Mixu77 12.03.2007 09:51:35 | |
---|
Eli mulla on todella pienet kädet ja lyhyet sormet. Mitä kitaroita kannattaa käydä koittaan ja missä Tampereen seudulla? Musiikkityylinä metalli. |
weelie 12.03.2007 10:00:45 (muokattu 12.03.2007 10:03:08) | |
---|
Lyhyt sormisuus ei yleensä ole ongelma. Mutta kannattaa valita lyhytskaalainen kitara jossa on kaula joka käteen sopii. Metallikitaroissa varmaan usein onkin ohut kaula, ehkä ei välttämättä aina kapea kuitenkaan. Skaalan siis kannattaa olla alle 25", eikä 25.5". Missä? Täällä: Näsilinnankadun ja puutarhakadun kulmassa. Satakunnankadun ja kuninkaankadun kulmassa. Tammelan torin kulma. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Umas 12.03.2007 10:02:06 | |
---|
Eli mulla on todella pienet kädet ja lyhyet sormet. Mitä kitaroita kannattaa käydä koittaan ja missä Tampereen seudulla? Musiikkityylinä metalli. Tammerpiano. Tammelantorilla ...tosta pienikätisyydestä en sitten osaa sanoa. Studio malleissa kai ollu vähä kapeempi kaula? Ehkä joku pinikätönen osaa neuvoo? Niin tai kylhän sitä voi jyrkänkoskeltaki kysyä, tammerpianosta... joo |
Werde 12.03.2007 10:08:02 | |
---|
Skaalaakin tärkeämpi juttu on minusta kapea otelauta. Jos nakit on lyhyet, niin leveälankkuisilla hevikepeillä alakielten soittaminen on vaikeaa varsinkin ylänauhoilta. => lyhyttä skaalaa ja kapealla satulalla (+mahdollisesti TOM:lla, kapeampi kieliväli kuin floikassa). ESP-LTD Viper ja Eclipse-mallit tulevat heti mieleen, niitä roikkuu isot kasat Tammerpianossa (missä on muutenkin kaupungin paras kitaravalikoima). I kneel only to God.. I don't see him here. |
drlecter 12.03.2007 10:23:18 | |
---|
Omassa tapauksessa tuntuu, että kaula on liian kapea, on nääs sormet pitkät pu perkeleet. |
Werde 12.03.2007 10:56:54 | |
---|
Omassa tapauksessa tuntuu, että kaula on liian kapea, on nääs sormet pitkät pu perkeleet. No ei ihme kun Schecterillä soitat, niissä on todella kapeat otelaudat. Ibanezin 8-kielistä kehiin vaan :) I kneel only to God.. I don't see him here. |
SH1THEAD 12.03.2007 12:22:13 | |
---|
Itselläni on jossain määrin sama ongelma, paitsi en ole kitaraa soittaessa mitenkään siihen ikinä takkuillut, vaikka kädet ovatkin pienet ja sormet lyhyet. Kuitenkin, omaan käteeni on parhaiten natsannut Ibanezin ohuet Wizard-kaulat, joissa sormet riittävät otelaudan puolelle reilusti vaikka olisivatkin tyngät. äsh :/ |
mikäs ois se hintahaarukka? joku epin tai tokain lespaul wylde mikeillä saattais olla aika hyvä veto. skaala on lyhyt ja eipä tuo otelautakaan nyt niin leveä ole.. Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn... |
Mixu77 12.03.2007 13:20:59 | |
---|
En mä hintahaarukkaa ole miettinyt, mut eihän sitä surkeillä välineillä kannata soittaan opetella. Rahaa tarvii laittaa tarpeen mukaan. |
lukeman 12.03.2007 13:33:20 | |
---|
Paljonko saa maksaa? Music Man/Luke tai OLP:in versio tuosta. |
KUNU 12.03.2007 14:24:22 | |
---|
En mä hintahaarukkaa ole miettinyt, mut eihän sitä surkeillä välineillä kannata soittaan opetella. Rahaa tarvii laittaa tarpeen mukaan. Music man John Petrucci signaturessa oli mielestäni ohut kaula ja satula tais olla 43 milliä. Tuntu minun käsissäni aika pienikokoiselta, mutta silti mukavalta soittaa. Vois sopia hyvin sulle. |
Werde 12.03.2007 14:50:49 | |
---|
Music man John Petrucci signaturessa oli mielestäni ohut kaula ja satula tais olla 43 milliä. Tuntu minun käsissäni aika pienikokoiselta, mutta silti mukavalta soittaa. Vois sopia hyvin sulle. 43mm satulaa suosittelen kyllä viimeisenä lyhytnakkiselle. Kaulan paksuudella ei ulottuvuuteen ole käytännössä mitään merkitystä, pelkästään skaalalla ja otelaudan (satulan ja tallan kielivälin summa) leveydellä. Kannattaa tsekata nuo ehdottamani LTD:t. Itse lyhytsormisena olen käynyt koko paletin läpi. I kneel only to God.. I don't see him here. |
KUNU 12.03.2007 15:09:20 | |
---|
43mm satulaa suosittelen kyllä viimeisenä lyhytnakkiselle. Kaulan paksuudella ei ulottuvuuteen ole käytännössä mitään merkitystä, pelkästään skaalalla ja otelaudan (satulan ja tallan kielivälin summa) leveydellä.
