![]() 12.03.2007 15:15:06 | |
---|---|
Heh, etkö sitten kestä katsella jos jollain sattuu olemaan vaikka hihaton paita ja isompi hauis kuin sinulla? =D No joo, ymmärsin mitä tarkoitit. =) Jep.. hyvä hyvä... Hieman poikettiin aiheesta, mutta niin ne keskustelut elää. Rock... =) "Mitä takoittaa groove?"
"Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin " | |
![]() 12.03.2007 15:17:54 | |
Niin, olen aktiivisesti pelannut jääkiekkoa 9 vuotta nuoruudessani ja siihen liittyen myös punttisalia viikottain käyttänyt, tiedän vallan hyvin mitä se on. ... Urheiluun vielä sen verran palatakseni, että silloin 15-vuotiaana sitten rikoin molemmat polveni aivan normaalin treenaamisen yhteydessä Valitettavasti, jos kokemuksesi puntin nostamisesta on C- tai B-junnujen lätkäjoukkueesta niin sitten et tosiasiassa tiedä siitä juuri mitään. Sorry, niin se vaan on. Junnujen lätkäjoukkueissa punttaaminen on lähes poikkeuksetta tehty a) ilman minkäänlaista tietoa oikeaoppisesta treenaamisesta ja liikeradoista b) ilman riittävää palautumismahdollisuutta, mikä lisää omalta osaltaan loukkaantumisriskiä ja c) aloitetaan aivan liian kovaa ja kovilla painoilla. Punttisalitreeni on oikeasti todella kaukana siitä. Lätkäpunttaus pitkässä juoksussa johtaa lähinnä totaaliseen jumiin, ylikuntoon ja loukkaantumisiin. Jääkiekkoilijat oppivat junnuina punttaamisen valmentajiltaan, jotka vielä siinä C- ja B-junnuiässä ovat aivan liian heppoisilla perusteilla ruvenneet sitä punttia opettamaan valmennettavilleen. Seurauksena on vääriä suoritustekniikoita ja vammoja lähes poikkeuksetta. Sitten vanhemmissa ikäluokissa fyysiset valmentajat saattavat olla jo erikseen siihen koulutettuja, jolloin sitten korjataan aikaisempia virheitä. Polvien hajoaminen jääkiekkoilijoilla 15-17 -vuotiaina johtuu yleensä siitä, että kyykky, tuo lajeista parhain, tehdään päin honkia. Suomeksi sanottuna laitetaan liikaa painoa niskaan ja tehdään sellaista renkuttavaa niiausta. Hyvä merkki siitä, että painoa on liikaa on nimittäin se, ettei pystytä tekemään kuin puolittaisia niiauksia - mikä tosin monissa joukkueurheilulajeissa on enemmän normi kuin poikkeus. Hiissaukset toki kontrolloidusti tehtyinä on ihan hyvä keino lisätä räjähtävyyttä, mutta tässä mainitsemassani punttauksessa mennään yleensä ihan äärirajoilla. Liian suuret painot tappaa polvet. Yleensä jos reidet ei kestä sitä painoa niin polvet ei tee sitä sen paremmin. Tämä usein näkyy myös itse nostovaiheessa siten, että polvet ns. lyövät loukkua, eli eivät tule "suoraan" ylös, vaan liian suurien painojen nostamiseen haetaan sellaisella renkoilulla voimaa "jostain". Lisäksi varpaat osoittaa kyykätessä milloin mihinkin, jolloin nostavaan polviniveleen kohdistuu lisäksi sivuttaista kiertoa -> takuuvarma polventappaja. Osittain ongelmaksi muodostuu toisaalta myös se, että kyykkääminen aloitetaan suoraan painoilla, jolloin alkuperäinen liikkuvuus on jotain aivan muuta, kuin mitä kunnollinen syväkyykky edellyttäisi. Eli puutteellinen nilkkojen liikkuvuus aiheuttaa huonoja suoritustekniikoita, kiertoliikkeitä ja vammoja. Eli näin puntista. Puntin vaikutuksesta soittoon en oikein osaa sanoa varmuudella mitään. Tiedän kuitenkin joitain tapauksia, jotka tekevät todella kovaa käsille kovia liikkeitä, kuten esim maastavetoa yms., joiden soitto on vähintäänkin hyvällä tasolla eikä mistään sormien kankeudesta voida puhuakaan. Yhtään sellaista tapausta, jonka soitto olisi mennyt ihan pieleen puntin johdosta en sen sijaan tiedä. Ja tenniskyynärpäähän taas en osaa mitään lisätä. Sori o/t:stä. | |
