Aihe: Kitaramikeistä
1 2 3 4 5 6
Sähköjumala
13.03.2007 13:41:25
Näinhän se on. Ne omat epin mikkini tosiaan aikanaan pomivat puheäänen ja sormella koputtelun aivan loistavasti. Villi teoria on siis se että huonosti asennettu ja löysä (kuten Fox totesi) mikin kuori toimii ikäänkuin mikrofonin kalvona. Eli pomii ilmasta ihan mukavasti esim. puhetta jne. Tätähän eivät kuorettomat mikit voi tehdä.

Hmm,pitääpä tyypätä tuota puheäänijuttua ku pääsee kotia. Koputtelu ainaki kuuluu herkästi.
fox
13.03.2007 13:43:58

Hmm,pitääpä tyypätä tuota puheäänijuttua ku pääsee kotia. Koputtelu ainaki kuuluu herkästi.

Jos ei oo tähän asti haitannu/tuottanu harmia, niin ei syytä panikoida, vaikka puhekkin kuuluis.. ;) Ja voihan se kuulua.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
losli
13.03.2007 13:51:17 (muokattu 13.03.2007 13:51:40)
Jos ei oo tähän asti haitannu/tuottanu harmia, niin ei syytä panikoida, vaikka puhekkin kuuluis.. ;) Ja voihan se kuulua.

Niin ei siinä muuta mutta jos kuuluu niin silloin se mikki on niin sanotusti mikrofoninen, eli kiertää kun tauti kovilla volumeilla.
Sähköjumala
13.03.2007 13:52:13

Juu ei oo kyl tuottanu ongelmia. Ainoa mikä vaan pännii niin on se perkuleen kierto.Pitää aina bänditreeneissäki soittaa 3 metriä muista erillään ettei häiritsisi niin pahasti. Ja se taas vaikuttaa bändifiilikseen:)
Junkers
08.05.2007 12:21:15
Tämän mikrofonisuuden kanssa ongelmaa täälläkin. Strato on kitara ja tallassa duncanin hot rails. Kaikki koputtelut pleksiin ja mikin kuoreen kuuluu suht voimakkaasti läpi..puhe ei sentään :P Ja ilmeisesti sitten tuosta seurauksena jumalaton kiljuminen kun kämpillä soittaa? Potuttaa. Heti se muistaa vinkaista kun tulee tauko soittoon jos ei ruuvaa volapotikkaa samantien nollaan.
Keskellä ja kaulassa on texas specialit, ja niistäkin kyllä koputtelut kuuluu läpi, mutta heikompana johtuen vissiin noista tehoeroista. Sama vinkuminen kyllä tulee läpi niidenkin kautta.
Mutta niin, voikos tälle tehdä mitään? Noita vahausjuttuja olen lukenut, mutta mites tuon duncanin kanssa, kun tuntuu olevan suht tiiviisti rakennettu ja liimailtu kasaan.
Voikos tähän muut jutut vaikuttaa? Ainakin sisuskalujen kytkennät on kitarasta käyty mittarien kera läpitte yhen enemmän sähköjutuista tietävän tutun kanssa, jotta niis ei ainakaan pitäisi olla ongelmia.
Patriotism is a virtue for the vicious
pekurides
08.05.2007 13:13:33

Tämän mikrofonisuuden kanssa ongelmaa täälläkin. Strato on kitara ja tallassa duncanin hot rails. Kaikki koputtelut pleksiin ja mikin kuoreen kuuluu suht voimakkaasti läpi..puhe ei sentään :P Ja ilmeisesti sitten tuosta seurauksena jumalaton kiljuminen kun kämpillä soittaa? Potuttaa. Heti se muistaa vinkaista kun tulee tauko soittoon jos ei ruuvaa volapotikkaa samantien nollaan.
Keskellä ja kaulassa on texas specialit, ja niistäkin kyllä koputtelut kuuluu läpi, mutta heikompana johtuen vissiin noista tehoeroista. Sama vinkuminen kyllä tulee läpi niidenkin kautta.
Mutta niin, voikos tälle tehdä mitään? Noita vahausjuttuja olen lukenut, mutta mites tuon duncanin kanssa, kun tuntuu olevan suht tiiviisti rakennettu ja liimailtu kasaan.
Voikos tähän muut jutut vaikuttaa? Ainakin sisuskalujen kytkennät on kitarasta käyty mittarien kera läpitte yhen enemmän sähköjutuista tietävän tutun kanssa, jotta niis ei ainakaan pitäisi olla ongelmia.

