Aihe: Mitä on suomalaisuus musiikilla ilmaistuna?
1 2 3 4
Late_
14.03.2007 18:56:22
Jos sinun pitäisi musiikilla kuvailla Suomea, sen olemusta, sen luontoa ja sen kansaa, millainen se olisi? Onko olemassa jokin suomalainen tai kenties jopa ulkomaalainen yhtye tai artisti, joka kuvastaisi juuri Suomea?

Jos minun pitäisi esimerkkiyhtyeen avulla määritellä suomalaisuus, sanoisin ehdottomasti suomalaisen neofolk-yhtyeen Tenhin. Tenhin akustinen, melankolinen ja tumman metsäinen musiikki edustaa minulle sitä audatiivista suomalaisuutta parhaimmillaan. Synkkää, mutta ei silti masentavaa, pohdiskelevaa ja verkkaista, mutta kuitenkin intensiivistä musiikkia. Jo itse musiikki luo metsäistä, paikoitellen lumista tunnelmaa, ja höystettynä luontoon, ihmiseen ja elämään liittyvillä runomaisilla lyriikoilla se luo juuri etsimäni tunteen.
Tuon tunteen kuvaaminen on kyllä käsittämättömän vaikeaa, mutta toivon muidenkin kokeneen ja tunteneen samaa.

Niin kliseiseltä kuin se tuntuukin, on minun kuitenkin mainittava myös Sibeliuksen Finlandia. Kyllä siitä teoksesta paistaa läpi suomalainen päättäväisyys ja vahvuus, unohtamatta kuitenkaan herkkyyttä ja rauhallista luonnetta.
-We dreamed of a world in peace, but killed for a life of ease-
Milkop
14.03.2007 18:58:02

Jos sinun pitäisi musiikilla kuvailla Suomea, sen olemusta, sen luontoa ja sen kansaa, millainen se olisi? Onko olemassa jokin suomalainen tai kenties jopa ulkomaalainen yhtye tai artisti, joka kuvastaisi juuri Suomea?

No heti ensimmäisenä tuli mieleen Anssi Tikanmäen Maisemakuvia Suomesta levy ja kun en nyt muutakaan keksi, niin vastaan sen.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell | THV-klubi #49
Sertzo S
14.03.2007 18:59:26

Sibeliuksen Finlandia musiikkina.
drlecter
14.03.2007 18:59:57

Anssi Kela

Älä kysy miksi..
Bonesaw
14.03.2007 19:04:02
Eppu Normaali - Murheellisten Laulujen Maa
Joo'o
Lesko
14.03.2007 19:05:11
No jopas on aihe, tietenkin se on Sibeliuksen Finlandia, tahi 2.Sinfonia, ja tämä ei ole mielipide =)
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Mika Antero
14.03.2007 19:07:03
Sibelius ei itse digannut siitä, että hänen musiikkiaan pidettiin jotenkin ohjelmallisena. Hän halusi tehdä absoluuttista musiikkia. Vastaan silti, että hänen neljännessä sinfoniassaan ja Tapiolassa on kyllä jotain ehdottoman suomalaista.

Eppu Normaali on tietty se toinen nimi. Hyvässä ja pahassa, enemmän hyvässä.
Sertzo S
14.03.2007 19:18:00
Mulla oli mielessä tuo Sibeliuksen Tapiola-sarja, mutta en saanut sitä ulos ilmaistua.
Muutoinkin tunnen klassista tai länsimaista taidemusiikkia huonosti, mutta näitä mainittuja Sibeliuksen teoksia olen toki kuullut ja ne kuvaavat mielestäni kaikkea suomalaisuutta mainiosti. Hyvää musiikkia lajissaan.
Mika Antero
14.03.2007 19:20:37
Mulla oli mielessä tuo Sibeliuksen Tapiola-sarja, mutta en saanut sitä ulos ilmaistua.

Tapiola on ihan yksittäinen teos, sekoittaisitkohan Karelia-sarjaan... Tapiola oli Sibeliuksen viimeinen laajempi (julkaistu) teos, sinfoniseksi runoelmaksiko sitä nyt sanotaan.
Sertzo S
14.03.2007 19:25:07
Tapiola on ihan yksittäinen teos, sekoittaisitkohan Karelia-sarjaan... Tapiola oli Sibeliuksen viimeinen laajempi (julkaistu) teos, sinfoniseksi runoelmaksiko sitä nyt sanotaan.

No sekoitin tietenkin.
2541
14.03.2007 19:51:24

No heti ensimmäisenä tuli mieleen Anssi Tikanmäen Maisemakuvia Suomesta levy ja kun en nyt muutakaan keksi, niin vastaan sen.

Sama tuli minullekin mieleen sekä tietysti Pekka Pohjolan musiikki.
Jormaz
14.03.2007 19:55:20
Kun on jossain hevon perseessä ja yöpakkasella istuu kannon päällä ja sukat on märkänä, tulee mieleen Amorphiksen Tales from the Thousand Lakes.
tyttönen
14.03.2007 20:28:18
Sibelius tietysti niin. Ja Eppu Normaali, joo.
Sergei Fallinen
14.03.2007 20:29:44
Sibelius ja Leevi and the Leavings tuli mieleen ensimmäisenä otsikosta
Jäärä
14.03.2007 22:36:31
Entisen uskonnonopettajani Tauno K***lahden aamunavauksissa harmoonilla soittamat virret maalavat suomalaisen maiseman kaikessa kukoistuksessaan. Siinä körttikampaus tärisi villisti Taunon päästellessä menemään. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita!
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Hate
14.03.2007 22:49:05

Suomen luonnosta vastaa Anssi Tikanmäki
Suomalaisista ihmisistä Garbo
Viikate on sitten muuten vaan perin suomalaista.
Kui mont mikrofonii o yks megafoni?
reino
15.03.2007 00:13:53
Pekka Pohjolan melodioissa on aika usein jotenkin suomalainen lataus.
ding-dong
Roku
15.03.2007 06:48:48
Konevitsan kirkonkellot y.m kanteleella soitettuna.
Joskus joutsenet näyttävät kurjilta
vanttera
15.03.2007 07:13:18
Movetron on suomalaista.
*h4liih*
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)