Aihe: Soitinpuu-testi!
1 2 3 4
Hank Hill
12.03.2007 13:42:12

Olisi mielenkiinntoista kuulla sellainen testi,jossa kaksi sähkökitaraa on muuten samanlaisia,mutta puut ovat eri lajeja,esim. toisessa kaikki puut koivusta,toisessa joku klassisempi lajitelma.Voisko joku tehdä sellaisen testin..
risto
12.03.2007 16:09:12

...Voisko joku tehdä sellaisen testin..

Höh, mikset tee itse?
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
nahkaruoska
12.03.2007 16:53:57
et voi olla tosissas ?
4-, 5-, 6- Stringers world union.
Numb
12.03.2007 17:06:13

Lähetä minulle 10 000€, niin teen mielelläni tuollaisen testin.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
kulmahiomakone
12.03.2007 17:21:29
Mulla oli tovi sitten kaksi identtistä itserakennettua teleä, joista toinen oli saarni- ja toinen leppärungolla. Intensiivisen empiirisen testauksen jälkeen tulin siihen tulokseen, että runkopuun merkittävin ominaisuus on paino. Käyttämäni saarni oli tiheämpää kuin leppä ja siten saarnirunkoinen kitara oli painavampi kuin leppärunkoinen. Runkopuun toiseksi merkittävin ominaisuus on mielestäni ulkonäkö. Saarni on maalaamattomana nätimmän näköistä kuin leppä.

Mun mielestä edellinen kertoo myös oleellisimman saundierosta.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Puavali
12.03.2007 19:26:06
Tuon tapaista testiä on tehty Suomessakin, kaikki kitarat olivat valkoiseksi maalattuja, asiantuntijat kuuntelivat saundeja, tuloksia ei ole ilmeisesti julkaistu.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Hank Hill
13.03.2007 15:59:22

et voi olla tosissas ?

olen! itse en usko että soundeissa on eroja,mutta kun näistä aina keskustellaan,joidenkin mielestä otelaudankin materiaali vaikuttaa soundiin...
olisi kerrankin todisteita,eikä vain turhaa poskenpaukutusta...puhun siis sähkökitaroista,akustiset ovat ihan eri asia
P2
13.03.2007 16:03:56 (muokattu 13.03.2007 16:04:10)
olen! itse en usko että soundeissa on eroja,mutta kun näistä aina keskustellaan,joidenkin mielestä otelaudankin materiaali vaikuttaa soundiin...
olisi kerrankin todisteita,eikä vain turhaa poskenpaukutusta...puhun siis sähkökitaroista,akustiset ovat ihan eri asia

No siitä vaan tekemään sitten, tuskin täällä kenelläkään muulla on aikaa, resursseja tai mielenkiintoa lähteä moiseen. Ja eiköhän tuo luciferinkin juttu jo anna vähän osviittaa tulokselle.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
nahkaruoska
13.03.2007 17:22:09 (muokattu 13.03.2007 17:22:17)

kyllähän ne hi-fi masterit löytävät soundillista eroa jos soittajalla on t-paita päällä eikä pitkähiaista ollenkaan ;)
4-, 5-, 6- Stringers world union.
heavy
13.03.2007 21:59:20
Mulla oli tovi sitten kaksi identtistä itserakennettua teleä, joista toinen oli saarni- ja toinen leppärungolla. Intensiivisen empiirisen testauksen jälkeen tulin siihen tulokseen, että runkopuun merkittävin ominaisuus on paino. Käyttämäni saarni oli tiheämpää kuin leppä ja siten saarnirunkoinen kitara oli painavampi kuin leppärunkoinen. Runkopuun toiseksi merkittävin ominaisuus on mielestäni ulkonäkö. Saarni on maalaamattomana nätimmän näköistä kuin leppä.

Mun mielestä edellinen kertoo myös oleellisimman saundierosta.

siis kumpi oli parempi painava vai kevyt, sori en saanu selvää.
viimeisin demo ladattavissa sivuilta www.crusher.tk
kojones
13.03.2007 22:15:51
siis kumpi oli parempi painava vai kevyt, sori en saanu selvää.

