Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Klikki ja taustanauhat keikalla
1 2 3 4
Vic Firth
10.03.2007 00:31:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan hieman bändin kanssa mietitty, että joskos rupeaisimme käyttämään klikkiä ja jopa mahdollisesti taustanauhoja livenä. Klikki tulisi minidisc-soittimesta pikkumikseriin ja siitä minun korviin. Samoin taustanauhat.
 
Minkälaisia virityksiä on muilla käytössä?
 
Kannattaako näitä edes siirtyä käyttämään? Saattaa kuitenkin vähän keikan "eloisuus" kärsiä..?
 
Kokemuksia, neuvoja ja kannanottoja, kiitos!
 
Mihin vittuun mä jätin sen etutomin??
kampela
10.03.2007 09:54:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuo tuolla md:llä hoidu. Varsinkin jos teillä olis tulossa jotain säkätyksiä tain muuta rytmillistä tuo taustan saaminen luureihin on musta aika must!
 
Mulle tulee synistin läppäristä klikki & nauhat, uskomattoman hyvät säätömahdollisuudet.:) Mulle on siinä sitten pikkumikseri mihin sitten nauhojen kanssa ynnään viel oman basarimikin luureihin.
 
Kannattaa ja ei kannata, siinä kysymys joka vain pitää kokeilla. Nauhojen kanssa tietty tempon pitää olla aika just mutta kyllä sitä groovea siihen saa kaivettua harjoittelemalla. Taustanauhojen kanssa sitä joutuu ikäänkuin sitoutumaan harjoittelemaan aika paljon enemmän klikin kanssa. Kyllä se varmaan toisia harmittaa, itte tosin diggaan klikistä ja käytän sitä yksinkin reenatessa 90% ajasta.
 
Kokeiltaa ihmeessä, ei siinä mitään häviä. :)
 

 
Ollaan hieman bändin kanssa mietitty, että joskos rupeaisimme käyttämään klikkiä ja jopa mahdollisesti taustanauhoja livenä. Klikki tulisi minidisc-soittimesta pikkumikseriin ja siitä minun korviin. Samoin taustanauhat.
 
Minkälaisia virityksiä on muilla käytössä?
 
Kannattaako näitä edes siirtyä käyttämään? Saattaa kuitenkin vähän keikan "eloisuus" kärsiä..?
 
Kokemuksia, neuvoja ja kannanottoja, kiitos!
 
Sukelluskalastus.
MK73
10.03.2007 11:08:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaako näitä edes siirtyä käyttämään? Saattaa kuitenkin vähän keikan "eloisuus" kärsiä..?
 
Mä olen vannoutunut vapaan soiton mies, en ole koskaan edes kunnolla kokeillut klikkisoittoa (cd:n perässä on tietty tullut sinniteltyä :). Mutta muuten koko ajatus vetää jonkun "tahdistimen" kanssa jotenkin ahistaa. Tykkään että tempo ja groove saa vähän elää fiiliksen mukaan. Keikalla taustanauhat ynnä muu "valmis" materiaali johtaa helposti siihen, että show ja biisilista on sitten joka ilta lähes samanlainen. Se on ehkä helppo tapa kuulostaa prolta, mutta samalla häviää live-soiton suola.
 
Paljonhan tuo riippuu musan tyylistä. Pop/rock- ja metallibändeillä klikkisoitto on nykyään arkipäivää, harvemmin blues- tai jazz meiningeissä.
 
welho
10.03.2007 19:52:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaan hieman bändin kanssa mietitty, että joskos rupeaisimme käyttämään klikkiä ja jopa mahdollisesti taustanauhoja livenä. Klikki tulisi minidisc-soittimesta pikkumikseriin ja siitä minun korviin. Samoin taustanauhat.
 
Minkälaisia virityksiä on muilla käytössä?
 
Kannattaako näitä edes siirtyä käyttämään? Saattaa kuitenkin vähän keikan "eloisuus" kärsiä..?
 
Kokemuksia, neuvoja ja kannanottoja, kiitos!

 

 
Virityksiä on monenlaisia.. MD pelittää ihan asiallisesti ja on melko varma käyttää.. Mulla on ollut yhden bändin kanssa pitkään käytössä yamahan neliraituri- md joka on petänyt tasan kerran viiden vuoden aikana.
 
