Aihe: Kitaramikeistä
1 2 3 4 5 6
Sähköjumala
12.03.2007 10:33:59
Mulla on Duncanin JB sekä DiMarzio Super Distortion viritteiset kitarat. Molemmat kuulostaa ihan hirveiltä trankkuvahvarien kanssa. Paljon huonommilta kuin esim. Gibsonin originaalien kanssa. Putkipelin kanssa homma taas kääntyy aivan toisin päin.

Jos itse laittaisin mikkiä trankkuvahvarille, kokeilisin matalampaa output:ia ja lämpimämpää soundia. Ehkä jotain Duncanin Alnico II Pro:ta. Mutta mistäs sitä tietää kun en oo kokeillut. Tuosta kuitenkin minä lähtisin sinun tilanteessasi.

Tossa vois olla ihan ideaa ku nyt ei enää tunkkaisuutta oo ton säätelyn jälkeen mut kovalla soitettuna kaipaisin semmosta pehmeyttä saundiin.Mutta semmosta ei taida saada ilman putkea.
losli
12.03.2007 10:42:45 (muokattu 12.03.2007 10:50:11)
Tossa vois olla ihan ideaa ku nyt ei enää tunkkaisuutta oo ton säätelyn jälkeen mut kovalla soitettuna kaipaisin semmosta pehmeyttä saundiin.Mutta semmosta ei taida saada ilman putkea.

Omasta mielestäni trankkuvahvistinta ei kannata ajaa inputista lyttyyn samalla tavalla kuin putkivehjettä. Siksi ehdotin matalampaa outputia mikkeihin. Varsinkin jos mikki on vielä tämän lisäksi kovin kirkas, voi trankkupeli kuulostaa melko järkyttävältä. Tämä johtuu ihan putkivehkeen ja trankkuvehkeen säröjen erilaisesta luonteesta, joka vieläpä ikävästi korostuu korkeammilla eli kirkkaammilla taajuuksilla.

Jos sulla on sopivat mikit, niin ne on mukavan erottelevat ja antavat paljon enemmän säätömahdollisuuksia soundiin. Eiköhän sieltä se määrä lämpöä sitten löydy säätämällä mikä trankulta ylensä edes on saatavissa. Tähänkin vaikuttaa mikin teho. Jos on tehokas mikki, joka jo sellaisenaan tuotaa hirveen määrän trankkusirinää niin sitä on hyvin vaikea enää lämpimäksi sitten laittaa.
losli
12.03.2007 10:59:36 (muokattu 12.03.2007 11:01:19)
Yksi ehdotus vielä. Voisit kokeilla mikkien vaihtamisen sijaan myös eq-pedaalia suoraan kitaran perään. Sillä pääsisit kitaran output:in säätöön oikeen kunnolla kiinni ja pääsisit hakemaan sitä lämpöä ja pehmeyttä. Vois olla huommattavasti parempi vaihtoehto kuin hakea hakuammuntana jotain mikkiä joka korjaa tilannetta vaan hiukan johonkin suuntaan, mahdollisesti vielä ihan väärään.
fox
12.03.2007 11:06:31

Vois olla huommattavasti parempi vaihtoehto kuin hakea hakuammuntana jotain mikkiä joka korjaa tilannetta vaan hiukan johonkin suuntaan.

Monesti saattaa olla jopa taloudellisesti huomattavasti edullisempaa ottaa vaikka parin tunnin "sessiot" ja tosissaan hakea niitä säätöjä etuasteesta, vahvistimesta, pedaaleista ja ylipäätänsä koko signaaliketjusta kuin lähteä ns. "pystymettästä" ostamaan uusia mikkejä. Vaikka sitte oliskin esim. täältä kyselly "Mikä on paras mikkiyhdistelmä minulle?"-tyyppisiä kysymyksiä, ne ehdotukset on yleensä kunkin soittajan henkilökohtaisia mieltymyksiä ja hänen signaaliketjuunsa (ja siis myös kitaraansa) sopivia. Että veivataanpa niit potikoita, ei ne tyhjän pantiks niihin ole laitettu. Saattaapa olla että esim. pikkuinen etuasteboostin laskukin voi selkeyttää sitä soundia. Keskialueen korostus voi olla monesti edullista. Ja monia muita mahdollisuuksia. Toki kyllähän se mikinvaihto kivaa on... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sähköjumala
12.03.2007 11:16:05
Jeps,vois joku päivä koittaa ettiä parasta mahdollista tulosta noista laitteista mitä löytyy.En vaan kamalan paljoa tosta säätämisestä vielä ymmärrä mut ei kait siinä kuhan vääntelee ja kääntelee:)

Se mua vaan hämmästyttää et minkä takia ihmiset niin hanakasti niitä mikkejä vaihtelee jos ei niistä oo mitään kovin ihmeellistä hyötyä?

