Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Palvelus varusmiessoittokunnassa
1 2 3 4 5
tomos
14.03.2007 16:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kun ensi syksy ja kutsunnat koittavat, pitäisi olla ideoita siitä, missä palveluksen suoritan. Itseäni kiinnostaisi palvella varusmiessoittokunnassa Lahdessa, eli onko kenelläkään kokemuksia tai kuultuja tarinoita k.o. paikasta?
 
Ite oon soittanut kitaraa kohta 8 vuotta, mutta musiikin teoriaa ja ei ole kauhean vakavasti tullut opiskeltua. Osaan kuitenkin mielestäni vähintäänkin kohtuullisesti soinnut, melodian soittamisen sekä sooloilun. Nuoteista soittaminen hieman takkuaa, onnistuu helpommin korvakuulolta, ja tietysti parhaiten, jos olen sekä kuullut kappaleen että näen nuotit. Kysymys kuuluukin, osaako kukaan sanoa pääsymahdollisuuksista kyseiseen paikkaan? Paljonko on ollut hakijoita? Tänä vuonna sisään otetaan 70 varusmiestä.. Eli veikkaan hankalaksi paikaksi. Tuskin kitaristeja kovin montaa sisään otetaankaan. Onnistuu minulta toki myös basson sekä rumpujen soitto, tosin vielä vähemmän ammattitaitoisesti.
 
Jos joku osaisi sanoa edes jotain, mil.fi:stä ei suuremmin ollut apua! Kiitti etukäteen.
 
Joonas
14.03.2007 19:58:55 (muokattu 14.03.2007 20:00:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kun ensi syksy ja kutsunnat koittavat, pitäisi olla ideoita siitä, missä palveluksen suoritan. Itseäni kiinnostaisi palvella varusmiessoittokunnassa Lahdessa, eli onko kenelläkään kokemuksia tai kuultuja tarinoita k.o. paikasta?
 
Ite oon soittanut kitaraa kohta 8 vuotta, mutta musiikin teoriaa ja ei ole kauhean vakavasti tullut opiskeltua. Osaan kuitenkin mielestäni vähintäänkin kohtuullisesti soinnut, melodian soittamisen sekä sooloilun. Nuoteista soittaminen hieman takkuaa, onnistuu helpommin korvakuulolta, ja tietysti parhaiten, jos olen sekä kuullut kappaleen että näen nuotit. Kysymys kuuluukin, osaako kukaan sanoa pääsymahdollisuuksista kyseiseen paikkaan? Paljonko on ollut hakijoita? Tänä vuonna sisään otetaan 70 varusmiestä.. Eli veikkaan hankalaksi paikaksi. Tuskin kitaristeja kovin montaa sisään otetaankaan. Onnistuu minulta toki myös basson sekä rumpujen soitto, tosin vielä vähemmän ammattitaitoisesti.
 
Jos joku osaisi sanoa edes jotain, mil.fi:stä ei suuremmin ollut apua! Kiitti etukäteen.

 
Tästä on jauhettu muuten muutamaan kertaan, itse pähkäilin samaa vuonna 2002. En tosin sitten koskaan mennyt sinne, mutta voin nyt muutaman tekemäni haastattelun ja aikoinaan lukemieni viestien perusteella vastailla jotain. Viisaammat puuttukoon mahdollisiin epäkohtiin.
 
Pääsymahdollisuudet varusmiessoittokuntaan vaihtelevat vuodesta toiseen, koska siellä on aina eri hakijat. Yleensä puhallinsoittajien ja rumpaleiden on esimerkiksi kitaristeja helpompi päästä sisään, kitara kun ei yleensäottaen marssimusiikkiin kuulu. Soittokunnassa on aina yksi tai useampi "humppapumppu" eli viihdeorkesteri, joka kiertä sitten vähän erilaisissa hommissa.
 
Mutta vaikka kitaristi oletkin, saatat sisään päästä ihan mainiosti, jos osoitat hyvää rytmitajua ja "sotilashenkeä". Todennköisesti sulle läntätään jokin muu soitin kouraan ainakin satunnaisesti, mutta kitaran soittoa saat treenata vapaa-ajallasi enemmn kuin muissa yksiköissä palvelevat, ainakin näin uskoisin.
 
