Aihe: Kanttorin työ ja koulutus ja c-kanttorin näyttökoe?
1
aaro
21.01.2007 21:42:35
Eipä taida m-netissä paljoa kanttoreita surffailla, mutta kysynpä kuitenkin..

Siis! Olen tässä muutaman vuoden harrastanut urkujen soittoa, jota lähdin harrastamaan 7-8 vuoden pianoharjoittelun pohjalta. Nyt olen harkinnut uraa kanttorina. Tosin taustojen vuoksi minun on opiskeltava yhtä toista alaa vähintään 2-3 vuotta, joten musiikin maisteriksi pääsyyn menisi aika paljon aikaa. Siksi olen ajatellut C-kanttorin tutkinnon suorittamista näyttökokeena seuraavan muutaman vuoden sisällä! Olisiko jollakulla tietoa, mitä näyttökokeessa täytyy tehdä ja onko mahdollisuus edes vielä olemassa?

Yksityiskohtaisempikaan tieto kanttorin työstä ja eri koulutusmahdollisuuksista ei ole pahitteeksi. Myös mahdolliset kesäharjoittelupaikat Kanta-Hämeen alueella kiinnostavat..
aaro
12.03.2007 15:59:25
Eräs vaihtoehto on hankkia koulutus oppisopimuskoulutuksella.Ota yhteyttä alueesi oppisopimuskeskukseen.

Ihan houkutteleva vaihtoehto, mutta onko oppisopimustutkinnolla sitten mitään mahdollisuuksia päästä töihin?

Olen jo miltei päättänyt, että opiskelen kolme vuotta alaa, miltä suht. varmasti saan ainakin töitä myöhemmin(tässä tapauksessa maatalous, sattuneesta syystä :D) jonka jälkeen haen Sibelius akatemian kirkkomusiikkilinjalle josta opiskelen maisteriksi asti, eli kanttoriksi..
juhannuz
26.07.2007 21:34:10 (muokattu 26.07.2007 21:34:31)
Eräs tuttava valmistui juuri C-kanttoriksi oppisopimuksella suorittaen teoriat ym. pakollisen opetuksen konservatoriossa. Nyt vaan kävi niin että Piispainkokous päätti lakkauttaa konservatorioiden opetusoikeuden ja tästä lähin ko. koulutuksen järjestää Oulun/Pirkanmaan AMK tai näin ainakin minulle ilmoitettiin. Itseäkin kinnostais kovasti tämä opiskelumuoto ja Suomessa on kyllä tällä hetkellä niin paljon pulaa kanttoreista että oppisopimustyöpaikan+viran valmistusmisen jälkeen pitäisi olla saleteissa, tosin muuttoa voi joutua harkitsemaan. Toisaalta tuuraajistakin on niin kova pula että kiertelemällä muutamaa naapuriseurakuntaa pitäisi duunia löytyy, tosin pelkillä toimituspalkkioilla voi olla hankalaa elellä.
Kukkis 77
29.07.2007 04:15:20

Ihan houkutteleva vaihtoehto, mutta onko oppisopimustutkinnolla sitten mitään mahdollisuuksia päästä töihin?

"Oppisopimustutkinto" on täysin sama kuin ihan "normaali" tutkinto. Hankintamenetelmä eri, lopputulos sama. :D
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
aaro
29.07.2007 11:58:13
Kuulostaakin mielenkiintoiselta! En odottanut että kanttorihommissa voisi niin yksinkertasesti suorittaa tutkinnon.
Harmittaa vaan se c-tutkinnon häviäminen josta minäkin kuulin.

Tietääkö muuten joku, kuinka mahdollista tutkinto on suorittaa muiden opintojen ohella? Ajattelin nimittäin opiskella ainakin kolme vuotta maataloutta yliopistossa. Kahdessa toista astetta korkeammassa oppilaitoksessahan voi olla kirjoilla samaan aikaan mutta samana vuonna ei voi vastaanottaa kahta, vai olenko ymmärtänyt oikein?

Mitäköhän kestäisi oppisopimuksena normaalisti suorittaa AMK-tasoinen kanttoritutkinto?
Tosin voi siitä kyllä tulla hieman rankkaa opiskella kahta alaa samaan aikaan, vai onko jollakin kokemusta?
Haipuma
30.07.2007 08:16:56 (muokattu 30.07.2007 08:20:34)
Oppisopimuksella ei voi suorittaa AMK tai yliopistotasoisia tutkintoja. Kaikki oppisopimuskoulutuksen tutkinnot ovat 2. asteen opintoja eli ammattiopintoja vastaavat.

Oppisopimushan tarkoittaa sitä että olet periaatteessa täysipäiväisesti töissä. Teoriat ym. opiskelut tapahtunee lähipäivinä, joita on kuukaudessa muutamia. Eli lähtökohta on siinä, että hommaat itsellesi työnantajan, joka on halukas ottamaan sinut oppisopimusopiskelijaksi. Fiksuinta on siis ottaa yhteyttä paikalliseen oppisopimustoimistoon ja kysellä sieltä.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
tanjuli
30.07.2007 09:32:11 (muokattu 30.07.2007 09:32:29)
Tietääkö muuten joku, kuinka mahdollista tutkinto on suorittaa muiden opintojen ohella? Ajattelin nimittäin opiskella ainakin kolme vuotta maataloutta yliopistossa. Kahdessa toista astetta korkeammassa oppilaitoksessahan voi olla kirjoilla samaan aikaan mutta samana vuonna ei voi vastaanottaa kahta, vai olenko ymmärtänyt oikein?

Kahdessa yliopistossa voi myös suorittaa kursseja joustavan opinto-oikeuden (joo) ansiosta, lisätietoja http://www.joopas.fi/index.php?node=Joopas_aloitussivu. Pari musiikkipuolen kaveria tehnyt muun alan tutkintoja nimenomaan joo-opiskelijoina (esim. musiikkikasvatus + kielen ja kulttuurin opinnot, pianonsoitto + biologia, tkk + musaopinnot). Itseäkin kiinnostais periaatteessa normaalien didaktiikan luentojen ohella käydä maanpuolustuskorkeassa lukemassa vähän joukkojenhallintaa niin vois yläasteella säilyä rauha maassa ;) Ei vais, lykkyä.
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)