Mutta kun sitä resonaatio pistettä siirtää kurkkuun päin niin äänestähän tulee tosi kimee vai oliko tämä nyt se idea? Jos äänestä tulee liian kimeä, sä teet sen väärin... Tai et väärin mut kandee kokeilla eri suun asentoja yms. Myös kielen paikkaa kannattaa vaihtaa. Yleensä kun kieltä laskee alaspäin, ääni mataloituu. E: Sellasta death-metal-mökää ei ilmeisesti saa tällä tekniikalla (ainakaan heti) aikaan. Jos jollakin on vinkkejä matalempaan murinaan niin olen pelkkänä korvana! |
Exxecuttorr 20.03.2007 22:14:24 | |
---|
Höh. Toiset haluaa oppia matalaa murinaa ja itse haluaisin sitä korkeampaa :) http://www.mikseri.net/artists/mador.64414.php
Sivuprojektini, tsekatkaa ihmeessä. Kommentit hyvin tervetulleita. |
migreeni 20.03.2007 22:22:11 | |
---|
Höh. Toiset haluaa oppia matalaa murinaa ja itse haluaisin sitä korkeampaa :) "Noh: Sano iiiiiiiiiiiiiiiiii. Se resonoi(tärisee) kitalaessa eikö? Siirrä resonaatiopistettä taakse päin kurkun suuntaan kunnes ääni katoaa ja kuuluu pelkkää "natinaa". Sano vieläkin iiiiiiiiiiiiiiiii... Nyt yrität puristaa ilmaa sen kohdan läpi. Käytä palleaa apuna. (Jännitä aluks vaikka vatsalihaksia.) HUOM: sun ei todellakaan tarvitse käyttää paljoa ilmaa! Eli, nyt vaan päästät ilman läpi siitä kohdasta jossa vokaali resonoi eniten. Näin mä sen opin. Myös u-vokaali on helppo oppia. Tärkeätä!!! Vaikka kuinka tekisi mieli, älä huuda tai puhalla liian kovaa tai mitenkään yritä saada kovaa ääntä aikaiseksi. Volyymi lähtee karjumisessa yhtä kovaa kuin puhekin, vain laulajien ilmeet saavat sen näyttämään siltä että ne huutais keuhkonsa pihalle. Jos yrität liian kovaa, sun ääni menee paskaks ja sun pitää seuraavana päivänä vaan yrittää uusiks. Sano ihmeessä jos oli epäselvää niin yritän selittää paremmin... E: Toisin kuin luullaan, kaikki pystyvät karjumaan. Siihen ei mitään luonnonlahjoja tarvita." |
Sahtimies666 21.03.2007 12:33:35 | |
---|
Volyymi lähtee karjumisessa yhtä kovaa kuin puhekin, vain laulajien ilmeet saavat sen näyttämään siltä että ne huutais keuhkonsa pihalle. Pah :D.. toi ei kyllä mun tapauksessa ainakaan pidä paikkaansa :D. Kyllä mä ainaki annan tulla ihan perseestä saakka sen huudon. Mä en oo jaksanu ihmeemmin tossa mitään tekniikoita miettiä. Sitten kun aletaan puhumaan ördäyksestä niin siinä sitä jo tarvitsee väkisinkin. Ja kyllähän toi örisemisenkin meteli on volyymiltään vähintäänki kuuluvaa puheääntä vastaavaa. Niinkuin aikaisemmin oon jo tässä topikissa sanonut niin sitä örinää/rääkymistä/kirkunaa/huutamista on ihan turha opetella kotona jos ei haluu että äiti kuulee. Yks hirveimpiä virheitä on just se kun kuuntelee ku joku laulaa demolla/tms äänityksellä silleen että sen pystyy kuulemaan että nyt on yritetty laulaa liian hiljaa. "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
marx 21.03.2007 23:06:30 | |
---|
Tavallista laulureeniä takana reilu vuosi. Sitten halusin oppia säröä. No eräänä päivänä kikkailin. Tavallista ii vokaalia laulelin hyvin kevyesti. Pitää tuntua resonanssi etuylähampaiden takana, että tästä on hyötyä. Sitten alat 'siirtämään' sitä resonanssia-eli ilman paikkaa- kurkkuun päin. Ei kielellä eikä millän muullakaan.. Ikään kuin vaan laulaisit kitalaen takaosaan. Tota en oo tajunnu. Eli miten toi "siirto" tehään. Enpä oo paljoa lauleskellutkaan, vielä. Mutta voiko tota selittää jollekin, vai onko se sama kuin opettaisit jotain viheltämään? Persettä seinään |
Buffa D 21.03.2007 23:26:30 | |
---|
örinää/rääkymistä/kirkunaa/huutamista on ihan turha opetella kotona jos ei haluu että äiti kuulee. Mäpäs oon sitä mieltä että tommosen ihan brutaalinkin rääkymisen saa ihan pienillä volyymeillä, jos vaan vetää sopivasta paikasta. Pienenä poikkeuksena on sitte kuitenki noi korkeemmat huudot. persemoi. |
