ajan mukaan kitara alkaa näyttämään vähän karummalta niinhän se pitääki että näkee että sillä on kans soitettu.

Noita rautaromuja kannattaisi periaatteessa kuitenkin joskus vähän jollain hoitavalla sipaista. Ulkonäkö ei siinä ole pääosassa, vaan se, ettei mikään pääse ruostumaan ja lopettamaan toimintaansa.

Ensimmäistä kertaa elämässäni otin kaupasta mukaan Kyserin Polish-töhnää. Kattoo nyt, mitä sillä sais aikaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)