Aihe: Apua tulevalle basistille(ko)? 1 2 | |
---|---|
![]() 29.12.2003 10:11:30 | |
Osta nelikielinen ja hommaat siihen E-kieleksi .135-paksuinen rautakanki ja loput kielet siitä alaspäin. Tee siis samoin kuin minä. ;) Vitu gei!!!11 | |
![]() 29.12.2003 10:28:06 | |
Moi! Huvittaisi tietää, että minkälaista "basistin uraa" olet ajatellut? Jos nimittäin tarkoitus on soittaa bändissä, suosittelen aloittamaan 4-kielisellä normaalilla bassolla. Oon sitä mieltä, että kitara on kitara ja basso on basso. Parasta musiikkia syntyy, kun kumpikin pysyy omalla tontillaan (pääosin). Jos haluat tehdä kokeilevampaa matskua, niin siitä vaan, mutta mielestäni sointuja ja lirutuksia ylhäältä saa vaikka koskettimilla/pianolla paljon luonnollisemmin. Itse kartan kuitenkin kaikenlaisia "sääntöjä" ja toivotan sulle onnea basistina ihan millaisella bassolla haluatkaan aloittaa. :) I know the pieces fit | |
![]() 29.12.2003 10:42:49 | |
Onko se nyt joku sääntö, että pitää aina aloittaa 4-kielisellä? Jos minut olisi viety musiikkikauppaan, missä olisi tarjottu 5-kielistäkin niin olisin varmaan ostanut, mikään ei ole turhempaa kuin sinnitellä bassolla, jossa on liian vähän kieliä... (älkää nyt ottako kirjaimellisesti mutta...) Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin | |
![]() 29.12.2003 10:47:15 | |
Jos minut olisi viety musiikkikauppaan, missä olisi tarjottu 5-kielistäkin niin olisin varmaan ostanut, mikään ei ole turhempaa kuin sinnitellä bassolla, jossa on liian vähän kieliä... Kaikista paras on kun itse kokeilet ja sitten vasta päätät. Paavin kanssa olen samaa mieltä siitä, että antaa kitaristin soittaa oman osansa eikä basistin pidä sille alueelle tunkea. Vitu gei!!!11 | |
![]() 29.12.2003 10:57:58 | |
Paavin kanssa olen samaa mieltä siitä, että antaa kitaristin soittaa oman osansa eikä basistin pidä sille alueelle tunkea. C-kieli on kiva a) Kitaristi soittaa prkl korkean kuvion ja soitetaan basson kanssa unisossossa... b) bassosoolossa c) vetää jotain rautalankaa niin (The sounds) niin ei tartte niin usein soittaa siellä 12 nauhavälin kohdilla Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin | |
![]() 29.12.2003 11:03:05 | |
Onko se nyt joku sääntö, että pitää aina aloittaa 4-kielisellä? Absoluuttisia sääntöjä ei ole. Siksi kirjoitinkin sanan lainausmerkkeihin. On vain yleisesti hyväksi tai huonoksi koettuja tapoja tehdä asioita - ja aina löytyy poikkeuksia. Siinä vaiheessa kun tekee musiikkia mielessä bändin toimivuus (varsinkin livenä) ja musiikin kauneus/hyvyys, harvemmin itse löydän perusteluja ainakaan sille 6. kielelle bassolla. Samat jutut pystyy sitäpaitsi tekemään vähemmälläkin kielimäärällä. I know the pieces fit | |
![]() 29.12.2003 11:15:18 | |
C-kieli on kiva a) Kitaristi soittaa prkl korkean kuvion ja soitetaan basson kanssa unisossossa... Niin? En mä tiedä, mitä tuo c-kieli sitten tuo mukanaan tuohon. b) bassosoolossa Jaa...mun mielestä niissä ohuissa kielissä on vaan huonompi soundi. Ite pidän sooloissakin enemmän vähän paksumpien kielien soundista ja tatsista. Pysyy vähän lämpöä ja pohjaa soolossakin. c) vetää jotain rautalankaa niin (The sounds) niin ei tartte niin usein soittaa siellä 12 nauhavälin kohdilla Mitä pahaa on soittaa sieltä 12. nauhan kohdalta? Rautalankaan en niin perehtynyt, mutta tarvitaanko rautalanka-musiikissa c-kieltä bassossa? Ei minusta. Totuus on kuitenkin se, että vapaanakaan c-kielessä ei oo enää botnea pitämään "bändiä pystyssä". Haluan välillä soittaa riffejä vähän ylempää niin, että mahdollisuus käyttää myös vapaita kieliä. Silloin tosiaan täytyykin käyttää d- ja g-kieliä. Saa sellaisen selkeän metallisen soundin, sopii kohtiin, jossa kitaralla ei suurta osuutta. Esim. toolin basisti käyttää paljon vapaita d- ja g-kieliä. En itse koe mitään tarvetta saada siihen kuitenkaan yhtä kieltä lisää. Meni vähän taas tähän iänikuiseen topicciin, sorry! :) Kerroinpa vain oman mielipiteeni. I know the pieces fit | |
![]() 29.12.2003 11:42:46 (muokattu 29.12.2003 11:54:10) | |
Kummalla on vaikeampi oppia soittamaan, 6- vai 7-kielisellä kitaralla? Tosin tämä aloittelijoiden kielimääräkysymys tuskin on vielä niin paljon tullut esiin kuin bassopuolella. Sikälihän sillä ei ole mitään väliä millä aloittaa, koska samat neljä kieltä löytyvät niin neli- kuin 9-kielisistäkin bassoista. Tietenkin kaulan leveys voi häiritä hieman. Kitaristiksi tottuneena varmaan suurin kompastuskivesi tulee olemaan taipumus tiluttaa, varsinkin jos olet liidejä tottunut soittelemaan. Bändissä kun on rytmi- ja melodiapuolet, ja sitten basisti jonka pitäisi tasapuolisesti ottaa ideoita molemmilta puolilta ja hämmentää soppaa omaan suuntaansa. Ja bassohan on tietty hyvin pitkälti fiilistelysoitin, eli groove ensiksi ja hienoudet sittemmin. Sinänsä bassosankareiden kuunteleminen ei paljoa tässä vaiheessa sinua auta, kannattaisi ennemminkin keskittyä hyviin taskun löytäviin basisteihin jotta saisit oikean idean rytmityöskentelystä. Sinänsähän päätös siirtyä kitarasta bassoon on oikein viisas :) Kamoista vielä, tuo SWR:n WM15 on aika arvostettu peruscombo, eli ihan hyvä sinällään. Tehoakin sopivasti näin alkuun. Bassopuolella nuo Peaveyn viekkulaiset bassot ovat kuulemma ihan näpsäköitä pelejä, mutta ehkä kannattaisi silti käydä testailemassa muutama soitin liikkeessä, jos ei muuten niin näön vuoksi. Tuohon samaan hintaluokkaan on esmes Helsingin Kitarapajalla jotain kasari-Aria Pro 2:ia, jotka ovat testini mukaan ihan laadukkaita perusbassoja, tosin nelikielisiä. Hähähä. -Jami | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)