Aihe: Musica Nova - Helsinki
1
megatherium
04.03.2004 17:42:45 (muokattu 04.03.2004 17:43:15)
Oletteko olleet kuuntelemassa Helsingissä järjestettävää Uuden Musiikin Festivaalia paikanpäällä taikka radiosta? Minun näkemykseni mukaan Arnold Schönbergin konsertot ovat olleet muutamien tähän saakka järjestettyjen konserttien ehdottomia vetonauloja, paitsi dissonanssisisällöllä mitattuna modernistisuudessaan, myöskin puhtaasti musiikilisessa annissaan, substanssissaan jopa Mahlerin rekonstruoituun 10.sinfoniaan tai Lindbergin orkesterikonserttoon verrattuna.

Joka tapauksessa Schönbergin v. 1936 valmistunut viulukonsertto lienee ote-ja soittoteknisesti vaativin milloinkaan kyseiselle soittimelle sävelletty konsertto "6- sormiselle viulistille", jonka sähköistävässä dodekafonisessa sävelkielessä puhui suuri romantikko ja haltioitunut henki.

Lindbergin konserttoa hallitsi tosin myös pakottava logiikka ja saumaton yhtenäisyys 5 erillisestä, mutta kiinteästi ja tauottomasti toisiinsa nivoutuneesta ja yhteensoitetusta taitteesta huolimatta, muodostaen sinfoniset mitat täyttävän musiikillisen kaaren, joka ei kuitenkaan hiukan monotonisen vaikutelman jättäneestä rytmisestä draivistaan ja jossain määrin ylitsepursuavan kontrolloimattomasta ja naiivista energisyydestään johtuen ole vielä sitä hiljaista alttaritulta, joka sulotuoksuisena suitsutuksena kohoaa taivaalle jumalten luo, jääden lopulta kaikesta virtuoosisesta orkesterinkäsittelystään huolimatta hiukan yksiulotteiseksi-ja tasoiseksi, vaikkakin loistavasointiseksi kahdesta sointuketjusta rakentuneeksi rytmisharmoniseksi Skrjabiniinkin assosioituneeksi sointipuhuriksi, tainnuttaen kuulijansa jonkinlaisen apaattisen hypnoosin valtaan, tavoittamatta kuitenkaan missään vaiheessa korkeampia ylevähenkisen kirkastuneisuuden tuntoja, esim. ála Schönberg.

Teos oli tosin muodoltaan ja rakenteeltaa tiukemmin ohjattu ja kontrolloitu kuin kimmo Hakolan hieman rapsodisen vaikutelman jättänyt lyhyt ohjelmallinen orkesterisävellys runollisena mielikuvanaan auringon viimeisestä vihreästä säteestä, alun Schostakovitsin mieleen tuoneessa korostetusti pelkistyneen rytminkäsittelyn sävyttämässä jaksossaan, keskijakson sointusekvensseissä jne.
hörhö
04.03.2004 17:45:07

Tulevatkos nämä suorina, vai nauhoitteina ja milloin? Ei ole millään nykyisellään varaa Helsinkiin lähteä, mutta kovasti kiinnostaisi.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
megatherium
04.03.2004 18:06:39 (muokattu 04.03.2004 19:05:42)
Tulevatkos nämä suorina, vai nauhoitteina ja milloin? Ei ole millään nykyisellään varaa Helsinkiin lähteä, mutta kovasti kiinnostaisi.

Juu, kyllä, Yle radio 1:stä, eilen juuri viimeksi kuuntelin suoraa lähetystä RSO:konsertista, jonka johti Jani Telaranta. Konsertti alkoi klo 19 jälkeen ja ohjelmassa oli ensimmäisenä numerona Schönbergin pianokonsertto solistina Paavali jumppanen, joka suoriutuikin vaativasta ja haasteellisesta urakastaan kunnialla ehkäpä hienoisesta soitosta kuultavasta kankeudesta ja kömpelyydestä huolimatta, joka saattoi osin johtua jossain määrin diskanttivoittoisesta äänityksestäkin, II-ja samalla konsertin päättävänä numerona soi Mahlerin rekonstruoitu 10.sinfonia, jota en kiireiltäni ehtinyt enkä jaksanutkaan sitten kuunnella ensimmäistä lavein siveltimen vedoin piirrettyä hidasta osaa pitemmälle, vaika musiikki ei vaikutukseltaan myöskään tehonnut aivan Schönbrgin tavoin, joka vaikutus, pianokonserton osottamaa ilmeisen mestarillista ammattitaitoa lukuunottamatta, alkoi puhutella syvemmin vasta hitaasta ja pakahduttavan ilmaisuvoimaisesta osasta alkaen, joka sisältää hänen erään vaikuttavimmista arkkitehtonisista rakennelmistaan osan loppupuolella. Konserton rondofinaali henkiikin sitten samaa turmeltumatonta henkeä Bethovenin ja Mozartin rondojen tapaan, siis Schönbergile rakas klassinen muotorakenne tässäkin yhdistettynä kehitämäänsä 12-säveltekniikkaan.
Sävis
07.03.2005 09:08:09
Nyt on taas Musica Nova käynnistynyt. Tänä vuonna kuullaan nykymusiikkia Briteistä ja Suomesta. Eilen olin kuuntelemassa kaksi konserttia. Olin hieman pettynyt brittiläisiin teoksiin. Toivottavasti muut konsertit korjaavat pettymykseni.

