Aihe: Konservatorioiden 2.asteen ammatillinen muusikon perustutkinto?
1
Mouru
11.03.2007 16:25:20
Jos olet opiskellut konservatoriossa ammatillisen 2.asteen muusikon perustutkinnon, niin:

- missä?
- millaiset olivat pohjatietosi/osaamisesi?
- mikä oli hyvää?
- mikä oli huono?
- olitko ylipäänsä tyytyväinen koulutukseen?

Kiitokset vastauksista!
Mouru
12.03.2007 13:57:50
Neljä senttiä alempaa löytyi.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=138350

E: Vaikka hieman vierestä meneekin.

Juu, tuo ketju luettiinkin jo. Nyt kaipaamme nimenomaan KOKEMUKSIANNE 2.asteen koulutuksesta. Faktatiedothan löytyy netistä helposti, mutta vaikeampaa on tietää onko joku oppilaitos oikeasti hyvä ja toimiva vai ei.
fifi
14.03.2007 17:42:00 (muokattu 14.03.2007 17:44:02)

- Lahden konservatoriossa opiskelin, klassinen laulu pääaineena. Satsioppi jäi kesken, muuten olisi paperit jo taskussa... Suoritan sen amkissa ja saan sitten paperit Lahdestakin, kun suoritus hyväksiluetaan siellä.

- Pohjana kävin vuoden verran kansanopistossa (Perheniemen opisto, näitähän on ympäri Suomea). Suoritin sen vuoden aikana teorian 1/3-3/3 sekä tein vaadittavat laulututkinnot (laulun peruskurssin).

- Lahdessa on erinomainen yleisten aineiden opetus (teoriat, historiat jne.), joiden ansiosta olen nyt Stadiassa, ja minulla on suorastaan ollut helppo siirtymisvaihe, kun minulla oli vahva pohjaosaaminen korkeakouluopintoihin.

- Mihin tahansa kouluun pyrittäessä on hyvä olla hyvät pohjatiedot. Monta kertaa sisälle pääsee lahjakkuuden turvin, puutteellisilla teoriataidoilla, mutta se kostautuu varmasti. Tulee kiire ja ahdistus suoriutua kaikista teorioista, jos joutuu ensimmäiseksi vuodeksi johonkin 3/3-kertausryhmään. Teorioista ei pääse luistamaan missään oppilaitoksessa, joten on parempi olla edes vähän "niskan päällä" kuin yrittää luimia läpi kepulikonstein. Ongelmat kun sillä saralla vain kasautuvat, mitä pitemmälle mennään.

- Lahti oli minulle hyvä pohjakoulutus nykyisiin jatko-opintoihini. Pari vuotta sitten on myös tehty tutkimus, että kaikista konservatorioista juuri Lahdesta päätyy eniten porukkaa Sibelius-Akatemiaan. Se kertonee jotain koulun tasosta.

- Konsaa suosittelen ennen amk- tai akatemiaopintoja siksi, että siellä on rauha kehittyä. Se on "ilmaista" aikaa ja siellä on riittävän väljä lukujärjestys harjoittelemiseen. Opintotukioikeus ei kulu ja koulumatkatukeakin saa, jos tulee pitemmältä kouluun. C-kurssi takataskussa on mukavan leppoisaa siirtyä korkeakoulutukseen.

- Miinuksena sanottakoon, että joskus 2. asteen opinnoissa tuntui, että aikuisiakin ihmisiä kohdellaan kuin lapsia. Tulemisia, osallistumisia ja menemisiä seurataan joskus turhankin tarkkaan, ymmärtämättä ihmisten elämäntilanteita tai ambitioita.
Ad surdas auras canere
Mouru
15.03.2007 18:55:50
Suurkiitokset Fifille kattavasta vastauksesta!!!
Bassballs
20.06.2007 20:07:19

- Joensuun konservatoriossa Pop/Jazz-linjalla

- Olin kyllä ollut musaopistossa 7-vuotiaasta lähtien ja sen jälkeen savonlinnan taikkarissa. Teoriatietous oli valmiiksi jo melko hyvin hallussa konsan tasoon nähden.

- Joensuun konsalla on loistava ryhmähenki ja porukalla ei tosiaan ole pipo turhan kireällä. Koulu ei myöskään ole missään määrin laitosmainen, vaan tuntui jopa enemmän eräänlaiselta kodin jatkeelta. Joensuussa, saati sitten koko Pohjois-Karjalan alueella ei ole hirveää tungosta muusikoista. Täällä pääsee keikkailemaan ja tekemään käytännön työtä PALJON, mikäli on aktiivinen ja avoin kaikenlaisille hommille.

- Erittäin pitkänä miinuksena tulee joensuun kaupungin laimea suhtautuminen tärkeään musiikinopetukseen!! Konsa saa aivan naurettavan vähän huomiota ja rahoitusta(tai sitten ne molemmat keskittyvät vain klassiselle puolelle), eikä kaupungin musaelämä muutenkaan ole kovin kaksista. Koulussa on myös todella paha opettajapula. Ylikuormitettu linjanvetäjä tekee kolmen ihmisen hommat ja koska täällä ei tosiaankaan ole kunnon musiikkielämää(esim.klubeja tai hyviä keikkapaikkoja), niin ammattitaitoiset opettajat eivät tänne rantaudu.
Vielä mainittakoon, että koulun vahtimestari on vanha skappari, joka tekee kaikkensa vaikeuttaakseen "poppareiden", etenkin sivari-sellaisten", opiskelua.

- Omalta osaltani olin melko tyytyväinen saamaani opetukseen. Mikäli huumorihinnoilla ja epävakailla markkinoilla tasapainottelu kiinnostaisi minua, minulla olisi melkoisen hyvät eväät muusikon elämään.. mitä oikein yritän vähätellä; tällä hetkellä kaikki tuloni tulevat soittamisesta ja basismin opettamisesta..

Mutta sanottakoon tähän loppuun, että vaikka opetus(niille instrumenteille, joille opettaja sattuu olemaan) onkin mallikasta ja meininki hyvä, niin nuo mainitsemani miinukset, sekä ne varjopuolet jotka noihin vielä sisältyvät, kun asioihin syvennytään, menevät kyllä plussien ohi.

Toivottavasti parannusta on luvassa, vaikka se ei minulle kuulukaan.. tällä hetkellä arvosanani Joensuun Konservatoriosta on "PASKA KOULU"
Gov't Mule on paras!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)