Aihe: Palkka soittamisesta
1
kkkti
13.03.2007 22:53:07
Saan luultavasti paikan matkailuyrityksestä. Toimin siis kahvilamyyjänä sekä tiskaajana ja välillä yleensäkin siivoojana. Työnkuvaan kuuluu myös se, että soitan päivittäin harmonikkaa muutaman tunnin ajan. Olen siis suorittanut musiikin perusopinnot eli 3/3 tutkinnot. Tämän lisäksi opiskelin harmonikansoittoa puolitoista vuotta musiikkiopistossa. Olen esiintynyt paljon ja pidän itseäni kokeneena soittajana.

Minua pyydettiin esittämään piakkoin palkkatoivomus. En oikeastaan tiedä, paljonko pyytää. Muutaman kerran, kun olen soittanut esimerkiksi neljä tuntia, olen saanut viisikymmentä euroa. Mikä olisi realistinen toive tuntipalkaksi, kun ottaa huomioon, että työhön kuuluu myös pikaruuan- ja oluenmyyntiä ja siivousta. Ravintola-alan koulutusta tai työkokemusta minulla ei ole, mutta hygieniapassi ja alkoholipassi on.
kivi
13.03.2007 23:03:05 (muokattu 13.03.2007 23:04:29)
Minua pyydettiin esittämään piakkoin palkkatoivomus.

Jaa nyt vaikka 2000-3000 euroa kuukauden työtuntien määrällä niin saat selville brutto-tuntipalkan. Kolme tonnia on kova kuukausipalkka, mutta jos tunteja on vähän, ei käteen jää muuten paljon mitään.

Todennäköisesti mun ehdotukseni on huomattavasti enemmän kuin he haluavat maksaa.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Locrian
14.03.2007 01:58:02
Vähän paha mennä sanomaan tollasessa tilanteessa. Jos soittaja elää vaan soittamisesta ni hinnat hilautuu pakostakin ylöspäin mut tässä tapauksessa toi on vähän niin oheistoimintaa. Jos puolitunnettu bändi vetää klubilla keikan ni liksa on väliltä 500-2000, jos sä vedät joka päivä pari timmaa harmonikkaa myynnin ja muun ohessa niin sä saat sun liksan joka on mikä on. normaali myyjan liksa plus puoltoista euroa per tunti? plus pari euroa tunti? Se tekee kahella eurolla bruttona 320 euroa lisää kuussa - summa jota joutuis normaali firmassa palkankorotuksena ruinaamaan aika pitkään...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
varakeef
14.03.2007 13:44:16
Ehkä asiaa voisi lähestyä seuraavasti: Pitääkö hanurinsoitosta maksaa enemmän vai vähemmän kuin tuosta tarjoilu/keittiö-tsuppailusta? Vai vähemmän? Vai ehkä saman verran?

Jos työ on teettäjälle saman arvoista on samantekevää maksaako hän viidestä tunnista tiskaamista ja kolmesta tunnista soittoa vain kahdeksasta tunnista jompaa kumpaa. Jos soitto tuo hänelle lisäarvoa, voi siitä maksaa enemmänkin (rationaalisempaa on työnantajalle toki maksaa silti saman verran ja pitää koko lisäarvo hyvänään). Jos työn teettäjä kokee että tuon kurtun vinguttamisen sijasta olisi parempi tiskata (tai jätkähän mieluummin soittaa kuin tiskaa) hän pyrkii maksamaan vähemmän.

Toisaalta pitää ottaa huomioon lisäntyykö kokonaistyöaika hanurinsoiton myötä. Toisin sanoen, kaksikymmentä viikkotuntia tarjoilua maksaa tietyn verran ja kolme tuntia hanurinsoittoa maksaa tietyn verran.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
J_Mikkonen
14.03.2007 15:53:52
Vakavasti puhuen, 50e neljäntunnin soitosta on kyllä törkeän vähän.
Muusikko, joka soittaa keikalla saman verran tai vähemmän saattaa saada 150 - 200e.
Aina kannattaa pyytää liksaa. Sano. että pitäähän kappaleet treenatakin esityskuntoon omalla ajalla.

