Aihe: Klassisen soittaminen; etydit
1
Rojekti
12.03.2007 11:04:06
Aloin juuri jotain barokki-Bachin kiemuraista Clavieria harjoittelemaan, kamalaa sörsseliä se on mutta kyllä se siitä menee. Toivottavasti opin nuottejakin paremmin samalla. Notkeutta ja motoriikkaa kun on jo ihan jonkun verran näin harrastusmieleen..

Klassista soittamallahan sitä parhaiten oppii, vai miten se menee? Kannattaako soittaa paljon klassista vai kannattaako lukea jotain oppikirjaa ja harjoitella poppibiisejä? Mua sinänsä häiritsee lähinnä se, että mulle on muodostunut sellainen kuva klassisesta pianonsoitosta että "Joo, hän osaa nyt tuon biisin, eli hän on opiskellut noin pitkälle", ikään kuin oppimisen mittapuu ja pelkkä opiskelumusiikkilaji. Hyvää musaahan se on, berrhana, ei mikään "opi soittamaan"- laji.. Joo no, mun mielikuva varmasti on hyvin ahdas, en ole mikään laaja-alainen ja asiantunteva musiikki-ihminen.

Netistä varmasti näitä nuotteja saa hyvin? Googlettamalla törmää lähes heti hyviin sivuihin. PDF-muotoiset nuotit ovat aina tervetulleita.

Lainasin juuri kirjastosta 100 suurinta etydiä- kirjan (tms.) ja opiskelin sieltä pari kappaletta, nimiä en muista. Harmittaa kun piti jo palauttaa enkä jaksanut ottaa lisäaikaa. Löytyyköhän netistä mitään etydisivustoa?
Onko sinulla ongelmia ruotsinkielen opiskelussa? :( koetahan kiengue. http://koti.mbnet.fi/rojekti/kiengue/
ville viaton
12.03.2007 11:12:38
Liian harvoin tulee soitettua, nuorempana; silloin kun vielä jaksoi treenata :), tuli soitettua paljonkin, ja juuri Bachia. Pidän tosi paljon Bachin äänenkuljetuksesta ja vasen käsikin saa, raukka, hieman lihasharjoitusta. Nykyään aika menee vain kaikenlaisten proggiksien harjoittelemiseen..Oma kehitys on kieltämättä, noin niinkuin soittoteknisesti, jäänyt aika nollaan. Toisaalta, kaikki treenaus on hyvästä. Eihän tällä kirjoituksella nyt ollut mitään tekemistä otsikon kanssa, mutta silti...
Rock'n'roll is never die.
Hianomies
12.03.2007 13:05:55
Aloin juuri jotain barokki-Bachin kiemuraista Clavieria harjoittelemaan, kamalaa sörsseliä se on mutta kyllä se siitä menee. Toivottavasti opin nuottejakin paremmin samalla. Notkeutta ja motoriikkaa kun on jo ihan jonkun verran näin harrastusmieleen..

Lainasin juuri kirjastosta 100 suurinta etydiä- kirjan (tms.) ja opiskelin sieltä pari kappaletta, nimiä en muista. Harmittaa kun piti jo palauttaa enkä jaksanut ottaa lisäaikaa. Löytyyköhän netistä mitään etydisivustoa?

Jos olet hidas nuotinlukija, niin silloin Czernyn, Clementin ja mitä näitä nyt onkaan pianoetydien tahkoaminen käy tuskalliseksi. Ne kun on varmaankin maailman tylsintä musiikkia ja toimivat silloin, jos itse nuotinlukuun ei tarvitse energiaa juurikaan tuhlata. Muuten niiden parissa lopahtaa into helposti kesken.

Hitaan nuotinlukijan kannattaa mun mielestä pikemminkin treenata helppoa Bachia (esim. inventioita, sarjojen osia) ja helppoa Mozartia ja Haydnia (pikkukappaleita, muunnelmia tai niiden osia, sonatiineja ja helppoja sonaatin osia). Ne on kuitenkin aina jollain tavalla musiikkia. Ja tekniikkaharjoituksina sitten vaikka Hanonia, se on etupäässä kuvioita ja sormituksia, joita oppii helposti ulkoa. Ja kun nuotinlukusi nopeutuu, niin sitten varovasti vilkaiset Czernyä, että miltä se kalanmaksaöljy maistuisi... :)
Rojekti
14.03.2007 10:57:49
Jos olet hidas nuotinlukija, niin silloin Czernyn, Clementin ja mitä näitä nyt onkaan pianoetydien tahkoaminen käy tuskalliseksi. Ne kun on varmaankin maailman tylsintä musiikkia ja toimivat silloin, jos itse nuotinlukuun ei tarvitse energiaa juurikaan tuhlata. Muuten niiden parissa lopahtaa into helposti kesken.