Katso vielä vanha ja ei-niin-hyvä artikkelini, joka löytyy intterwepistä osoitteesta:
http://www.uta.fi/laitokset/mustut/sotilasmusiikki.pdf
 
mil.fi on muuten sikäli synkkä sivusto, ettei sieltä löydy juurikaan käytännöllistä informaatiota. oman varusmiespalvelukseni aikana buukkasimme jo vmtk.fi -urlin varusiestoimikuntien käyttöön, mutta puolustusvoimat eivät jostain syystä hankkeessamme meitä tukeneet, ja käytännössä jo valmiit sivut ajettiin alas... Ois ehkä pitänyt kysyä ennen kuin toimimme ;)
 
Mut mä sanoisin näin, että eihän siinä mitään menetä, jos sinne hakee vaikkei pääsiskään sisään. Tuleepahan ainakin treenattua, mikä ei koskaan ole huono asia tai turhaa. Eli hakupaperit menemään ja "sorvin ääreen". Ota rennosti turhia höntyilemättä, mutta sotilaallisesti leuka pystyssä ja täysin sydämin.
 
EDIT: aamukampa.net saattaa tarjota jotain infoa.
 
Isänmaan toivo, joka suoritti varusmiespalveluksen toimistossaan istuen,
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
aaro
15.03.2007 12:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite olen menossa huhtikuun puolessa välissä pääsykokeisiin Lahden Hennalaan. Pianolla ajattelin jotain soittaa. Klassiselta pohjalta olen lähtenyt liikkeelle, mutta ilmeisesti kannattaa reenata joku "puoliklassinen" kappale. Ei nyt mitään humppaa, muttei mitään korkeampaakaan taidetta. Siellä kun pitää yksi vapaavalintainen kappale soittaa.
 
Kutsussa sanottiin, että myös mahdollisen sivusoittimen soittonäytteeseen on varauduttava. Aluksi mietin, että menisin rumpalikokeeseen, sillä osaan ainakin miten kuten rumpuja paukuttaa, tosin mitkään cha-cha kompit eikä rumpunuoteistaluku onnistu. Nyt oon kuitenkin ajatellut, että otan pianohaitarin mukaan ja soitan jonkun humpan niille, taikka jotaan..
 
Olisiko kellään muulla pianistilla kokemusta soittokokeista? Mitä soititte ja millainen oli palaute?
 
Asiasta kolmanteen: Mites sitten kun ajattelin hakea lykkäystä mikäli pääsen opiskelemaan yliopistoon! Minulle sanottiin kuitenkin kutsunnoissa, että täytyy jokatapauksessa pyrkiä nytten soittokuntaan. Entäs sitten jos saan sen lykkäyksen, onko soittokuntaan haettava uudelleen kolmen vuoden päästä(tai siis kun lykkäys loppuu)..?
 
aaro
17.03.2007 21:53:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo päättänyt mitä soitan pianolla soittokokeessa, perhana kun en vaan muista biiin nimeä, sisko sitä soitteli ja kuulosti hyvältä, jotain kevyen musan ja klassisen välimaastolta se kuulosti..
 
Pitäisi löytää vielä joku haitaribiisi! Mitään humppaa ei välttämättä viitsi soittaa, olen ajatellut jotain jatsibiisiä. Olisiko mitään ideoita? Pitäisi olla suht helppo kun en mikään haitaristi "virallisesti" ole, bassopuoli hieman vieläkin välillä takkuaa kun hypätään kahta sointua kauemmas.
 
Muistinkin, että minulla on nuotilla Matti Viljasen haitarijatsia jostain 1930(?) luvulta, täytyykin vilkaista niitä...
 
nuottikirjan nimi on "Matti, soita jatsia"
 
Fletch
28.04.2007 02:13:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nuottikirjan nimi on "Matti, soita jatsia"
 
Loistava nimi!
No kuinkas äijän kävi?
 
haussa kohtuu lämmin soundi muttei yltiö vaikea
aaro
28.04.2007 20:20:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistava nimi!
No kuinkas äijän kävi?

 
Aika heikosti! Prima vistana oli joku jatsipoppihomma niin sen soitosta ne ei oikeen tykänny ja ei se oikeen luonnistunukaan! Haitarinsoitto meni ihan hyvin(niinkun pianobiisikin) mutta siihenkin ne laitto jonkun nuotin eteen ja se jämähti bassopuolen taidottomuuteen...
 
Narin
25.07.2007 14:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni kävi niinkin hyvä tuuri että minut soittokuntaan jopa hyväksyttiinkin äänijänteitäni venyttelemään. Pääsiköhän muita mnettiläisiä tai olikohan hakijoiden joukossa yleensä kuinka paljon täältä?
 
