Aihe: Kuusisorminen Rick Renström
1 2 3
Ze Kink
09.03.2007 13:41:07 (muokattu 09.03.2007 13:41:36)
Mites toi sun paatos on järkevää? Perustele vaikka noin niinku tietoteoriapohjalta. Ja ei se hyvin vetänyt, siitä ei pääse mihinkään. Kökköä soittoa kököllä tatsilla ja tuhnulla saundilla. Biisitkin vielä tylsiä b-luokan ynkkätoisintoja. Saksanpaimenkoirat on roch. Jatketaan vääntöä ens reeneissä :P?

No siinä olen osittain samaa mieltä, että biisit oli kyllä aika tylsiä. Siltikin on pakko antaa anteeksi soittopuolella, sillä eihän tuo Rick pysty esimerkiksi demppaamaan tuolla pikkauskädellään lainkaan.
Who gare`s...
DGV
09.03.2007 17:23:16
Mites toi sun paatos on järkevää? Perustele vaikka noin niinku tietoteoriapohjalta. Ja ei se hyvin vetänyt, siitä ei pääse mihinkään. Kökköä soittoa kököllä tatsilla ja tuhnulla saundilla. Biisitkin vielä tylsiä b-luokan ynkkätoisintoja. Saksanpaimenkoirat on roch. Jatketaan vääntöä ens reeneissä :P?

Edith: Ai niin. Django oli hieno muusikko, tää invaynkkä ei. Tää oli lähinnä se mun pointti. Musiikissa ei anneta säälipisteitä ja lopputulos ratkaisee.

Hoho. Ai vielä tietoteoriapohjalta? :P Sä nyt vaan oot hankala.
Karipiirto
09.03.2007 19:03:00

Edith: Ai niin. Django oli hieno muusikko, tää invaynkkä ei. Tää oli lähinnä se mun pointti. Musiikissa ei anneta säälipisteitä ja lopputulos ratkaisee.

Siis mitä sä oikein valitat? Kaveri soittaa aivan tajuttoman hyvin ottaen huomioon hänen fyysiset esteensä. Silti sä jaksat valittaa? Miksi? Ei pikkaa joka nuottia tappavan tarkasti kuin joku Gilbert? Musatyyli on ehkä ohi oman maun mutta kaveri luultavasti itse pitää siitä ja sehän on tärkeintä. Mielestäni on kohtuutonta haukkua kaverin soittotaitoa kun tyyppi soittaa sentään käsillä, jollaisilla en itse kykenisi edes lusikkaan tarttumaan. Hattua pitää Rickille nostaa että on näyttänyt maailmalle ettei käsien vajaakehitys ole mikään este kitaransoitolle.
Alien : "I come in peace." Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. "
Lenoldinho
09.03.2007 19:13:51

Siis mitä sä oikein valitat? Kaveri soittaa aivan tajuttoman hyvin ottaen huomioon hänen fyysiset esteensä. Silti sä jaksat valittaa? Miksi? Ei pikkaa joka nuottia tappavan tarkasti kuin joku Gilbert? Musatyyli on ehkä ohi oman maun mutta kaveri luultavasti itse pitää siitä ja sehän on tärkeintä. Mielestäni on kohtuutonta haukkua kaverin soittotaitoa kun tyyppi soittaa sentään käsillä, jollaisilla en itse kykenisi edes lusikkaan tarttumaan. Hattua pitää Rickille nostaa että on näyttänyt maailmalle ettei käsien vajaakehitys ole mikään este kitaransoitolle.

Plussaa tälle ehdottomasti.
When you kill a man, you're a murderer. Kill many, you're conqueror. Kill them all, ooh, oh, you're God!
JS
10.03.2007 11:00:48
Siis mitä sä oikein valitat? Kaveri soittaa aivan tajuttoman hyvin ottaen huomioon hänen fyysiset esteensä.

Niinpä. Se esteiden huomioonotto kun vaan ei tee siitä yhtään sen nautittavampaa kuunneltavaa... Urheilussa ymmärrän oikein hyvin nää paralympialaiset tai mitä ikinä ovatkaan, mutta musiikissa tollasta tasotusta ei oikein pysty antamaan...

Musatyyli on ehkä ohi oman maun mutta kaveri luultavasti itse pitää siitä ja sehän on tärkeintä.

Hoho:P Musatyyli on oikeestaan just sitä, mitä mä kuuntelen mieluiten... Tää jätkä vaan ei tee sitä hyvin.

Mielestäni on kohtuutonta haukkua kaverin soittotaitoa kun tyyppi soittaa sentään käsillä, jollaisilla en itse kykenisi edes lusikkaan tarttumaan.