Nykyään hommat hoidetaan niissä pänreissä missä taustoja käytetään fostxin kovalevyraiturilla. Helppo ja varma käyttää. Backupit löytyy kannettavalta mp3 soittimelta.
 
Ei se livemeininki siitä yhtään kärsi kunhan tottuu pelaamaan klikin kanssa livenä. Napit vaan kannattaa teipata tiukasti korviin jos on kova riehumaan. Kuukausi sitten mulla lähti encoressa molemmat napit korvista kun jotain hilluin kesken biisin ja hetken oli orpo olo.. Beatti ei kuitenkaan katkennut.. onneksi kovelevyn näytöllä näkyy mihin tempoon biisi menee niin sillä sai pidettyä kasassa sen aikaa että sai taas nappulat päähän:)
 
Jos haluaa livenä biiseihin jotain mitä kukaan ei ehdi/pysty/osaa soittaa niin taustanauhalta vaan:D Täydellinen huijaus!
 
www.welhodrum.com
Tarmo74
10.03.2007 22:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa livenä biiseihin jotain mitä kukaan ei ehdi/pysty/osaa soittaa niin taustanauhalta vaan:D Täydellinen huijaus!
 
Joo tollasta vaan valitettavasti näkee humppa bändien keikoilla aika paljon!
 
Mulla ainakin nousee karvat pystyyn jos eron huomaa selvästi, asiallisesti käytettynä tosiaan täydellinen huijaus:=)
 
Joel Harald
11.03.2007 00:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis mun näkemys asiasta oli seuraavanlainen ja näin sen tolle meidän rumpalille selitin.
 
Eli minidisc-soittimessa tai mp3-soittimessa on taustat stereomuodossa. Toisessa kanavassa klikki ja toisessa itse synat ja muljuttimet. Molemmat näistä menevät pikkumikseriin johon tulee niiden lisäksi vielä talon tiskistä rumpalin monitoriin tarkoitettu tavara. Rumpalin pikkumikseristä vastavaavasti lähtee talon tiskiin vain tämä yksi kanava, joka sisältää synat. Näin rumpalille jäisi täysi valta nappeihin tulevasta matskusta. Klikin, taustanauhan ja muun bändin voimakkuutta voisi siis säädellä vapaasti.
 
Miinuksenahan tässä on että synamatot ynnä muut saadaan vain monona mutta eiköhän se meidän bändille riitä...
Hippoman
17.03.2007 19:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen vannoutunut vapaan soiton mies, en ole koskaan edes kunnolla kokeillut klikkisoittoa (cd:n perässä on tietty tullut sinniteltyä :). Mutta muuten koko ajatus vetää jonkun "tahdistimen" kanssa jotenkin ahistaa. Tykkään että tempo ja groove saa vähän elää fiiliksen mukaan. Keikalla taustanauhat ynnä muu "valmis" materiaali johtaa helposti siihen, että show ja biisilista on sitten joka ilta lähes samanlainen. Se on ehkä helppo tapa kuulostaa prolta, mutta samalla häviää live-soiton suola.
 
Paljonhan tuo riippuu musan tyylistä. Pop/rock- ja metallibändeillä klikkisoitto on nykyään arkipäivää, harvemmin blues- tai jazz meiningeissä.

 
Taustanauhathan vois olla ihan jees. Ihan hirveästi ei tule "vapaalla" klikin kanssa soiteltua, mutta tänäänkin studiossa tuli todettua, että olen huomattavasti parempi rumpali klikin kera. Kyllä se on rumpalin paras kaveri.
 
Elämä auki...ja ranteet.
Magiz
19.03.2007 23:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun vankka mielipide tähän seikkaan on se, että harjoitukset kaikki klikin kanssa, jottei sitten tarvitse käyttää sitä enää keikalla.
 
piru että väsyttää..
 