![]() 12.03.2007 15:43:30 | |
DGV: Itseasiassa itsellä on ihan sama käsitys. Mitä nyt olen kuullut monen monelta taholta juttuja sieltä, ja nähnytkin vähän, on se aika hurjaa miten nuoria valmennetaan noin huolimattomaan treenitapoihin. Eli käytännössä siellä vaaditaan ihmisiltä liikaa siihen nähden mihin he pystyvät. Asiantuntevaa tekstiä muutenkin. Sait plussan kirjoituksesta. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 12.03.2007 23:24:28 (muokattu 12.03.2007 23:25:53) | |
"Urheiluun vielä sen verran palatakseni, että silloin 15-vuotiaana sitten rikoin molemmat polveni aivan normaalin treenaamisen yhteydessä ja siitä lähtein en ole tuollaista aktiivista rehkimistä suositellut kenellekään ihan vain liikunnan vuoksi" ihan normaalilla treenaamisella rikoit molemmat polvet? ei polvia rikki saakkaan kuule jos ihan oikeilla painoilla ja tekniikalla salilla painojen kanssa vetelee, ottaen huomioon omat rajat ja ilman rehkimistä. Kannattaisi tutua salilla käyntiin ennen kuin alkaa moittimaan, minulle ollut hyötyä ainakin todella paljon salista kitaraa soittaessa. | |
![]() 12.03.2007 23:27:30 | |
Punttisali ja kuntosali on aivan eri asia, jos punttia lähtee nostamaan, niin kyllä siinä on suurimmalla osalla takaa-ajatuksena juuri tuo kikkelin pienentäminen ja "katso mun hauista, haluuks turpaan"-meininki! =) pitäskö tästä pistää nyt sitten varoitus? | |
![]() 13.03.2007 09:40:19 | |
ihan normaalilla treenaamisella rikoit molemmat polvet? ei polvia rikki saakkaan kuule jos ihan oikeilla painoilla ja tekniikalla salilla painojen kanssa vetelee, ottaen huomioon omat rajat ja ilman rehkimistä. Kannattaisi tutua salilla käyntiin ennen kuin alkaa moittimaan, minulle ollut hyötyä ainakin todella paljon salista kitaraa soittaessa. No kyllähän herranjestas meidän treeniin kuului muutakin kuin salillä käynti, se nyt oli pieni osa sitä treeniä, enkä missään vaiheessa sanonut että punttisalilla minun polvet on mennyt rikki, vaan yleisesti siitä treenistä, jota vedettiin. Punttisalia en sen vuoksi dissaa, että siellä menee paikat rikki, lue ketju ja ota sitten vasta kantaa! Me tehtiin täysin niinkuin ohjaaja sanoi, eikä siinä mitään sen kummallisempia mutinoita ollut, tuossa edellä joku kirjoittikin, että varmaankin ohjattiin päin honkia, mutta minkäs teet... ei voi mitn enää! Miten siitä salilla käynnistä on ollut ihan oikeasti konkreettisesti hyötyä? Mitä siellä teet sellaista mitä et kotona voi tehdä, josta on oikeasti hyötyä? pitäskö tästä pistää nyt sitten varoitus? Jos se kohentaa sun itsetuntoa niin siitä vaan, varoituksia täällä kannattaakin jatkuvasti painella, jos ei kestä keskustelua muuta kuin omalla tavalla! En minä tuossa kommentissa keneenkään yksityiseen henkilöön viitannut, mutta onhan noita niinkuin tuolla ylläkin sanottiin... "Mitä takoittaa groove?"