Ei kai niistä kumpikaan parempi ole, ne on erilaisia.
brn2sk8
13.03.2007 22:59:30
Kuka lähtee rahottaan hanketta, mä teen ton testin halvalla, urakkapalkka ja toimitusaika kuukausi... Nii, ja tietty verottomana ja pekkaset ja saunaillat ja sairaslomat ja lakisääteiset tauot kuuluu asiaan luonnollisesti... Otan vaan 3000€ kuukaudelta, plus soitinhankinnat ja kaikki muut sälät... Eiköhän mennä jo sopimusta kirjottaan?
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
saastara
14.03.2007 00:15:17

Mikäs ihme sitä soundia sitten luo..? :) Saanko minä siis loihdittua sittenkin tuosta nurkassa olevasta Rg:stä Les Paulin soundin kunhan vain lyön siihen Giban mikit kiinni..? Saanhan..? :(

Eihän loppujen lopuksi kitaraan vaikuta mikään muu kuin se mistä se on tehty. :) Ja se on melko suuremmiltaan osin puuta. Eli on sillä puulla väliä.. :D Ei se ole sattumaa miksi tiettyjä kitaroita rakennetaan tietyistä puista ja miksi joku tykkää mistäkin.
Lisää middleä.
Les Fender
14.03.2007 02:02:46
Valitettavasti se ei vaan kerro pal mittään jos joku soitin on tehty tietyn lajikkeen puusta. Suurin osa esim. suomalaisesta vaahterasta kelpaa paremmin saunan lämmitykseen kuin soitinrakennukseen. Kuinkahan paljon niitä erillaisia mahonkejakin lienee?
"Living is easy with eyes closed!"
Puavali
14.03.2007 05:49:10
... Kuinkahan paljon niitä erillaisia mahonkejakin lienee?

Noin ziljoona. "Melkein kaikki" trooppinen puu, palmut ynnä muut, myydään kuulema mahonkina.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
MPU
14.03.2007 07:50:35
Valitettavasti se ei vaan kerro pal mittään jos joku soitin on tehty tietyn lajikkeen puusta. Suurin osa esim. suomalaisesta vaahterasta kelpaa paremmin saunan lämmitykseen kuin soitinrakennukseen. Kuinkahan paljon niitä erillaisia mahonkejakin lienee?

Ja vaikka olisi saman lajikkeen kapulat kyseessä, on puilla yksilöllisiäkin eroja. Minun mielestä jokainen soitin kuulostaa hiukan erilaiselta. En uskaltaisi lähteä valitsemaan sointia tiettyjen puiden perusteella. Tietysti, jos pysyttelee tutuissa yhdistelmissä kaulan, otelaudan ja bodin puissa tuskin kovin kauas metsään menee. Ja varsinkin sähkösoittimissa niillä sähköhärpäkkeillä kaiuttimeen asti muodostetaan suuri osa sointia. Riittävän sirkkelisen särön kun tuuppaa piuhan väliin saa aika samanlaista sointia puista riippumatta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Numb
14.03.2007 13:25:00

Riittävän sirkkelisen särön kun tuuppaa piuhan väliin saa aika samanlaista sointia puista riippumatta.

Ja/tai EMG:n aktiivit *köh*

Sorry, oli pakko :D
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
zepeteus
14.03.2007 17:27:36
Minun mielestä jokainen soitin kuulostaa hiukan erilaiselta.

Kun oikein herkästi kuuntelee, näinkin varmaan. Se mikä pitää tietenkin muistaa on se, onko sillä väliä ja jos on, niin miten?

Riittävän sirkkelisen särön kun tuuppaa piuhan väliin saa aika samanlaista sointia puista riippumatta.

Esimerkiksi näin. Haittaako, että sirkkelin pohjalla on sitten lauaa vai hondurasin mahonkia? Psykofysiikkaa tai akustiikkaa ei kuitenkaan pidä mielestäni unohtaa. Aivan sama vaikka katsoja/kuuntelija ei enää metrin päästä edes erota onko kyseessä basso vai luuttu, miten soittaja itse soittimensa ja soundinsa kokee on myös tärkeää...riippuu varmaan omista prioriteeteista onko jopa tärkeintä.
Juzzu
14.03.2007 17:31:30
miten soittaja itse soittimensa ja soundinsa kokee on myös tärkeää...

Väittäisen että kaikkein tärkeintä. Jos soitin on sellainen että se antaa soittajalle hyvät kiksit, vibat ja mojot niin kyllä se soittaja siitä saa uloskin hyvää tavaraa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)