Hannu H. 09.03.2007 19:03:36 | |
---|
|
SirElwood 09.03.2007 19:04:34 | |
---|
Nuo on ihan symmetrisesti neliön muodossa. Rakenteesta voi myös päätellä että siinä on joku ruuvattava rinkula jolla lukitaan tuo liitin kiinni. Hmph... Sittenpä en minä tiedä. =/ |
Hannu H. 09.03.2007 20:59:25 | |
---|
|
fox 09.03.2007 23:12:21 | |
---|
Nuo on ihan symmetrisesti neliön muodossa. Rakenteesta voi myös päätellä että siinä on joku ruuvattava rinkula jolla lukitaan tuo liitin kiinni. Mutta mutta..meneeköhän tuohon ns. tavallinen DIN, jonka piikit ei normaalisti oo noin paksut.. Tuo saattais tarvita ihan omanlaisensa liittimen?? Eli sellasen jossa on XLR- kokoon ne läpöset, dineissä on aika pienet. Muuten tuo on ihan normi neliö, eijjaksa kattella olisko XLR-Cannonilla lukitusrenkaallista naarasliitintä.. tai sitten Amphenolilla.. Tuo 4-piikkisyys johtunee tuosta impedanssista, tai siis kaksois-impedanssista, lieneekö mikissä sisäänrakennettu impedanssimuuntaja, jolloin se tulis mahdollisesti liittimen eri piikkeihin.. Vaikea sanoa. |
päänahka 10.03.2007 14:38:58 | |
---|
Mulla ei ainakaan tummu soundi ollenkaan omalla rossilla. Huomasithan että siinä PDF lapussa on virhe. Laitoitko C2? (on turha) Onhan C11 1n eikä 10n? Onhan C12 10n eikä 100n? En huomannut, eihän tuolla ole mitään sellaista mainintaa. Pitääkin kokeilla, kiitos. Up and down, that's how energy stays alive. |
Insane Kane 10.03.2007 15:31:20 | |
---|
"Ei jumalauta mitä Ville 5-vee toimintaa!!" |
päänahka 10.03.2007 17:53:58 | |
---|
Up and down, that's how energy stays alive. |
kojones 10.03.2007 22:10:35 (muokattu 10.03.2007 22:28:53) | |
---|
Mitenkäs se konkan arvon pienennys tai suurennus soundiin vaikuttikaan? Tarkoitus olisi 18-wattisen tonepiiriin 470pF keraamisen tilalle laittaa silver mica, 390pF tai 500pF. Soundi on miun mielestä ollut vähän tukkoinen, mutta yläpäätä ehkä joskus liikaakin. Ahaa, hakusanalla kondensaattori löytyikin jo vastaava tilanne. Heitän 500pF konkan siihen. |
kojones 12.03.2007 09:31:00 (muokattu 12.03.2007 21:41:47) | |
---|
Rupesin tuossa miettimään, että jos hyödyntäisi Madamp A15Mk2-setistä etuasteen ja toteuttaisi päätteen EL34:lla tai 6L6:lla. Onnistuuko ilman sen suurempia ongelmia vai onko noissa päätteissä niin suuria eroja, että vaatii muutoksia etuasteeseenkin? E: Toi Madamp on siis 2xEL84 E2: En nyt mitään varmaa tietoa kaipaa, mutu riittää oikein hyvin. |
oiva tumpeloinen 14.03.2007 13:51:15 | |
---|
Tyhmä ja tietämätön kyselee taas...... Huomasin tuossa soitellessani, että päätteeni toisen kanavan volumepotikka pätkii. Siis jossain tietyssä asennossa ei kuulu läpi juurikaan mitään ja toisessa asennossa riemu alkaa taas ihan normaalisti. Samoissa kohdissa tuntuu ongelma vaivaavan aina. Avasin tuossa vähän vahvistinta ja näytin kontakstisprayta niille potikoille. Eipä näyttänyt auttavan. Kun nyt satuin samalla huomaamaan, että ne potikat oli piuhojen päässä ja aika helpon näköisessä paikassa, niin ajattelinpa, että jospa mä menisin itse sinne söhläämään ja kokeilisin vaihtaa niitä potikoita. Saapahan sitten ainakin jokin vahvistinkorjaaja kunnollia särvintä leivän päälle, jos tulee tyrittyä enemmänkin. =) Tästä päästäänkin itse ongelmaan. Mä