Aihe: Valitusta Gibsonin laukusta
1 2
losli
12.03.2007 09:23:36 (muokattu 12.03.2007 09:52:11)
Toivottavasti muut eivät ole törmänneet samaan tilanteeseen. Laitan nyt kuitenkin tiedoksi jotta muut voivat välttyä mahdolliselta vastaavalta vahingolta.

Eli huomasin tässä eräänä päivänä että omassa Les Paulin laukussani kaulan tuki on niin pehmeää materiaalia että se on ajan saatossa antanut myöden. Eli käytännössä laukun ollessa kädessä normaalissa kantoasennossa, kitaran kaula kääntyy niin paljon alaspäin että kaula lepää G-kielen virittimen varassa laukun seinämää vasten. Eli kitaran kaulapaino lepää G-kielen virittimen varassa. Ja luonnollisesti joka kerta kun lasken laukun kädestä lattialle saa kyseinen viritin inhottavan pienen kolauksen. Puhumattakaan siitä hypytyksestä kun laukku on vaikka auton kyydissä pystyasennossa.
Laukun seinämässä onkin selvä kulunut kohta johon viritin on hakannut. Se onkin ainoa viritin kuudesta joka on löystynyt ja tapissa on "klappia". Viritin on nyt siinä rajoilla että onko rikki vai ei. Pientä vireongelmaa on mielestäni jo ollut. Onneksi huomasin nyt enkä vasta sitten, kun vaikka koko lapa on mennyt jo halki laukun pudottua vahingossa kädestä.
Twinkle
12.03.2007 11:05:30
Toivottavasti muut eivät ole törmänneet samaan tilanteeseen. Laitan nyt kuitenkin tiedoksi jotta muut voivat välttyä mahdolliselta vastaavalta vahingolta.

Tuon huomasin kanssa että se laukku antaa ikävästi periksi paristakin kohtaa. Muutenkin ärsyttävä se: lukot on sijoitettu huonosti, säilytystilaa nimeksikään siellä sisällä, kaareva kansi, muotoon tehty niin ei käyny suorakaiteisten laukkujen sekaan eikä ole oikein sovelias säilytettäväksi pystyssä. Sitten sen numerolukon saa auki vaikka kolikolla ja ne "ompeleet" millä se laukku on koottu alkaa rispata herkästi. Ei se tosin siitä paskaksi mene toivottavasti, liima kai siellä välissä on myös.
losli
12.03.2007 11:17:50
Juu itse pääsin juuri taannoin tuolla SG-ketjussa kehumasta Gibsonin laukkuja ja nyt sitten ilmeni tämä. Ois pitänyt koputtaa puuta vai miten se meni. :-)
Tuo SG:n laukku tosin vaikuttaa todella hyvältä.
Twinkle
12.03.2007 11:21:02 (muokattu 12.03.2007 11:23:10)
Juu itse pääsin juuri taannoin tuolla SG-ketjussa kehumasta Gibsonin laukkuja ja nyt sitten ilmeni tämä. Ois pitänyt koputtaa puuta vai miten se meni. :-)
Tuo SG:n laukku tosin vaikuttaa todella hyvältä.

Arvostaisin suuresti jos noi laukut olisivatten suorakaiteen muotoisia, sillä noi kaikki ärsyttävyydet melkein korjaantuisi. Kahva on ergominen mutta muuten se ite loota on aika heppoisen oloinen.
Thule
12.03.2007 11:53:18 (muokattu 12.03.2007 12:33:26)
Eipä Explorerini laukku ole myöskään ihan loppuun asti suunniteltu. Sakarassa olevalle mikkiswitchille ei ole tehty minkäänlaista koloa tms., joten laukku ei mene edes kunnolla kiinni, jollei kytkin ole käännetty joko talla- tai kaula-asentoon. Siltikin kytkin tuntuu ottavan kiinni laukkuun ja voisin veikata että vähän tukevampi kolaus tai paino oikeaan kohtaan tarkoittaa uuden kytkimen hankkimista. Harmillista.

Heti kun saan uuden pleksin aikaiseksi, ajattelin siirtää kytkimen toisen volumen tilalle. Onpahan muutenkin kätevämmässä paikkaa siten.

Edit: Myötätunnot kaikille lepaulisteille laukkujensa kanssa. Onneksi E:n laukussa on kaula tuettu tarpeeksi korkealle.
"Astronomy makes Stairway To Heaven sound like the theme to Gilligan's Island."
varakeef
12.03.2007 12:18:56
Oma lespani katkesi kaulastaan nimenomaan kehnon alkuperäisen Gibson-laukun vuoksi (kaulatuki liaan matala, paino kitaran päässä).