![]() 13.03.2007 09:58:41 | |
Miten siitä salilla käynnistä on ollut ihan oikeasti konkreettisesti hyötyä? Mitä siellä teet sellaista mitä et kotona voi tehdä, josta on oikeasti hyötyä? Siis ethän sä voi olla noin naiivi! Mä vähän epäilen että sä varmasti tiedät mitä konkreettista hyötyä salilla käymisestä on! Et vaan jostain kumman syystä hyväksyä sitä. Susta kuulee jonkin sortin katkeruuden koko hommaan muutenkin. En tiedä onko sillä tekemistä sen kanssa että rikoit polvesi urheilemalla tietämättäsi väärin, vaikka juuri tapaturmahetkellä kuntosalilla, vaiko että sulla on menny sukset ristiin jonkun itseäsi KONKREETTISESTI vahvemman ihmisen kanssa ja se on koitunut sun kohtaloksi. En tiedä, mutta sä kyseenalaistat ihan naurettavasti asioita. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 13.03.2007 10:16:18 | |
Siis ethän sä voi olla noin naiivi! Mä vähän epäilen että sä varmasti tiedät mitä konkreettista hyötyä salilla käymisestä on! Okei, muotoilen uudestaan: Miten siitä salilla käynnistä on ollut ihan oikeasti konkreettisesti hyötyä kitaransoittoon? Mitä siellä teet sellaista mitä et KOTONA voi tehdä, josta on oikeasti hyötyä kun aletaan soittaa kitaraa? Varmasti olenkin naivi, ja kyllä, olen liian usein todistamassa sellaista "konkreettisesti salilla käynneistä hyötyvien" elämää... =) "Mitä takoittaa groove?"
![]() 13.03.2007 11:55:59 (muokattu 15.03.2007 11:55:56) | |
Okei, muotoilen uudestaan: Miten siitä salilla käynnistä on ollut ihan oikeasti konkreettisesti hyötyä ? Mitä siellä teet sellaista mitä et KOTONA voi tehdä, josta on oikeasti hyötyä ? No jos lähetään ensinnäkin siitä, että punttis on paikka, jonne lähdetään reenaamaan. Se on osa rutiinia monille. Se on paikka jossa voi antaa mielen levätä ja saa jopa stressin pois hetkellisesti. Tämä seikka auttaa monessa asiassa, vaikkapa esimerkiksi siinä, jos haluaa etäisyyttä musiikimaailmasta, haluaa päästä tekemään jotain todellakin konkreettista vaihtelun vuoksi sen sijaan, että istuisi kitara kädessä tuntitolkulla himassa niiden nuottien edessä. Tämän kautta se auttaa monia (esim. minua, vaikka en enää käykkään punttiksella niin usein, muuta urheilua) vaikkapa inspiraation herättämisessä. Ihminen on psyykkinen kokonaisuus, joka kaipaa mielenvirkistyksiä. Ja siihen on erittäin hyvä työväline urheilu. Noniin, sitten se varsinainen konkreettisuus. Kuten sanoin aikasemmin, punttitreeni kaikkine osa-alueineen kehittää käden lihaksia, niin pienlihaksia kuin suurempia lihasryhmiä. Varsinkin sormien voima ja käytännöllisyys kehittyy salitreenauksessa, ja tämä on hyödyksi EDELLEEN kitaran soitossa. No herää kysymys että miksei tätä salireeniä voi sitten tosiaan tehdä kotona. No, jokainen asiantuntija tietää, että jos treenaa jotain lihasryhmää, pitää treenata sen vastakkaista lihasryhmää, säilyttäin näin lihasryhmien välisen tasapainon. Tämä seikka taas johtaa siihen, että erilihasrymien treenaus vaatii tosiaan laajan punttikaluston, jota tuskin kovin moni omistaa kotonansa, ja harvoilla on varaa, saati tilaa säilyttää sellaista määrää kalustoa. Eli jos jotain (vaikka penkkipunnerrusta tai vastaavasti hauiskääntöä) lähdet treenaamaan kunnolla, joudut laajentamaan treeniä yhä enemmän, sillä treenaus täytyy suorittaa kokonaisuudeltaan viisaasti ja huolellisesti, jottei myöhemmin löytäisi itseään tilanteesta, jossa huomaa tehneensä asioita väärin tai jossa on vaara rikkoa polvensa, tavalla tai toisella. Ja lopuksi voisi vielä muotoseikkoja ottaa mukaan: -hyväkuntoinen/vahva lihaksisto on käytännöllinen seikka erittäin nopeassa ja raskaassa kitaransoitossa. En sano että se edellyttää sitä, mutta siitä ON hyötyä. -Jos on tosiaan lavaesiintyjä, ja lavaesiintyminen on vauhdikasta, jopa akrobaattista, hyvä lihaksisto on erittäin hyödyllinen kokonaisuus. -Ja loppuun: ihminen, joka on treenannut punttia, ja näin omistaa paremman, vahvemman ja massiivisemman lihaksiston, kun ihminen joka ei ole pahemmin koskaan reenannut, on katu-uskottavamman näköinen, niin lavalla (lähinnä vaikka raskaassa musiikissa) kuin muuallakin (vaikkapa siellä