axelsson 13.03.2007 12:11:42 | |
---|
Ensinnäkin millaset on hyvät kongat äänityskäyttöön? Osaako joku suositella jotain mallia tms. Hintaluokka sanotaan 500e pari. Sitten itse äänitys. Miten ootte saanu parasta jälkeä? Millasia mikkejä ja millä tekniikalla. |
Kallekorvola 13.03.2007 12:31:10 | |
---|
rummuista en sano mitn, kun en tiä... äänittää voi esim. stereoparilla konkkia. riittävästi välimatkaa rumpuun, että myös tila (jonka on hyvä olla suht elävä, niinkuin kaikkia perkussioita träkätessä...) tulee mukaan äänitteelle. etäisyyttä säätämällä löytyy oikea rumpu/tila -suhde... |
Mikael 13.03.2007 12:38:14 (muokattu 13.03.2007 12:39:39) | |
---|
Mä sain popmusaan hyvin istuvan tuloksen joskus siten että kukin rumpu äänitettiin läheltä dynaamisella (Sennheiser e604) ja sit lisäks soittajan takaviistosta (pään molemmin puolin korvien korkeudelta) isokalvoisilla herttakuvioisilla (AKG C4000b). Riippuu varmaan vähän et millaseen musaan ne tulee ja kuinka paljon niille on tilaa. Kauempaa stereoparilla varmaan toimii enempi akustisessa musassa jos on paljon tilaa käytettävissä biisissä ja sit mitä enempi kamaa tulee niin sitä lähemmäks kannattaa mennä... Siitä mistä aita on matalin... |
axelsson 13.03.2007 12:52:06 (muokattu 13.03.2007 12:52:54) | |
---|
Eli toimisko vaikka 2 x 57 (millasella sijottelulla?) + joku isokalvonen overiks? Oon kohtuullisen kiinteeseen asennukseen settiä kasaamassa niin tietäis vähän etukäteen mitä hankkia, kun ei ole minkäänlaista kokemusta noista perkoista.. |
Mikael 13.03.2007 12:54:11 | |
---|
Eli toimisko vaikka 2 x 57 (millasella sijottelulla?) + joku isokalvonen overiks? Oon kohtuullisen kiinteeseen asennukseen settiä kasaamassa niin tietäis vähän kun ei ole minkäänlaista kokemusta noista perkoista.. Saattais toimia ihan hyvin. Viisseiskat vähän niinkuin virveliä tai tomeja mikittäis ja isokalvoinen siihen päänkorkeudelle tai vähän ylemmäs rumpujen väliin (jos niitä on kaks) tai keskimmäisen rummun yläpuolelle. Siitä mistä aita on matalin... |
Roberto 13.03.2007 15:41:34 | |
---|
Mikin kulmaa muuttamalla saa roimasti säätövaraa (ylläripylläri) botnen ja sen reunan mäikäämisen suhteen. |
Locrian 14.03.2007 01:49:56 | |
---|
Joo. Lähimikit ja tila jos on sen laatuinen et kannattaa ottaa. Sitte vaan kuuntelemalla oikeat paikat. Mä oon yleensä ottanut tilan soittajan etupuolelta, ainaki jos on sattunu oleen läski perkkahemmo :) Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. |
ejhfi 14.03.2007 12:46:41 | |
---|
Mä sain popmusaan hyvin istuvan tuloksen joskus siten että kukin rumpu äänitettiin läheltä dynaamisella (Sennheiser e604) Sennheiserin e606 telmii myös paremmin kuin hyvin En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Einherjar 14.03.2007 13:50:48 (muokattu 14.03.2007 17:47:56) | |
---|
Sennheiserin e606 telmii myös paremmin kuin hyvin Tämä on tosiaan toiminut hyvin, mutta paras soundi on minulle irronnut Audixin D3:lla. Se toimii myös livenä upeasti congien ja bongojen kanssa pelatessa. edit: Niin juu. Ei välttämättä tarvi yksittäin ottaa jokaista purkkia. Kahden bongon/congan keskelle kun tunkee sopivalle korkeudelle/kulmaan (esim. n. 5-15 cm ja 45 astetta kalvosta) mikkiä, niin saa yllättävän hyvää jälkeä, eikä tarvi tuhlata raitoja. |
Muistelenpa nähneeni Mongo Aaltosen studiossa vaativan jonkin kovahkon ja heijastavan levyn (olikohan lakattu vaneri tuolloin - ko studiossa oli kokolattiamatto) gongien alle, joten suosittelen sitten samaa...mikityksen suhteen minulla ei ole yllä oleviin mitään lisättävää paitsi ehkä se, että mikitin kerran omat bongoni stereona lähimikityksellä, mutta kun niitä panoroinnilla levittämään vähänkään enemmän, niin aika luonnottomalta se kuullosti: semmoinet pikkupurkit levitettynä kuin joku rumpusetti. Miksasin sitten miltei (muttei ihan) monoksi ne silloin. |