Oli huvittavaa nähdä myynti-ilmoitukseesa myyntivalttina täsmälleen samanlaista "alkuperäistä laukkua".
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kitarasankari
12.03.2007 12:24:29 (muokattu 12.03.2007 12:24:58)
Itsellä on kyllä giban laukku pelannut, mutta se nyt ei olekaan vielä kovin vanha. Ärsyttää kyllä jos alkaa ajan myötä menemään paskas. Muuten tuo laukku on kyllä siistin näköinen ja vaikuttaa tukevalta..ainoo miinus on se että kävellessä kahvasta kuuluu jatkuvasti sellainen narina..kaikki luulee että mie piereskelen :)
Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn...
TvA
12.03.2007 13:31:44
Sitten sen numerolukon saa auki vaikka kolikolla

...joskus tosin onneksi: omastani numerolukko lopetti toimintansa ja ei suostunut aukeamaan... Kevyt vääntö ruuvarilla ja auki oli. Irroitin koko turhan härpäkkeen laukusta. Nuo "lukothan" ovat yleensäkin pyyntöjä tyyliin "ethän avaa laukkua, kiitos", eikä varkaanestimiä.
...vapaa-ajan muusikko...
Twinkle
12.03.2007 13:37:25
...joskus tosin onneksi: omastani numerolukko lopetti toimintansa ja ei suostunut aukeamaan... Kevyt vääntö ruuvarilla ja auki oli. Irroitin koko turhan härpäkkeen laukusta. Nuo "lukothan" ovat yleensäkin pyyntöjä tyyliin "ethän avaa laukkua, kiitos", eikä varkaanestimiä.

Jooh, lähinnä niillä pystyy pitämään vaikka lapset ulkona laukusta. Harvassa kyllä on sellaiset lukot jotka tosissaan hidastaisi varkaita.
losli
12.03.2007 13:47:45
Jooh, lähinnä niillä pystyy pitämään vaikka lapset ulkona laukusta.

Tai sisällä.

Mikäköhän sitten mahtaa olla markkinoiden paras LP-laukku tällä hetkellä? Onko mitään universaalia LP-laukkua? Esim. kaulakulmassahan pienikin ero aiheuttaa sen että kitara on laukussa huonosti tuettuna.
Les Fender
12.03.2007 13:50:15
Ihan selvyyden vuoksi kun tässä puhutaan Gibsonin laukuista niin tarkoitetaan ilmeisesti näitä Cänädälaisia TKL:n laukkuja http://www.tkl.com/htmlsite/htmlindex.php joita mm. Gibson käyttää. Gibson on siis kitara, ei laukku tehdas. Tuo pulju on ollut pystyssä vuodesta 1984, eli todellakin G on käyttänyt (käyttää?) muitakin valmistajia.

Puhutaanko nyt siis TKL:n, vai noin yleensäkkin ottaen laukkujen/lukkojen ongelmista?

TKL leveilee näin:

"Everything we make comes with a lifetime warranty to the original purchaser against manufacturing defects. If you ever have a problem with your TKL case or bag (not caused by normal wear or abuse), simply contact us and we'll repair it at no cost to you."

Ajattelin vain todeta, ennenkuin tästä tulee taas tuollainen viihdyttävä Gibson topikki, että voitais puhua itse laukuista sitten nääs.
"Living is easy with eyes closed!"
fox
12.03.2007 13:57:10

Tai sisällä.

Mikäköhän sitten mahtaa olla markkinoiden paras LP-laukku tällä hetkellä? Onko mitään universaalia LP-laukkua? Esim. kaulakulmassahan pienikin ero aiheuttaa sen että kitara on laukussa huonosti tuettuna.

Hiscoxin laukku on mulla yks, sinne menee tavaraa, mutta pyöreä-pyrstönen on sekin, vielä kiikkerämpi pystyasennossa kuin TKL. Se on tuollanen komposiitti/kuttaperkkalaukku, niinku SKB:kin, eikä oo niin montaa salpaa. Eikä numero"lukkoa"..
Mites olis sitte joku Anvilin alumiini-flightcase, kahdella perhoslukolla? Se on neliskanttinen.. Coffin Case on myös toki yks vaihtoehto..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Twinkle
12.03.2007 14:12:40
Ajattelin vain todeta, ennenkuin tästä tulee taas tuollainen viihdyttävä Gibson topikki, että voitais puhua itse laukuista sitten nääs.