"2000-luvun kotimaista raskasta progea, vähän niinkuin heavympaa Jethro Tullia" -Jasse
Bailey M
20.03.2007 16:12:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitillä tulee HD:lta tavara. Kyllä siihen tosiaan tottuu, eikä enään tule niitä pelkotiloja: "kai mä oon oikees iskus? eikai ny syna lähe vetää liian aikasi!". Itsellä ei ole ollut ikinä ongelmia taimin kanssa, mutta tuo tietty jännityskerroin poistuu parin soitantakerran jälkeen keikalla.
 
Ja klikkihän nyt on semmonen vempain näin yleisesti, että mitä enemmän sen kanssa soittaa, sitä mukavampi muusikko siitä tulee. Intensiivisellä soitolla ääni *klik* --> *grooov...*
 
Ehkä isoin ongelma itsellä on ollut piuhojen kanssa, kun onnistun itseni vetämään aina hirviään solmuun niiden kanssa. Nyt pitäisi lähiaikoina onneksi lähetin hommata.
 
Ja meni perkele Shuren E3 toinen luuri hajalle :(
 
Ze Kink
20.03.2007 19:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meidän bändissä rumpali on taustanauha. Ei tarvitse juuri miettiä!
 
Käytössä on Mp3 -soitin suoraan pöytään, jonka toimivuutta pääsemme huomisella keikalla ensimmäisen kerran kokeilemaan.
 
33 | Ostan Ebow plussan, myy!
anttikari777
15.06.2008 15:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virityksiä on monenlaisia.. MD pelittää ihan asiallisesti ja on melko varma käyttää.. Mulla on ollut yhden bändin kanssa pitkään käytössä yamahan neliraituri- md joka on petänyt tasan kerran viiden vuoden aikana.
 
Nykyään hommat hoidetaan niissä pänreissä missä taustoja käytetään fostxin kovalevyraiturilla. Helppo ja varma käyttää. Backupit löytyy kannettavalta mp3 soittimelta.
 
Mikäs tuo Fostexin malli on?
 
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There´s also a negative side..."
sahkuifk
15.06.2008 17:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpali on klikki. Noo... taustanauhat on ihan jees, en tosin oo ikinä käyttänyt.
 
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
Timi
15.06.2008 21:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa livenä biiseihin jotain mitä kukaan ei ehdi/pysty/osaa soittaa niin taustanauhalta vaan:D Täydellinen huijaus!
 
Joo tollasta vaan valitettavasti näkee humppa bändien keikoilla aika paljon!
 
Mulla ainakin nousee karvat pystyyn jos eron huomaa selvästi, asiallisesti käytettynä tosiaan täydellinen huijaus:=)

 
Jösses!
Kirjoitin mielenhurmiossa kamalasti.Kunnes hiffasin että missä mennään.Monen monta riviä deletoin.
Ei kai hunppabändien tarvitse,tai nöyrtyä joihinkin segujen pauloihin?Mitä olen seurannut pienessä hiivassa.Niin monet nimekkäät ja useat "laivabändit"käyttävät hyväkseen näitä taustajuttuja.ja tietty kuullostaa hyvältä .Itsekkin joskus olen luullut että bändikin on ihan "livenä"Mutta!
Tavis ei sitä huomaa,ja ei tarvitsekkaan hiffata.
Tulee vissin turpiin taas monelta taholta.Mutta oikea bändi ei tarvitse tausta/tai segu juttuja!
Sitäpaitsi mua ihmetyttää että joku mainostaa "tanssibändiä"Vaikka ei ole kuin yksi tai korkeentaan kaksi"elävää"muusikkoa.Isojussi jakaa noi hommat selkeesti!
Tulihan taas tussaroitua!
Vuosia vuosia vuosia sitten.Karjaan Suusiksessa päivällä skulattiin Huuskosen kanssa huvikseen ja käytimme mukana kiippareiden rytmi ja rumpuvalikoimaa.Päällikkövirkailija eli omistaja hetken kuluttua ihmettelemään että mikä bändi nyt on täällä?Aika houkutus lipsua.
Silti!Meidän triossamme mikää ei tule segulta.Kaikki tussaroidaan itse!
 
Kylmän viileesti!
Epämuusikko
15.06.2008 22:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silti!Meidän triossamme mikää ei tule segulta.Kaikki tussaroidaan itse!
 
Mutta miksi?
 
