Aihe: Oikean bändin ja konemusan sekakäyttö
1 2
85423321
16.12.2003 15:50:54 (muokattu 16.12.2003 15:51:17)
No onhan se kieltämättä vaikea vetää rajaa synteettisten ja "oikeiden" soundien välille kun joskus ei pysty edes erottamaan onko rummut soitettu akustisesti vai tulevatko ne koneelta. Mutta kyllä se on melkoinen järkytys korville jos ensin tulee mukavaa akustista soittoa ja seuraava biisi pärähtää käyntiin "tititititiii tititii" Darudesoundilla.
"What do you call people who are afraid of Santa Claus? Claustrophobic." -Unknown
riimu
16.12.2003 16:15:46
No ainakin tajuttoman monessa orkesterissa ainakin yhdistellään loistokkaasti koneita ja ns. oikeita soittimia. En tosin tarkoita tällä nyt mitään MTV:n peruspoppia. :) Turha kuitenkaan vetää mitään koneet vs. oikeat soittimet sotaa pystyyn.
Ei näkymätön löydä kaltaistaan.
herb
16.12.2003 19:51:39
Yleensä rap-"musiikissa" Ei panosteta taustoihin niin paljon kuin siihen puheeseen, johon koko laji perustuu.

Kyllä se laji perustuu myös niihin herkullisiin taustoihin, ja jos et tiedä kuin sellaisia räpryhmiä, joissa taustat ovat vain monotonista 808:n nytkytystä, niin tiedät ko. genrestä kovin vähän. Mielenkiintoiset taustat ovat koko jutun A ja O.
Entistä enemmän hip-hopia myös sotketaan jazziin, funkiin ja muuhun juurekkaaseen meininkiin oikeiden soittimien kera.

Ja kyllä se on ihan oikeata musiikkia, ei sitä tarvitse vähätellä.
Everyone comes to the freak show
To laugh at the freaks and the geeks
Life is a lot like the freak show
Nobody laughs when they leave
skinkarde
16.12.2003 20:06:01
luulisi että jos levyllä on konerummut ja muutenkin konejuttuja hirveästi, niin oikeille soittajille ei tarvis maksaa palkkoja ja levyn kustannukset laskisivat.. vitun posket.. se on aina vähintään 21 euroa perkele! ja sitten oikeasti soitettu musiikki maksaa alle 5 euroa.. siis se on hyvä juttu mulle koska ostan ennemmin viidellä eurolla kansasin levyn kuin 22 eurolla britney persposken levyn. meni kyllä jo sekavaksi mutta vittu perkele.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
baron
16.12.2003 21:28:36

Ihan turha thread: Jos kuulostaa hyvältä, on hyvää ja jos ei kuulosta hyvältä, ei ole hyvää, ihan riippumatta siitä, millä saatu aikaiseksi.
"Baron spelar hällre än bra"
Sahanpurija
26.12.2003 00:13:49
Kyllä se laji perustuu myös niihin herkullisiin taustoihin, ja jos et tiedä kuin sellaisia räpryhmiä, joissa taustat ovat vain monotonista 808:n nytkytystä, niin tiedät ko. genrestä kovin vähän. Mielenkiintoiset taustat ovat koko jutun A ja O.
Entistä enemmän hip-hopia myös sotketaan jazziin, funkiin ja muuhun juurekkaaseen meininkiin oikeiden soittimien kera.

Ja kyllä se on ihan oikeata musiikkia, ei sitä tarvitse vähätellä.

Joo, mutta miksi se sitten on enää räppiä. Eikö oli helpompa kuunnella ihan sitä jazzia tai funkia jos ne taustat on se juttu? Okei, mä en vaan ymmärrä.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Jabbe
26.12.2003 00:20:39
Joo, mutta miksi se sitten on enää räppiä. Eikö oli helpompa kuunnella ihan sitä jazzia tai funkia jos ne taustat on se juttu? Okei, mä en vaan ymmärrä.

No kun se juttu voi olla vaikkapa taustat JA räppi. Ja räppitaustat, vaikka jazziin ja funkkiin perustuisivatkin, kuulostavat vähän erilaiselta...
Joo.
Spiralmind
26.12.2003 09:37:04

No ajatelkaapa asiaa näin: Bongaat MTV:ltä jonkun hienon biisin...

MTV:ltä hienon biisin? Empä usko...
"My lips are dry you gave me drugs to try Hold me when I die The sky has frozen to a wall We die we all" - Katatonia
Spiralmind
26.12.2003 09:41:52

No ainakin tajuttoman monessa orkesterissa ainakin yhdistellään loistokkaasti koneita ja ns. oikeita soittimia. En tosin tarkoita tällä nyt mitään MTV:n peruspoppia. :)

Samaa mieltä.

Ja paska musa on paskaa oli siinä käytetty sitte oikeita soittimia tai koneita. Oma vika jos ostaa jonkun pritni spearsin levyn.
"My lips are dry you gave me drugs to try Hold me when I die The sky has frozen to a wall We die we all" - Katatonia
Spiralmind
26.12.2003 10:08:10

Eri asia sit soittaa vaikka heviä rumpukoneella, kun taas johonkin hiphoppiin toimii mainiosti.