Kuka tässä on haukkunut?
Do you the Devil's work >-)))> #20
msormune
10.03.2007 11:45:56

Joo joo, mutta myös Djangon musiikki kuulostaa monen mielestä tylsältä perusjazzilta. Ei millään pahalla, mutta kyse on ihan makuasioista. Mistäs sinä tiedät millainen muusikko tuo Rick oikeasti on? Teitkö syväanalyysin yhden videonpätkän perusteella?

Eihän sullakaan tuo mikään "lopputulos" nyt ratkaissut mitään, van teit johtopäätökset ensi vaikutelman pohjalta.
ballfish
10.03.2007 11:49:19
Niinpä. Se esteiden huomioonotto kun vaan ei tee siitä yhtään sen nautittavampaa kuunneltavaa... Urheilussa ymmärrän oikein hyvin nää paralympialaiset tai mitä ikinä ovatkaan, mutta musiikissa tollasta tasotusta ei oikein pysty antamaan...

Musanetissä on kyllä hienoa että otetaan tämmönen linja josta ei luovuta millään. On hienoa, että sinulla on pokkaa haukkua kuusisormista kitaransoittajaa.

Musiikissa tollasta tasotusta ei oikein pysty antamaan??? Kuinka tyhmä ja kyyninen voi ihminen olla??
calf
10.03.2007 12:06:11

Tasoituksen antaminen? Onko musisointi jotain kilpaurheilua?
There are no wrong notes
Karipiirto
10.03.2007 14:37:14

Kuka tässä on haukkunut?

Kökköä soittoa kököllä tatsilla ja tuhnulla saundilla.

Oliko toi kehu?

Hoho:P Musatyyli on oikeestaan just sitä, mitä mä kuuntelen mieluiten... Tää jätkä vaan ei tee sitä hyvin.

Kuten jo mainitsin, kaveri luultavasti tekee kappaleensa noudattaen omia mieltymyksiään omien kykyjensä rajoissa. Se tekeekö hän sen hyvin on kiinni kuuntelijasta ja jos ei miellytä niin ei voi mitään. mutta on aika typerää valittaa huonosta tatsista kaverille, jolla ei näyttänyt olevan edes peukaloa saati mahdollisuutta esim. juuri siihen aiemmin sanottuun demppaukseen.

Tasoituksen antaminen? Onko musisointi jotain kilpaurheilua?

Ei ja sitäpaitsi jos nyt otetaan sitten se paraolympialais-esimerkki niin eihän niiden osanottajien suorituksiakaan verrata minkään Tommi Evilän tuloksiin joten miksi Rickiä pitäis verrata vaikka johonkin ynkkään. Ja siitä Djangosta vielä että sillä varmaan oli kyllä hiukan eri asia lähteä opettelemaan kahella sormella soittamista kun se oli jo kertaalleen opetellut soittamaan. Tämä kaveri joutui heti alusta alkaen opettelemaan soiton noilla käsillä. Ja ei, en yritä vähätellä Djangoa. Sanompa vain että on aivan eri asia opetella soittaminen kun on jo pohja hallussa.
Alien : "I come in peace." Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. "
JS
10.03.2007 16:58:02 (muokattu 10.03.2007 17:06:36)
Hmm. Kummallista, että normaalikätistä huonoa ynkkäkopiota saa sanoa juuri siksi, mutta vammaista ei. Mä kuitenkin luulen, että Renström itse haluaisi, että huomio kiinnitetään musiikkiin eikä tähän friikkishow/sympatia-aspektiin. Lisättäköön vielä, että mä kuvittelisin Djangon tilanteen olleen tavallaan vaikeampi, koska Renströmillä on nuo kädet olleet koko elämän, Djangolla taas tuli tällainen vähän äkillisempi vammautuminen. Ja nollastahan ne molemmat on aluksi aloittaneet.

Joo joo, mutta myös Djangon musiikki kuulostaa monen mielestä tylsältä perusjazzilta. Ei millään pahalla, mutta kyse on ihan makuasioista.

Khyl. Pointti oli, että mä diggaan tän tyylistä soitantoa. Rick on silti periaatteessa ihan jees, mutta siihen se sitten valitettavasti jääkin.

Mistäs sinä tiedät millainen muusikko tuo Rick oikeasti on? Teitkö syväanalyysin yhden videonpätkän perusteella?

Kahden tai kolmen. En enää muista. Olivat hyvin samanlaisia.

Eihän sullakaan tuo mikään "lopputulos" nyt ratkaissut mitään, vaan teit johtopäätökset ensivaikutelman pohjalta.