Itselläni on pienet sormet ja mulle tuo 43 milliä sopi hyvin. Kaikki on tietenki suhteellista, mutta ei tuohon minusta kovin pitkiä sormia tarvita. |
Töynävä 12.03.2007 17:38:44 | |
---|
Peavey Wolfgang. Itselläni on kanssa lyhyehköt sormet, mutta Wolffin kanssa ei ole "egoon tullut kolhuja/muita traumoja". Petrucci... Mulla oli Iban kyseinen malli ja kaula tuntui ehkä pikkasen liian isolta, mutta musarin mallista ei kokemuksia ole... Jenkki Wolfgangia - jos nyt mistään sellaista löydät - suosittelen "brown soundin" lämmöllä! |
heville 12.03.2007 17:54:50 | |
---|
43mm satulaa suosittelen kyllä viimeisenä lyhytnakkiselle. Kaulan paksuudella ei ulottuvuuteen ole käytännössä mitään merkitystä, pelkästään skaalalla ja otelaudan (satulan ja tallan kielivälin summa) leveydellä. No jaa. Tottumuksesta tuossakin on kysymys. Itselläni on aivan pikkiriikkiset pikkutytön kädet ja oikein tuhti kaula 43mm satulalla on tosi bueno. Leveämmänkin kaulan ottaisin jos eteen sattuisi. Toooosi lyhyet sormet saa kyllä olla että mitään ulottuvuusongelmia tulisi 43mm kanssa. Sama skaalan kanssa, ei se ero niin suuri ole 24,75'' ja 25,5'' välillä, ja kyllähän sitä kättä saa liikuttaakin. Tottumuksiini vaikuttanee varmaankin se, että alunperin soittelin bassoa. Kitaraa opettelin aluksi halkokaulaisella nailonkielisellä... Göö? Göö! Göö. |
Ze Kink 12.03.2007 18:51:32 | |
---|
Lyhyt sormisuus ei yleensä ole ongelma. Mutta kannattaa valita lyhytskaalainen kitara jossa on kaula joka käteen sopii. Metallikitaroissa varmaan usein onkin ohut kaula, ehkä ei välttämättä aina kapea kuitenkaan. Skaalan siis kannattaa olla alle 25", eikä 25.5". Ei tuolla skaalalla ole mitään merkitystä. Se pituus jakautuu joka nauhalle, joten nauhojen välit levenee jotain luokkaa 0.5mm, eli sitä ei oikeasti huomaa. Eli mieluummin kapealla satulalla ja ohuella kaulalla varustettu keppi kehiin. Michael Romeollakin on aika pienet nakit, ja kuitenkin hienosti soitto kulkee: http://www.youtube.com/watch?v=PG2804ggsI0 Itselläni on juuri päinvastainen ongelma, klasarikitaraa olen soitellut 9v ja minulla on suht pitkät nakit, joten tuntuu todella epämukavalta soittaa kapealla kaulalla. Who gare`s... |
Werde 12.03.2007 19:32:04 | |
---|
Ei tuolla skaalalla ole mitään merkitystä. Se pituus jakautuu joka nauhalle, joten nauhojen välit levenee jotain luokkaa 0.5mm, eli sitä ei oikeasti huomaa. Kyllä sen kuule huomaa, usko pois. Nopeatempoinen materiaali, jossa on pitkiäkin venytyksiä (heitetään esimerkkinä vaikka The Haunted ja Lamb of God) taittuu helpommin lyhyellä skaalalla kuin pitkällä - näin ainakin todella lyhytsormisella kuten meikeläisellä. Osa riffeistä on mulle aivan mahdottomia vetää 25,5:llä, mutta onnistuu hikisesti lyhyellä. Näitä eroja tuskin huomaa jos omaa niin pitkät sormet että ulottuvuus ei ole koskaan ongelma. Skaalan pituutta on vaikea hahmottaa jos ei soita peräjälkeen kahta hyvin samanlaista kitaraa, jotka eroavat vain skaalan osalta. Ja tuosta 43mm satulasta vielä: Mitä järkeä on suositella lähes leveintä mahdollista satulaa jos kerran nimenomaan haetaan kitaraa PIENIKÄTISELLE? Silloin voisi kuvitella että tuo ulottuvuus on ongelma, ja kamat kannattaa valita sen mukaan. I kneel only to God.. I don't see him here. |
drlecter 12.03.2007 19:52:53 (muokattu 12.03.2007 19:55:04) | |
---|
Tämähän meni mielenkiintoiseksi. Tuntuu tosiaan että Washburn P2 sopii paljon paremmin käteen kuin Schecter. Elikkäs seuraava kitara tulee olemaan 25,5 ja leveällä kaulalla. Heittäkäähän vinkkejä millanen keppi se olisi. Floikasta en pidä ja 6-kielinen se pitää olla. |
grynost 12.03.2007 20:02:51 | |
---|
Music Manin Lukessa on aika kapea kaula. Voisi kuvitella sopivan nimenomaan pienikätiselle. |
Werde 12.03.2007 20:26:08 | |
---|
Heittäkäähän vinkkejä millanen keppi se olisi. Floikasta en pidä ja 6-kielinen se pitää olla. Äkkiseltään tulee mieleen Ibanezin kiinteätallaiset RG:t. SZ on pykälän lyhemmällä skaalalla, mutta leveällä lankulla. Jackson SLSMG voisi olla kans kova. PRSsssiä löytyy myös leveällä satulalla..tosin nekin taitavat olla 25" skaalalla. I kneel only to God.. I don't see him here. |