Jep, ihan liian vähän. Ja hyväksymällä huono palkkaiset keikkatarjoukset samalla polkee muittenkin palkkoja alaspäin. Vaikka tässä tilanteessa on kyse hieman eri jutusta kuin normaalista huttukeikasta niin aina kannattaa pyytää se normitaksa. Jos asiakkaan kanta palkan suuruuteen on ihan toisesta maailmasta kuin omasi, niin pitäkööt vaan sen tunkkinsa.
kkkti
15.03.2007 16:27:11
En epäile, etteikö olisi liian vähän. Aikoinani opiskelin musiikkikoulussa ja musiikkiopistossa ja siellä oli esiintymisiä erilaisissa tilaisuuksissa vähän väliä. Kun olin neljännellä luokalla koulussa, yhtenä keväänä oli melkein joka viikonloppu jossakin esiintyminen. Siis matineassa, konsertissa tai esimerkiksi taustalla toritapahtumassa piti soittaa. Näistä ei koskaan maksettu, ei edes matkakorvauksia. Tietenkään itsellä ei lapsena ollut ajokorttia, joten jonkun oli aina vietävä esiintymään, yleensä äidin. Vaikutti vähän kohtuuttomalta, että tämä kuskin oleva joutui vielä maksamaan konsertin sisäänpääsymaksun.

Jäi vähän sellainen maku, että musiikkiopisto-opiskelijoita käytetään hyväksi ilmaisissa esiintymisissä. Tuntui todella kummalliselta, kun alkoikin tulla keikkoja, joista maksetaan minulle, kun aiemmin perhe oli jäänyt vain miinukselle esiintymistilaisuuksista. Tältä pohjalta vaan minullle on todella vaikea vaatia kunnon summaa esiintymisestä, kun ei ole ennenkään tottunut sellaista saamaan. No, pitää opetella pitämään puolensa.
kimurantti1
15.03.2007 18:02:58 (muokattu 15.03.2007 18:19:06)
Jäi vähän sellainen maku, että musiikkiopisto-opiskelijoita käytetään hyväksi ilmaisissa esiintymisissä.

Hehe, oppimistilanteiksi nekin ajatellaan. :-)

Mä kyllä tykkään ihan opiston keikoista vaikkei niistä rahaa tulekaan. Tai no joo, yks kerta oli vähän... Vedettiin big bandilla motown-musaa. Hyvää musaa ja hyvä soittoporukka, ei sen puolesta yhtikäs mitään valittamista. Pari viimeistä viikkoa oli 3h treenejä muutaman kerran viikossa. Esiintymispäivä kesti klo 12-24, eikä mitään järjestettyä ruokailua, muutakun pari voileipää per nuppi. Lipuista konserttiin pyydettiin - äh kun en muista - jotain kympin ja kahden välistä se oli, ja esitykset taidettiin myydä loppuun. En mielestäni oo nirppanokka, mutta jäi vähän paha maku suuhun.

E: En tarkoita, että olisi jäänyt mitenkään hyväksi käytetty olo. Enkä mä palkkaa olisi vaatinut, puitteet vaan rassasi. Vaikka opiskelijoita ollaan ja oppimistilanne sekin oli, niin silti.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
fifi
16.03.2007 20:23:55

Oli kyse harrastuksesta tai ammattiin opiskelusta, koulutuksen kautta tulevat keikat ovat aina ilmaiskeikkoja, ne ovat osa opintoja. Ulkopuoliset keikat ovat niitä, mistä pyydetään rahaa. Ja kun on mahdollisuus pyytää rahaa, silloin sitä kanssa pyydetään niin paljon kuin kehdataan.