Eilinen Focus Puumala -konsertti sen sijaan oli parhaita konsertteja, jossa olen vähään aikaan käynyt. Kyseessä oli siis Veli-Matti Puumalan sävellyskonsertti, jossa soitettiin hänen kamarimusiikkituotantoaan. Todellisia helmiä olivat muun muassa laulusarja Korkeat illat ja jousikvartetto. Korkeat illat lauloi upea Pia Freund ja jousikvartetossa taitonsa näytti Meta4-kvartetti. Mikäli mielenkiintosi heräsi, Focus Puumala kuullaan Yle radio 1:ssä torstaina 10.3. klo.19.
"Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other
Musica Nova 4.-12.3.2005
etnopoju
07.03.2005 11:09:14

onkos säveltäjämestarilla itsellään mitään näytillä musica novassa?

mä oon menossa huomenna ainakin talvitietä kuuntelemaan, jos saan vielä liput sinne. onko kellään muuten tietoa noista esityksistä, että kuinka täyteen ne tulee?
Sävis
07.03.2005 14:28:47
onkos säveltäjämestarilla itsellään mitään näytillä musica novassa?

Eipä ole vielä tänä vuonna. Katotaan sitten parin vuoden päästä.

mä oon menossa huomenna ainakin talvitietä kuuntelemaan, jos saan vielä liput sinne. onko kellään muuten tietoa noista esityksistä, että kuinka täyteen ne tulee?

Ei kovin täyteen. Pasi Lyytikäisen Helsinkiin-oopperassa oli kyllä katsomo aika lailla täynnä, mutta muihin konsertteihin varmasti mahtuu.

Tänään kuuntelemaan viideltä Veli Kujalaa ja seitsemältä Quatuor Diotimaa.
Musica Nova 4.-12.3.2005
etnopoju
07.03.2005 21:25:35

mulla menee varmaan 10 vuotta, jos sekään edes riittää...
megatherium
08.03.2005 18:04:12
Eipä ole vielä tänä vuonna. Katotaan sitten parin vuoden päästä.

Ei kovin täyteen. Pasi Lyytikäisen Helsinkiin-oopperassa oli kyllä katsomo aika lailla täynnä, mutta muihin konsertteihin varmasti mahtuu.

Tänään kuuntelemaan viideltä Veli Kujalaa ja seitsemältä Quatuor Diotimaa.

Onko kyseessä se Offenbachin Orfeus Manalassa, eikun tsori, Hoffmannin kertomusten suomalainen juopottelu-ja rällästelyoopperaversio?
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Sävis
09.03.2005 12:54:03
Onko kyseessä se Offenbachin Orfeus Manalassa, eikun tsori, Hoffmannin kertomusten suomalainen juopottelu-ja rällästelyoopperaversio?

Ei kannata uskoa kaikkea, mitä Hesarin kriitikko kirjoittaa. Keskustelimme juuri opiskelijakollegoiden kanssa siitä, että kriitikon väitteet Lyytikäisen sävelkielen sujumattomuudesta tuntuivat tuulesta temmatuilta. Kaikilla on tietenkin oikeus mielipiteeseen, mutta huvittavaa on, että kaikki tuntuvat olevan eri mieltä kriitikon kanssa kyseisen oopperan sujuvuudesta, sekä sisällöstä.
Musica Nova 4.-12.3.2005
Sävis
11.03.2007 11:34:54
Nostetaanpa tämä taas. Eilen käynnistyi Musica nova Helsinki 2007 Korvat auki! -konsertilla. Tiedän, että paikalla oli ainakin muutama muusikoiden.nettiläinen. Itselläni oli oma lehmä ojassa eli oma biisi konsertissa, joten muista teoksista ei ihan hirveästi jäänyt mieleen. Timothy Pagen Philomela oli kuitenkin todella vaikuttava. Mitäs muut olitte konsertista mieltä?

Mitä konsertteja aiotte mennä katsomaan. Itse menen ainakin Kilpiön ja Whittalin focus-konsertteihin sekä HKO:n konserttiin, jossa kuullaan mm. Veli-Matti Puumalan Teosto-palkittu pianokonsertto Seeds of Time.

Festivaalin ohjelma täällä http://www.musicanova.fi/index.php
Säviksen pimeä puoli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)