axelsson 14.03.2007 18:38:33 | |
---|
|
Einherjar 14.03.2007 21:23:21 (muokattu 14.03.2007 21:25:31) | |
---|
http://www.thomann.de/fi/headliner_hc512wr_congaset.htm Ihan vaan sivuhuomautuksena: Katsoppas pönttöjen kylkiä. Siellä näyttää olevan Meinlin AA-lätkät :D Niistä varmaan löytyy jotakin informaatiota Meinlin nimellä. edit: Tulipa tässä mieleen, että jossakin olen Meinlin bongoja mikitellyt livenä ja kokojen puolesta se saattoi olla tuo ylempi setti. Niistä sai ihan järkevää soundia kyllä aikaan, kun soittivat semmoista diskon ja bluesin välimaastoa. Aika lyhytsoundiset tosin olivat, mutta ei se erikoisesti haitannut. |
koponen 14.03.2007 22:00:03 | |
---|
PJ Percussionin ja LP:n congat nyt ainakin on aikalailla idioottivarmoja valintoja. Viimeksimainittu on jopa varsin kohtuullisen hintainenkin. Paremmat ostovinkit saa varmaan tuolta rumpaleitten puolelta. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
Roberto 14.03.2007 22:09:18 | |
---|
PJ Percussionin ja LP:n congat nyt ainakin on aikalailla idioottivarmoja valintoja. Viimeksimainittu on jopa varsin kohtuullisen hintainenkin. Paremmat ostovinkit saa varmaan tuolta rumpaleitten puolelta. Noita just, samoin jotkut vanhat Pearlin congat on ollu ihan jees. Ei hajuakaan mitä maksaa kyl. |
L-studio 14.03.2007 22:47:20 | |
---|
Lähimikitys (5-15 cm) isokalvoisella yläviistosta (itse rumpu ja kalvo), tarvittaessa stereona ja puuhuone (isokalvoisella) ambienssia (1,5-2m n.1,5m korkeudella) samalla, tarvittaessa stereona, siitä afrikkalaisetkin tykkäsivät, kuulostaa aidolle ja aitojahan ne ovatkin. Ambiens-heijastumat ym laittaa rummut elämään. Nopeaan menoon vähemmän ambienssia ettei rumpujen kaiunta sotke. SM 57 pelittää näissäkin... ihme mikki, käy lähes kaikkeen. suunniteltu ihmiskorvalle (tsägä?). 3 tytärtä ja vielä hengissä! |
EP 14.03.2007 23:05:03 | |
---|
|
-Zappa- 15.03.2007 04:10:18 (muokattu 15.03.2007 04:19:16) | |
---|
"I'm not 22 anymore
but that can be a good thing." -Richard Thompson |
axelsson 15.03.2007 22:30:32 | |
---|
Jaa-a. Taitaa nuo LP:t mennä kyllä vähä yli hinnan puolesta. Ehkä nää Meinl-Headlinerit olis tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, oisko mitään käsitystä minkään perusteella tekiskö noilla poppirokki -touhuihin kelpaavaa jälkeä? http://www.thomann.de/fi/headliner_hc512wr_congaset.htm Ja sitten St pauls sound myy jotain tämmöstä: MANO Percussion congat : 10" & 11" + telineet , laadukkaat_269e |
arse 15.03.2007 23:14:16 | |
---|
Jaa-a. Taitaa nuo LP:t mennä kyllä vähä yli hinnan puolesta. Että niiden pitääkin maksaa niin perhanasti. Ehkä nää Meinl-Headlinerit olis tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, oisko mitään käsitystä minkään perusteella tekiskö noilla poppirokki -touhuihin kelpaavaa jälkeä? http://www.thomann.de/fi/headliner_hc512wr_congaset.htm Nää vaikuttaa hintaluokassaan ihan ookoolta. Ne LP:n Aspiret ovat ainakin ihan täysiä leluja. Mene johonkin kauppaan testaamaan JA VIRITÄ. |
-Zappa- 16.03.2007 02:32:59 | |
---|
MANO Percussion congat : 10" & 11" + telineet , laadukkaat_269e Nuo on melko pienet. Jotkut varmasti tykkää, mutta luulisin että perinteinen soundi ei oikein irtoa. Yksi hyvä vaihtoehto on tietysti ostaa vain yksi laadukas conga. Yhdelläkin pärjää melko pitkälle. "I'm not 22 anymore
but that can be a good thing." -Richard Thompson |