Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 517 18 19 20 2196 97 98 99 100
M.Hanski
08.03.2007 16:14:08
kas perkelettä, miksköhän toi ei sitte tee samalla tavala?

Herkkyys on jonkun verran suurempi taajuusalueella, jolla SVT-410HLF kyykkää sun käytössä, ja lisäksi SVT-215E:n elementeissä lienee enemmän lineaarista liikepoikkeamaa tarjolla. 2x15"-komerossa on myös enemmän kartiopinta-alaa kuin 4x10"-komerossa.

kävithän itsekin toteamassa, miten se 4x10 HLF käyttäytyy. Etkös tuota refleksirakennetta tarjoillut syyksi myös?

Periaatteessa joo, mutta ei syy ole yleistettävissä kaikkiin refleksikoteloituihin kaiuttimiin.

Perimmäisin syy on siinä, että sun soundipolitiikassa tuutataan kohtalaisen paljon tavaraa taajuuskaistalla, jolla on elementtien liikepoikkeaman "lokaali maksimi" eli komeron mekaaninen tehonkesto on pienimmillään. Tää taajuuskaista on suurin piirtein oktaavin levyinen ja sijaitsee kotelon viritystaajuuden yläpuolella. Asiaa ei yhtään auta se, että SVT-410HLF:n nettosisätilavuus on kohtalaisen suuri, mikä tarkoittaa sitä, että viritystaajuuden yläpuolella elementtien liikettä demppaavan ilmajousen vaikutus on pieni. Prööt.
sirdickyj
08.03.2007 16:23:20
Herkkyys on jonkun verran suurempi taajuusalueella, jolla SVT-410HLF kyykkää sun käytössä, ja lisäksi SVT-215E:n elementeissä lienee enemmän lineaarista liikepoikkeamaa tarjolla. 2x15"-komerossa on myös enemmän kartiopinta-alaa kuin 4x10"-komerossa.

jep, Mesa ei kyykkää, tosin se onkin...olikse nyt thiele-rakenteinen?

Periaatteessa joo, mutta ei syy ole yleistettävissä kaikkiin refleksikoteloituihin kaiuttimiin.

Perimmäisin syy on siinä, että sun soundipolitiikassa tuutataan kohtalaisen paljon tavaraa taajuuskaistalla, jolla on elementtien liikepoikkeaman "lokaali maksimi" eli komeron mekaaninen tehonkesto on pienimmillään. Tää taajuuskaista on suurin piirtein oktaavin levyinen ja sijaitsee kotelon viritystaajuuden yläpuolella. Asiaa ei yhtään auta se, että SVT-410HLF:n nettosisätilavuus on kohtalaisen suuri, mikä tarkoittaa sitä, että viritystaajuuden yläpuolella elementtien liikettä demppaavan ilmajousen vaikutus on pieni. Prööt.

Nythän on niin, että ei mun soundipolitiikka väkttämättä ole ihan niin jyrkkä kun sillon, eikä toki basso ole niin lujalla keikalla, mutta kun kyllähän sen komeron PITÄÄ kestää semmonen hönkä, kun kerran sille lupaillaan jos jonkinlaista. Se demontraatio oli hiukan kärjistetty.
Pataan! ...+alv.
M.Hanski
08.03.2007 16:35:07 (muokattu 08.03.2007 16:36:44)
jep, Mesa ei kyykkää, tosin se onkin...olikse nyt thiele-rakenteinen?

Refleksikotelohan sekin on. Mesan Thiele-nimitykset juontavat juurensa audiopiireissä varsin arvostetusta herrasta nimeltä Neville Thiele, joka on uurtanut uraa dynaamisten kaiutinjärjestelmien mallintamisessa. Hänen kuuluisimpia julkaisujaan ovat "Loudspeakers in Vented Boxes: Part 1" ja "Loudspeakers in Vented Boxes: Part 2".

Nythän on niin, että ei mun soundipolitiikka väkttämättä ole ihan niin jyrkkä kun sillon, eikä toki basso ole niin lujalla keikalla, mutta kun kyllähän sen komeron PITÄÄ kestää semmonen hönkä, kun kerran sille lupaillaan jos jonkinlaista. Se demontraatio oli hiukan kärjistetty.

No niin no, sittennii.
sirdickyj
08.03.2007 16:36:32
Refleksikotelo siinäkin on. Mesan Thiele-nimitykset juontavat juurensa audiopiireissä varsin arvostetusta herrasta nimeltä Neville Thiele, joka on uurtanut uraa dynaamisten kaiutinjärjestelmien mallintamisessa.

Oukei. Siinähän on muuten ikäänkuin 2 erillistä 1x15 komeroa rakanteellisesti.

No niin no, sittennii.

Mutta kyllähän komeron sellainen pitäis kestää, kun muutkin kaapit kestää.
Pataan! ...+alv.
M.Hanski
08.03.2007 16:38:23
Mutta kyllähän komeron sellainen pitäis kestää, kun muutkin kaapit kestää.

Tällä logiikalla 1x5"-käkättimen pitäisi myös pysyä 2x15":n mukana.
Viikset
08.03.2007 16:50:09
Mä tulppasin laitinmaiset refleksiaukot mun 410HLF kaapista ja tykkäsin että soundi parani. Pysyy alapää paremmin hallussa...
absqua
08.03.2007 17:03:44
Mä tulppasin laitinmaiset refleksiaukot mun 410HLF kaapista ja tykkäsin että soundi parani. Pysyy alapää paremmin hallussa...

Mä olin vähällä tehdä saman mutta Herra U vakuutti minut siitä että operaatiosta saattaisi olla haittaa elementeille.

Sulle lienee elementit kuitenkin kestäneet?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
08.03.2007 17:11:17

Jammullako kyykytit sitä kaappia? Se tuuttaa kyllä semmosen täyslaidallisen möykkää etten ihmettele jos näin on käynyt kovilla voluumeilla.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
Viikset
08.03.2007 17:32:22
Mä olin vähällä tehdä saman mutta Herra U vakuutti minut siitä että operaatiosta saattaisi olla haittaa elementeille.

Sulle lienee elementit kuitenkin kestäneet?

Hyvin on kestäny. Eikö ne pitäis kestää jopa paremmin. Ei ainakaan oo sitä vaaraa että kartiot tulee pihalle kovemmalla höngällä. Jätin sen keskimmäisen tulppaamatta. Tuntuu loppupeleissä aika paljolta 4x10" kaappiin 3 isoa refleksiaukkoa, mutta kai ne sen on laskenu.
absqua
08.03.2007 17:33:45
Hyvin on kestäny. Eikö ne pitäis kestää jopa paremmin. Ei ainakaan oo sitä vaaraa että kartiot tulee pihalle kovemmalla höngällä. Jätin sen keskimmäisen tulppaamatta. Tuntuu loppupeleissä aika paljolta 4x10" kaappiin 3 isoa refleksiaukkoa, mutta kai ne sen on laskenu.

Luulis kyllä. Mua on vähän jälkeenpäin harmittanut etten kokeillut tota tulppausta, koska muuten se kaappi oli tehonkestoltaan ja roudattavuudeltaa jne ihan asiallinen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Viikset
08.03.2007 18:12:44
Luulis kyllä. Mua on vähän jälkeenpäin harmittanut etten kokeillut tota tulppausta, koska muuten se kaappi oli tehonkestoltaan ja roudattavuudeltaa jne ihan asiallinen.

Ite oon tykänny kyllä tosi paljon ko. kaapista tulpattuna ja ilmankin. Kuitenkin tulppauksen jälkeen se vaan mun makuun soundas vielä paremmalta.
sirdickyj
08.03.2007 18:23:39
Jammullako kyykytit sitä kaappia? Se tuuttaa kyllä semmosen täyslaidallisen möykkää etten ihmettele jos näin on käynyt kovilla voluumeilla.

Toi on totta, mutta se kyykkäs kyllä Käpilläkin.

Se Jammu on kyllä melko erikoinen soitin, sen eron huomas ihan selkeesti, kun pistit mulle Presarin lainaan, ja samoissa olosuhteissa vedin ekaks sillä ja sitte Jammulla.

P-bass-Jammu 6-0 sillä kertaa. Joskus toiste toisin.
Pataan! ...+alv.
sirdickyj
08.03.2007 18:25:18
Tällä logiikalla 1x5"-käkättimen pitäisi myös pysyä 2x15":n mukana.

2x15 ei ole muuten mikään ultimate-kaappi joka suhteessa, melko hidas reagoimaan asioihin ainakin toi Mesa. Jyrää kyllä riittää sitä haluaville.

Se EV:n elemntti, jonka sain VZ Deanilta kaupanpäälle tossa Mesakaupassa on kyllä kovinta kovuutta.
Pataan! ...+alv.
janne h
08.03.2007 23:04:50

Ite oon tykänny kyllä tosi paljon ko. kaapista tulpattuna ja ilmankin. Kuitenkin tulppauksen jälkeen se vaan mun makuun soundas vielä paremmalta.

Milläs tulppasit? Ihan teipillä vai?
Washburn XB-400 & Epiphone Gipson
Wilkeson
08.03.2007 23:16:22

Jengi jotka on tulpannu noita reflaputkia ni siin on käytety esim. rullalle käärittyy t-paitaa tai jotai vastaavaa...jotai snadii käsipyyhettä mikä kuitenki on sen verran tiivis et se ei päästä hönkää sieltä läpi.

Sama kai se millä ne tulppaa kuha on tiiviit tulppaukset ja ei vahingoita putkee.

HLF:ässä on tosiaa 3 reflaputkee. Jos mä tulppaisin ni mä tulppaisin ehkä vaa 2 niistä. kyl mä 1 jättäsin auki. ei se enää nii paljo höngi pöhinää sieltä.

En sit tiiä et miten vaikuttaa kaapin kestoon toi tulppaaminen mut ku jengi on paljo sitä tehny ja ikinä en oo kuullu et ois kaappi kimahtanu basax.

Pikkubaarien ka keskivertokokisten baarien soittovoimakkudet ei ny kuitenkaa oo iaha mitää Üuber kovia että tuskin hajottaa ja elementit tulee hevon perseeseen sieltä.
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
Viikset
09.03.2007 12:32:52

Sorvari ku ammatiltani oon niin tein sellaset suljetut "tupit" muovista niiden reflaputkien tilalle, mutta niinku boondoc tossa ylempänä selvitti nii ne voi ny tulpata vaikka jollain kankaalla. Ja tosiaan jätin sen keskimmäisen aukon tulppaamatta.
janne h
09.03.2007 23:10:15

No nyt pääsen mäkin liittymään klubiin: Ampeg B2R nupilla.
Kaappi on vielä ostamatta että mitäs suosittelette? SVT-410HLF:n kanssa tuota kokeilinkin jo ja soundi kyllä miellytti ja sen takia nuppi olikin ostettava. Mutta mikäs tuohon on optimaalisin kaappi? Onko joku vielä parempi?

Edit: Kaappitietouttahan löytyy näköjään palstalta vaikka kuinka. Jahka vaan sais kaikki luettua.

Kamapäivitys. SVT-410HLF. Hyvin tuntuu pelaavan ainakin B2R nupin kanssa. Ja veikkaisin että riittää tehoreservikin vähäks aikaa. Paras yhistelmä on kyllä mitä mä oon kokeillu. Tähän voi kyllä lisätä että rantasaunaahan en oo ikinä läheltä nähnykkään. Katellaan sitä sit myöhemmin.
janne h
09.03.2007 23:21:11

En sit tiiä et miten vaikuttaa kaapin kestoon toi tulppaaminen mut ku jengi on paljo sitä tehny ja ikinä en oo kuullu et ois kaappi kimahtanu basax.

Pikkubaarien ka keskivertokokisten baarien soittovoimakkudet ei ny kuitenkaa oo iaha mitää Üuber kovia että tuskin hajottaa ja elementit tulee hevon perseeseen sieltä.

Joo tarvii tutkailla tota tulppaamista jos tarvetta ilmenee. Eipä nyt ainakaan äkkiseltään siltä kuulosta.
faffbey
12.03.2007 08:27:21

Joo tarvii tutkailla tota tulppaamista jos tarvetta ilmenee. Eipä nyt ainakaan äkkiseltään siltä kuulosta.

En ole tulppausta kokeillut, arvelisin että sillä tuhoaisin sen mikä 410HLF kaapin soundissa MINUSTA on juuri parasta. Mutta voihan tuota joskus kokeilla jos nykysoundi alkais tympimään. Halvempaa kuin uuden kaapin hommaaminen.

Kaapin reagointiin/soundiin vaikuttaa kyllä hirveesti soittajan oma dynamiikka, aivan eri asiat korostuu (tai jää puuttumaan) sormilla nypläämällä kuin kovalla kädellä plekua käyttäessä. Jos omaa attack-maisen räpylän niin se vaatii "extra" määrän alataajuuksia joka sopivasti pyöristää sitä terävää plekun törmäämistä kieleen. Sama soundi varmaan hiplaamalla "muhjaantuu" kun siitä puuttuu se klangi. No onneksi kaikille löytyy omat lempparit omiin käyttötarkoituksiinsa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)