Siis jos se pitää paikkaansa niin paskat mä mitään mikkejä ala vaihtaan tohon epiin vaan soittelen sillä vielä opiskeluajan ja töihin päästyäni alan katteleen gibsoneita:)
fox
12.03.2007 11:20:22

Jeps,vois joku päivä koittaa ettiä parasta mahdollista tulosta noista laitteista mitä löytyy.En vaan kamalan paljoa tosta säätämisestä vielä ymmärrä mut ei kait siinä kuhan vääntelee ja kääntelee:)

Tuosta hommasta on jatkossa muuten arvaamatonta hyötyä, kun oppii mitä mikäkin säätely siihen soundiin vaikuttaa..Myöhemmin, kun joutuu/pääsee mahdollisesti täysin vierailla härveleillä keikkaa vetäsemään, tietää ainakin, että saa kohtalaisesti sitä soundia..

Se mua vaan hämmästyttää et minkä takia ihmiset niin hanakasti niitä mikkejä vaihtelee jos ei niistä oo mitään kovin ihmeellistä hyötyä?

Shhhh.... ;) Ei tuollasta kysytä... Se vaan on, apu kaikkiin soundillisiin ongelmiin.. (not)

Siis jos se pitää paikkaansa niin paskat mä mitään mikkejä ala vaihtaan tohon epiin vaan soittelen sillä vielä opiskeluajan ja töihin päästyäni alan katteleen gibsoneita:)

Esimerkiks, tai jotain muuta joka sattumoisin istuu kätöseen.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sähköjumala
13.03.2007 07:49:58
Juu minä taas.Yhteen asiaan haluaisin vielä saada vastauksen.Eli, tuppaa alkaan tossa epissä kiertään ääni aika helposti vaikka gainit on melkein nollassa niin voiko noilla mikeillä olla jotain osuutta asiaan?
JuSu
13.03.2007 07:59:13 (muokattu 13.03.2007 07:59:48)
Eli, tuppaa alkaan tossa epissä kiertään ääni aika helposti vaikka gainit on melkein nollassa niin voiko noilla mikeillä olla jotain osuutta asiaan?

Kyllä. Vähän heikkotasoisimmissa mikeissä käämilanka voi päästä resonoimaan, joka aiheuttaa tuollaista kontrolloimatonta vinguntaa ja ulvahtelua. Tämä on eri asia kuin toivottu feedback eli kierto.

Hommaan on suht' helppo ja halpa kotikonsteinkin toteutettava apu, jos mikki on muuten hyvä. Vahaamaan vaan, aiheesta on paljon keskustelua, haulla löytyy. Tai Googleen 'potting pickups'.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
Sähköjumala
13.03.2007 08:04:21
Kyllä. Vähän heikkotasoisimmissa mikeissä käämilanka voi päästä resonoimaan, joka aiheuttaa tuollaista kontrolloimatonta vinguntaa ja ulvahtelua. Tämä on eri asia kuin toivottu feedback eli kierto.

Hommaan on suht' helppo ja halpa kotikonsteinkin toteutettava apu, jos mikki on muuten hyvä. Vahaamaan vaan, aiheesta on paljon keskustelua, haulla löytyy. Tai Googleen 'potting pickups'.

JuSu

Thank juu very mutch:)
Simo78
13.03.2007 08:22:53
No mä sen verran sekoitan soppaa, että ehdottomasti noi epin mikit vaihtoon, jos rahaa ja intoa löytyy!! Itse vaihdoin epiin duncanin jb:n tallaan ja suondi muuttui huomattavasti, eikä kierrä samallalailla kuin epin oma. Musamaailmassa voi testailla aika hyvin erilaisia keppejä ja mikkejä.
Sähköjumala
13.03.2007 08:26:00
No mä sen verran sekoitan soppaa, että ehdottomasti noi epin mikit vaihtoon, jos rahaa ja intoa löytyy!! Itse vaihdoin epiin duncanin jb:n tallaan ja suondi muuttui huomattavasti, eikä kierrä samallalailla kuin epin oma. Musamaailmassa voi testailla aika hyvin erilaisia keppejä ja mikkejä.

