![]() 17.03.2007 20:39:15 | |
---|---|
Niin..en tiedä miten nykyään, mutta mitä olen kitarakirjoja & kitaristien elämänkertoja lukenut, niin kyllä ainakin 60 sekä 70-luvulla aloittaneet hemmot kirjoissaan mainitsevat, kuinka he kävivät jotain levyuraa aina vain uudestaan ja uudestaan blokkaillen läpi. Esimerkkinä vaikkapa Keith Richards. Samaa asiaa tekee nyt ehkä puolet koskaan soittaneista kitaristeista? Sinun tekstisi lyhennettynä on: Keith Richards blokkaili opetellessaan soittoa levyiltä muiden biisejä. Asia on se mihin sinä pyydät neuvoja. Aivan eri asia on se että joku treeni/opettelu mielessä noita vetelee kuin se että joku rockstarba opettelee muiden bändien biisejä joissain muussa kuin treeni/huvikseen mielessä. Jerk. | |
![]() 17.03.2007 21:17:29 (muokattu 17.03.2007 21:20:52) | |
... Aivan eri asia on se että joku treeni/opettelu mielessä noita vetelee kuin se että joku rockstarba opettelee muiden bändien biisejä joissain muussa kuin treeni/huvikseen mielessä. Käsityksesi asioista on sellainen tyypillinen purkissa kasvaneen käsitys. Maailmalla on valtava määrä erilaisia genrejä ja niiden standardeja (siis biisejä) joista useat eri soittajat kopioivat ja hieman modifioivat toisten soittajien versiota. Näistä genreistä voisi mainita vaikka esimerkiksi jazz, bluegrass, oldtime, kelttimusa. Tuokin biisi jonka annoin esimerkiksi on tyypillinen standardi bluegrass puolella ja sen alkuperäinen säveltäjä/esittäjä on Frank Wakefield. Moni soittaja esittää siitä lähellä alkuperäistä olevan oman versionsa, tämä oli Petersin versio. Tyypillisesti jokainen bändissä soittava instrumentti esittää biisissä oman breikkinsä joka myötäilee alkuperäistä melodiaa. Kannattaa ottaa selvää asiosta ennen kuin rupeaa esittämään käsityksiään faktoina. EDIT: Suomessa ja poppikulttuurissa vallalla on sellainen käsitys että jokaisen bändin pitää esittää vain omia biisejään, muualla asiat ovat kuitenkin toisin. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 | |
![]() 17.03.2007 21:34:53 | |
Käsityksesi asioista on sellainen tyypillinen purkissa kasvaneen käsitys. EDIT: Suomessa ja poppikulttuurissa vallalla on sellainen käsitys että jokaisen bändin pitää esittää vain omia biisejään, muualla asiat ovat kuitenkin toisin. Voisin haastaa sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta. Näitä keskustelupalsta esimerkkejä on ollut todella paljon ja tämä on kyllä siinä ja siinä. Koverit ovat kovereita, mutta jos bändi soittaa yhden koverin -> ei pitkälle pötkitä. Kyllä niitä pitää omiakin tehdä jos haluaa yhtään nimekkäämmäksi tulla. Toki pelkkiä koverbändejäkin on olemassa, mutta yhtään koverbändin valtavaa keikkaa en ole nähnyt. Esim Angry Machinesia ei ole näkynyt wackenin päälavalla vaikka kovia soittajia ovatkin. Nyt voidaan kuitenkin lopettaa offtopic tähän. Jerk. | |
![]() 17.03.2007 21:44:04 | |
... Nyt voidaan kuitenkin lopettaa offtopic tähän. Hyvä, sinähän sen aloititkin. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
![]() 17.03.2007 21:57:58 (muokattu 17.03.2007 22:01:58) | |