Minulle 50 euroa = se että vaivaudun saapumaan paikalle. Ehkä 1-2 laulua vetäisin sillä. Nippanappa.

Muutoin taksani ovat olleet 200-1100 euroa. Sillä tonnilla olen tehnyt tunnin konsertin.

Teen silti vielä aika paljon "hyväntekeväisyyttä", eli jos koen, että joku juttu on sen arvoinen näkyvyydeltään, että minun kannattaa olla paikalla (= kenties tätä kautta saisi lisää keikkaa, tai vaikka mahdollisuus tehdä sellaista musiikkia, mitä ei ihan joka päivä pääse esittämään tms.).

Firmoilta pyydän varmasti eniten (niillä ON rahaa), samoin sellaisilta tahoilta, joilla tiedän olevan budjettia tarpeeksi. Ja asiathan ovat neuvoteltavissa. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Oma arvo täytyy osata arvioida, hintaan ei kuulu pelkästään se lopputuotos, vaan kaikki se aika, mitä valmisteluun on käytetty. Että loppuen lopuksi tuntiliksani siinä 1100 euron konsertissakin oli mitättömän pieni, kun summa jaetaan työtunneilla.

Miksikään talonmies-kokki-yleismiesjantunen-muusikoksi en suostuisi ikipäivänä. Eikä mielestäni kenenkään pitäisi suostua.
Ad surdas auras canere
kimurantti1
16.03.2007 20:59:36 (muokattu 16.03.2007 21:06:57)
Oli kyse harrastuksesta tai ammattiin opiskelusta, koulutuksen kautta tulevat keikat ovat aina ilmaiskeikkoja, ne ovat osa opintoja.

Tottakai. Jos tuohon esimerkkiini viittasit, niin en mä palkkaa penännyt, vähän parempia puitteita (vaikka kunnon ruokailu) vaan. Musta se olisi olosuhteet huomioon ottaen ollut ihan kohtuullista. :-)

Oma arvo täytyy osata arvioida, hintaan ei kuulu pelkästään se lopputuotos, vaan kaikki se aika, mitä valmisteluun on käytetty.

Jep, ja vaikka ihan kanssamuusikoiden takia. Jokainen sikahalvalla hommia tekevä periaatteessa polkee muiden palkkoja alaspäin. Mutta toi valmisteluaika on juuri se, mitä valitettavan usein tavalliset pulliaiset ei tajua. Tottakai arkkitehtikin laskuttaa menneistä työtunneista, eikä vain lopullisista piirroksista. Jostain kumman syystä monet ei ymmärrä tätä samaa käytäntöä musiikkialalle kuuluvaksi.

Miksikään talonmies-kokki-yleismiesjantunen-muusikoksi en suostuisi ikipäivänä. Eikä mielestäni kenenkään pitäisi suostua.

Oon muuten ihan samaa mieltä, yhdellä varauksella vaan. Monesti pakettia on helpompi myydä jos on pari palvelua samassa paketissa. Esim. jos yritys tilaa coverbändin illaksi, eivät varmasti pahastu, jos samaan pakettiin kuuluu koko illan pyörittävä dj. Hinta toki pitää olla sen mukainen, mutta kummasti sen maksettu ihan vaan siitä ilosta, että saa lyötyä monta kärpästä samalla iskulla. Toki rajansa "pakettitoiminnalakin", ihan mitä vaan ei pidä tehdä. Vaan sitä, mitä itse on alunperin tarjoutunut tekemään.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
fifi
17.03.2007 11:59:36 (muokattu 17.03.2007 12:00:48)

Jep, ja vaikka ihan kanssamuusikoiden takia. Jokainen sikahalvalla hommia tekevä periaatteessa polkee muiden palkkoja alaspäin. Mutta toi valmisteluaika on juuri se, mitä valitettavan usein tavalliset pulliaiset ei tajua. Tottakai arkkitehtikin laskuttaa menneistä työtunneista, eikä vain lopullisista piirroksista. Jostain kumman syystä monet ei ymmärrä tätä samaa käytäntöä musiikkialalle kuuluvaksi.