Mulla on kaikissa kitaroissa kuulunut koputtelut pleksiin ja mikkiin aina läpi vaikka pakasta revitty mikit niin ei tuolla varmaankaan mitään tekemistä microfonisuuden kanssa..... niinhän ne pitääkin kuulua.

Noisegate/vähemmän gainia tai sitten oppia elämään sen kanssa niinkuin kaikki muutkin:)
Tunteella päin vittua.
Johann Onn
08.05.2007 13:28:11 (muokattu 08.05.2007 14:06:51)
Jos sieltä mikkien kautta kuuluu jopa normaali puheääni ->
Kai sieltä kuuluu myös se vahvarista tuleva äänikin ->
Se kiertää mikkein kautta takaisin vahvariin. ->

Ei välttämättä se paras juttu ?

Puoli-akustissa olen tohon "ominaisuuteen" törmännyt. Yhdestä tuli äänitäessä tausta, metronomi ja huudot läpi. Ja "taustakohina" saattoi olla oikeasti tietokoneen hurinaa.

Yks tapa on ehkä koittaa seistä siten, ettei oma (tai ehkä kenenkään muunkaan) vahvari osoita suoraan niihin mikkeihin. Mutt jos on pieni treenikämppä, toi menee mahdottomaks, kun täytyis siirtyä jo pihan puolelle.

Liian pitkät johdot taas toisinaan aiheuttaa, mitä ärsyttävämpiä juttuja - "ja nyt viiden uutiset...". Mutt se on ihan toinen tarina. Kuten myös se "trankku marsu + oikeanlainen kitara = siedettävä soundi".

http://www.youtube.com/watch?v=o4TNtjH3Oug

Tossakin tulee muuten ulinaa (kohdassa 6:43), kun laitetaan kanava2 + sen OD + gain ja volumea vähän liikaa.

Siitä You Tube:n "Related" listasta, löytyy sama vahvari, mutt Ibanezilla testattuna. "Vähän" eri soundi.
Tietysti, soittajilla on noissa myös ihan eri tyyli.
Junkers
08.05.2007 23:59:57
Mulla on kaikissa kitaroissa kuulunut koputtelut pleksiin ja mikkiin aina läpi vaikka pakasta revitty mikit niin ei tuolla varmaankaan mitään tekemistä microfonisuuden kanssa..... niinhän ne pitääkin kuulua.

Noisegate/vähemmän gainia tai sitten oppia elämään sen kanssa niinkuin kaikki muutkin:)

Njuuh mikrofonista tai ei :)
Anyway tuo on juuri sellaista hallitsematonta hemmetinmoista kiertoa mistä täällä on ennenki ollut juttua, joten ongelma ei vissiin noisegatella varsinaisesti ratkea. Enkä minä lähellekään millään mörkösäröillä soita, jotta sitäkään puolta ei olisi oikein varaa tiputtaa.
Merkillinen homma..jos tuo railssi olisi jotain á 5e kamaa niin ymmärtäisi..
Insane Kane
09.05.2007 00:19:26 (muokattu 09.05.2007 00:22:34)
Njuuh mikrofonista tai ei :)
Anyway tuo on juuri sellaista hallitsematonta hemmetinmoista kiertoa mistä täällä on ennenki ollut juttua, joten ongelma ei vissiin noisegatella varsinaisesti ratkea. Enkä minä lähellekään millään mörkösäröillä soita, jotta sitäkään puolta ei olisi oikein varaa tiputtaa.
Merkillinen homma..jos tuo railssi olisi jotain á 5e kamaa niin ymmärtäisi..