E#...täällähän on taas kovaa vääntöä. =) Plokkailustakin voi jo joutua syytetyksi oikeudessa. Hyvä veto päällä...... Mut itse plokkaaminen kannattaa kyllä aloittaa tarpeeksi yksinkertaisesta ja selkeästä matskusta. Mielellään vielä ennestään tutusta. Ja ensin ne isot linjat biisistä muistiin. Hidastusohjelmat on mun mielestä myös ihan hyvä apukeino touhutessa. Mun mielestä siinä ei ole mitään noloa ja helpottaa kovasti, jos haluaa plokata jotain 1:1 (mikä on aika kehittävää). Tatsit sitten pitää kovin usein kaivaa oikeassa nopeudessa, kun nuo hidastukset kovin helposti meinaa pikkaisen värittää kokonaisuutta. Mun mielestä se, että ei voi hidastaa biisiä jonkin jutun helpottamiseksi on ihan yhtä viisas idea kuin, että ei voi käyttää pausea. Sekin kuitenkin helpottaa...... Ja jos noista muiden coveroinneista puhutaan, niin käsittääkseni tuolla klassisella puolella on välillä aika isoja kinkereitä, joissa kovin usein soitetaan edemenneiden suuruuksien tuotantoa. | |
![]() 18.03.2007 11:05:15 | |
Osaisiko joku sanoa onko winamppiin olemassa mitään pluginiä, jolla saisi biisistä otettua jonkun kohdan, jota saisi toistettua koko ajan. Ärsyttävää yrittää plokkailla jotain kohtaa kun pitää aina etsiä se, kuunnella, etsiä uusiks jne. Jonkun pluginin löysin winamp.comista, mutta en saanut sitä toimimaan. | |
![]() 18.03.2007 11:16:26 | |
Osaisiko joku sanoa onko winamppiin olemassa mitään pluginiä, jolla saisi biisistä otettua jonkun kohdan, jota saisi toistettua koko ajan. Ärsyttävää yrittää plokkailla jotain kohtaa kun pitää aina etsiä se, kuunnella, etsiä uusiks jne. Jonkun pluginin löysin winamp.comista, mutta en saanut sitä toimimaan. En tiedä tuollaisesta pluginistä, mutta itse kelaan sitä blokattavaa biisiä aina nuolinäppäimellä taaksepäin. Ei ole turhan vaikeaa. Röytäen eteenpäin. | |
![]() 18.03.2007 12:04:12 | |
En tiedä tuollaisesta pluginistä, mutta itse kelaan sitä blokattavaa biisiä aina nuolinäppäimellä taaksepäin. Ei ole turhan vaikeaa. Joo no niin sitä tulee itsekin tehtyä, mutta siinä on se huono juttu, että on pakko olla koneen ääressä soittamassa. | |
![]() 18.03.2007 12:37:07 | |
Maailmalla on valtava määrä erilaisia genrejä ja niiden standardeja (siis biisejä) joista useat eri soittajat kopioivat ja hieman modifioivat toisten soittajien versiota. Näin se näyttää menevän. Vähän samaa asiaa sivuten; kysyin joskus korvakuulolta soittamisesta, että pienet "väärät kuulo havainto" virheet eivät liene kohtalokkata blokkaamisessa, niin joku joskus vastasi mielestäni aika kivasti että: "se on parasta mitä sinulle voi tapahtua", tarkoittaen ilmeisesti, että lopputuloksesta tulee silloin persoonallinen ns. itsesi näköinen lopputulos..ei siis loputtomiin kopioitu versio, joten et sokkona seuraa vain sitä yhtä ja turvallista valmiiksi tallotua latua. Tässä on nyt tullut esille paljon hienoja asioita ja ideoita, jotka aion tulostaa ja dokumentoida itselleni muistiin, mistä voi aina tarvittaessa hakea inspiraatiota, mikäli ongelmia ilmenee. Kiitoksia kaikille:) "Five strings, three notes, two fingers, one arsehole" | |
![]() 18.03.2007 13:02:48 (muokattu 18.03.2007 13:04:22) | |
...itseäni kiinnostavien biisien blokkaamisessa... ...jos homma ei meinaa onnistua blokkaamisessa... ...vääristynyt kuva blokkaamisesta... ...Ajan kanssa blokkailu taito kehittyy... ...Kun aloittelee tuota blokkailua... ...joku ammattilainen blokkailee muiden biisejä... ...uudestaan ja uudestaan blokkaillen läpi... ...Keith Richards blokkaili opetellessaan... ...kelaan sitä blokattavaa biisiä... ...virheet eivät liene kohtalokkata blokkaamisessa... Anteeksi vain arvon keskustelijat, kun puutun tähän, mutta se ei ole blokkaamista, vaan plokkaamista. En tiedä miten