Hitaan nuotinlukijan kannattaa mun mielestä pikemminkin treenata helppoa Bachia (esim. inventioita, sarjojen osia) ja helppoa Mozartia ja Haydnia (pikkukappaleita, muunnelmia tai niiden osia, sonatiineja ja helppoja sonaatin osia). Ne on kuitenkin aina jollain tavalla musiikkia. Ja tekniikkaharjoituksina sitten vaikka Hanonia, se on etupäässä kuvioita ja sormituksia, joita oppii helposti ulkoa. Ja kun nuotinlukusi nopeutuu, niin sitten varovasti vilkaiset Czernyä, että miltä se kalanmaksaöljy maistuisi... :)

Hehe, joo. Etydikirjan kappaleet olivat hiemahkon tylsähköjä hkö hkö. Yhden hyvän löysin, toisenkin vahingossa, joku jazzijuttu, mutta kaikenkaikkiaan tylsää soittamista; ja tosiaan melkoisen tuskallista touhua se loppujen lopuksi oli.. kävin jo palauttamassa kirjan, oli ollut jo pitkään lainassa.

Mozartia, Bachia, Haydnia yms. löytyy varmastikin netistäkin..? Kiitos nimistä ja ohjeista, kun kotiin pääsen niin pitää vähän etsiskellä ja tulostella :) kerrankin, edesjossain suhteessa, oppiminen on kivaa.
Onko sinulla ongelmia ruotsinkielen opiskelussa? :( koetahan kiengue. http://koti.mbnet.fi/rojekti/kiengue/
MrShaft
15.03.2007 10:09:31
In Pischna we trust!

"Daily exercises"

nimim. vahvat sormet

--

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Black_Adder
16.03.2007 21:57:33
Löytyyköhän netistä mitään etydisivustoa?

www.pianofiles.com
Jos etydi nuotteja etit niin tuolta saattas löytyä jos on kiinnostusta luoda tunnuksia tollaseen paikkaan.
Putosin kellarista vinttiin, polveen meni roska ja silmään tuli haava.
aaro
17.03.2007 12:57:58
Mielestäni pianonsoittoa kannattaa harjoitella suht monipuolisesti. Itse aloitin klassiselta pohjalta musaopistossa. Jossain vaiheessa ala-asteen loppupuolella meinasi kyllä innostus lopahtaa kesken. Siinä vaiheessa siirryin enemmän poppipuolelle. Ongelmana oli, että en ymmärtänyt paljoakaan vapaasta säestyksestä ja sekin meinasi lopahtaa. Onneksi jostain sitten opin jotenkin vapaan säestyksen jujut. Aika paljon tuli soitettua myös kansanmusiikkia kun äiti on haitaristi(minäkin nykyään pianohaitaristi :D). Mutta siis, monipuolisuus pitää sen soittoinnon yleensä kasassa ainakin minulla.

Kuuntelen musiikkia myös monipuolisesti. Pidän klassisesta siinä missä kevyemmästäkin musiikista. Puhuttiin tuosta etydien soiton "hän on nyt noin pitkällä" jutusta. Niinhän se minusta onkin, mutta sehän juuri antaa intoa siihen harjoitteluun, että pääsisi pitkälle. Niinhän se on kevyelläkin puolella. Ei sielläkään mihinkään jämähdetä paikalleen, tosin klassisella puolella tuon "taituruuden" erot ovat ehkä selvemmät mutta kuitenkin..
baron
17.03.2007 14:47:33

Kuuntelen musiikkia myös monipuolisesti

Mä tykkään yleisesti ottaen pianomusiikista: Genrestä viis kunhan se vedetään pianolla/flyygelillä!
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
aaro
17.03.2007 17:26:33
Mä tykkään yleisesti ottaen pianomusiikista: Genrestä viis kunhan se vedetään pianolla/flyygelillä!

