Aihe: Softasynat live-keikoilla
1 2
piiska2
13.03.2007 14:59:11
Keikoilla vuosia käynennä on vihdoin tullut semmoinen fiilis, että pitäisköhän ostaa läppäri ja muutama softasyna livekäyttöön. Saattaisi tulla halvemmaksi kun päivittää koko ajanvanhoja soittimia. Kysymyksiä herää seuraavista asioista:

1. Tietokoneilla on tapana tiltata silloin kun ei pitäisi. Olen kuullut että Macit varmempia tämän suhteen. Mikä on kokemus keikkatilanteissa?

2. Miten välttää latenssiongelmat? (ei potenssi..)

3. Salliiko softapohjainen systeemi keikkatilanteessa "improvisaatiota" ? (Jos esim. solisti haluaakin toisen biisin, kun mitä on sovittu biisilistassa.)

Jos oli liikaa kysymyksiä, ehdota toimivaa settiä Pop/Rock-keikoille, joissa pääpaino on hyvillä pianoilla (akustinen, rhodesi & wurlitzer), Hammondeilla ja valikoiduilla analogisyna soundeilla.
Panhuiluja ja saksofoneja en kaipaa.
Janus
13.03.2007 15:49:51
Jos oli liikaa kysymyksiä, ehdota toimivaa settiä Pop/Rock-keikoille, joissa pääpaino on hyvillä pianoilla (akustinen, rhodesi & wurlitzer), Hammondeilla ja valikoiduilla analogisyna soundeilla.
Panhuiluja ja saksofoneja en kaipaa.

Macbook Pro (tai sit jos menee budjetista yli, niin vanhempikin Powerbook, esim. 1,5 tai 1,67 GHz prossulla riittää) 2 GB RAM:illa, Native Instruments Kore + Akoustik Piano + Elektrik Piano + B4 + Pro-53. Sit joku äänikortti ja kontrolleri (tai molemmat samassa, esim. M-Audion Ozonic).
M.i.k.key
13.03.2007 16:12:44 (muokattu 13.03.2007 16:14:05)
Asiallinen setti mitä Janus ehdotti.

Tuli vaan mieleen aiheeseen liittyen kun oma G4 Powerbook alkaa olla pikkuhiljaa vanhentunut ja kolhiintunut niin missä määrin perus uusi Macbook noita jaksaa pyörittää? Vai pitäiskö suoraan satsata Pro:hon?

E: Panhuiluja en minäkään uskonut kaipaavani mutta kyllä tuossa taannoin tuli semmoisenkin tarve eteen...
möllisty
Torniojaws
13.03.2007 16:37:13

3. Salliiko softapohjainen systeemi keikkatilanteessa "improvisaatiota" ? (Jos esim. solisti haluaakin toisen biisin, kun mitä on sovittu biisilistassa.)

Paremmin kuin oikea soittaja ;) Koneella ei tarvitse tehdä muuta kuin avata haluttu biisi softaan. Ei tarvitse treenata puolta vuotta sen oppimiseen ;)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
piiska2
13.03.2007 16:45:24
Paremmin kuin oikea soittaja ;) Koneella ei tarvitse tehdä muuta kuin avata haluttu biisi softaan. Ei tarvitse treenata puolta vuotta sen oppimiseen ;)

Biisikohtaiset soundit täytyy siis olla etukäteen tehty, vai kuinka? Ja kaikki plug-init valmiiksi auki ennen keikkaa ?

Onko biisit valmiina tiedostoina jos on, niin eikö se vie vähän latautumisaikaa. synassahan voi vaihtaa soundin lennosta, kesken biisin.

(Myönnän että olen hiukka pihalla softasyna maailmasta9
piiska2
13.03.2007 16:47:29
Ai niin sen verta vielä, että Januksen ehdottama setti ei varmaan tarvitse erikseen mitään audiosekvensseriä kuten Cubase tai Logic ?
Janus
13.03.2007 17:28:33
Ai niin sen verta vielä, että Januksen ehdottama setti ei varmaan tarvitse erikseen mitään audiosekvensseriä kuten Cubase tai Logic ?