Jos tarkoitus on kuulostaa hyvältä, ja sekkarit mahdollistavat sen niin miksi ihmeessä ei?
 
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
Kefiiri
16.06.2008 09:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tarkoitus on kuulostaa hyvältä, ja sekkarit mahdollistavat sen niin miksi ihmeessä ei?
 
Kylläpä tunnen itseni perämetsien juntiksi tätä ketjua lukiessa. Mutta jestas, jos tärkeintä on että musa tulee kuin levyltä, niin eikö saman tien koko ryhmän voisi korvata valmiilla äänitteellä. Hirmuinen roudausvaivan säästö.
 
Yllätyin miten harva vastustaa tuota taustanauhajuttua.
 
Epämuusikko
16.06.2008 09:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllätyin miten harva vastustaa tuota taustanauhajuttua.
 
Miksi sitä pitäisi vastustaa? Jos biisissä on esim. sekä jousia että synia ~neljälle kädelle, niin yrittääkkö sisseillä kaikki ilmoille, vai ulkoistaa taustanauhalle esim. jouset?
 
Itselle on rumpalina melko parhautta PÄÄSTÄ soittamaan taustanauhan kanssa. Siinä oppii paljon itsestään timen käsittelijänä ja välittäjänä. Harmi että harvemmin pääsen.
 
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
Kefiiri
16.06.2008 09:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi sitä pitäisi vastustaa? Jos biisissä on esim. sekä jousia että synia ~neljälle kädelle, niin yrittääkkö sisseillä kaikki ilmoille, vai ulkoistaa taustanauhalle esim. jouset?
 
Juu... itse muuttaisin sovitusta, hommaisin nelikätisen kosketinsoittajan tai jättäisin biisin soittamatta, mutta helppohan tämmöisen amatöörin on sanoa noin. Olen kerta kaikkiaan niin vanhanaikainen että pidän taustanauhan käyttöä bluffina.
 
Epämuusikko
16.06.2008 11:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu... itse muuttaisin sovitusta, hommaisin nelikätisen kosketinsoittajan tai jättäisin biisin soittamatta, mutta helppohan tämmöisen amatöörin on sanoa noin. Olen kerta kaikkiaan niin vanhanaikainen että pidän taustanauhan käyttöä bluffina.
 
Mites arpeggio-automaatio?
 
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
Anri8000
16.06.2008 12:25:36 (muokattu 16.06.2008 12:26:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu... itse muuttaisin sovitusta, hommaisin nelikätisen kosketinsoittajan tai jättäisin biisin soittamatta, mutta helppohan tämmöisen amatöörin on sanoa noin. Olen kerta kaikkiaan niin vanhanaikainen että pidän taustanauhan käyttöä bluffina.
 
Siis mitä hittoa?
 
Eikös musiikin ole pohjimmiltaan tarkoitus olla tilanteeseen sopivaa äänimaisemaa, ja sen tuottamiseen käytetään erinäisiä apuvälineitä, esim. kireitä metallilankoja, joiden läheisyyteen on asemoitu nk. mikrofoni, joka muuttaa kielten värähtelyn sähköiseksi signaaliksi, ja tämä signaali muutetaan vahvistimessa ääniaalloksi. Muita äänen tuottamiseen käytettyjä apuvälineitä voivat olla esim. MiniDisk-soitin, joka toistaa magneettis-optisesti levykkeelle ennalta taltioitua ääntä.
 
Ymmärrän tavallaan ton pointin, ettei tanssilavoilla ole taustanauhoja ennenkään käytetty, mutta en ymmärrä miksi niin ei voisi tehdä?
 
Heart is heaven, mind is hell.
Kefiiri
16.06.2008 12:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös musiikin ole pohjimmiltaan tarkoitus olla tilanteeseen sopivaa äänimaisemaa?
 
Jos pelkkä äänimaisema riittäisi, eikö tosiaan olisi etevintä laittaa koko esitys tulemaan levyltä? Miten suuri osa bändistä voidaan korvata valmiilla tallenteella ennen kuin moinen alkaa sinua häiritsemään?
 
Kaikkea teknologiaa en toki vastusta, klikin käyttöä esimerkiksi en osaa paheksua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «