Aihe: Kaapin vaihtelua..4x12 -> 2x12 ??
1 2
oiva tumpeloinen
17.03.2007 12:27:15
Juu, tuo framus näyttäisi ihan mainiolta vaihtoehdolta...kunnon vanerilootassa eikä em. lastulevyviritelmässä. Ihan sopusuhtainen hintakin näyttäisi olevan. Soundejakin jo puollettiin...

Tuleeko lisää kehuja framukselle??

Jos sun kriteerit on vanerikotelo ja V30-elementit halvalla, niin osta HB:n komero. On halvempi kuin Framus.

Mä nyt voin antaa sen kiintiöpaheksumisen tuohon Framuksen kaappiin. Hintaan nähden oli kyllä ihan hyvä, mutta ei muhun tehnyt kyllä nopeassa kokeilussa vaikutusta. Kun en kuitenkaan ole sellaista pidempään kokeillut, niin eipä auta sitä täysin kuitenkaan tuomita.
kimurantti1
18.03.2007 00:19:08 (muokattu 18.03.2007 00:20:10)
Alkaa jotenkin muuten tuntua, että tuo "putkivahvaria ei voi soittaa hiljaa" on jonkin sortin myytti. Myönnettäköön, että Marshalleista ei ole liiemmin kokemusta, mutta muutoin käytännössä kaikki testaamani putkinupit ovat kuulostaneet hiljaisellakin ihan hyvältä.

Tjaah. Tää meidän keskustelu on tietysti vähän tyhjän päällä, kun ei oo varmaa mitäkumpikin tarkoitta hiljaisella volumella. :-) Mutta jos mä nys sanon, että kova puhevoimakkuus on aika hiljaa soittamista vielä. Ja tässä mun täytyy sanoa, että mä en ole törmännyt vielä yhteenkään yli 20 wattiseen putkivahvistimeen, joka olisi kuulostanut hiljaisella hyvältä - ei edes kovempisäröisillä soundeilla.

Ehkä homma on eri, jos haetaan oikein päätesäröön nojaavaa vintagerosoa, mutta vähintään mid-gainista ylöspäin soundi on ollut pikkuvolumeillakin ihan hyvä. Toinen mitä myös pidän vähän myyttinä, on se, että esim 100-150w vahvarissa olisi "liikaa" tehoa perus bändisoittoon. Esim Invader antaa parasta soundiaan siinä vaiheessa, kun masterin nostaa yli ykkösen, ja siitä hiljalleen alkaa päätesärön myötä puuroutua, kun luukuttaa lisää.

Niin, mitä se päätesärö sitten on. Periaatteessahan soundissa on vaan enemmän tai vähemmän "säröä". Mutta musta 100 wattisilla nupeilla, sanotaanko kun alta 1/3 tehosta on käytössä, ei mitään korvinkuultavaa tapahdu. Jossain vaiheessa pääte aukeaa, mutta että puuroutumista? No joo, näistähän on vähän hankala näin keskustella. Pitäisi kuulla mitä kuka milläkin tarkoittaa. Vaikka olenkin tarkka soundista, ja kovilla säröillä usein soitankin, en totta puhuen ymmärrä miten mikään 100w putkivahvistin voisi kuulostaa sillä "melkein pienimmällä" volalla paremmalta kuin kunnolla avattuna. Ja olen kyllä kokeillut jonkun verran noita säröhirviöitä, VH100R:stä Powerballiin, Carvinin Legacyyn, Mesan Stilettoon...

Oot kyllä ihan oikeessa siinä, ettei sillä 150 watilla ole mitään väliä, ainakaan jos verrataan 100 wattisiin vahvistimiin. Mutta tosiaan se "putkivahvistimilla ei voi soittaa hiljaa" ei 100 wattisista vahvistimista puheen ollen ole ainakaan mulle mikään myytti, vaan moneen kertaan todettu fakta. Mutta makunsa kullakin. :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Ze Kink
18.03.2007 00:49:53
Jos sun kriteerit on vanerikotelo ja V30-elementit halvalla, niin osta HB:n komero. On halvempi kuin Framus.

Mä nyt voin antaa sen kiintiöpaheksumisen tuohon Framuksen kaappiin. Hintaan nähden oli kyllä ihan hyvä, mutta ei muhun tehnyt kyllä nopeassa kokeilussa vaikutusta. Kun en kuitenkaan ole sellaista pidempään kokeillut, niin eipä auta sitä täysin kuitenkaan tuomita.

Voiko tuota HB:tä muuten muuttaa avoimeksi, niin kuin tuota Framusta? Ei ole mitään kokemusta siitä HB:stä, mutta tuskin sekään huono on. Itse olen kuitenkin tyytyväinen Framukseeni.
33 | Ostan Ebow plussan, myy!
Nacher
18.03.2007 01:06:12 (muokattu 18.03.2007 01:09:45)
Tjaah. Tää meidän keskustelu on tietysti vähän tyhjän päällä, kun ei oo varmaa mitäkumpikin tarkoitta hiljaisella volumella. :-) Mutta jos mä nys sanon, että kova puhevoimakkuus on aika hiljaa soittamista vielä. Ja tässä mun täytyy sanoa, että mä en ole törmännyt vielä yhteenkään yli 20 wattiseen putkivahvistimeen, joka olisi kuulostanut hiljaisella hyvältä - ei edes kovempisäröisillä soundeilla.

Niin, mitä se päätesärö sitten on. Periaatteessahan soundissa on vaan enemmän tai vähemmän "säröä". Mutta musta 100 wattisilla nupeilla, sanotaanko kun alta 1/3 tehosta on käytössä, ei mitään korvinkuultavaa tapahdu. Jossain vaiheessa pääte aukeaa, mutta että puuroutumista? No joo, näistähän on vähän hankala näin keskustella. Pitäisi kuulla mitä kuka milläkin tarkoittaa. Vaikka olenkin tarkka soundista, ja kovilla säröillä usein soitankin, en totta puhuen ymmärrä miten mikään 100w putkivahvistin voisi kuulostaa sillä "melkein pienimmällä" volalla paremmalta kuin kunnolla avattuna. Ja olen kyllä kokeillut jonkun verran noita säröhirviöitä, VH100R:stä Powerballiin, Carvinin Legacyyn, Mesan Stilettoon...

Oot kyllä ihan oikeessa siinä, ettei sillä 150 watilla ole mitään väliä, ainakaan jos verrataan 100 wattisiin vahvistimiin. Mutta tosiaan se "putkivahvistimilla ei voi soittaa hiljaa" ei 100 wattisista vahvistimista puheen ollen ole ainakaan mulle mikään myytti, vaan moneen kertaan todettu fakta. Mutta makunsa kullakin. :-)

Mielenkiintoinen aihe kyllä. Itse tosiaan pidän hyvin selkeästä soundista, jossa isollakin säröllä vielä kuulee soinnun jokaisen sävelen ja soittodynamiikan sekä tietenkin kitaran ominaissoundin. Sitä kuulee hyvin harvan yhtyeen livesoundissa, ja sitä on vaikea taikoa esiin bändivolumella. Edes yksin soittaessa. Tuntuu jotenkin, että kaappi/vahvistin pistää demppaukset aika puuroisiksi, soinnuista kuuluu vain kaksi alinta säveltä ja leadit ovat todella kompressoidun ja pahvisen kuuloisia, kun vahvaria aletaan urakalla luukuttaa. Itse tavoittelen enemmän sellaista selkeyttä, joka esim levyille äänitetyissä soundeissa yleensä on.

Ja niin, hiljaa soittaminen tarkoittaa minulle sellaista volumea, jolla ei vielä saa paksuseinäisessä kerrostalossa valituksia eikä korvia soimaan. Invaderissa mielestäni soundi aukeaa siinä, kun masterin saa yli ykkösen, tosin 150w el34 nupissa tuokin on jo aikamoinen meteli. Bändisoitossa masteri 1.5 - 2. Kuitenkaan se soundi ei tunnu tuon ykkösen jälkeen merkittävästi muuttuvan mihinkään, luukutus vain pikkuhiljaa muhjuttaa soundia epäselvempään suuntaan, osaksi sen takia että kaiuttimetkin alkavat mennä tukkoon. VH100R en ole testannut, mutta siitä kuullut legendaa, ettei oikeasti ilman julmettua luukuttamista meinaa irrota oikeaa soundia. Samaa kuullut itseasiassa kaikista Laneyn peleistä. Powerballia en ole luukuttanut, mutta kuullut juttua, että siitä meinaa kovemmassa bändisoitossa jopa loppua hönkä kesken. Fireballini kuulosti myös parhaalta masteri ykkösen ja kakkosen välissä, ja bändivolumessa (3+) alkoi jo selvästi tarkkuus kärsiä ja nopeat demppaukset mennä jyrinäksi.

Carvinin Legacy kuulosti mielestäni ihan mukiinmenevältä jo kauppavolumella. Toki särökanavasta uupui sustainia ja vääntöä jonkin verran, mutta se itse soundi oli ihan hyvä. Sen kyllä ENGLeistä sanon, että oikeasti voisivat suunnitella ne nuppiensa päätepuolet uudestaan. Fireballissa tosiaan hönkää oli aika ihmeen vähän 60wattiseksi, ja Powerball kuulemma jäänyt esim 50w Laneyn jalkoihin volumessa täysin. "120W" Savagestakin kuullut, että 5150, joka ei edes ole 120w kovimmasta päästä, haudannut sen helposti alleen volumessa. Sitten taas Invaderista tuota meteliä lähteekin ihan infernaalisesti, ja kuulemani mukaan myös Special Editionista. Vissiin vasta yli parin tonnin hintaluokassa vaivautuvat oikeasti tekemään ne päättärit kunnollisiksi... Tiedä häntä.
kivelä
19.03.2007 09:50:52

Ei perkale, ei usko riitä Harleyn tuotteisiin. Nyt mennään päänsisälle. Eiei.
Nacher
19.03.2007 11:24:42
Jokin vaan estää käyttämästä harrikan kaappia, tai edes harkitsemasta. Kun ei, niin ei..
Eemil
19.03.2007 11:47:42 (muokattu 19.03.2007 11:50:22)
Mulla on ollut VH100R. Muistan kun tein pientä kaappivertailua nupin kera. Testikitarana oli joku Ibanezin humpparikitara. Mukana oli seuraavat kaapit:

Mesa/Boogie rectifier 4x12 iso
Mesa/Boogie rectifier 4x12 pieni
Mesa/Boogie rectifier 2x12
Laney 4x12
Marshall JCM800 4x12
Marshall JCM900 2x12

Noista tukevimmat saundit tarjosi Mesan kaapit jotka toistivat alapäätä koviten. Iso 4x12 enemmän kuin pienempi, muuten samanlainen saundi. 2x12 mesa oli aika saman oloinen kuin pienempi 4x12, eli näistä kolmesta edullisin ja sinänsä paras vaihtoehto. Laneyn oma kaappi oli myös hanakka toistamaan alapäätä, muttei ihan yhtä paljon kuin mesan kaapit. Saundi oli vähemmän hevi, mutten suoraan sanoen pitänyt tästä kaapista kovin paljon. Vaikkakin päädyin sen ostamaan kun hinnat oli puitu. :) Paras kaappi oli mielestäni marsun 4x12 joka toisti keski- ja ylä-ääniä parhaiten. Tämä on hyvä asia koska VH100R työntää paljon alapäätä ulos ja menee helposti vähän tukkoon. 2x12 marsu oli myös hyvä, mutta munaa oli hieman vähemmän 4x12:een verrattuna. Isomman marsun olisin ottanut jos olisin saanut vähän halvemmalla.
Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln
Kyllästynyt joojoo, kyllästynyt joojoo
K100#2
Corto
20.03.2007 15:08:56
Voiko tuota HB:tä muuten muuttaa avoimeksi, niin kuin tuota Framusta? Ei ole mitään kokemusta siitä HB:stä, mutta tuskin sekään huono on. Itse olen kuitenkin tyytyväinen Framukseeni.

Ymmärtääkseni se on ihan umpikaappi. Mikään ei tietenkään estä vähän modaamasta, jos saha kädessä pysyy. Kyllä minä silti tuota HB:n Vintage-kaappia ihan vakavasti harkitsin, mutta Thomannin mukaan sitä ei ole edes saatavilla ennen toukokuuta... taitaa olla Framuksen osto edessä.
kivelä
06.04.2007 14:42:52
No niin, osto suoritettu, Framukseenhan sitä päädyttiin.

Yksinhän tuota on tullut runkuteltua, ensi kokemuksina huomasin soundin kirkkauden, saa rumempaakin tuhnupörinää vääntää ja vielä saa selvän.

Krank itse asiassa tarkemmin pohdittuna tarjoilee aika tummaa maailmaa.

Vähän hävisi krankulaan verrattuna alapään jytinää, mutta ei se mitään, meillä on basso! Kahtellaan miten tuo käyttäytyy orkesterin taustalla, uskoisin sen pärjäävän hyvin.

Eli siis ihan tyytyväinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)