Mites olisi vahaus?
Apteekista parafiininapusia. Sekaan pikku siivut (20%) mehiläisvahaa. Peltipurkissa vesihauteeseen (kattila +vesi->levylle, mieto lämpö)
Kehität jonku kehikon sille peltipurkille, joka pitää sen kattilan pohjasta irti.
Sitten vaan odotellaan että parafiini+mehmari sulaa.
Kun on sulaa kamaa, mikki upotetaan vahaan. Käydään välillä kääntämässä ja odotetaan niin kauan että sieltä ei varmasti tule ilmakuplia 10-15 min.
Heleppoa ku mikä.
Auttanut kaikkien mikkien kanssa jotka olen vahannut kierron takia.
Tuossapa juttua lontooksi.
http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

E: heh, tuossa ohjeessa sitten kielletään ehtottomasti notta ei saa keittiön hellalla lämmittää >=). Mutta tosimieshän ei sähköä eikä tulta pelekää. Ei se niin vaarallista ole, kuhan pitää järjen mukana....
Ei näin! >=)
Junkers
09.05.2007 12:14:36
Juuh voisihan tuon tehdä kyllä. Mietin tuossa vaan että mitens tämän tapauksen kohdalla. Kun tuo hot rails on suljettu aika tiiviiseen muovikuoreen..äkkiseltään näyttäisi että ei se vaha kyllä keloille asti tuosta pääse. Pohjan sulkee tommonen vihreä vähän piirilevyn näkönen palanen. Voiko sen kuoren nykästä tuosta vaan irti vahauksen ajaksi ilman että koko hoito hajoaa? :P
Wolfie
09.05.2007 18:00:42
Jaahas... Alkoi mietityttämään tuo kitarapuolen päivittely, kun en kahdella yksikelaiskepillä tee yhtään mitään. Olen mietiskellyt, jos vaihtaisin mikkejä hieman ristiin rastiin siten, että heittäisin Hamerissa olevat Duncan Designedit tuohon Harrikkaan kiinni ja Hameriin sitten jotain kalliimpaa. Olen rajannut vaihtoehdot oikeastaan kahteen eri settiin, mitä on saatavilla "halvalla", eli Duncanin '59 -sarja ja saman valmistajan Distortion-paketti.

Duncanin '59 on jokseensakin tuttu vehjes, mutta tuo Distortion on sitten melkolailla uusi tuttavuus. Speksien valossa se vaikuttaisi mielenkiintoiselta peliltä, mutta millainen ero on '59:n ja Distortionin välillä? Ei oikein kiinnostaisi hankkia sikaa säkissä, vaikka halvalla saisikin, joten voisiko joku valaista kyseisten mikkien suurimpia soundieroja? Millainen erottelevuus on Distortionissa? Erotteleeko tarkemmin vai heikommin kuin '59? Ei oikein näillä tietokoneen jatkona olevilla matolaatikoilla, mitä kaiuttimiksi myös kutsutaan, kuule eroavaisuuksia oikeastaan edes elefantin ja itikan välillä... Noin kärjistäen. Pitäisi päästä livenä erot testailemaan, mutta ei oikein ole mahdollisuutta sellaiseen toimeen tällä hetkellä.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
miksuu
15.05.2007 20:58:23
mitäs ehotatte,oon hakemassa semmosta steve lukather -tyylistä saundia? onko ideoita mitkä mikit vosivat vastata kyseistä tovettani?
oiva tumpeloinen
15.05.2007 21:01:43
mitäs ehotatte,oon hakemassa semmosta steve lukather -tyylistä saundia? onko ideoita mitkä mikit vosivat vastata kyseistä tovettani?

