Aihe: Stop-barin merkitys ?
1 2
oiva tumpeloinen
15.03.2007 18:26:21 (muokattu 15.03.2007 18:27:41)
Kiitoksia paljon ohjeista. Näillä on jo hyvä mennä. Napsauttelen plussia.

Eipä ollut yön aikana kaulan relief juurikaan muuttunut eilisestä eli melko nopeasti sen ruuvauksen jälkeen se relieffi kasvoi. Pistin nyt uuden 1/8 kierroksen ja katselen huomenna uudestaan.

Tällä hetkellä siis säädössä Epi SG400 `61 ja myöhemmin tuo Burny LP.

Nuo punotut tuntuvat helisevän, punomattomat soivat ihan heleästi ja ovat jopa mukavalla korkeudella. Tuohon ei auttanut kielten nosto eli lieneekö sitten tyydyttävä tähän, ei mitenkään äärettömän häiritsevä särinä mutta hiukan kuitenkin.

EDIT: Pistetään nyt vielä tarkennukseksi, että vahvarin kautta ei särinää tule.

rämiseekö ne punotut kielet koko kaulan matkalta vieläkin. Ne kun kovin helposti saattavat rämistä ihan soittotyylistä riippuen...... ainoa tapa, millä se räminä häviää, on nostaa ne kielet tarpeeksi korkealle, missä ei ole juurikaan mitään järkeä. Kun sulla ei ne räminät tule vahvarin läpi ja jos kielet ei kuoleennu nopeasti (silloin räminä on jo todella kova), niin sinuna jättäisin homman pikkuhiljaa silleen.

En tiedä edes, kuin järkevää tuo viimeinen vääntö on. 0,5 mm:n reliefkin on jo aika iso 7. nauhalta, jos painetaan kieltä 1. ja 14. nauhalta.

Heh, juuri se resonoi itselläkin, ja kiristämällä hävisi, kiitoksia vain :) En ollut koskaan aikaisemmin jaksanu tutkia miten sen sais häviämään kun kampi on 99,9% soitteluajasta kiinni kitarassa jolloin se ei pääse resonoimaan.

Hyvä, että hävisi. Mä veikkaan, että sulla oli aiemmin myös kammessa välillä klappia, mikä on nyttemmin kadonnut.
Prkl
15.03.2007 18:40:34
Hyvä, että hävisi. Mä veikkaan, että sulla oli aiemmin myös kammessa välillä klappia, mikä on nyttemmin kadonnut.

Joo huomasin kans. Sitä olin kyllä miettinytkin että mistä sen sais häviämään mutta enpä ollut keksinyt että tuosta, kiitos siis vielä siitäkin.
R.I.P. J.A-K
Zeni
15.03.2007 22:23:09
Tulee vaan treenattua todella paljon pelkästään akustisesti niin siksi tuo perfektionismi. Tosiaan punotut särisee koko matkalta kuultavasti (vapaana vain TODELLA KOVIN runtatessa) mutta vahvarin kautta ääni ei tule. Myös B-kieli aiheuttaa silloin tällöin hieman räminää mutta se on jo todella vähäistä.

Koitin kyllä nostaa kieliä melkoisesti ylöspäin tuloksetta, ei kadonnu minnekään, siksi päädyin tuohon reliefin säätöön vielä. Enkä tiedä onko tuo rako nyt 0.5mm, veikkaisin että vähemmän koska tuon juuri ja juuri näkee. Stop-barin säädöllä ei vaikutusta räminään, ainut että nyt ruuvamaalla sen SB:n niin alas kuin saa, osa kielistä ottaa TOM:in säätöruuveihin kiinni. Tosin silläkään ei ollut sointiin vaikutusta.

Pitäisikö tuon 1. ja 14. nauhan välille jäävän osuuden soida jos siitä pikkaa ? Vahvarin kanssa en huomannut äänen kuoleentumista, akustisena nuo punottujen korkeat äänet ovat melko tuhnuja mutta lienee ihan ominaisuus.

Saako ohuemmilla seteillä sitten matalamman actionin ? En tosin aio tähän ryhtyä :D Seuraavaksi hankin kyllä setin jossa ala-E on ohuempi. Tässä vissiin 049

Kiitoksia taas vastauksista, tämä nyt ei ole enää varsinaista ongelmaa (soittaminen sujuu kyllä tuolla mainiosti) vaan tarkoitus oppia vähän lisää ainutta asiaa mitä soittamisessa vihaan eli säätämistä :) Ehkä sekin alkaa mennä kun ymmärtää paremmin.
pekurides
15.03.2007 22:58:25

En kuulu varmaan edellä mainittuihin, sillä en ole huomannut muuta eroa kuin vaikutuksen kielen jäykkyyteen (vai olenko väärässä?)...
Itselläni stop-bar on melko korkealla, reilusti yli sentin kannesta...

Jeps! Juurikin kielten jäykkyyttä itsekin säätelen tuolla takappaleen korkeudella.

Selvästi "tatsi" muuttuu.
Elikäs samalla kielisetillä kun lasket virettä ja kielet löystyvät niin alas ruuvammalla saat hiukan tiukemman tatsin ja tuntuisi paremmin vireessäkin pysyvän ja vastaavasti normivireessä 10-52 voi jonkun mielestä teurastavan sormet ja taillpieceä nostamalla saat ylimääräistä kireyttä poistettua ja taas kiva venytellä:)

ps. täällä kovasti paljon oltu sitä mieltä kun tallapalojen jälkeen ei kielen värähtelyä juurikaan ilmene niin ei sillä takakappaleella niin paljoa vaikutusta enää sointiin onko se ruuvattu tappeihin kiinni vai ei.

ja kyllähän tuo ihan loogiselta tuntuisikin:)
Tunteella päin vittua.
losli
16.03.2007 11:18:01 (muokattu 16.03.2007 11:18:50)
Mulla on sellanen soittotyyli etten uskalla laskee tuota stop-bari kovin alas. Paukkuu kielet poikki koko ajan. Nyt on Les Paulissa kielet kierretty väärää kautta ja SG:ssä string saverti. Ei pauku kielet kummastakaan.

Mä oon ite koittanut harjoitella tuota nauhojen hiomista sekä kiillottelua ja koskaan en oo saanu hionnalla ja säädöillä kitaraa suoraan niin särinättömäksi kuin haluaisin. On aina vaatinut päälle parin viikon aktiivista soittoa. Ilmeisesti soittaminen kiillottaa sen viimesen silauksen juuri oikeisiin kohtiin, kun en itse osaa. Tuntuu aina nauhojen fiksauksen jälkeen benditikin jotenkin tahmeilta, vaikka miten koitan hienoilla papereilla ja teräsvillalla kiillottaa. Sitten parin viikon päästä kielet alkaa liukua kauniisti ja särinättömästi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)