Niin, tämä vaatii ns. yleisönkasvatusta. Siksi on hyvä miettiä päässään etukäteen perustelut (vaikka harjoitella peilin edessä!), että miksi pyytää sellaista hintaa mitä pyytää. Jos ihmiselle perustelee asian hyvin, hän maksaa mukisematta pyydetyn summan. Ja nimenomaan järkiperäisiä perusteluja: voi kertoa esimerkiksi, kuinka monta tuntia menee muutaman minuutin kappaleen treenaamiseen. Tunneperäiset perustelut eivät toimi näissä yhteyksissä.

Viimeksi eilen hermostuin itse, kun ihminen, joka ei tiedä alasta juuri mitään, puhui minulle Savonlinnan Oopperajuhlakuorosta, että se on sitten KALLIS HARRASTUS, kun pitää muuttaa 6 viikoksi Savonlinnaan. Totesin hänelle, että ei se ole mikään harrastus, se on täyttä työtä 8 h/pv, 6 tai joskus jopa 7 pv viikossa, jotta katselijat saisivat elämyksiä. Ja siitä maksetaan palkkaa, se ei ole silloin mikään harrastus. Näitä väärinkäsityksiä pitää olla koko ajan oikomassa, koska ihmisillä on sellainen käsitys, että muusikot tekevät työtään vain musisoimisen ilosta. Sori vaan, mutta minä en ainakaan tee. Teen sitä sekä ilosta että rahasta. Nautin työstäni, mutta se ei saa olla peruste sille, miksei minulle maksettaisi palkkaa. Oma lukunsa ovat ne, jotka ovat mankumassa, että "mikset nyt laulaisi jotain". Niille sanon, että tule kuuntelemaan konserttia, minulla on vapaapäivä nyt.

Oon muuten ihan samaa mieltä, yhdellä varauksella vaan. Monesti pakettia on helpompi myydä jos on pari palvelua samassa paketissa. Esim. jos yritys tilaa coverbändin illaksi, eivät varmasti pahastu, jos samaan pakettiin kuuluu koko illan pyörittävä dj. Hinta toki pitää olla sen mukainen, mutta kummasti sen maksettu ihan vaan siitä ilosta, että saa lyötyä monta kärpästä samalla iskulla. Toki rajansa "pakettitoiminnalakin", ihan mitä vaan ei pidä tehdä. Vaan sitä, mitä itse on alunperin tarjoutunut tekemään.

Tuollainen bändi/dj-paketti kuulostaa ihan loogiselta, koska ne ovat ikään kuin samaa alaa. Mutta sitten kun aletaan menemään siihen, että pitäisi olla samaan aikaan talonmies että muusikko, silloin mielestäni puhutaan hyväksikäytöstä.
Ad surdas auras canere
piiska2
18.03.2007 00:51:12
Minulle 50 euroa = se että vaivaudun saapumaan paikalle. Ehkä 1-2 laulua vetäisin sillä. Nippanappa. Muutoin taksani ovat olleet 200-1100 euroa. Sillä tonnilla olen tehnyt tunnin konsertin.
Pahus kun lopetin klasarilaulun ja siirryin kevyempään, jos tuntiliksa on 1100 ;)

Eräs kaveri ihmetteli, että normaali ihminen ei lähde hakemaan Helsingistä autolla 200e:n seteliä Oulusta asti. Muusikkopa hakee ja tekee keikan siinä samalla roudauksineen päivineen.
fifi
18.03.2007 12:27:59 (muokattu 18.03.2007 12:28:56)

Pahus kun lopetin klasarilaulun ja siirryin kevyempään, jos tuntiliksa on 1100 ;)