Mitä yhteistä on norsulla ja hiirellä? Molemmat alkaa N:llä paitsi hiiri...
Epämuusikko
25.07.2007 16:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polfus vissiin pääsi.
 
ja tosiaan, tästä aiheesta on monta threadia. Mutta hakekaa ihmeessä. Nuotit ja perustyylit haltuun ja reipasta mieltä.
 
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
aaro
29.07.2007 12:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on kait varmistunut etten päässyt, kun ne on jo päässeille ilmoittanut. No, lykkäystä 3 vuotta, paljon harjoitusta ja uusi yritys! :D
 
erkkix
13.08.2007 01:57:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on kait varmistunut etten päässyt, kun ne on jo päässeille ilmoittanut. No, lykkäystä 3 vuotta, paljon harjoitusta ja uusi yritys! :D
 
Ehkäpä pari vuotta lykkäystä saat... Kannattaa harkita tosissaan hakeeko uudelleen jos ei ensimmäisellä yrittämällä tärpännyt...
 
aaro
13.08.2007 12:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkäpä pari vuotta lykkäystä saat... Kannattaa harkita tosissaan hakeeko uudelleen jos ei ensimmäisellä yrittämällä tärpännyt...
 
Niin! Mikäpä sitä estää yrittämästä! Nyt kun suunnilleen tietää mihin tyssäsi(eli jats/vapaasäestysprmavista) niin tietää mitä pitää reenata niin kyllähän siinä parin vuoden aikana on ainakin hyvät mahikset kehittyä.....
Tosin jos muut tänä vuonna pyrkineet ajattelevat samalla lailla.. :/
 
fidZi
14.08.2007 12:48:34 (muokattu 14.08.2007 12:48:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoittivat mukavasti Kaartin Soittokuntaan I/08!
 
Tietääkö kukaan, onko palveluksen aikana mahdollisuutta opetella myös uutta soitinta pianon pimputuksen ohessa? Trumpetti tai huilu kiinnostaisivat.
 
Méfiez-vous, demoiselles!
funkylord
28.08.2007 23:25:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös muistaa että on olemassa muitakin soittokuntia kun lahti, vaikka ovatkin vähän erilaisia.
Itse olen todennut erittäin hyväksi paikaks kontiorannan soittokunnan.
Pienissä sk:issa on paljonkin etuja.
-paljon aikaa (ja tilaa) harjoitella
-voi tehdä muutenkin kaikkea mitä vaan keksii (paitsi ryypätä tai harrastaa seksiä)
-ehdottomasti helpompi varusmiesaika kun lahdessa.
 
Itse rakastuin soittokunta hommiin, ja siitä se ajatus sitten lähti.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
HCW
27.09.2007 18:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittokunnassa rumpalina tällä hetkellä 9:ttä kuukautta ja kolme vielä edessä. Olen tuleva alikeisari :D Ja
 
Kuten Epämusisoija tokaisi, nuotteja olisi syytä osata lukea sekä perustyylit tulisi olla edes auttavasti hanskassa. Hyvä asenne ja tekemisen meininki, niin pötkii jo melkoisen pitkälle. Keikkoja täällä on ihan kohtalaisesti, tosin noita kuviomarssi-keikkoja olisi saanut olla enemmänkin. Aikaa harjoitteluun on melko niukasti, mutta bändin kanssa saa soittaa sitäkin enempi. Lisäksi talo tarjoaa kohtalaiset treenitilat ja yllättävän laadukkaat soittimet palveluksen ajaksi. Omia vehkeitä täällä ei tarvitse käyttää, tietenkin ne saa roudata mukana mikäli ihan pakolla omat vehkeet tarvitsee.
 
Pääsykokeissa soittonäyte, haastattelu sekä sekä B1-testi (matikkaa, sana-assosiaatioita,etc.)
 
Itse soitan lyömiä Konskissa eli talon puhallinorkesterissa (kyllä, olen hajonnut siihen moneen otteeseen). Lisänä löytyy huttu- sekä showbändi. Päälle vielä erinäiset pienprojekti muotoiset säädöt. Täällä saa kohtalaisesti soittokavereita ja mikä parasta, soittokunta on loistava vaihtoehto sen 6-12 kk tetsaamisen sijaan.
 
Kitarisoija.
29.09.2007 12:38:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaraa mennään soittelemaan tammikuussa Lahteen! Joo, Polfus pääs kans. Onko muita kitaristeja päässyt -tietääkö kukaan?
 
www.steeplecity.com www.myspace.com/steeplecity
Anonymous-jazz
15.10.2007 22:43:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Polfus vissiin pääsi.
 
ja tosiaan, tästä aiheesta on monta threadia. Mutta hakekaa ihmeessä. Nuotit ja perustyylit haltuun ja reipasta mieltä.