Huoh. Lopputulos tarkoittaa tässä edelleen sitä musiikkia.
Do you the Devil's work >-)))> #20
DGV
10.03.2007 18:00:51
Musiikissa tollasta tasotusta ei oikein pysty antamaan??? Kuinka tyhmä ja kyyninen voi ihminen olla??

Ei erityisen tyhmä mutta jumalattoman kyyninen. =)

Mitä siihen tulee, niin mun mielestä JS sun lähestymistapa on edelleenkin väärä. Musiikki ei sinänsä eroa muusta elämästä. Ja kun usein vastaavista vammoista kärsiville käveleminen on jo saavutus, kyllä mielestäni ihan rehellisesti saa antaa rispektiä siitä, mihin kaveri on vammoinensa päässyt ilman, että rupee valittamaan siitä, jos soitto ei miellytä. Se oli mielestäni tässä threadissä vähän niinku ideana, että annetaan rispektiä kaverille, joka on päässyt tiettyjen esteisen yli.

Sitten esim. siihen tilutusvideo-threadiin saa mielestäni toisaalta antaa ihan rehellisen mielipiteensä täysin riippumatta siitä, onko soittaja 2-vuotias, steve vai, vai saksanpaimenkoira. Se on vähän eri luonteinen thread. Sinänsä mun mielestä Rickin soitto oli sinänsä ihan hyvää muutenkin mutta mun kriittisyyden puute nyt on toisaalta mun oma ongelma siinä missä sun ylikriittisyyski.

Sinänsä oot kyl siinä oikeessa, että uskoisin, että Renstrom itse arvostaa sitä, jos häntä arvostellaan puhtaasti soittajana eikä suinkaan vammaisena soittajana.
Karipiirto
10.03.2007 18:16:26

Mitä siihen tulee, niin mun mielestä JS sun lähestymistapa on edelleenkin väärä. Musiikki ei sinänsä eroa muusta elämästä. Ja kun usein vastaavista vammoista kärsiville käveleminen on jo saavutus, kyllä mielestäni ihan rehellisesti saa antaa rispektiä siitä, mihin kaveri on vammoinensa päässyt ilman, että rupee valittamaan siitä, jos soitto ei miellytä. Se oli mielestäni tässä threadissä vähän niinku ideana, että annetaan rispektiä kaverille, joka on päässyt tiettyjen esteisen yli.

Juuri näin. Jos näen lentävän pingviinin niin ei minulle ensimmäisenä tule mieleen haukkua sitä siitä että se ei lennä yhtä uljaasti kuin joku kotka tai yhtä sulavasti kuin pääskynen. Ensimmäisenä nostaisin hattua sille että se ylipäänsä lentää.
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Tasapaino
11.03.2007 04:18:15

Itse et tainnut uhrata hetkeäkään miettiäksesi, mitä JS todella tarkoitti. Varmasti hän arvostaa Renströmiä, ei sitä ikinä kieltänytkään. Mutta ei se itse musiikki siitä mihinkään parane, ja onhan se fakta. Siinä on kaksi eri asiaa. Väittelette, vaikka olette lopulta ihan samaa mieltä koko jutusta.

Ja jos otetaan nopeuskilpailu kotkan ja pingviinin välillä, kotka voittaa sen, vaikka pingviini olisikin opetellut lentämään ja vaikka miten se olisi mahtava ja arvostettava saavutus siltä pingulta.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
DGV
11.03.2007 11:06:58
Itse et tainnut uhrata hetkeäkään miettiäksesi, mitä JS todella tarkoitti. Varmasti hän arvostaa Renströmiä, ei sitä ikinä kieltänytkään. Mutta ei se itse musiikki siitä mihinkään parane, ja onhan se fakta. Siinä on kaksi eri asiaa. Väittelette, vaikka olette lopulta ihan samaa mieltä koko jutusta.

Ja jos otetaan nopeuskilpailu kotkan ja pingviinin välillä, kotka voittaa sen, vaikka pingviini olisikin opetellut lentämään ja vaikka miten se olisi mahtava ja arvostettava saavutus siltä pingulta.

No itsehän kyllä uhrasin kaksikin hetkeä miettiäkseni asiaa. Minä jopa luin, mitä tässä threadissä on sanottu.

Ja itsehän en lähtisi vertaamaan musiikkia nopeuskilpailuun.

Sitä paitsi, jos se lentävä pingviini tarpeeksi harjottelee, miksei se vois olla kotkaa nopeempi (parempi???)? Sähän sanot käytännössä, että Renstrom ei ikinä vois olla yhtä hyvä kuin ilman noita vammoja soittava kaveri, ilman mitään perusteluita. Eihän sen nyt näin kai pitäny mennä?
msormune
11.03.2007 14:17:33 (muokattu 11.03.2007 14:19:00)
Hmm. Kummallista, että normaalikätistä huonoa ynkkäkopiota saa sanoa juuri siksi, mutta vammaista ei.