Ovat alihankinnasta päättäessään päätyneet tuohon johonkin merkkiin ja maalauttavat siihen oman logonsa, niin voidaan kyllä minun mielestä puhua Gibsonin laukusta. Muistaakseni osa hardwarestakin tuotetaan alihankintana jossakin samaten kuin elektroniikka mikkejä lukuunottamatta. Alihankinta ei yleisesti ottaen kyllä vähennä tilaajan vastuuta tuotteistaan ollenkaan.
Les Fender
12.03.2007 14:19:29 (muokattu 12.03.2007 14:19:59)
Alihankinta ei yleisesti ottaen kyllä vähennä tilaajan vastuuta tuotteistaan ollenkaan.

Juu, en mä sitä tarkoittanutkaan, kirjoitinkin että pitäydytään niissä laukuissa ja kerroin faktat. Onhan se nyt kuitenkin mukava tietää minkä valmistajan laukkuja missäkin kohdassa moititaan. Tuskin valmistaja tekee niistä erikseen huonoja siksi että menevät Gibsonille, eli kertonee kumminkin enemmän laukun valmistajan ongelmista.
losli
12.03.2007 14:31:18 (muokattu 12.03.2007 14:32:04)
Samainen laukku josta aloituksessa kerroin, hajottaa myös innokkaasti näitä mikkikytkimen muovinuppeja. Eli joka kerta kun koppa on kaatunut naamalleen on mikkikytkimen nuppi haljennut. Ties kuinka mones on mulla jo menossa. Nyt osaan jo tosin varoa enkä jätä laukku koskaan pystyyn, muuta kuin seinän viereen niin että kitara kaatuu selälleen jos kaatuu.
Numb
12.03.2007 14:32:12

Juu, en mä sitä tarkoittanutkaan, kirjoitinkin että pitäydytään niissä laukuissa ja kerroin faktat. Onhan se nyt kuitenkin mukava tietää minkä valmistajan laukkuja missäkin kohdassa moititaan. Tuskin valmistaja tekee niistä erikseen huonoja siksi että menevät Gibsonille, eli kertonee kumminkin enemmän laukun valmistajan ongelmista.

Tämä nyt menee metakeskusteluksi, mutta kyllä se Gibsonin ongelma on, jos hankkivat huonoja laukkuja myytäväksi soittimiensa kanssa. Etenkin kun niissä on Giban logot sekä ulko- että sisäpuolella.

Itse laatuasiaan en ota kantaa. Mainittu laukku löytyy, mutta se on tuore tapaus.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
varakeef
12.03.2007 14:46:36
Minä puhuin vanhasta Gibson Les Paul Deluxen (80-alku) laukusta. Samanlaista näkee 70-luvultakin. Ties vaikka nykyiset olisivat hyviäkin. Ostin tilalle alligaattorin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Dr. Muff
12.03.2007 14:55:27
Nämä pari Gibsonin laukkua mitä mulla on ollut ovat olleet melko hyviä. Toinen tuli uuden mallin standardin mukana ja toinen on uusinta mallia jota custom shop käyttää. Kummassakaan lapa ei ole ottanut laukun pohjaan, eikä paino ole myöskään ollut virittimien varassa. On toki mahdollista että ajan myötä stankun laukun pehmike menee kasaan ja lapa ottaa kiinni.

Toista oli SKB:n laukun kanssa. Pari mulla ollut niitäkin. Ainoastaan lapa oli kiinni, kaula irti pehmikkeistä niin että sormen sai väliin. Varsin tuhoisa viritys.

Itsellä ei ole ollut Gibsonin mukana tulleiden laukkujen kanssa ongelmia (paitsi sen yhden joka ei tullut Gibson-logo laukussa vaan SKBssä), mutta kyllä laukkujen lähtökohtaisesti pitää suojata, ei altistaa vaurioille.
Les Fender
12.03.2007 14:58:04
Tämä nyt menee metakeskusteluksi, mutta kyllä se Gibsonin ongelma on, jos hankkivat huonoja laukkuja myytäväksi soittimiensa kanssa. Etenkin kun niissä on Giban logot sekä ulko- että sisäpuolella.

Ja missäköhän kohdassa on väitetty ettei se olisi myös Gibsonin ongelma? Myös lainaamastasi kirjoituksesta sen voi todeta siksi.

Minä puhuin vanhasta Gibson Les Paul Deluxen (80-alku) laukusta. Samanlaista näkee 70-luvultakin. Ties vaikka nykyiset olisivat hyviäkin. Ostin tilalle alligaattorin.

Juuri tästä syystä on mukava tietää mistä laukusta puhutaan, tämä ei ainakaan ole TKL:n nykymallin laukku.

Mielestäni tuo on olennainen tieto. Helpompi on niitä ongelmia vältellä jos tietää minkä ajan/valmistajan millaisesta laukusta puhutaan. Ainakin TKL:n laukuissa valmistaja lukee siinä tarvikelaatikon avausläpyskässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)