Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 521 22 23 24 2563 64 65 66 67
Sahtimies666
03.03.2007 10:20:35
Minkäs teet jos talon äänieristeet on huonot? ;D

Kannattaskohan ens kerralla äänittää silleen et äiti ei oo kotona? Saattas saada oikeesti jotain kuvaa tosta.
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
Peuranpuolikas
03.03.2007 19:56:37
Ihan toimiva idea.
Peura Is BACK!!!
Buffa D
04.03.2007 15:17:17
Kuten kaveri kommentoi: "Äänihän tulee varmaa per*tä asti":D
Eli äänen pitää tulla syvältä, siis todella syvältä, eikä rasita äänihuulia juurikaan.

Toi on täysin totta. Huomasin just eilen ku piti esiintyy et tuli vedettyy taas vähän liian kovaa ja enemmän kurkulla. Not good.
Ei vaan ole pitkään aikaan päässyt treenaamaan bändin kanssa soittamista.
Ja vielä ku oma rääkymisääni tulee suunnilleen puheäänen tasolla, niin ei ole juuri mitään mahiksia kuulla omaa ääntä muitten soittimien läpi.
persemoi.
ushimir
05.03.2007 18:39:08

mäkin oon harjoitellu karjumista ärjymistä ynnä muuta...mutta kannattaako 13 vuotiaan harjoitella tollasta? ja se on puhe äänen tasolla mullakin joten 1.volyymiä

2.säröä

3.ääni tulee perseestä...

ja nyt kun tästä lähden harjoittelemaan sitä niin ensin...

1.kävelen olohuoneeseen

2.aloitan huutamaan säröllä

3.joitain harjoituksia ... ehdotuksia?
Lycaon
05.03.2007 21:23:41

Itsekin kovin mielelläni kuulisin lisävinkkiä rääkymisen treenaamiseen.

En ole kylläkään vokalisti, mutta rääkymistäni kuulee tällä hetkellä mikserin sivulta:

http://www.mikseri.net/artists/wolfhorde.63294.php

Chaotic wolf on ehkä onnistunein esimerkki laulusta tällä hetkellä.
Osta sielu, saat turpasaunan kaupan päälle.
ushimir
06.03.2007 21:13:06 (muokattu 07.03.2007 16:40:45)

siis kannattaako 13 vuotiaan harjoitella ärjymistä vai meneekö siinä kurkku paskaks?

E:ja äänihuulet

E:alempaan sanon että kiitos ja... älä plz puhu kuin en tietäisi millä puhun=)
migreeni
06.03.2007 23:51:17 (muokattu 06.03.2007 23:52:40)

siis kannattaako 13 vuotiaan harjoitella ärjymistä vai meneekö siinä kurkku paskaks?

E:ja äänihuulet

Kannattaa. Kurkkua ja/tai äänihuulia (niillä joilla puhut) ei käytetä karjumisessa ollenkaan. Kyseessä on nk. "feikkiäänihuulien" läpi ilman päästäminen, joilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä oikeiden äänihuulten kanssa.
ushimir
07.03.2007 17:56:41

Kannattaa. Kurkkua ja/tai äänihuulia (niillä joilla puhut) ei käytetä karjumisessa ollenkaan. Kyseessä on nk. "feikkiäänihuulien" läpi ilman päästäminen, joilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä oikeiden äänihuulten kanssa.

tämähän on mielen kiintoista elikä senvoi oppii vaan harjoittelemalla...ja harjoitukset olis ok kans...
migreeni
07.03.2007 18:38:13 (muokattu 07.03.2007 18:39:08)

tämähän on mielen kiintoista elikä senvoi oppii vaan harjoittelemalla...ja harjoitukset olis ok kans...

Se on opettaminen on vitusti hankalampaa kuin oppiminen...
Noh: Sano iiiiiiiiiiiiiiiiii. Se resonoi(tärisee) kitalaessa eikö? Siirrä resonaatiopistettä taakse päin kurkun suuntaan kunnes ääni katoaa ja kuuluu pelkkää "natinaa". Sano vieläkin iiiiiiiiiiiiiiiii... Nyt yrität puristaa ilmaa sen kohdan läpi. Käytä palleaa apuna. (Jännitä aluks vaikka vatsalihaksia.) HUOM: sun ei todellakaan tarvitse käyttää paljoa ilmaa! Eli, nyt vaan päästät ilman läpi siitä kohdasta jossa vokaali resonoi eniten. Näin mä sen opin. Myös u-vokaali on helppo oppia.

Tärkeätä!!! Vaikka kuinka tekisi mieli, älä huuda tai puhalla liian kovaa tai mitenkään yritä saada kovaa ääntä aikaiseksi. Volyymi lähtee karjumisessa yhtä kovaa kuin puhekin, vain laulajien ilmeet saavat sen näyttämään siltä että ne huutais keuhkonsa pihalle. Jos yrität liian kovaa, sun ääni menee paskaks ja sun pitää seuraavana päivänä vaan yrittää uusiks.

Sano ihmeessä jos oli epäselvää niin yritän selittää paremmin...

E: Toisin kuin luullaan, kaikki pystyvät karjumaan. Siihen ei mitään luonnonlahjoja tarvita.
ushimir
07.03.2007 20:20:24

Resonaatio jutun mä oon tajunnu. Siis sen ilman pisteen siirtämisen kurkkuun päin.

Mutta semmonen alexi laiho ärjyntä on hakusessa.

