Aihe: Discohittejä bassoiltavaksi.
1 2 3
Ylläri
29.12.2003 18:43:56
... sitten ehkä suurimmat suosikkini, Chaka Khan ja EW&F, joilla oli paljon hienoa matskua, jossa oli jo aika kinkkisiäkin jazz-vaikutteita. Khanin versio "we can work it out":ista on yksi kaikkien aikojen suosikeistani, huima basso..tosin taas synalla...ja saman artistin "night in tunisia"-coveri tuli kuunneltua melkein puhki aikoinaan,

Chakan alkupään levyillähän soitti aivan mielettömän kova rytmisektio. Bassopallilla istui itse Anthony Jackson, jolle tuottaja Arif Mardin antoi harvinaisen paljon taiteellisia vapauksia - ja sen kyllä kuulee. Jacksonin epäsovinnaiset bassokuviot ja harmoniset ideat ovat mielestäni pitkälti se syy, joka nostaa nuo levyt normaalin "laatuviihteen" yläpuolelle.

"Night In Tunisian" synabassoilusta taas vastasi käsittääkseni Stevie Wonder -saatan kyllä olla väärässäkin. Joka tapauksessa Stevien omien levyjen synabassojutuille kannattaa kyllä bassokitaristienkin kallistaa korvaansa. Esim. Innervisions-levyn "Golden Ladyn" bassot ovat aivan hillittömät.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Basismi
29.12.2003 23:46:20
Paljon hyviä on jo mainittu (Jackson, Khan ja Wonder saavat ääneni), mutta lisätään Bootsy Collinsin tekeleet listalle, vaikken niihin juuri ole tutustunut. Milläs porukalla oli se "groove is in the heart"-hittijollotus?
It's hard to be humble when you're so fucking big!
käki
30.12.2003 00:54:51
Paljon hyviä on jo mainittu (Jackson, Khan ja Wonder saavat ääneni), mutta lisätään Bootsy Collinsin tekeleet listalle, vaikken niihin juuri ole tutustunut. Milläs porukalla oli se "groove is in the heart"-hittijollotus?

Se oli Deee-Lite. Bootsyllä oli näppinsä siinäkin pelissä jollain tasolla. Biisin videollakin mies esiintyy, veikkaanpa että soittaa myös bassot. Ehkäpä on osallistunut jopa itse biisin tekoon, mene ja tiedä.
Minulla on kalyamaha.
Mynthor
01.01.2004 04:40:56
"Night In Tunisian" synabassoilusta taas vastasi käsittääkseni Stevie Wonder -saatan kyllä olla väärässäkin.

Taitaa olla Greg Phillinganes, joka sipaissut nuo "What Cha' Gonna Do for Me" levyn huimat synabassot.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
Notefix
01.01.2004 11:24:22

Taitaa olla Greg Phillinganes, joka sipaissut nuo "What Cha' Gonna Do for Me" levyn huimat synabassot.

Itseasiassa Phillinganes oli siinä beatles coverissa. Night in Tunisian synabassot soitti David Foster. Phillinganeshan oli Wonderin kiertuebändissä ja Foster teki silloin paljon mm. EWF-matskua.

Joku jo mainitsi Anthony Jacksonin....hieno ja ali-tunnettu basisti. Olen aina digannut sen soitosta.

Joo, siis noi Arif Mardinin ja Quincy Jonesin tuon ajan tuotokset ovat kyllä vaikuttaneet monen muusikon soittoon. Mielettömän hyvän kuuloista kamaa. Yhdistelivät jazzia funkkia ja soulia ennakkoluulottomasti. Ja mä diggaan myös näistä Khanin I Feel for you jutuista. Mardin, vanha jazz/soul mies, kykeni uudistumaan ja tekemään luovaa duunia. Hauskaa että monet näistä konkareista ovat vieläkin pinnalla ja uudistuneet matkan varrella.
Nimeni on Baron, Notefix Baron
Blue Moon
01.01.2004 14:26:23

Hyvää listaa Notefixilta ja muilta. Lisätäänpä vielä vaikka Rick James, Earth, Wind & Fire ja Kool & the Gang, joilta kaikilta löytyy iso nippu funkahtavia discohittejä maukkailla bassokuvioilla.
- It's been a long time coming -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)