Jos hommaa kunnon mikit niin haittaako se ollenkaan enää sit vaik siinä oliski kullatut kuoret?Ku jostain luin et ne kuoret voi myös haitata..
Tommonen les paul customi ku ei kovin kapiselta näytä ilman niitä kuoria.
JuSu
13.03.2007 08:27:11
Musamaailmassa voi testailla aika hyvin erilaisia keppejä ja mikkejä.

Kantsii testaillessa kuitenkin pitää mielessä, että sama mikki eri kitarassa, vaikka hyvin samankaltaisessakin, voi kuulostaa varsin erilaiselta.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
Sähköjumala
13.03.2007 08:30:09
Toi musamaailma on vaan aika kaukana ku asun tääl pohjanmaalla..
losli
13.03.2007 08:45:38 (muokattu 13.03.2007 08:46:59)
Tuplat! :-
Sähköjumala
13.03.2007 08:47:39
Jaaha tää on tätä Epin kiertoherkkää osastoa. Oisit heti alotuksessa sanonut. Noilla sun mikeillä ei tee yhtään mitään, jos ne on samaa mallia kun mun Epissä aikanaan. Luultavasti kaikki markkinoilla olevat irtomikit ovat noita parempia.

Oma kitarani oli suoraan sanottuna käyttökelvoton mikkien takia. Volumea ei voinut avata ollenkaan kun alkoi hirveä kierto ja pauhu.

Huokeampiakin mikkejä on tarjolla. Mitä ilmeisimmin nekin pesevät nuo Epit 10-0.

http://www.millbrook.fi/mikrofonit%20elektric.htm

Purettiin soittokämpältä yks väliseinäki et saatiin lisää tilaa ku ajattelin et se vois auttaa ku ei kaikki kamat oo niin sumpussa mutta sama kierto jatkui.
Tämä huojensi että muillaki on ollu samanlaisia ongelmia:)
Kai sitä sit joutuu sen tallamikin hommata ekaks, ärsyttää vaan ku ne kullatuilla kuorilla varustetut on huomattavasti kalliimpia ku tavalliset..
duc
13.03.2007 08:51:03
Tuolla kerrotaan että Epiluurin mikeistäkin saa käyttökelposia kun ne vahaa:
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php

No mikit vaihtamalla varmaan pääsee vielä parempaan lopputulokseen.
losli
13.03.2007 09:02:34 (muokattu 13.03.2007 09:04:42)
Purettiin soittokämpältä yks väliseinäki et saatiin lisää tilaa ku ajattelin et se vois auttaa ku ei kaikki kamat oo niin sumpussa mutta sama kierto jatkui.
Tämä huojensi että muillaki on ollu samanlaisia ongelmia:)
Kai sitä sit joutuu sen tallamikin hommata ekaks, ärsyttää vaan ku ne kullatuilla kuorilla varustetut on huomattavasti kalliimpia ku tavalliset..

No mun mielestä ne kuoret voi repiä ihan hyvin noista Epin mikeistä. Sitten voit vaikka koittaa vahata niitä Epiphoneja jos niistä vaikka sais käyttökelposet johonkin kakkoskitaraan.
En oo kuorien irrotusta tai asennusta tehnyt mutta tiedän että se on mahdollista. Jotain riskejä siinä kaiketi on että kelat vaurioituu jne. Varmasti netistä löytyy ohjeet.
duc
13.03.2007 09:08:43
Vahausta vartenhan ei kuoria tarvitse irrottaa, mikeissä on tarpeeksi reikiä alapuolella joista se vaha pääsee sisälle asti tms.
losli
13.03.2007 09:15:42
Vahausta vartenhan ei kuoria tarvitse irrottaa, mikeissä on tarpeeksi reikiä alapuolella joista se vaha pääsee sisälle asti tms.

Aivan. Tarkoitin että laittaisi ne kuoret sitten uusiin mikkeihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)