 
Kuulin kanssa että rumpupalstalla enemmänkin tunnettu K.Suninen pääsi myös.
 
"Belssonin tulisi opetella soittamaan ensin yhtä bassorumpua kunnolla ennen toisen lisäämistä settiinsä" - Buddy Rich 1949, kommentoituaan Louis Bellsonin tuplabassari ideaa.
Khimil
18.02.2008 10:07:14 (muokattu 18.02.2008 10:07:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoittivat mukavasti Kaartin Soittokuntaan I/08!
 
Tietääkö kukaan, onko palveluksen aikana mahdollisuutta opetella myös uutta soitinta pianon pimputuksen ohessa? Trumpetti tai huilu kiinnostaisivat.

 
Tervetuloa, tapaamme siis pian!
 
Uutta soitinta voinee varmasti omalla ajalla opiskella, mutta tuskin ainakaan mitään ohjattua soitinopiskelua tulevat pitämään. Kello 8-16 välisenä aikana voi muun tekemisen puutteessa treenailla omaksi huvikseen. Iltapäivät voikin sitten viettää vaikka kotona.
 
Korjaten vielä tuota ylempänä linkitettyä pdf:ää, ainakin Kaartin Soittokunta pitää pääsykokeet/ottaa palvelukseen varusmiehiä myös kesän saapumiserälle. Ko. soittokuntaan voi Lahden pääsykokeiden lisäksi hakea myös suoraan peruskoulutuskauden lopulla. Itse aloitin intin kesällä niin hain sitten suoraan tuonne. Pääsykokeessa on yleensä haastattelu ja soittonäyte, esim. varusmiesten tanssiorkesterin riveissä vetää biisin pari vapaavalintaisella soittimella.
 
Soittokunnissa tosissaan on eroja aika lailla. Esim katseltiin palvelustoverein kanssa tota Lahden videota niin meinas kahvit lentää suusta. Niillä kun on kova kuri ja kaikenmaailman leirejä ym. Tuolla Mechelininkadulla on asiat kovasti toisin, hyvässä ja huonossa. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen, keikat ym. kun on jotakuinkin omalla vastuulla niin siinä oppii. Musapuolikaan ei juuri kallistu tuonne marsseihin päin vaan pääasiassa vedetään tanssimusaa ym. Pari ihan pesunkestävää rokkikeikkaakin on ollut.
 
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times.
IJarro
24.02.2008 01:47:08 (muokattu 24.02.2008 01:48:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurimpana syynä itellä pyrkiä laivaston tai kaartin sijaan nimenomaan sinne lahteen on hyvä seura. Kaarti, laivasto ja muut "normaalit" puolustusvoimien soittokunnat on täynnä patuja. Mieluummin oman ikästen seurassa hyvällä meiningillä (vaikka sit vähän kurinpidon alla oltaiski), kuin joidenkin ukkojen kanssa, vaikka siellä ehkä ihan jees meininki oliski...
no, toiset tykkää...
 
Let's do some living after we die...
funkylord
29.02.2008 00:47:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurimpana syynä itellä pyrkiä laivaston tai kaartin sijaan nimenomaan sinne lahteen on hyvä seura. Kaarti, laivasto ja muut "normaalit" puolustusvoimien soittokunnat on täynnä patuja. Mieluummin oman ikästen seurassa hyvällä meiningillä (vaikka sit vähän kurinpidon alla oltaiski), kuin joidenkin ukkojen kanssa, vaikka siellä ehkä ihan jees meininki oliski...
no, toiset tykkää...

 
Patuja on. Niitä on kaikkialla, mutta minkäs teet. Virka on aina virka. Nytten huomaa, kun alkaa noi vanhat ketut tippumaan, että mihin tää sotilasmusiikki oikeasti on menossa.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Hermanni
24.04.2008 10:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pop/jazz -puolella se monipuolisuus ja ja kokemus näkyy. Pitää osata monet eri tyylit ja mielellään hyvin. Otelautaan tuijottelijat ovat aika heikoilla, myös prima vista tiputtaa paljon porukkaa. Ero soittokuntaan hakemisessa ja johonkin oppilaitokseen hakemisessa on se, että soittokuntaan pitää _jo_ osata, oppilaitokseen mennään kehittymään ja opettelemaan.
 
Kitaristeilla pääsy on suhteellisen vaikeaa kyllä... 3-4 jamppaa 50-60 kitarasankarin joukosta...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «