Aihe: Studio-kuuntelun mittaus ja säätö
1
vipu5
15.03.2007 15:13:02

Ei toimi haku, joten aloitetaan uus ketju.

Muistelen että joskus oli palstalla puhetta halvasta Thomannin mittamikrofonista.
Hintaa tais olla parikymppiä.
Nyt ainut minkä löydän T-sivustolta on BEHRINGER ECM8000 hintaan 59€.
Ehkä hinta on vaan noussut??

Mulla on AKGn C1000S, siinä on kuulemma aika suora taajuusvaste, onnistuuko mittaus sillä?
Entä onko olemassa jotain valmista ohjelmaa macille mittausten tekemiseen?
Vai miten tuo pitäis käytännössä hoitaa??

Selkeesti mun kuuntelussa on kuoppa alamidlessä, eikä satunnainen kaiuttimien siirtely ole auttanut, tarvis faktatietoa missä mennään.
Mun korvat kun on ikävästi kiinni aivoissa joihin ei oikein voi luottaa.. ;)
varakeef
15.03.2007 15:38:35
Muistelen että joskus oli palstalla puhetta halvasta Thomannin mittamikrofonista.
Hintaa tais olla parikymppiä.
Nyt ainut minkä löydän T-sivustolta on BEHRINGER ECM8000 hintaan 59€.
Ehkä hinta on vaan noussut??

Kyllä se viidenkympin tienoilla on ollut ennemminkin. Ja tuosta mikistä on nimenomaan puhuttu. En kyllä ole mitään koskaan mitannut, mutta muuta käyttöä olen joskus keksinyt.

Mulla on AKGn C1000S, siinä on kuulemma aika suora taajuusvaste, onnistuuko mittaus sillä?

Onko se pallokuvioinen? Ei ole. Mittamikin pitäisi poimia värittymättömästi joka suunnasta tulevat signaalit, mihin herttakuvio ei määritelmänomaisesti kykene.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
koponen
15.03.2007 15:58:02
Monet mittasoftat voi ja kannattaa myös kalibroida mikin mukaan. Myös monen halppismikin taajuusvaste on aika hyvin kohdallaan suunnilleen kymppiin asti ja tämän korkeampia taajuuksia ei edes pidä mennä sähköisesti korjaamaan.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
JoKo
15.03.2007 17:21:04
Myös monen halppismikin taajuusvaste on aika hyvin kohdallaan suunnilleen kymppiin asti ja tämän korkeampia taajuuksia ei edes pidä mennä sähköisesti korjaamaan.

Mun mielestä raja (jolloin voi yrittää sähköisesti korjata) menee pikemminkin siinä kohdassa missä taajuudet alkaavat suuntaamaan, eli yli noin 150 hertsin jälkeen ei oikein enää kannata.
axelsson
15.03.2007 17:23:59
Joskus mittasin ihan herttakuviolla isokalvosella ja jälkeenpäin mittamikillä mitattuna näytti kyllä ihan riittävän samalta käppyrä. Ainakin kriittisen alamiddlen osalta.
koponen
15.03.2007 18:13:02 (muokattu 15.03.2007 18:16:07)
Mun mielestä raja (jolloin voi yrittää sähköisesti korjata) menee pikemminkin siinä kohdassa missä taajuudet alkaavat suuntaamaan, eli yli noin 150 hertsin jälkeen ei oikein enää kannata.

Genelecin DSP:t muuten korjaa 8KHz hujakoille saakka ja vieläpä aikalailla onnistuneesti. Mutta eipä niitä voi ihan tähän verrata.
vipu5
15.03.2007 21:20:32

Entä kun mikki on hallussa, onko Macille jotain freeware/shareware softaa jolla mittaus/analysointi hoituis???
Cape
15.03.2007 23:54:10
Tein tuossa viime viikolla semmosen mittavan testin kotipajan botnen kuoppien tarkistamiseksi. 30-300hz vieläpä 1hz välein 10 sekuntia jokaista taajuutta.

Oli aika piinaavaa kuunnella siniaaltoa 10s ja sitten sama hertsiä ylempää. Kahdenkymmenen minuutin jälkeen oli pakko lähteä kämpästä ulos ettei lentäis laatta. Oli yllättävän oksettava kokemus ja vaikutti ihan fyysisesti vaikka testiäänet eivät olleet erityisen kovalla. Helpotti ku sai raitista ilmaa.

Jätin mikin nauhoittamaan koko testin monoraidalle ja jälkeenpäin tuli tsekkailtua miltä tulokset näyttivät. (eivät kovin hyvältä...:) 20db kuoppia ja korostumia...
Halsu
16.03.2007 00:10:06

Jätin mikin nauhoittamaan koko testin monoraidalle ja jälkeenpäin tuli tsekkailtua miltä tulokset näyttivät. (eivät kovin hyvältä...:) 20db kuoppia ja korostumia...

Meillä kävi viime viikolla kaveri kämpällä mittamikin ja "oikean" mittaussoftan kanssa kääntymässä - aika pahoja ongelmia sielläkin. Vuorenhuipulta laaksoon reilut 15 dB miksauspaikalla.

Isoin korostuma ilkeästi noin 120 dB:n kohdilla, saattaa olla lattia/katto välillä oleva seisova aalto. eikä oo yhtään mahdotonta että käytössä olevissa halpiskobeissa on sattumalta juuri samalla ongelmataajuudella korostumia.

Tarkotus on jossain vaiheessa roudata oikeemmat tarkkailuskobet testiin jotta näkee kummasta isoimmat ongelmat aiheutuvat.

Aattelin myös testailla vasteen korjailue EQ:lla - saattaa vaan entisestään pahentaa tilannetta joissain kohdissa huonetta, jos vika ei oo skobeissa.

Pöh -

Himassa ja luureilla mä kaiken miksaan kumminkin onneksi, noi skobet on vaan sisäänsoittovaiheen työskentelyä varten ,-)
CU -- Eki
Roberto
17.03.2007 12:09:09

Genelecin DSP:t muuten korjaa 8KHz hujakoille saakka ja vieläpä aikalailla onnistuneesti. Mutta eipä niitä voi ihan tähän verrata.

Korjaa automaattisesti ainoastaan alle 2kHz.. itse saa sit sekoilla niin paljon ku haluaa.
Cape
17.03.2007 12:13:47
Voiks ne olla noin isoja??? :-O

Ehkä kumminki 20db huipulta laaksoon... eikä molempiin suuntiin :)
Mutta on tuossakin jo totuttelemista. Yritin pahimmissa piikeissä leikata varovasti eqlla. Oon ollu kyllä tyytyväinen muutokseen.
koponen
17.03.2007 15:16:35 (muokattu 17.03.2007 15:17:46)
Korjaa automaattisesti ainoastaan alle 2kHz.. itse saa sit sekoilla niin paljon ku haluaa.

No juuei, mutta muistin itsekin väärin. Se response editorin harmaa alue johon autocal ei koske alkaa kuudesta kilosta. Itsehän sitä pääsee kyllä näpelöimään.
ITTAM
17.03.2007 16:28:03
Tässä pari linkkiä:
http://www.etfacoustic.com/ akustiikamittauksiin.
http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml ,
jolla pääsee alkuun ja on ilmainen

Matti
Roberto
17.03.2007 16:46:09

No juuei, mutta muistin itsekin väärin. Se response editorin harmaa alue johon autocal ei koske alkaa kuudesta kilosta. Itsehän sitä pääsee kyllä näpelöimään.

Ei, vaan se kuuden kilon ylimenevä alue on se jossa äänikortin "laatu" alkaa näkymään. AutoCal ei tee mitään yli 2kHz taajuuksille.
koponen
17.03.2007 17:43:58 (muokattu 17.03.2007 18:58:47)
Ei, vaan se kuuden kilon ylimenevä alue on se jossa äänikortin "laatu" alkaa näkymään. AutoCal ei tee mitään yli 2kHz taajuuksille.

Jepjep, seison korjattuna :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)