Ei, toi Kore toimii nimenomaan ns. host-ohjelmana noille softasynille ja hoitaa erittäin vähällä vaivalla kaikki soundien/patchien vaihdot, splittien/layerien tekemisen jne. Uusin versio 1.1 sallii Kore-softan käyttämisen myös ilman itse Kore-rautakontrolleria/äänikorttia, itse käytän sitä juuri noin (äänikorttina/kontrollerina Novation X-Station 61 tai sit joku muu, proggiksesta riippuen).
Joonas
13.03.2007 17:29:34 (muokattu 13.03.2007 17:33:42)
Ajattele, etta tietokone softasynineen on vain eraanlainen lisamoduli johonkin midikoskettimistoon (koska Midia se kuitenkin on lahestulkoon 100% varmasti milla ko. softasynaa ohjaat). Periaatteessa voit koneelta vaihdella soundeja ihan kuin vaikkapa Triton-syntetisaattorin kosketusnaytolla. Eli kesken biisin vaan klikkaat jonkun synan kayttoon.

Ainoa ongelma, mika tosta seuraa on se, etta esim. reaktorilla (ja ilmeisesti myos muillakaan NIn softilla) et pysty pitamaan kahta eri patchia auki samanaikaisesti. Eli muutama hiiren napytys menee, kun vaihdat soitinta. Ja voithan sa niita saundeja muokata livenakin, sehan se vasta hienoa on. Esim. voit katevasti laittaa pitchbendisi kontrolloimaan sarjaa LFOita, joilla voit puolestaan vaikuttaa tremoloon, vibratoon ja vaikka laittaa jonkun oskillaattorin hoitamaan panorointia (niin etta soittimesi aani viuhuu vasemmasta kanavasta oikeaan ja valtaa koko keikkatilan ja saa kuuntelijat kusemaan hunajaa) ja voit myos katevasti napautella noita pois paalta / vaantaa kovemmalle tai muuttaa aaltomuotoa ihan miksika vaan periaatteessa.

Reason vaikuttaa ihan mukavalta softalta livekayttoon btw. Tosin siinakin omat ongelmansa eika ole NI softien kanssa musta ihan yhta hyva (koska et paase itse vaikuttamaan niin paljon juttuihin). Ja saattaa myos kaatua helposti.

Ainoa ongelma on se, etta mita monimutkaisempi softa (jep, myos grafiikka vaikuttaa asiaan), sita todennakosemmin se kaatuu kesken keikan... Cubasea en hittosoikoon ikina avaisi lavalla (ei silla, etta sita mihinkaan tarviikaan). Kovat jatkat (tm) koodaa itse tosi kevyet softat (tm), niin ei oo kaatumisongelmaa :)

EDIT: Mullon tavallinen MacBook ja ainakin toistaseksi pelittanyt ihan hyvin. Tosin en oo koskaan viela keikalla sita kayttanyt... Ongelmallisinta siina lienee se ylikuumeneminen muovisen kotelon takia. Prossa on alumiinikotelo, joka poistaa lampoa huomattavasti paremmin. Tavallinen oli pienempi ja halvempi...

Ja nahtavasti et halua mitaan ubercool ufosoundeja kayttaakaan :)

Joonas.

Nimim. Aattelin tilata postista lajan elektrodeja, jotka liimaan kroppaani ja ohjaan niilla paria koodaamaani graincolud -syntetisaattoria/aanigeneraattoria.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Janus
13.03.2007 17:45:20
Cubasea en hittosoikoon ikina avaisi lavalla (ei silla, etta sita mihinkaan tarviikaan). Kovat jatkat (tm) koodaa itse tosi kevyet softat (tm), niin ei oo kaatumisongelmaa :)

Niinpä. Tossa joulun tienoilla, ennen kuin hommasin Koren, niin softasynahostina mulla oli nimenomaan Cubase SL 3.0, 10 keikan rundilla kone, softa tai äänikortti ei kaatunut kertaakaan. Ei myöskään treeneissä sitä ennen tai millään keikalla sen jälkeen. Kore on täysin suunniteltu livekäyttöön ja soundisetuppien tekeminen jne. on helpompaa kuin Kuppasella, mutta ei mulla ois mitään ongelmaa lähteä edelleen keikalle Cubasen varassa.
Joonas
13.03.2007 17:53:55
Niinpä. Tossa joulun tienoilla, ennen kuin hommasin Koren, niin softasynahostina mulla oli nimenomaan Cubase SL 3.0, 10 keikan rundilla kone, softa tai äänikortti ei kaatunut kertaakaan. Ei myöskään treeneissä sitä ennen tai millään keikalla sen jälkeen. Kore on täysin suunniteltu livekäyttöön ja soundisetuppien tekeminen jne. on helpompaa kuin Kuppasella, mutta ei mulla ois mitään ongelmaa lähteä edelleen keikalle Cubasen varassa.

