Aihe: Pääsykoe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
wrshredder
11.03.2007 14:05:58 (muokattu 11.03.2007 14:11:47)
Kysymys kuuluukin, että kuinka vankasti teoriapuoli pitää olla hallussa? Toukokuuhun asti olis aikaa treenata, perusjutut tuntuu jo olevan joten kuten hallussa mutta esim. nopea ja sujuva prima vista-soitto tuntuu täydeltä utopialta.

Musiikin perustason 3/3 kurssi suoritettuna ,tai vastaavat taidot.

Millaisia juttuja siellä pääsykokeessa kysytään ja onko odotettavissa että lyövät nuotit eteen ja sanovat että soita siitä?

No siinä prima-vistassa ainakin ,jos sellainen on :)

http://www.lansipirkanmaanmusiikkiopisto.org/?mid=145
En tiedä sitten oliko tää ammatillisen kokeen sisältö?

http://www.kpkonsa.fi/index.php?opt … ogcategory&id=57&Itemid=106

tuolta löyty kans hyvin tietoa..
THV-Klubi#52 S.M.A.K - perustajajäsen "Tämä jatkuva yksinäisyys käy päivä päivältä yhä rankemmaksi oikealle ranteelleni.."
nikojii
28.03.2007 20:37:14
Olisiko tuo metallican nothing else matters hyvä vaihto ehto ? Perusopetukseen pop/jazz sähkökitaralle
Wahi
28.03.2007 22:35:35
Olisiko tuo metallican nothing else matters hyvä vaihto ehto ? Perusopetukseen pop/jazz sähkökitaralle

Hoho, soita samantien Paranoid.

Tuo biisi on niin kliseinen ja kulunut, että itse jättäisin soittamatta. (Onhan se ihan kivan kuuloinen kun sen osaa kunnolla, mutta juuri tuon yleisyyden takia ei mielestäni ole paras mahdollinen valinta).
Rölölöö!
M!Xu
29.03.2007 21:33:00

Sibikseen lukioon haluisin hakea. Soitto ei luulisi olevan mikään hirveä ongelma, mut teoriapuoli vähän uupuu. Jotain peusjuttuja osaan, mut esim. nuottei en osaa lukee. Oppia haluisin ja yritänkin, joten...

...kysymys kuuluukin, että onko mulla ylipäätänsä mitään mahkuja päästä tonne? Onko mulla mahkuja oppia ens vuoden kevääseen menness (eli oon nyt kaheksannella) sitä tarvittavaa teoriaa. Eikös se ollut 1/3?

Tunteja oon harkinnu ottaa. Ja kysymys nro 2 kuuluukin; mitä tunteja suosittelette, jotain oppilaitosta tai jotain tietyntyyppisiä tunteja? Oma musiikkimaku on aika metalli ja rokkipainotteinen, mut pääasiassa soitan kaikkee, mikä kuulostaa hyvältä kitaralla (joka siis on soittimeni).

Biisivalintaa en kysy, näitä ketjuja kun riittää siihen. Mut jos viittisitte mua noissa eellämainituissa valaista. Kiitos.
pöö
Wahi
30.03.2007 10:45:06 (muokattu 30.03.2007 10:45:55)
Sibikseen lukioon haluisin hakea. Soitto ei luulisi olevan mikään hirveä ongelma, mut teoriapuoli vähän uupuu. Jotain peusjuttuja osaan, mut esim. nuottei en osaa lukee. Oppia haluisin ja yritänkin, joten...

...kysymys kuuluukin, että onko mulla ylipäätänsä mitään mahkuja päästä tonne? Onko mulla mahkuja oppia ens vuoden kevääseen menness (eli oon nyt kaheksannella) sitä tarvittavaa teoriaa. Eikös se ollut 1/3?

Tunteja oon harkinnu ottaa. Ja kysymys nro 2 kuuluukin; mitä tunteja suosittelette, jotain oppilaitosta tai jotain tietyntyyppisiä tunteja? Oma musiikkimaku on aika metalli ja rokkipainotteinen, mut pääasiassa soitan kaikkee, mikä kuulostaa hyvältä kitaralla (joka siis on soittimeni).

Biisivalintaa en kysy, näitä ketjuja kun riittää siihen. Mut jos viittisitte mua noissa eellämainituissa valaista. Kiitos.