Eli siis lähtee todella syvältä melkein perseestä ja jossain vaiheessa puhuttiin jostain..."feikkiäänihuulien" käytöstä.
Hipelius
07.03.2007 20:47:11

Eli siis lähtee todella syvältä melkein perseestä

Aistin paradoksin.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
ushimir
07.03.2007 21:16:05

onko vaikka jotain nettisivua missä opetetaan ärjymisen alkeita?=)
migreeni
07.03.2007 22:05:30 (muokattu 08.03.2007 01:00:31)

Resonaatio jutun mä oon tajunnu. Siis sen ilman pisteen siirtämisen kurkkuun päin.

Eli siis lähtee todella syvältä melkein perseestä ja jossain vaiheessa puhuttiin jostain..."feikkiäänihuulien" käytöstä.

Se Alluhuuto on just tota. Jokaisella henkilöllä on luonnollisesti erilaiset äänet. Aluksi en itse meinannut älytä tota syvältä perseestä juttua. Luulin että siellä jo resonois :D (niin pieru, duh...) Mut siis perseessä tuntuu sellanen paine, kulkee nimellä "Dump". Eli kun karjut niin tuntuu siltä kuin paskalla olisit. Hieman..

Niin ja mitä jos ottaisit muutkin vokalistit huomioon? Ei siis vittuillakseen, mutta maailmassa on paljon parempia huutajia kuin Laiho. Juuri tuota neuvomaani tekniikkaa käyttää mm. Nicolen laulaja, jolla on varmastikin Suomen paras huutoääni. www.myspcae.com/nicoleband käy tsekkaamassa ja avarra musiikkimakuasi :)

E: Ja käy tsekkaa meidänkin musa, meidän laulajalta oon näitä juttuja oppinut ;)

onko vaikka jotain nettisivua missä opetetaan ärjymisen alkeita?=)

Nettisivuista en tiedä, mutta kandee tsekkaa sellanen DVD kun Zen of Screaming. Pirun hyvä DVD. Siitäki tuli just kakkososa joka keskittyy pelkkään karjuntaan.
Hipelius
08.03.2007 20:46:36
Lisään nyt oman korteni kekoon.
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=261568&type=hi

N. 2 kuukautta olen tuota laulutyyliä yrittänyt harjoitella. Semmoinen Devin Townsendin ja Chuck Schuldinerin sekoitus on haussa. Parannettavaa on vielä vaikka kuinka mutta eiköhän se siitä.. :/
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
shovi
08.03.2007 21:50:05
Mitenköhän tällanen Brian Johnson, Spike, Chris Robinson -tyylinen korkea rokkikähinä oikeen luonnistuu, tuleeko se periaatteessa samalla tyylillä kun nämä alexilaihosysteemit? Hallitummin vain?
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
kuriken
11.03.2007 12:05:40
Mitenköhän tällanen Brian Johnson, Spike, Chris Robinson -tyylinen korkea rokkikähinä oikeen luonnistuu, tuleeko se periaatteessa samalla tyylillä kun nämä alexilaihosysteemit? Hallitummin vain?

Samalla tavalla käsittääkseni lähtee. Ton melissa crossin dvd:llä sitä kutsutaan termillä "heat".

Tuolta dvd:ltä löytyy paljon ohjeita laulamiseen ja äänen kunnossapitoon, mutta mielestäni siinä on liian suppeasti harjoituksia ja opetusta itse särötetyn äänen muodostamisessa. Tietenkin siis niitä kaikkia puhtaalla äänellä tehtyjä harjoituksia pitää soveltaa sitten särötetyn äänen kanssa, mutta minulle jäi vielä epäselväksi miten siihen ääneen kuitenkin pitäisi tehdä se särö ilman kipua.
Moi, minä olen kuriken ja minä juon nyt pillillä colaa!
elbowski
13.03.2007 01:00:55
Minä löysin itsestäni sellaisen HC-/Screamo-rääkynän taannoisella keikalla. Ei tuntunut ollenkaan kurkussa pahalta. Vähän Abduktion Mikko Suikkaselta kuulostin. Vanhempaan tyyliin.
"Kaunianen on oikeesti persereikä keskellä espoota. Tai sit semmoinen tulehtunut näppylä espoon pakaroissa. Ja siellä muuten haisee oudolle, ootko huomannu? Paska mesta." -Diego
aziztcf
13.03.2007 02:45:43
Minä löysin itsestäni sellaisen HC-/Screamo-rääkynän taannoisella keikalla. Ei tuntunut ollenkaan kurkussa pahalta. Vähän Abduktion Mikko Suikkaselta kuulostin. Vanhempaan tyyliin.

Oon kateellinen.
Olis edes hauskaa elämästä puolet, mut eihän täällä viihdy ku kokoomusnuoret.
ushimir
15.03.2007 14:00:20

Se on opettaminen on vitusti hankalampaa kuin oppiminen...
Noh: Sano iiiiiiiiiiiiiiiiii. Se resonoi(tärisee) kitalaessa eikö? Siirrä resonaatiopistettä taakse päin kurkun suuntaan kunnes ääni katoaa ja kuuluu pelkkää "natinaa". Sano vieläkin iiiiiiiiiiiiiiiii... Nyt yrität puristaa ilmaa sen kohdan läpi. Käytä palleaa apuna. (Jännitä aluks vaikka vatsalihaksia.) HUOM: sun ei todellakaan tarvitse käyttää paljoa ilmaa! Eli, nyt vaan päästät ilman läpi siitä kohdasta jossa vokaali resonoi eniten. Näin mä sen opin. Myös u-vokaali on helppo oppia.

Mutta kun sitä resonaatio pistettä siirtää kurkkuun päin niin äänestähän tulee tosi kimee vai oliko tämä nyt se idea?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)