Miksei hevissä vois olla rumpukone?

Esim. Fear Factory ja Limbonic Art on mun mielest hyvää musiikkia.
lxi
26.12.2003 11:33:53
luulisi että jos levyllä on konerummut ja muutenkin konejuttuja hirveästi, niin oikeille soittajille ei tarvis maksaa palkkoja ja levyn kustannukset laskisivat..

Tuo nyt on täysin naiivi tapa ajatella. Joku ne konejututkin sinne ohjelmoi ja tuottaa. Ja kyllä levyä tehtäessä se raha menee jonnekin ihan muualle kuin yhden rumpalin palkkioon. Samalla logiikallahan triorokkia vääntävän bändin levyn pitäisi olla kymmenen kertaa halvempi kuin kuorolevyn.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Sahanpurija
26.12.2003 14:57:03
No kun se juttu voi olla vaikkapa taustat JA räppi. Ja räppitaustat, vaikka jazziin ja funkkiin perustuisivatkin, kuulostavat vähän erilaiselta...

No jaa. Jollekin tuo sitten saattaa olla se juttu. Minä nyt pidän kumminkin laulusta enemmän kuin rytmikkäästä puheesta.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Gandhi
27.12.2003 12:18:22
MTV:ltä hienon biisin? Empä usko...

Kyllä olen MTV:ltä bongannut muutamia Massive Attackin biisejä, joiden kautta on sitten tullut niitä levyjäkin hankittua. Prodigyn levy 'Fat of the Land' lähti kaupasta aika lailla sen vuoksi, että Firestarterin ja Breathen videot pyöri paljon MTV:llä... Busta Rhymesin räp-jutut on todella hauskoja/hyviä paria uusinta lukuunottamatta. Nick Caven juttuja on pyörinyt joskus MTV:llä. Faith No More, NIN, Depeche Mode...
Lopetan ennen kuin jatkan.
Jami
27.12.2003 12:46:38

Eikö olekin ärsyttävää kun monet MTV:n poppitähdet vaihtelevat tiuhaan tahtiin soundejaan oikeiden instrumenttien ja konejytkytyksen välillä? .

Tämäkin on näköjään menny väännöksi koneet/soittimet-paremmuudesta. Mä ymmärsin tuon aloituskirjoituksen vähän toisin.

Ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan että on ärsyttävää kun solisti ei pidä tyyliään. Biisit tempoilevat aivan eri gengreissäkin. Ei löydy selvää linjaa laulajalta. Ja jos pitää jostain laulajan biisistä niin muut laulut levyllä ovatkin jotain muuta gengreä jota ei halua kuunnella ollenkaan.

Kaupallisesti ajatellen puhutaan brandeista. Eli ostajalla on mahdollisuus ajatella yhden biisin perusteella saavansa pitkäsoittolevyllä monta samantyyppistä biisiä. Levyllä säilyy sekä tyyli että gengre samana. Ja seuraava laulajan levy jatkaa samasta mihin edellinen levy jäi.

Samoin kokoomalevyillä on sama gengre läpi levyn. Ensin humppa, sitten hevy ja sitten hiphop samalla levyllä ei ehkä ole paras tapa tehdä vaihteleva levy?

Valtaosa pinnalla olevista artisteista jatkaa tyylillä jolla pinnalle nousivat. Aika harva venyy uransa aikana uusille urille. Uudet pinnalle pyrkivät ja tyyliään hakevat taas saattavat kokeilla monenlaistakin. Ja se tuntuu hänen uraansa seuraavasta ärsyttävältä ja tempovalta. Eikä koskaan tiedä mitä saa kun artistin levyn ostaa.

Jotenkin on jo huvittavaa tuo kaupallisuuden peikon manaaminen. Kaikki haluaa itselleen suunnattua ja juuri omanlaistansa tuotetta. Sitten kun siihen huutoon pyrkii musateollisuus vastaamaan niin heidät tuomitaan. Aika paradoksaalista. Asiaa vois ihan pohtia kukin tahollaan ja tunnustaa maailman tosiasioita.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Notefix
27.12.2003 13:20:23

Jotenkin on jo huvittavaa tuo kaupallisuuden peikon manaaminen. Kaikki haluaa itselleen suunnattua ja juuri omanlaistansa tuotetta. Sitten kun siihen huutoon pyrkii musateollisuus vastaamaan niin heidät tuomitaan.

Jami puhuu asiaa. Joskus tulee oltua jopa samaa mieltä :)

Saman olen minäkin huomannut, että samaan aikaan tuomitaan se että tehdään kohderyhmiä mutta seuraavassa lauseessa valitetaan, että miksei tule vaan mun suppean maun mukaista matskua, levyt on liian monipuolisia.

Suurimmalla osalla porukasta on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin suppea katsantokanta musaan ja moneen muuhunkin asiaan, ja sitä nimenomaan hyödynnetään kaupallisesti. Ja mä olen aina yllättynyt siitä, kuinka siinä onnistutaan niin hyvin!

Pitäisi varmaan ryhtyä tekemään entistäkin tiukempia kohderyhmiä, niin ei tule ikäviä yllätyksiä kenellekään.
Nimeni on Baron, Notefix Baron
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)