Creased Leaf 17.03.2007 21:41:41 | |
---|
Elikkä meikäläinen on kutsuttu kirkkoon säestään kitaralla huomiseks yhden soitinkokoonpanon kanssa. Esitettävät biisit on suurimmalta osin vähän tavallisia virsiä kevyempää materiaalia, mutta biisilistalta löytyikin tällainen mörkö kuin vanha kunnon "Suojelusenkeli" Eli siis se "Maan korvessa kulkevi.." Tahtilaji on 3/4. Vaikeaksi asian tekee se, että soinnut on heitelty vähän epäsäännöllisin välein. Ekat kaks tahtia on puhdasta D-mollia, kolmannessa Gm 1. ja 2. iskulla ja kolmannella A7. Hetken kuluttua onkin sit joka iskulle oma sointunsa, tässä tapauksessa 1. Dm, 2. Bb, 3. G. Olisiko ideoita millaisen kompin tähän biisiin vois kehitellä, et se kuulostais luontevalta noista epäsäännöllisistä vaihdoista huolimatta? |
Anti 17.03.2007 23:25:30 | |
---|
Kannattaa vähän katella niitä sointuja, ovatko kaikki soittamisen arvosia. Useasti tällasissa soinnutuksissa osa on "turhia", ja vaikutelmasta tulee selkeämpi. Kompiksi voisi miettiä jotain 6/8-osa -tyylistä , esim. tan-takataka-tan-takataka. En tiä oliko auttoko yhtään. kalamies#27 >-)))> |
Apricot 18.03.2007 00:12:27 | |
---|
...biisilistalta löytyikin tällainen mörkö kuin vanha kunnon "Suojelusenkeli" Eli siis se "Maan korvessa kulkevi.." ...Olisiko ideoita millaisen kompin tähän biisiin vois kehitellä, et se kuulostais luontevalta noista epäsäännöllisistä vaihdoista huolimatta? Seurakunnissahan toimii usein jonkinlainen kitarapiiri, sieltä voisi löytyä apua asiaan. Ja yleensäkin ihmiset, jotka eivät osaa soittaa, mutta haluaisivat kuitenkin, hakeutuvat soittotunneille. No niin, lähtökohta voisi olla, että lyödään sellaista ikäänkuin irlantilais -tyyppistä komppia, jossa jokaista neljäsosaa kohden tulee kaksi iskua, kun plektrakäsi heiluu edestakaisin. Eli yhtä tahtia kohden on kuusi iskua. Ykköselle pitää kuitenkin saada painotus. Ihan luontevasti ne tiheämmätkin vaihdokset siihen istuu, lähinnä vasemmalle kädelle tulee kiire sointua vaihtaessa, mutta kyllä sen ihminen pystyy soittamaan. Se "epäsäännöllinen" vaihdos on vain 3/4 -tahdin viimeinen neljäsosa, ei sen kummempaa. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
PJS 18.03.2007 00:31:03 | |
---|
Itse olen soitellut tätä jokus soveltaen eräänlaista avointa viritystä Eli avoin Dm tyyppinen vire jossa siis jatkuvasti D ääntä borduunana siellä tautalla ja sitten sitä päämelodiaa ja jotain hajanaisia sointujen ääniä sinne sekaan. vähän vaikasti selitetty mut tajunnet kyllä. Sama metodi toimii ystävä sä lapsien ankeuteen. "...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi
Vali(s)tus |
No niin, lähtökohta voisi olla, että lyödään sellaista ikäänkuin irlantilais -tyyppistä komppia, jossa jokaista neljäsosaa kohden tulee kaksi iskua, kun plektrakäsi heiluu edestakaisin. Eli yhtä tahtia kohden on kuusi iskua. Ykköselle pitää kuitenkin saada painotus. Ihan luontevasti ne tiheämmätkin vaihdokset siihen istuu, lähinnä vasemmalle kädelle tulee kiire sointua vaihtaessa, mutta kyllä sen ihminen pystyy soittamaan Tuskin toimii tuohon biisiin. Vai mitä itse luulet? Mun nähdäkseni kaikkein parhaiten toimisi rauhallinen näppäilymeininki, jossa käytetään muitankin ääniä kuin pelkästään sointujen ääniä. Soinnunvaihdokset sulaviksi. Jos oikein kuitenkin ymmärsin, niin et taida ihan olla tarpeeksi taitava tuollaiseen soittoon. Ainoaksi todelliseksi vinkiksi annan, että pyri olemaan taka-alalla, älä revi mitään takataka-komppia sinne taustalle, vaan himmaile lungisti ja näytä tyylikkäältä, kuuntele missä mennään ja laske hemmetin tarkkaan. Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille. |