ap78 22.03.2007 06:37:04 | |
---|
|
Exxecuttorr 22.03.2007 19:13:14 | |
---|
"Noh: Sano iiiiiiiiiiiiiiiiii. Se resonoi(tärisee) kitalaessa eikö? Siirrä resonaatiopistettä taakse päin kurkun suuntaan kunnes ääni katoaa ja kuuluu pelkkää "natinaa". Sano vieläkin iiiiiiiiiiiiiiiii... Nyt yrität puristaa ilmaa sen kohdan läpi. Käytä palleaa apuna. (Jännitä aluks vaikka vatsalihaksia.) HUOM: sun ei todellakaan tarvitse käyttää paljoa ilmaa! Eli, nyt vaan päästät ilman läpi siitä kohdasta jossa vokaali resonoi eniten. Näin mä sen opin. Myös u-vokaali on helppo oppia. Tärkeätä!!! Vaikka kuinka tekisi mieli, älä huuda tai puhalla liian kovaa tai mitenkään yritä saada kovaa ääntä aikaiseksi. Volyymi lähtee karjumisessa yhtä kovaa kuin puhekin, vain laulajien ilmeet saavat sen näyttämään siltä että ne huutais keuhkonsa pihalle. Jos yrität liian kovaa, sun ääni menee paskaks ja sun pitää seuraavana päivänä vaan yrittää uusiks. Sano ihmeessä jos oli epäselvää niin yritän selittää paremmin... E: Toisin kuin luullaan, kaikki pystyvät karjumaan. Siihen ei mitään luonnonlahjoja tarvita." Tuttu vinkki, en tiedä teinkö jotain pahastikin väärin, mutta tuolla tavalla juuri opin matalan murinan :D http://www.mikseri.net/artists/mador.64414.php
Sivuprojektini, tsekatkaa ihmeessä. Kommentit hyvin tervetulleita. |
Vic Rattlehead 24.03.2007 18:22:02 | |
---|
Mä tahtosin oppia "laulaan" semmosseella möreällä ja matalalla karjunnalla(Lamb Of Godin tyyliin), mutta mä en saa millään huudettua sillä äänellä, joskin muuten jonkinsortin örinä onnistuu. Onko kyseessä vaan se, että mikki suurentaa sen äänen niin perkeleesti et se kuulostaa huudolta? Sivuja tässä aiheessa on jo aika paljon, etten viittiny alkaa selata, josko tohon olis vastattu, joten saattaa olla et vaikuttaa toistolta kysyä tästä, mut älkää jaksako urputtaa siitä. Mua tosissaan kiinnostas kuulla miten saa aikaseks kunnon hevimörön murinan. What do you mean I aint kind?
Just not your kind... |
Sahtimies666 24.03.2007 20:28:59 | |
---|
Sivuja tässä aiheessa on jo aika paljon, etten viittiny alkaa selata, josko tohon olis vastattu, joten saattaa olla et vaikuttaa toistolta kysyä tästä, mut älkää jaksako urputtaa siitä. Mua tosissaan kiinnostas kuulla miten saa aikaseks kunnon hevimörön murinan. No älä vaan lue sitä topikkia läpi "Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night. |
marx 24.03.2007 20:29:43 (muokattu 24.03.2007 20:30:29) | |
---|
Olen lukenut täällä kaiken näköisiä ohjeita rääkymiseen, mutta eihän sitä nyt välttämättä kirjoituksista tiedä mitä kukin tarkoittaa. Eli täsmällinen esimerkki: kuka osaa sanoa miten ja millä tekniikalla tulee huutaa/rääkyä Panteran The Great Southern Trendkillin alkurääkäsy (eli nimikkobiisistä)? Samansuuntaisia on siellä sun täällä, ja juuri tuollainen suht korkea vittumainen rääkyminen kiinnostaa. Eli kuka kertoo miten sen teen? Persettä seinään |
kuriken 24.03.2007 22:32:19 | |
---|
Kuuluuko tuo migreenin selittämä menetelmä tehdä pää-äänellä(falset) vai rintaäänellä? Tai yleensäkin pitääkö rääkyminen hoitaa falsetissa? Tuo ap78 postaama linkki selkeyttin jonkin verran asiaa. Moi, minä olen kuriken ja minä juon nyt pillillä colaa! |
Tumbelo 25.03.2007 20:24:49 (muokattu 25.03.2007 21:46:24) | |
---|
http://www.swingers.viihde.org/swdoc/lauluharjoitus/resonointi.php siel olis jotain eihkä mitä kaipaatte!kuunnelkaa siis esimerkit! Ei tuosta ollut minulle ainakaan mitään apua. En vieläkään tajua mitä se resonoiminen ja sen resonointipisteen paikan vaihtaminen meinaa, vaikka koko ketju kahlattu läpi moneen kertaan. Mistä oikein tunnistaa paikan, josta ääni lähtee? Tarkoitan sitä, että monesti sanotaan, ettei ääni saa "lähteä sieltä ja sieltä, vaan sieltä". Kuinka siis tunnistan paikan? Olen pian 16 vuotta täyttänyt nuori poika, ja haluaisin todella oppia laulamaan oikein, lähinnä kuitenkin tätä raskaampaa musiikkia. Kuinka paljon minulla on tässä iässä varaa tehdä vääriä valintoja ja laulaa väärällä tyylillä, ettei ääni pilaannu / tuhoudu? Olen innokas laulaja, ja pelottaa, jos tässä iässä laulan väärällä tavalla, ei se tulevaisuudessa enää ole ollenkaan mahdollista. Enemmän vinkkejä rääkymiseen ja örisemiseen, kiitos. Soitellut kitaraa -05 joulusta, eli aloittelija |
ushimir 26.03.2007 12:38:39 (muokattu 26.03.2007 16:06:08) | |
---|
Siis se värisevä piste (resonanssi?) siirretään kurkkuun päin ja pidetään kieli alhaalla että ääni on melko matala koska muuten siitä tulee kimeää kuin ... nokkahuiluun täysillä voimilla puhaltamisesta tulee... Kielen paikalla on tietääkseni myös väliä. Otetaanpas tekstiä tänä aamusta: Matilla 37 astetta kuumetta ja on maanantai pitäisi lähtee paikkaan X (koulu,työpaikka,bänditreenit,alaaste.)ja sitten henkilö X tulee herättämään Matin kun Matti on tuollainen aamu nukkuja(X=äiti.vaimo,serkku,sisko,veli,koira...) Ja totta kai matti ei millään viitsisi nousta ja sitten Matti sanoo tekstin :"~Taidampa~jäädä~kotiin kun on 37 astetta kuumetta . Matin ääni värisee jännästi sillee kuin joku natina ja kurkkuun sattuu onko karjumisen ja resonoinnin "idea" tehdä jotenkin näin mutta tahallisesti ja kauniisti. Niin kuin vaikka Laiho. Itsellä se toimii näin paitsi että korkeampi volyymi ja nykyään melko rento kroppa ja komeempi soundi kuin kurkku kipeellä Matilla pitänee hankkii joskus ääni näyte=) Toimiiko Muilla Karjuminen Näin ??? E: Nimeni ei ole Matti.Ja kiitos vaan tuosta alemmasta=).Edes yritin=). |
marx 26.03.2007 13:17:42 | |
---|
Matin ääni värisee jännästi sillee kuin joku natina ja kurkkuun sattuu onko karjumisen ja resonoinnin "idea" tehdä jotenkin näin mutta tahallisesti ja kauniisti. Niin kuin vaikka Laiho. Itsellä se toimii näin paitsi että korkeampi volyymi ja nykyään melko rento kroppa ja komeempi soundi kuin kurkku kipeellä Matilla
Olipas selkeesti sanottu... Persettä seinään |
S3k7u 26.03.2007 17:05:18 | |
---|
Niin kysyisin miten siis oikeesti tekniikaltaan tuo viemäröinti vokalisointi onnistuu mihin ne äänihuulet pitää laittaa, että saa kunnon oksennus äänen? Kiitos |
Jmvk 26.03.2007 17:08:40 | |
---|
Juokaa Fantaa, Pepsiä, Coca colaa ym. Juokaa ja röyhtäillen örisette. Katottiin joku sellanen "kalevala-filmi", siin muijat paljasteli itteensä ym. Huomas kyllä että oli suomalaista tekoo; perse paljaana niin siinä on suomalainen leffa valmis. |
S3k7u 26.03.2007 17:28:27 | |
---|
Juokaa Fantaa, Pepsiä, Coca colaa ym. Juokaa ja röyhtäillen örisette. YÖÖÖR! :) Mut oikeesti siis... |
gorgonoidi 26.03.2007 18:35:35 (muokattu 26.03.2007 18:36:15) | |
---|
Juokaa Fantaa, Pepsiä, Coca colaa ym. Juokaa ja röyhtäillen örisette. Yleensä treenejä ennen syön suklaata ja juon kokista. Myös hampurilaisen jälkeen lähtee mukavasti, mutta yrjöhän siinä meinaa lentää. E: Tai siis en yleensä syö, mutta jos tulee syötyä niin sitten hyvä. |
migreeni 27.03.2007 10:28:34 | |
---|
Kuuluuko tuo migreenin selittämä menetelmä tehdä pää-äänellä(falset) vai rintaäänellä? Tai yleensäkin pitääkö rääkyminen hoitaa falsetissa? Tuo ap78 postaama linkki selkeyttin jonkin verran asiaa. Kyllä, falsettia käyttäen. On muuten yllättävää kuinka matalaa murinaa falsetista saa aikaan! |