baarissa). Mainittakoon hyvä esimerkki vaikkapa Alexi Laiho. Tosi kova jätkä soittamaan, eikä varmaan punttia reenannut koskaan, ja faneja riittää maailman ääriin, mutta jos katsomme fanikantaa, ehdottomasti suurin osa on nuoria teini-ikäisiä. Ei siinä mitään pahaa. Mutta kun on semmoinenkin ilmiö nykyään, että moni (lue: MONI), erityisesti vanhemmat nuoret aikuiset (vanhempi hevarikanta taas hyväksyy kyseisen henkilön) ei tykkää Laihosta, joko sen takia, että fanikanta on mitä on mitä on, tai sen takia että Laiho on omalla tavallaan todella maskuliiniton kaveri. Ilmiöstä on tullut jopa ihan suosittu "juttu" että dissataan Laihoa, vaikka ei välttämättä ymmärretä edes minkä vuoksi. Niiden tekee vaan mieli sanoa "ihan homo jätkä!" tai "vittu se on ihan neiti!". Tarkkaa syytä siihen en (eikä kukaan varmaan loppujen lopuksi) osaa sanoa että miksi näin, mutta olen kyllä sitä mieltä (niin kommenttien perusteella kuin puolueettomien melipiteidenkin) että sillä on jotain tekemistä ilmiön kanssa, että Alexi Laiho on kevyt kuin hankisääski, eikä ole todellakaan vahvan jätkän näköinen. Minä olen itse CoB fani, ja rupean aina kyseen alaistamaan tämän "ilmiön" urheja, ja meilkein aina tilanne kääntyy siihen, että nämä ihmiset menevät sanattomiksi, kun ei tosiaan keksi sitä tarpeeksi hyvää syytä tähän suhtautumiseen. Tämä ajattelutapa on kerrassaan typerä, eikä saisi viedä ihmisiä näin helposti, mutta kun fakta on se että TÄLLAISTA TAPAHTUU, niin sen mukaan kannattaa myös pelata. Ymmärsitkö mitä meinaan? Jos omistaa ns. hyvän kropan, naisetkin tykkää! ;) Täysin muodollisuus seikka, mutta monien mieleen. Varmasti olenkin naivi, ja kyllä, olen liian usein todistamassa sellaista "konkreettisesti salilla käynneistä hyötyvien" elämää... =) Täytyy sanoa että sulla on kasvun paikka tässä asiassa. En tiedä esitätkö vaan tyhmää että mun täytyy naputella täällä niska limassa, mutta tämän enempää en jaksa aiheesta keskustella sun kanssasi. Omaa päätä saa käyttää, ja ymmärrystä. Ei tarvii kumota kaikkea oman mielipiteen mukaan. Toivottavasti tekstini selvensi asiaa sinulle, hyvää jatkoa vaan. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 13.03.2007 12:02:42 | |
Räkkipeli = käy kuntosalilla aktiivisesti, ja siksi vastustaa kaikkea mitä Lesko yrittää kertoa. Lesko = nuoruudessaan rikkonut polvet jalkaprässissä, pieni fobia kuntosalia vastaan. Ja lesko, tiedän että et ole mitenkään hirvän fobinen kuntosalia kohtaa, uskon vain että pienet traumat sinulle tuosta tapahtumasta jäi. Kuntoilua voi harrastaa tuhansilla muillakin tavoilla kuin vain punttiksella. Räkkipeli, rauhoitu hetkeksi ja lue kaksi kertaa oma tekstisi ennenkuin postaat sen palstalle. Keho kestää suhteellisen paljon rasitusta, mutta liika on liikaa. Kehon voi viedä hyvin pitkälle, kunnollisella lämmittelyllä. Eli jos salille saapuu 15-vuotias miehen alku tavoitteenaan nostaa 100kg penkistä tämän ensimmäisen salikäynnin jälkeen. Lupaava miehenalku kiirehtii penkille kasaa painot tankoon (pitäjiähän hän ei tarvitse) ja menee makuulle penkille. Hän pusertaa kaikki voimat kehostaan, ja saa kuin saakin pudotettua tangon rintansa päälle ja kuolee. Mikä meni väärin? n.2-3 vuoden aktiivisen salilla käynnin jälkeen voi tätä 100kg egolisää kokeilla hyvien ystävien avustuksella (pitäjät). Eli keho kestää kyllä soittoa ja punttia, mutta molempia ennen kuuluu lämmitellä. Jos on hauis niin kipeä ettei kahvikuppia pöydästä ylös saa, on syytä jättää hetkeksi kitaransoitto ja punttaus väliin. Tietty "turtuus" kuuluu kyllä treenaukseen, mutta täytyy tietää mikä on liikaa. Anteeksi jos loukkasin Räkkipelin tai Leskon tunteinta. :) Jerk. | |
![]() 13.03.2007 12:13:06 | |
Jake.E: et loukannut ainakaan minua, mutta kehotan sinua lukemaan teksitni uudestaan. Päivitinkin sitä tossa sillä aikaa kun olit kirjottanut. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 13.03.2007 12:35:27 | |
Anteeksi jos loukkasin Räkkipelin tai Leskon tunteinta. :) No et ainakaan mun =) Mua naurattaa tää koko keskustelu niin paljon, ette hellurei ja hellät tunteet =) Jees jees... "Mitä takoittaa groove?"