tämä kitaraslangin kehitys on lähtenyt käsistä, mutta alkuperäinen termi kuvaa parhaiten tätä musiikin transkriptiotapahtumaa. Blokkaaminen = estäminen (engl. "block") Plokkaaminen = poimiminen (ruots. "plocka") Blokkaamis -termiä käytetään mm. joukkueurheilussa ja kamppailulajeissa. Plokkaaminen taas on ollut käytössä pop/rock/jazz -sektorilla jo vuosikymmeniä, ja on terminä vakiintunut. Älkää raiskatko sitä hienoa sanaa! Vähän niinkuin nuoret helsinkiläiset puhuvat Kolmen Sedän Patsaasta tai Mannerheikintiestä. "I got the Pieksämäki railway station blues." | |
![]() 18.03.2007 13:08:51 | |
Plokkaaminen = poimiminen (ruots. "plocka") Blokkaamis -termiä käytetään mm. joukkueurheilussa ja kamppailulajeissa. Plokkaaminen taas on ollut käytössä pop/rock/jazz -sektorilla jo vuosikymmeniä, ja on terminä vakiintunut. Älkää raiskatko sitä hienoa sanaa! Hei, asiallista! Kiitos tästä. Itse tarkastin sanan "oikeinkirjoituksen" tästä keskustelusta. Tuota on tullut aiemminkin mietittyä.. Röytäen eteenpäin. | |
![]() 18.03.2007 18:04:17 (muokattu 18.03.2007 18:16:14) | |
Kyllä niitä pitää omiakin tehdä jos haluaa yhtään nimekkäämmäksi tulla. Toki pelkkiä koverbändejäkin on olemassa, mutta yhtään koverbändin valtavaa keikkaa en ole nähnyt. Pienellä levyhyllyn tutkimisella löysin levytyksiä, joilla on yli puolet tai jopa kaikki kappaleet "covereita", artisteilta kuten Louis Amstrong, Miles Davis, B.B King, John Coltrane, Wes Montgomery, Joe Pass, Ella Fitzgerald ja Billie Holiday. Tiedät varmasti kuinka suuria ja tärkeitä tekijöitä kyseiset artistit ovat olleet jazzin, bluesin ja muun populaari-musiikin saralla. Joihinkin tyylisuuntiin, kuten jazziin ja bluesiin, vaan kuuluu standardien esittäminen ja tulkitseminen. Tämä taisi olla riston pointti. Antero EDIT: viilausta "Einmal ist Keinmal" | |
![]() 18.03.2007 18:40:38 (muokattu 19.03.2007 00:11:20) | |
Joihinkin tyylisuuntiin, kuten jazziin ja bluesiin, vaan kuuluu standardien esittäminen ja tulkitseminen. Tämä on muuten juurikin se juttu, joka aika hyvin erottaa rockmusiikin hengen monista muista musatyyleistä. Se on myös se piirre, joka tekee rockmusiikista toisinaan hemmetin konservatiivista ja vähän mielenkiinnotonta musaa. Ei ole mitään muuta musatyyliä, jossa originaalit kipaleet olisi yhtä tarkoin vartioitu. Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-) | |
![]() 18.03.2007 23:43:37 | |
Anteeksi vain arvon keskustelijat, kun puutun tähän, mutta se ei ole blokkaamista, vaan plokkaamista. En tiedä miten tämä kitaraslangin kehitys on lähtenyt käsistä, mutta alkuperäinen termi kuvaa parhaiten tätä musiikin transkriptiotapahtumaa. Blokkaaminen = estäminen (engl. "block") Plokkaaminen = poimiminen (ruots. "plocka") Toi B-kirjain on vain niin mukavan tuntuinen suussa. Puhutaanhan sitä paljon "biiseistä" vaikka "piisi" olis lähempänä englanninkielen "piece" sanaa. | |
![]() 18.03.2007 23:48:52 | |
Toi B-kirjain on vain niin mukavan tuntuinen suussa. Puhutaanhan sitä paljon "biiseistä" vaikka "piisi" olis lähempänä englanninkielen "piece" sanaa. No mutta tuossa blokaamisessa sanan merkitys muuttuu kun taas biisi ja piisi tarkoittaa samaa asiaa:-) Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. | |
![]() 19.03.2007 00:13:25 | |
Niinbä niin, mutta topicciin palatakseni sanoisin, niin kaiken a ja o on se, että oppii kuulemaan intervallit. Netistä löytyy mm. tämmöinen on-line harjoitus sivusto. http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer | |
![]() 19.03.2007 00:44:37 (muokattu 19.03.2007 00:45:59) | |
Anteeksi vain arvon keskustelijat, kun puutun tähän, mutta se ei ole , vaan . En tiedä miten tämä kitaraslangin kehitys on lähtenyt käsistä, mutta alkuperäinen termi kuvaa parhaiten tätä musiikin transkriptiotapahtumaa. Blokkaaminen = estäminen (engl. "block") Plokkaaminen = poimiminen (ruots. "plocka") Blokkaamis -termiä käytetään mm. joukkueurheilussa ja kamppailulajeissa. Plokkaaminen taas on ollut käytössä pop/rock/jazz -sektorilla jo vuosikymmeniä, ja on terminä vakiintunut. Älkää raiskatko sitä hienoa sanaa! Vähän niinkuin nuoret helsinkiläiset puhuvat Kolmen Sedän Patsaasta tai Mannerheikintiestä. Mä ainakin hahmotan blokkaamisen tarkoittavan tässä yhteydessä eristämistä tai erottamista, ts. jonkun musiikissa soivan asian eristämistä itsenäiseksi asiaksi muusta musiikista ja sen jälkeen sen nuotintamista. Käy mulle järkeen. Myös plokkaaminen käy järkeen, ei siinä mitään. Risto: Eihän toi maniskashitti ees ollu pahan tempoista BLOKATTAVAKSI (touché, Apricot), varsinkaan kun harmonia oli ihan perusschaibaa. Vielä nopeampaa juttua vaan nuotintamaan, niin korvat aukeavat entistä enemmän ja toi muuttuu ihan helepoksi. Joku kromaattinen dada alkaa olla tossa tempossa kyllä jo hiukan työtä vaativaa, sen myönnän, ei noi pojat mistään hitaimmasta päästä ole;) Mun mielestä hidastaminen on ihan turhaa hommaa, varsinkin nykyaikana kun jengi tekee nuotit koneella. Käsin kirjoitettaessa se saattaa tietyissä tilanteissa helpottaa kun ei kuule sitä mitä kirjoittaa, mutta jos ei kuule ni ei kuule, ei se hidastaminenkaan autuaaksi tee. Myös improvisoidessa/säveltäessä on vaikea keksiä järkevää nopeaa tekstiä, jos ei pysty kuulemaan asioita nopeissa tempoissa. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. | |
![]() 19.03.2007 17:47:24 (muokattu 19.03.2007 18:06:56) | |
Risto: Eihän toi maniskashitti ees ollu pahan tempoista BLOKATTAVAKSI (touché, Apricot), varsinkaan kun harmonia oli ihan perusschaibaa. Vielä nopeampaa juttua vaan nuotintamaan, niin korvat aukeavat entistä enemmän ja toi muuttuu ihan helepoksi. Joku kromaattinen dada alkaa olla tossa tempossa kyllä jo hiukan työtä vaativaa, sen myönnän, ei noi pojat mistään hitaimmasta päästä ole;) Mut sä ootkin hyvä ja mä oon vain tällainen tavallinen pullianen:-) EDIT: Ja sitä paitsi mä olen jo niin vanha mies, että mun aivosoluista on puolet jo kuolleet ja elintoiminnot samalla hidastuneet :-) Hidastamatta mä pystyn plokkaamaan ehkä johonkin tempoon 180 bpm asti, jos biisi on helpoimmasta päästä, riippuu siis täysin biisistä. Tossa biisissä on paljon slidejä ja muuta koukeroa, että en ikinä pysty tuollaista plokkaamaan alkuperäisessä tempossa (n. 290 bpm). EDIT2: ja 180:kin voi olla liikaa, en ole koskaan testannut, vaan valinnut nopeuden sellaiseksi että on helppo työskennellä. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
![]() 19.03.2007 18:13:34 | |
Jaa, jaa.. että meni sitten kielioppi keskusteluksi:) No, ei se mitään..pääasia että juttua riittää:) "Five strings, three notes, two fingers, one arsehole" | |
![]() 19.03.2007 21:21:40 | |
Montako prosenttia (likimain) musareenistänne on plokkailua, siis plokkailua? =) There are no wrong notes | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)