Myönnetään, brassailun makua... Ei minulla joka päivä tällaisia keikkoja ole ;), kyseessä vain sattui olemaan taho, josta osasin hieman arvata, että tältä pystyy pyytämään. Ja mainitsematta jäi myös se seikka, että minä toimin myös tämän konsertin tuottajana = hoidin käsiohjelmista, julisteista, lehdistötiedotteista lähtien kaiken itse. Mieheni toimi vahtimestarina keikkapaikalla, roudasi tuolit esille jne. Eli loppuen lopuksi, sen tonnin kun jakaa niillä kaikilla harjoittelemiseen JA tuottamiseen menneellä ajalla, tuntiliksa on... huono. Suunnittelin konserttia sentään vuoden päivät. Ylipäänsä näin jälkikäteen tiedän, että jos ryhtyisin uudestaan samanlaiseen keikkaan, pyytäisin enemmän. Kantapään kautta oppii.

Eräs kaveri ihmetteli, että normaali ihminen ei lähde hakemaan Helsingistä autolla 200e:n seteliä Oulusta asti. Muusikkopa hakee ja tekee keikan siinä samalla roudauksineen päivineen.

Siinäpä se. O i k e a s t i me muusikot useimmiten alihinnoittelemme itsemme, ja se on pahaksi alalle.
Ad surdas auras canere
J_Mikkonen
19.03.2007 09:41:53

Tästä sanoinkin jo ylempänä. Meinaa elämisestä tulla vaikeata jos pyydetään keikasta 30e per vappunaamari, saapi keikkaa tehdä sillä palkalla vähän innokkaammin.
Jos bändi on reenannu useamman setin, teettäny vielä julisteenkin, hommannu jostain hevon jeerasta pa:n, niin ihmettelen suuresti jos ei bändillä ole pokkaa kysyä asiaan kuuluvaa palkkaa. Ja sitten kun joku toinen bändi menee kysymään keikkaa, vastaukseksi tulee : "Jaa, edellinen orkesteri pyysi kaljaa ja pintsaa, eiks se teille käy?".
Epämuusikko
19.03.2007 10:49:02
Tästä sanoinkin jo ylempänä. Meinaa elämisestä tulla vaikeata jos pyydetään keikasta 30e per vappunaamari, saapi keikkaa tehdä sillä palkalla vähän innokkaammin.
Jos bändi on reenannu useamman setin, teettäny vielä julisteenkin, hommannu jostain hevon jeerasta pa:n, niin ihmettelen suuresti jos ei bändillä ole pokkaa kysyä asiaan kuuluvaa palkkaa. Ja sitten kun joku toinen bändi menee kysymään keikkaa, vastaukseksi tulee : "Jaa, edellinen orkesteri pyysi kaljaa ja pintsaa, eiks se teille käy?".

Näitä toimitusjohtajien elämysmatkailubluesbändejä ja rock-coverpumppuja jostain syystä aina riittää. Ja heille kun riittää että pääsee soittamaan. Mikä on sinänsä se tärkein motivaattori, ja musiikin tekemisen pitäisi periaatteessa olla hauskaakin. Ihan jees.

Mutta silloin, kun keikkapaikka miettii, ottaakko minkähintaisen bändin, niin silloin ei enää naurata.
It's sounds good! Bustard #1
fifi
19.03.2007 19:15:00

Näitä toimitusjohtajien elämysmatkailubluesbändejä ja rock-coverpumppuja jostain syystä aina riittää. Ja heille kun riittää että pääsee soittamaan. Mikä on sinänsä se tärkein motivaattori, ja musiikin tekemisen pitäisi periaatteessa olla hauskaakin. Ihan jees.

Mutta silloin, kun keikkapaikka miettii, ottaakko minkähintaisen bändin, niin silloin ei enää naurata.