![]() 13.03.2007 13:39:28 | |
No et ainakaan mun =) Mua naurattaa tää koko keskustelu niin paljon, ette hellurei ja hellät tunteet =) Jees jees... Niin siis keskusteluahan tämä ompi. Vaikka kiihkomielisen tuntuisesti tästä höpötän, loppujen lopuksi aika kevyellä mielellä tässä ollaan. Tääl on VAAN NIIN KIVA PÄTEE! =D Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 13.03.2007 13:42:48 | |
Ite oon kyllä siinä uskossa että vaikka kuinka voimistaisit sormias punttiksella tai muulla tavoin niin kyllä kitaran soittoa oppii paremmin soittamalla. Tekniikkaan liittyy kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkä voima. Tuntuu vähän siltä ku lukee noita tekstejä et on tainnu kalikka kalahtaa ja koira älähtää... | |
![]() 13.03.2007 13:51:59 | |
Ite oon kyllä siinä uskossa että vaikka kuinka voimistaisit sormias punttiksella tai muulla tavoin niin kyllä kitaran soittoa oppii paremmin soittamalla. Tekniikkaan liittyy kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkä voima. Tuntuu vähän siltä ku lukee noita tekstejä et on tainnu kalikka kalahtaa ja koira älähtää... Kyse olikin vaan siitä että onko siitä mitään hyötyä siitä reenaamisesta. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 13.03.2007 14:35:20 | |
Kyse olikin vaan siitä että onko siitä mitään hyötyä siitä reenaamisesta. Kannattaa pitää suhteellisuudentaju mukana: kitaraa voi soittaa ilman minkäänlaista punttitreeniä. Sen sijaan haittaa voi olla, jos nostelee ranteensa tukkoon ja sitten vielä yrittää harjoitella soittamista tuntikausia. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. | |
![]() 13.03.2007 17:25:02 | |
Hyötynä kitaransoittamiseen minä näkisin puntissa lähinnä hartioiden ja selän vahvistamisen. Sikäli, kuin ei ole robotti, joka aina treenaa 100% oikeaoppisessa asennossa, hartioiden ja selän vahvistaminen on hyvä idea, jotta vältetään epäergonomisen toiminnan aiheuttamia vaivoja. Muita erityisen suoranaisia etuja en löydä. | |
![]() 14.03.2007 11:40:36 | |
Hyötynä kitaransoittamiseen minä näkisin puntissa lähinnä hartioiden ja selän vahvistamisen. Sikäli, kuin ei ole robotti, joka aina treenaa 100% oikeaoppisessa asennossa, hartioiden ja selän vahvistaminen on hyvä idea, jotta vältetään epäergonomisen toiminnan aiheuttamia vaivoja. Hyvä huomio. Ryhti on tärkeä ihmiselle. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
![]() 15.03.2007 07:07:29 | |
Hyvä huomio. Ryhti on tärkeä ihmiselle. O. Ja sit kun lähetään tosissaan tiluttamaan kannattaa ensin venytellä kunnolla. Paitsi jos on DGV ("jumi on voimaa"?):P Do you the Devil's work
>-)))> #20 | |
![]() 15.03.2007 08:41:09 | |
Jumi nyt tietenkin on voimaa! Ja voima taas on nopeutta jota taito hallitsee! Ja kun paino on voimaa niin ylipaino on ylivoimaa! Kaikki perustuu yksinkertaiseen fysiikkaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)