Minulle on aivan sama, onko soittajalla 10 sormea vai 6 vai 13. Itse nyt teet tuosta vammaisuudesta ison numeron. Itseäni vaan tökkii tämä soittajien leimaaminen muutaman videonpätkän perusteella. Mutta piis.
DGV
11.03.2007 15:01:56
Miksei? Nopeuskilpailussa se voittaa, joka on nopein, musiikissa se, joka kuulostaa parhaimmalta.

Voittaa mitä? Mitä palkintoja tässä jaetaan? Mistä saakka musiikki on ollut kilpailu? Mistä saakka musiikin parhaimmalta kuulostamista on voitu mitata objektiivisesti? Analogiasi ontuu. Lisäksi ihmisten subjektiiviseen käsitykseen ko. soittajasta vaikuttaa epäilemättä myös hänen soittamansa musiikki. Silloin subjektiivisuus korostuu entisestään.

Sitten tässä tähän soittajaan on liitetty lähes elimellisenä osana hänen soundinsa. Silläkään ei kuitenkaan ole mitään tekemistä soittajan ominaisuuksien kanssa vaan ainoastaan, millaisella saundilla hän tykkää soittaa. Ja varmasti löytyy myös ihmisiä, joiden mielestä Renstromin soundi on poikkeuksellisen hyvä.

En nyt ihan totakaan tarkottanut. Toki pingiviini voi harjoitella niin paljon, että olisi kotkaa nopeampi, mutta tässä tapauksessa (JS:n mielestä) ei ollut niin käynyt.

Et tietenkään tarkoittanu. Se nyt ois menny jo vähän liian pitkälle. Niin sen nyt kuitenkin olis voinu tulkita, joten minähän tulkitsin, kieli poskessa. Joka tapauksessa JS voi varmaan ihan itse puolustaa omaa kantaansa ilman sunkin avustusta.
Karipiirto
11.03.2007 17:03:33 (muokattu 11.03.2007 17:04:11)

Miksei? Nopeuskilpailussa se voittaa, joka on nopein, musiikissa se, joka kuulostaa parhaimmalta.

Nopeuskilpailussa nopein on se joka todistetusti ylittää esim. maaliviivan ensimmäisenä. Tulos voidaan mitata ja todistaa mutta musiikissa kyse on pelkästään makuasioista ja jos vaikkapa sinä pidät muusikko A:n esityksestä enemmän niin tarkoittaako se sitä että B on huonompi muusikko? Jos joku muu pitää B:n esitystä parempana niin onko hänen mielipiteensä väärä? Muutenkin muusikkojen pistäminen paremmuusjärjestykseen ja vertailu on melkoista ajan haaskausta kun voisi vain kuunnella musiikkia ja jos ei joku musiikki miellytä niin kuunnellaan jotain muuta.
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
Tasapaino
11.03.2007 20:12:28
Nopeuskilpailussa nopein on se joka todistetusti ylittää esim. maaliviivan ensimmäisenä. Tulos voidaan mitata ja todistaa mutta musiikissa kyse on pelkästään makuasioista ja jos vaikkapa sinä pidät muusikko A:n esityksestä enemmän niin tarkoittaako se sitä että B on huonompi muusikko? Jos joku muu pitää B:n esitystä parempana niin onko hänen mielipiteensä väärä? Muutenkin muusikkojen pistäminen paremmuusjärjestykseen ja vertailu on melkoista ajan haaskausta kun voisi vain kuunnella musiikkia ja jos ei joku musiikki miellytä niin kuunnellaan jotain muuta.

No joo. Nopeuskilpailussa ja musiikin vertailussa tosiaan on se ero, että musiikkia arvostellaan subjektiivisesti. Mutta tässä olikin siitä kyse, mitä mieltä JS itse oli tästä musiikista. Eli kyllä tuo vertauskuva toimii, vaikka onkin ontuva. Eli Rick Renströmin musiikki ei JS:lle ole yhtään sen parempaa, vaikka Rick onkin invalidi. Aivan samoin kotka on pingviiniä nopeampi, vaikka pingviini onkin pingviini, eikä sillä pitäisi olla mahdollisuuksia - ei vaikka se olisikin opetellut lentämään (hieno vertaus invalidin kitaransoiton opetteluun muuten ;).

Eli ollaan loppujen lopuksi ihan samaa mieltä kaikki, ollaan vaan otettu oma näkökantamme, eikä suostuta siitä luopumaan.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Karipiirto
11.03.2007 20:15:50

(hieno vertaus invalidin kitaransoiton opetteluun muuten ;).

Mullon hetkeni ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)