Usein tällaisten bändien jäsenet tienaavatkin leipänsä ihan muista töistä, ja se on sitten kiva mennä harrastuksena polkemaan ammattilaisten taksoja :(

Anteeksi nyt vain, mutta olen kuullut eräästä yhtyeestä, joka suorastaan retosteli asialla, ettei heidän tarvitse pyytää isoja taksoja. Kun tekevät insinöörinduuneja päivät pitkät, niin ei kai harrastuksesta tarvitsekaan pyytää mitään rahaa. >:(
Ad surdas auras canere
J_Mikkonen
20.03.2007 08:27:55
Anteeksi nyt vain, mutta olen kuullut eräästä yhtyeestä, joka suorastaan retosteli asialla, ettei heidän tarvitse pyytää isoja taksoja. Kun tekevät insinöörinduuneja päivät pitkät, niin ei kai harrastuksesta tarvitsekaan pyytää mitään rahaa. >:(

Nii, jos ite saisin insinöörin palkkaa niin ei minua haittaisi saada lisää sitä fyffeä, eli kysyisin niistä keikoistakin sitte kunnon liksat. Parempi se sillä on retostella ku rahaa on niin pirusti.
piiska2
20.03.2007 15:01:00
Aika usein normaaliliksaa pyytävätkin yhtyeet, joutuvat selittelemään sitä kuinka "kallis" yhtye on. Ammattilaiset omistavat usein äänentoiston, soittimet (ja valot), ovat vuosien aikana tehneet sovitukset keikkakansioon, treenanneet ja maksaahan se keikkabussikin.
Että ei siitä niin paljon jäljelle jää taskuun loppujen lopuksi.
Joonas
21.03.2007 02:54:30
Täst on tilitetty ennenkin, mut kyl mä vaan sanon, että persiistä on hommat tällä alalla, siis maksujen puolesta. Tai siis, ehän mä mikään ammattimuusikko ole, mutta kun 5 hengen (jos nyt kehtaisin sanoa hemmetin hyvä) coverbändi pyytää keikasta 1500 euroa (miinus miksaajan liksat ja kamavuokria hitusen ja viel verot) niin sehän on siis ihan kauheesti. Vaikka tosta 1500 jä soittoniekoille käteen sellaset vajaat 200 euroa per nassukka ja soitetaan kuitenkin 2x45min+20min. Kyllon 1000e jouduttu myymään ja käteen jää kulujen jälkeen se vajaat 100 euroo... Ja meidän liksat on käsittääkseni vielä olleet suht koht hyviä, mitä vertaa moniin muihin.

Eikä tässä mitään amatöörejä olla, vaikka leipätyökseen ei kukaan (osa enää, jotkut ei koskaan, itestäni en tiedä, mutta oon mä muutaman lantin veroja näist jutuista maksanut) tee musiikkihommia.

Mutta tää taita mennä pikkuhiljaa vähän offtopiciksi. Alkuperäseen kysymykseen: Voisitko valottaa, että onko kyseessä kesäduuni kumminkaimansiskon firmassa ja olet itse 20v. vai jotain ihan muuta? Kait sekin vähän vaikuttaa siihen, että paljon kannattaa pyytää. Min sanoisin, 5 vuotta ravintola-alalla töitä tehneenä ja vuoropäällikön hommiakin paiskineena, jotta jos saat ylitte 1400e /kk tosta hommasta niin sul on käynyt munkki.

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
varakeef
21.03.2007 11:42:40
Min sanoisin, 5 vuotta ravintola-alalla töitä tehneenä ja vuoropäällikön hommiakin paiskineena, jotta jos saat ylitte 1400e /kk tosta hommasta niin sul on käynyt munkki.

Siinähän on konkreettinen summa, joka perustunee tiettyyn viikkotuntimäärään. Mutta kysymys kuuluu: jos työstä osa on haitarinsoittoa (kokonaistyötuntimäärän pysyessä samana), nouseeko vai laskeeko kuukausipalkka? Vaiko liekö sillä siihen mitään vaikutusta?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)