Mun mielestä kyllä kunnon urkusaundi, joku hammondi tai vastaava, voittaa pianot mennen tullen. Aina kun joku soittaa hammondia niin tulee semmonen "hurmostila", no ei nyt ihan mut melkeen..

Tykkään soittaakin mielummin urkua kun pianoa, tosin nykyään kun en suunnilleen koko alkukeväänä oo soittanu pianoa vaan urkua tai synaa, alkaa olla taas hinku pianon ääreen. Olen vanhoja pianokappaleita alkanut käymään läpi, osittain sen takia kun pianotunnit on ollu katkolla YO-kirjotusten vuoksi ja alkaa taas kohta ja osittain sen takia että huhtikuun puolessa välissä on pääsykokeet soittokuntaan mutta myös sen takia että niitä bachin inventioita ja kaikenlaisia sonatiineja on vaan mukava soitella!

Mutta jos olisi vierekkäin Hammondi ja joku hyvä piano niin kyllä mä luultavimmin useammin löytäisin itteni sen Hammondin äärestä. Tosin jos piano olisi Steinwell(vai mikä olikaan), hmmm, sitä sopiikin sitten pohtia, ehkä siinä muutama tunti menisi miettiessä, kumpaa soittaa :D
tosin, luultavimmin tuollaiseen tilanteeseen en koskaan tule päätymään, mikä voi olla ihan hyväkin asia. Jos kyseinen valintatilanne tulisi eteen, olisin joko onneni kukkuloilla tai vaihtoehtoisesti vähänajan päästä mielisairaalassa :D:D
JPQ
17.03.2007 18:53:54

Pitäiskö perustaa erikseen pianopalsta ja epäonnistuneiden urkujäljitelmien palsta?

Joo.:) (lue ei tosiaankaan) ja kyllä se niin on että ei kumpikaan mainituista voita hyvää synaa,rhodesia tai harpsicordia.:) PS. Hammond soundeja en saa vaan oikein toimimaan ja tiedän ettei soundi ole ongelma ja oikeissa pianoissa mättää tuntuma jonka kanssa en ainakaan nykyisin tule toimeen.
aaro
18.03.2007 11:42:28
Pitäiskö perustaa erikseen pianopalsta ja epäonnistuneiden urkujäljitelmien palsta?

Tuota.. En oikein ymmärtänyt mihin tuo viittasi viestissäni.

Onhan se niin, että piano ja urut on ihan eri maailmoista näin kosketinsoittajan näkökulmasta ainakin mun mielestä. Sitten on vielä kirkonurut joiden saundi voittaa mennen tullen kaikki urkujäljitelmät ja synat(kirkkouruillekin saisi oman palstan :D) Molemmat on kuitenkin ihan mukavia soittimia ja silleen..

Mutta jos toi oli vakavissaan kysytty kysymys eikä mikään sarkastinen tai semmonen niin voin vastata että ei tarvitse!

taisi muuten mennä offtopicille..
Hianomies
19.03.2007 09:56:18 (muokattu 19.03.2007 16:21:49)
Tuota.. En oikein ymmärtänyt mihin tuo viittasi viestissäni.

Älä ota itseesi, Aaro, käsittämätön heitto myös mun mielestäni. Mut minkäs sille voi, kun näköjään kaikilla kommentoijilla ei musiikillinen ja/tai muu ymmärrys riitä jäsentämään kaikkea luettua kirjatietoutta.

Mut siis se mihin Baron viittaa, on triviatieto, että Hammondit suunniteltiin aikanaan isojen ja kalliiden pilliurkujen korvikkeeksi.

Sitten on vielä kirkonurut joiden saundi voittaa mennen tullen kaikki urkujäljitelmät ja synat

Tuossa just diggailin Kiviniemen Kalevin Wurlitzer-uruilla soitettua levyä. Aika mahtavat soundit!
aaro
19.03.2007 15:57:47
Njoo, kiitti kommentista, helpotti hieman ;)

Tuossa just diggailin Kiviniemen Kalevin Wurlitzer-uruilla soitettua levyä. Aika mahtavat soundit!

Ai niin perhana olen kokonaan unohtanut levyn, piti joskus metsästää se jostain kirjastosta, mutta siellä ei ollut niin homma jäi siihen! Täytyy kai hommata kyseinen levy..
Nakkiso
21.03.2007 16:58:40
Klasarinuotteja löytyy aika hyvin tuolta:

http://www.sheetmusicarchive.net/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)