Aihe: Rumpujen äänitys
1
Roberto
14.03.2007 18:43:25

Ekalla, putkeen ja mielellään helvetin hyvin.
Halsu
14.03.2007 19:24:58

Näin mäkin teen joka kerta.
CU -- Eki
Säätäjä
14.03.2007 19:29:38

Ja jos ei onnistu niin rumpali vaihtoon. Tää ala on niin raakaa touhua.
Mekkala.
Kukkis 77
14.03.2007 19:30:22

Pätkissä. Nuotti viikossa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
Säätäjä
14.03.2007 19:35:57 (muokattu 14.03.2007 19:36:30)
Olisin vaan kysellyt, että miten yleensä te olette äänittäneet rumpuja?

Jäi sanomatta et käytän yleensä noit mikkei

E: tsori vähän levoton päivä tänään, pitää varmaan ruveta dokaan hoho
Mekkala.
Halsu
14.03.2007 20:16:34

E: tsori vähän levoton päivä tänään, pitää varmaan ruveta dokaan hoho

Juu... oikeahko vastaus on että yritetään kerralla, ja jos se ei jostain syystä onnistu, niin sitten vaikka pätkissä.

Oon mä yhen demon äänittänyt silleen että rumpali soitti ensin säkeistön komppia X tahtia, sitten kertsin komppia X tahtia, ja perään sit erilaisia breikkejä + yksittäiset iskut kaikkiin kannuihin.

Noista sit valkkasin parhaat pätkät, luuppailin ja leikkailin. Hirmu duuni eikä tullu ees hyvä.
CU -- Eki
milcoin
14.03.2007 21:20:09
Sillai äänitetään miten tulee paras, ei oo mitään sääntöjä. Ei tiukin vaan paras.

Kiihkoilijat ja harrastelijat väittäköön mitä väittää.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Halsu
14.03.2007 21:45:49 (muokattu 14.03.2007 22:31:54)

Sillai äänitetään miten tulee paras, ei oo mitään sääntöjä.

Tämä pätee loppupelissä kaikkeen.

** Tuolla mainitsemallani luuppimeiningillä tuli sillä kertaa paras mihin pystyttiin, vaikkei tosiaan hyvä ollut sekään.

*** Viime aikoina on tuolla omalla pajalla tullut vedettyä itse itseäni äänitellessä aika usein niin, että oon pannut biisin nauhoittamaan looppina ja soitellut 3-4 ottoa putkeen. Niistä sitten oon valkkaillut toimivimman tuntuiset otot joko koko biisiin kerralla tai tarvittaessa johonkin yksittäiseen biisin osaan.
CU -- Eki
Da Make
14.03.2007 23:49:57 (muokattu 14.03.2007 23:53:11)
Kerran sessiorumpalin kanssa joka ei ollut biisejä aiemmin kuullutkaan äänitettiin riffi kerrallaan kitaristin soitaessa kanssa. Klikit molemmille, ja sitten vaan nitomaan koko biisiä yhteen. No, tarkalla editoinnilla ja crossfaden käytöllä siitä sai helvetin hyvää jälkeä. Valitettavasti se ei groovannut ollenkaan ! Kellontarkkaa soittoa.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
fred
15.03.2007 00:27:42
Putkeen jos vain mahdollista. Usein se ei vaan onnistu.
Yleensä tulee otettua muutama kokonainen otto, jonka jälkeen saatetaan jäädään hieromaan jotain filliä tms. yksityiskohtaa joka ei ole tyydyttävä.
Ja jos mieleen tulee vaihtoehtoisia komppiratkaisuja jne. niin nauhalle vaan. Mielummin äänitän enemmän vaihtoehtoja joista valita.
Lopuksi vielä näytteet kaikista rummuista ja symbaaleista.

Pätkissä äänittämisessä käy kylläkin helposti niin, että rumpalin soittovola/soundi vaihtelee eri ottojen/osien välillä ja näin biisin sisäinen dynamiikka ei ole luontevaa.

Viime aikoina on ruvennu kiinnostamaan rumpujen ja peltien äänittäminen erikseen.
Onko jengillä kokemuksia tosta hommasta?
artodaguitarist
15.03.2007 08:24:19
Selvä, kiitos vastauksista. Ollaan mietitty seuraavaa levyä parempi laatusessa studiossa äänitettäväksi ja aikataulujen kanssa tuli toi vastaan, että meneekö ne rummut putkee vai sitte pätkissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)