kyllä saan juotettua uudet potikat paikalleen, se ei ole ongelma, mutta mulla ei ole käsitystäkään, mitkä potikat sinne pitäisi laittaa. Googlen kanssa pelleillessäni löysin DrTube:n sivut, joilta löytyi myös jonkinmoiset skemat. Ohessa muutama linkki: Tuolta löytyy kuvia, manuaalia ja skemaa: http://www.drtube.com/marshall.htm#9000 Tuosta löytyy se skema suoraan (pääte on stereo, mutta tuo lienee vain toinen kanava): http://www.drtube.com/schematics/marshall/9005.gif Eli päätteenä on 9005, jotta ei jää epäselväksi. Ainoastaan B-kanavan volumepotikka oireilee, mutta ajattelin samaan vaivaan vaihtaa kaikki neljä potikkaa (molemmille kanaville gainit ja presencet). Jos olisi vielä vinkkejä, mistä noita voisi löytää (Uraltonella oli jotain Marshallin potikoita, kävisköhän ne?). Ja tietenkin saa kertoa tyhmälle, jos koko vikadiagnoosi tuntuu olevan väärä. Kovasti tuntuisi olevan potikka näin tyhmän mielestä, vaikka ne vasta 13 vuotta sitten vaihdettiin....... Kiitos jo etukäteen auttaville ja sorry pitkä lässytys. |
janik 14.03.2007 15:11:29 | |
---|
Mulle tarjottiin Wellerin WS-51 juotinasemaa, hintaa olis 70e, varmaankin ihan kannattava ostos? |
Lauri 14.03.2007 15:15:42 (muokattu 14.03.2007 15:17:03) | |
---|
Jos olisi vielä vinkkejä, mistä noita voisi löytää (Uraltonella oli jotain Marshallin potikoita, kävisköhän ne?). Ja tietenkin saa kertoa tyhmälle, jos koko vikadiagnoosi tuntuu olevan väärä. Kovasti tuntuisi olevan potikka näin tyhmän mielestä, vaikka ne vasta 13 vuotta sitten vaihdettiin....... Uraltonen Marshall potikat on 1M potikoita, tossa vahvarissa näyttäis olevan gain potikat 100K log ja presence 4.7K lin. Onko ne potikat piirilevyssä kiinni? jos ei ole, niin varmaankin uraltonelta saatavat alpha ja cts potikat käyvät siihen, riippuen siitä minkä kokosia ne vahvarin nykyiset potikat ovat. |
oiva tumpeloinen 14.03.2007 15:17:35 | |
---|
Uraltonen Marshall potikat on 1M potikoita, tossa vahvarissa näyttäis olevan gain potikat 100K log ja presence 4.7K lin. Onko ne potikat piirilevyssä kiinni? jos ei ole, niin varmaankin uraltonelta saatavat alpha ja cts potikat käyvät siihen. Ei oo piirilevyssä kiinni. Siksipä mä ajattelinkin helpolla selviäväni itse vaihdosta. Täytynee ottaa yhteyksiä Uraltoneen päin. Kiits. |
oiva tumpeloinen 14.03.2007 16:12:39 (muokattu 14.03.2007 16:19:13) | |
---|
Ei oo piirilevyssä kiinni. Siksipä mä ajattelinkin helpolla selviäväni itse vaihdosta. Täytynee ottaa yhteyksiä Uraltoneen päin. Kiits. Eipä se sitten niin helppoa ollutkaan. Pitäisi kuulemma tietää aika paljon ihan fyysisiä mittoja, ja Uraltonella on kuulemma pelkästään postimyynti voimissaan. Eli mä en pääse repimään noita vanhoja irti ja näyttämään sinne. Onko jotain toista puljua, missä vois käväistä ihan paikan päällä ja saada neuvoja sekä hyviä osia näin pääkaupunkiseudulla? On turhauttavaa ja nöyryyttävää olla tyhmä, mutta minkäs itselles teet...... E: vai onko ainoa vaihtoehto ottaa mitta käteen ja mittailla potikan fyysisiä mittoja? |
kojones 14.03.2007 16:49:59 | |
---|