EMG-aktiivimikit ja jääkaappipakastimen kokoinen räkki täyteen etusia, muljuttimia ja päätteitä. Sillä ne Lukatherit lähtee. =)
Y3J
15.05.2007 21:30:37
Nyt kun tämmöinen sopiva topikki on tehty niin kysytäänpä itsekin:

Löytyy kotoa tuommoinen Tokain Love Rocki (eli les paul-kopio). Muuten mukava kitara mutta hieman tunkkaiset mikit. Tiedän että Lespamallisissa kepeissä on tarkoituskin olla hieman tuhdimmat saundit mutta silti tarvisi hieman enemmän yläpäätä ja outputtia. Soittelen vähän kaikenlaista musiikkia mutta bändin kanssa veivataan pääasiassa semmosta perusrokkia punk-vaikuttein.

All-around mikit siis hakusessa joissa on hieman sitä yläpäätäkin. Ja kivat kliinit olisi hyvä irrota. Mikkisettejä mieluiten.
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of gum!
Iron Horse
15.05.2007 21:46:03
^Seteistä: 2 x '59 / JB+Jazz
Nuo halpikset on aika tunkkaisia, itsellä just mikit vaihtumassa johonkin rokimpaan, ja kohtuu middlevoittoiseen.
Yo!
skebajaba
16.05.2007 09:19:03
tuolla tota valvestatea paskaksi haukuttiin ja mun on kyllä tähän väliin pakko sanoa että ei tuo niin paska vahvistin ole kuin täällä annetaan siitä kuva.
ite oon välillä treenejä vetänyt valvestatella+ 4x12 kaapilla missä kunnon elementit sisällä ja soundi on ihan hyvä. kyllä mielummin ottaisin valvestaten kun vaikka fenkun roc pron jne.

no ja itse asiaan, eli mikkeihin.
jos mahdollista jossain liikkeessä tms. päästä kokeilemaan kitaroita eri mikeillä niin sillainhan ne "omat" parhaiten löytyy.
soundiin kuitenkin aika helkkaristi vaikuttaa pikkaustapa jne.
ite tykkään dimarzion evolutioneista ja jotkut ei taas voi sietää niitä.
vaikeata on kokeilematta löytää se "oikea" mikki, tosin noita voi sitten aina vaihdella torilla jos ei miellyttänytkään mikki:D
"musta ne rekkamiehenpastillit on ihan hyviä" -meidän basisti joskus vuonna 1999
Lancelot
16.05.2007 14:48:51
Duncanin '59 on jokseensakin tuttu vehjes, mutta tuo Distortion on sitten melkolailla uusi tuttavuus. Speksien valossa se vaikuttaisi mielenkiintoiselta peliltä, mutta millainen ero on '59:n ja Distortionin välillä? Ei oikein kiinnostaisi hankkia sikaa säkissä, vaikka halvalla saisikin, joten voisiko joku valaista kyseisten mikkien suurimpia soundieroja? Millainen erottelevuus on Distortionissa?

En osaa sanoa muuta kun että Jb:hen verrattuna Distortion on astetta räyhempi ja muutenkin tuntuu paremmalta. Erotteleva se on kyllä. Hyväsaundinen kaikin puolin ja cleanilla saa kevyet rosot aikaan. Niin ja tosiaan tallaversiosta tässä puhun siis..
Explorer
16.05.2007 14:51:03
Distortion ... cleanilla saa kevyet rosot aikaan. Niin ja tosiaan tallaversiosta tässä puhun siis..

Cleanilla kevyet rosot? Jos tarkoitat että mikki säröttäisi signaalin itsekseen niin ei pidä paikkaansa, mun kitarassa on tallassa toi mikki ja vahvistimen clean-kanava pysyy totaalipuhtaana vaikka kuinka rämpyttäisi.
Ziltoid the omniscient!
Lancelot
16.05.2007 14:57:56
Cleanilla kevyet rosot? Jos tarkoitat että mikki säröttäisi signaalin itsekseen niin ei pidä paikkaansa, mun kitarassa on tallassa toi mikki ja vahvistimen clean-kanava pysyy totaalipuhtaana vaikka kuinka rämpyttäisi.

Sulla on sitten joku huono juotos:) Mulla ainakin irtoo kevyet rockabillyt ku vähänkin kovemmalla kädellä rämpyttää. En nyt tarkota et se säröytyis rankemmin mut ei se kyllä totaalipuhtaana pysy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)