Oho. Mulla Cubase kaatuu harva se paiva :) Ehka ma vaarinkaytan sita tms. Tai sitten vika on mun perusMacBookissa...

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
jackball
13.03.2007 18:02:33
Ableton Livehän on aika suosittu live-käytössä. Siihen vain lisäksi joku midi-controlleri (tai koneen oma näppäimistö), johon assignaat eri namiskoihin haluamasi toiminnot/äänet ja nappia painamalla saat vaihdettua nopeasti eri soitinten välillä.
micetzhu
13.03.2007 19:06:16
http://www.digidesign.com/index.cfm … =112&langid=151&itemid=4958

Suosittelen katsomaan tuosta nuo kaksi videota, aika kätevältä ja helposti soittaessa muokattavalta näyttää...
"3.5. tulee maailmanloppu!!"
Torniojaws
13.03.2007 19:48:33 (muokattu 13.03.2007 19:50:11)

Toisaalta taas jos taustat eivät ole tarkoitettu "livesoittamiseen" eli lennosta muutetaan esim. nuotteja tai tempoa improvisoiden - toisinsanoen kuten normaalia kiipparia ihmisen soittamana - niin ehkä järkevin olisi vain renderöidä se livetausta stereowaviksi ja toistaa se. Näin vakaus on maksimaalinen. Jos on vielä tarkempaa, niin siirrä se vielä johonkin hyvälaatuiseen flash-muistisoittimeen tai minidiscille. Silloin ei ole edes CD-levyn tönimisvaaraa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
piiska2
13.03.2007 21:41:23
Kiitoksia hyvistä ehdotuksista.
Tuo "improvisointi" taisi hieman johtaa harhaan. Soitan siis livenä muiden muusikoiden kanssa (free lancer)kahdella kiipparilla. Varsinkin tuurauskeikoilla ei aina tiedä mikä biisi lähtee seuraavaksi = vedetäänkö hammondilla, pianolla vai sillä panhuilulla "Gimme, Gimme, Gimme A Man" ;). Vakkaribändeissähän setit ehtii miettiä ajoissa.

Softien hyvä puoli on kyllä hinta. Vanhat kosketinsoittimet saa nykyisin suht edullisesti softina.

Tuo Kore rupesi kinnostamaan. B4 ja Lounge Lizardiin törmäsin aikoinaan eräässä studiossa. Siihen ne ainakin soveltuivat loistavasti.
Ableton Live varmaan tutustumisen arvoinen myös. Olen kuullut softan nimen joskus Future Music -lehdessä. Soveltuu varmaan parhaiten elektroniseen musiikkiin.
Hianomies
13.03.2007 23:06:55
sillä panhuilulla "Gimme, Gimme, Gimme A Man" ;)

Ai sä vedät sen panhuilusoundilla? Just... :)
piiska2
15.03.2007 18:35:03
Nyt kun olen ottanut loistavien neuvojenne ansiosta asioista selvää (jotenkin), kysyisinkin:
Onko olemassa mitään halvempaa hostia kun Kore? (Vaikutti just sopivalta, mutta vähän turhan kallis, kun pitäisi hommata kone + plug-in softat lisäksi).
Audio- Sekvensseriä en kaipaa tällä hetkellä.

NI plug-init eivät näköjään voi olla yhtäaikaa auki (pääsin testaamaan).

Selvittelen vielä jostain miten onnistuisin kytkemään molemmat kiipparit läppäriin, esin urut ja synasoundit ylätasolla ja piano/rhodes alemmassa....

P.S.Stingin kosketinsoittajilla on muuten omat ohjelmoijat, harmi kun ei iteselläni ;)
AcLAc
16.03.2007 00:55:42

Suosittelen testaamaan vastaavaa kokoonpanoa keikka- volumeilla. Nuo soundit voi olla todellakin ärsyttävät ja häiriöiset varsinkin huonolaatuisen tietokoneen laturin ja äänikortin kanssa. Kaverilla oli sellaiset laturipörinät, että piti pelkällä akulla pärjätä. Eipä silläkään noilla audioväännöillä pitkälle pötkitä.
Ku sain niin halvalla!
Janus
16.03.2007 17:28:05
Suosittelen Maccia ;) Noita laturipörinöitä yms. on esiintynyt omalla ja kaverien kohdalla kummasti vain PC-koneiden kanssa...
arrgh
16.03.2007 20:43:11
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)