Eipä se sitten niin helppoa ollutkaan. Pitäisi kuulemma tietää aika paljon ihan fyysisiä mittoja, ja Uraltonella on kuulemma pelkästään postimyynti voimissaan. Eli mä en pääse repimään noita vanhoja irti ja näyttämään sinne. Onko jotain toista puljua, missä vois käväistä ihan paikan päällä ja saada neuvoja sekä hyviä osia näin pääkaupunkiseudulla? On turhauttavaa ja nöyryyttävää olla tyhmä, mutta minkäs itselles teet...... E: vai onko ainoa vaihtoehto ottaa mitta käteen ja mittailla potikan fyysisiä mittoja? Eipä siinä muulla ole väliä kuin akselin halkaisijalla, joka sekin on luultavasti sama; jos ei, täytyy porata isommat reiät. Toki jos potikoiden tila on kovin ahdas, sinne täytyy laittaa pienemmät. |
Eipä siinä muulla ole väliä kuin akselin halkaisijalla, joka sekin on luultavasti sama; jos ei, täytyy porata isommat reiät. Toki jos potikoiden tila on kovin ahdas, sinne täytyy laittaa pienemmät. Täytyypä mitata se akselin halkaisija. Ei oikein pysty porailemaan, kun sen pitäisi mahtua muoviseen nuppiin. Onkos noiden akselien pituus jotenkin vakio? |
kojones 14.03.2007 22:00:45 | |
---|
Täytyypä mitata se akselin halkaisija. Ei oikein pysty porailemaan, kun sen pitäisi mahtua muoviseen nuppiin. Onkos noiden akselien pituus jotenkin vakio? Niissä on yleensä mutterit säätöä varten. Tarkoitatko potikannuppia? Ne on yleensä myös ihan standardikokoisia ne päät, ja jos ruuveilla kiristetään niin eipä tuota ongelmia. |
oiva tumpeloinen 14.03.2007 22:17:54 | |
---|
Niissä on yleensä mutterit säätöä varten. Tarkoitatko potikannuppia? Ne on yleensä myös ihan standardikokoisia ne päät, ja jos ruuveilla kiristetään niin eipä tuota ongelmia. Potikannuppia tarkoitin. Ei muistaakseni ole mitenkään ruuvilla kiinni, vaan pelkästään painettu. Enköhän mä näillä tiedoilla leivo jotain kasaan. Pitänee vain aloittaa toisen kanavan purkamisella. Jääpähän toinen puoli vielä luntattavaksi, että kaikki menee putkeen. =) Kiitos vielä auttaneille. |
heville 15.03.2007 12:38:42 | |
---|
Katsoin mitä Kiinan-tele on syönyt ja tuo tonepotikan kytkentä näyttää näin elektroniikkaummikon silmään vähän hassulta: http://muusikoiden.net/dyn/users/19195.jpg Eihän tuosta näytä tulevan edes suljettua virtapiiriä. Eikös tuosta vapaasta liuskasta pitäisi lähteä takaisinkin päin joku johto? Yksi liuska on maadoitettu (?) ruman näköisellä juotoksella potikkaan itseensä kiinni. Kyllä tuo tone tuntuisi toimivan ihan normaalisti kuitenkin. Jos tuo on ihan normaali kytkentä, pahoittelen tyhmää kysymystä... Kokemus elektroniikasta rajoittuu yläasteella väkerrettyyn radioon (toimii muuten vieläkin hyvin). Göö? Göö! Göö. |
fox 15.03.2007 12:50:32 | |
---|
Jos tuo on ihan normaali kytkentä, pahoittelen tyhmää kysymystä... Kokemus elektroniikasta rajoittuu yläasteella väkerrettyyn radioon (toimii muuten vieläkin hyvin). Ihan on vakio passiivinen tone-kytkentä.. Elikkäs pähkinänkuoressa passiivinen tone: Kondensaattorin kautta tietyt taajuudet ohjataan maihin, potikka vähän säätelee siinä. R-C networkki. Ja kuten kaikki passiiviset sävynsäätimet, vain pystyy poistamaan, ei koskaan korostamaan. Tonekonkan arvolla sitten sitä poistettavaa taajuusaluetta säädellään, periaatteella "isompiarvoinen konkka - bassokorostusta enemmän" eli ne korkeammat taajuudet menee tuosta maihin. Sillä se potikan vastusradan pää on vedetty kuoreen, ja kuoren kautta maadoitukseen. |