Luulisi onnistuvan itseopiskelullakin helposti. Osta Tohtori Toonika (sama kirja, mitä pop/jazz konsalla käytetään), siinä on hyvin selitetty teoriajutut.

http://www.otava.fi/oppimateriaalit/tohtori_toonika/fi_FI/etusivu/
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=106036

Kannattaa myös harkita vaikka yksityistunneille menemistä. Opettaja varmasti osaa kertoa mitä juttuja kannattaa treenata tuota varten ja antaa vinkkejä mitkä jutut teet mahdollisesti väärin jne. Tulee varmaa teoriaakin käydyksi varsinkin jos pyydät opettajalta.
Rölölöö!
wrshredder
30.03.2007 11:09:57 (muokattu 30.03.2007 11:10:40)
http://www.sibel.edu.hel.fi/

Noiden Sibelius lukion sivuston perusteella sain sellaisen käsityksen ,että pitäisi olla jonkinlaista opiskelutaustaa kyllä. Katso toi pyrkiminen sivu ja ne linkit..

Musiikki- ja tanssilinjalle pääsy edellyttää näyttökokeeseen osallistumista, ja valinta tapahtuu sekä peruskoulun lukuaineiden keskiarvon että taiteellisten ansioiden perusteella. Musiikkilinjalle otetaan vuosittain noin 110 opiskelijaa ja tanssilinjalle noin 25. Yleislinjalle pyrkiminen tapahtuu normaalisti peruskoulun lukuaineiden keskiarvon pohjalta. Yleislinjalle pääsy edellytti vuonna 2005 vähintään 8,8 keskiarvoa.

Toi oli wikipediasta.
THV-Klubi#52 S.M.A.K - perustajajäsen Mun telekinesia blogi. Lue!
kimurantti1
30.03.2007 12:34:05
Hoho, soita samantien Paranoid.

Tuo biisi on niin kliseinen ja kulunut, että itse jättäisin soittamatta.

Ei sillä ole yhtään mitään väliä mitä soittaa, jos soittaa vaan omien taitojen rajoissa olevaa kipaletta ja näyttää edes jollain tavalla nauttivansa siitä.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
saastara
30.03.2007 12:50:33 (muokattu 30.03.2007 13:03:19)
Ei noita Sibiksen tmv koulujen testejä ja lauseita kannata säikähtää.. Lahjakkaita, kyllä, mutta ennen kaikkea kehityskelpoisia ihmisiä yhtä kaikki noihin kouluihin haetaan, oli muodollisia suorituksia tai ei. Paperit vain menemään ja onneaan koittamaan. Siinä et mitään häviä jos jonnekkin haet.

Eipä ollut itsellänikään muodollisia suorituksia musiikkiopistoissa, tutkintoja suoritettuna tmv settiä. Enkä ole edes virtuositeettinen soittaja, saati kovin kummoinen laulaja. Nuottejakin luen parhaimmillaan surkeasti, eikä sävelkorvassakaan liikoja kehumista ole. Silti tuolta Sibikseltä olen tänä vuonna valmistumassa *koputtaa puuta*. Tahto, asenne, ja halu oppia ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä asioita kuin suuri lahjakkuus ja iso ansioluettelo. Ongelmahan onkin toki, että kuinka siinä parhaimmillaankin lyhyessä näyttökokeessa onnistuu sen innostumisensa ja kiinnostuksensa näyttämään.

Elikkä siis rohkeasti vain hakemaan. Onnea kaikille. :)

E: Eikä sitä, jos vaikka ei tärppäisikään hauissa, kannata pelätä. Ei se arvosteleva raati ole mikään absoluuttinen auktoriteetti joka on kelvollinen määrittelemään lahjakkuutesi.. Korkeintaan se voi todeta, että sen kertainen hakunäyttösi ei ollut aivan sitä antia mitä koulu hakee. Tästä voidaan sitten vetäytyä peilin eteen miettimään, missä olisi parannettavaa ja kuinka voisi itseänsä parhaiten kehittää. JA ensi vuonna uudestaan.. Tai sitten ei. Sinä itse päätät. Eivät ne musakoulut ole mikään oikotie onneen. Niistä voi olla suurta apua ja ne voivat tarjota hienoja kokemuksia.. Sitten kannattaa myös kuitenkin miettiä, että onko koulu mahdollisesti sitä mitä haluat itsellesi..? Kaverini pyrki erääseen "arvostettuun" musiikkioppilaitokseen, pääsi hyvillä pisteillä sisään ja puoli vuotta sen jälkeen lopetti soittamisen kuin seinään. Ei vain ollut hänen ympäristönsä eikä ilmapiirinsä. Motivaatio kärsi ja mielenkiinnonkohteet siirtyivät muualle.. Kannattaa siis tosiaan miettiä sitä minne hakee ja miksi.

Ei sinne hakuun kannatta mennä sellaisella mentaliteetilla, että "Soittelenpa nyt vähän tämmöistä paska-jazzia kun sitä nuo kuitenkin haluaa kuulla.. Kotona voin sitten soitella salaa sitä Master of Puppetsia". Siitä ei kukaan koostu mitään.. Sinä voit päätyä kouluun joka ei välttämättä voi tarjota sinulle haluamiasi asioita, eikä koulu saa sen kaltaista oppilasta jonka näytön perusteella toivoi. Jos se Paranoid on sydäntä lähellä ja kuvaa sinua parhaiten, vedä se.

Onhan se toki cool juttu, että pääsee johonkin "oikeaan" musiikkioppilaitokseen, mutta ei sitä asiaa kannata niin lyhytnäköisesti ajatella. Sinne kannattaa mennä, minkä uskoo tarjoavan parhaat kehitysmahdollisuudet juuri sinun omille taidoillesi ja haluillesi.. Ei suinkaan siltä mitä "isot pojat" arvostavat.
Lisää middleä.
nikojii
30.03.2007 13:21:54
entäs mites ois deep purple sometimes i feel like screaming ?
kimurantti1
30.03.2007 15:51:42
entäs mites ois deep purple sometimes i feel like screaming ?

Jos se on susta hyvä biisi ja saat sen mielestäsi menemään hyvin, niin anti mennä!
Mustikkamuffinssi
30.03.2007 20:15:28
17. huhtikuuta on soittokunnan koesoitto, haastattelu ja muut setit. Mistyn vedän sointumelodiana. Toivottavasti ei ole liian kulunut pääsykoebiisi.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
emuva
30.03.2007 21:19:40 (muokattu 30.03.2007 21:24:06)
Ei helvetti, onko kukaan päässyt konsikseen Paranoidilla? Ajattelin vaan, että kun mieleen ei kertakaikkiaan tule mitään mitä vetäisi pop/jazz-osaston kokeessa, että jos sitä sitten vaan vetäisi kylmästi Claptonilta Laylan ja sitten rockimpana mustalta sapatilta Paranoidin, oikein pallien kera, niin että näyttäisi tykkäävän siitä. Sitäkö siellä arvostetaan? : DDD

E: Niin, siis biisit sooloineen tarkennan.

E2: Niin, siis sitä Paranoidin sooloa vähän muokattaisiin, oman käden jälkeä, tarkennan :D
kimurantti1
30.03.2007 21:22:50
Sitäkö siellä arvostetaan?

Opistojen pääsykokeissa arvostetaan sitä, ettet yritä olla jotain muuta kuin mitä olet. Siellä on raadissa yleensä aika pitkän linjan ammattilaisia, jotka näkevät/kuulevat, oletko musikaalinen vai et, soitit sitten ihan mitä tahansa. Myöskin soittokoe on vain yksi osa opistojen pääsykokeista, joten on aivan turhaa stressata vain siitä.
Horatius-87
31.03.2007 17:30:38
hmmm.. onkohan Tears in heaven liian kliseinen? Toisina vaihtoehtoina olisi gnr- don't cry, ja sitten joku bossa nova renkutus.. Treen konsikseen olisin pyrkimässä
Tauon paikka! Kahvia & pullaa!
Ze Kink
31.03.2007 20:59:19
17. huhtikuuta on soittokunnan koesoitto, haastattelu ja muut setit. Mistyn vedän sointumelodiana. Toivottavasti ei ole liian kulunut pääsykoebiisi.

Samaten. Ajattelin vetää klasarilla jonkun biisin, kun on I-tutkinnon biisit joten kuten hallussa jo. Sitten sähkökitaralla vaikka EJ:n Manhattan tms. ja ehkä vielä rummuillakin jotain, jos pyytävät. Toivottavasti noilla pärjää.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Ostan Ebow plussan, myy!
Mustikkamuffinssi
31.03.2007 21:17:47
Samaten. Ajattelin vetää klasarilla jonkun biisin, kun on I-tutkinnon biisit joten kuten hallussa jo. Sitten sähkökitaralla vaikka EJ:n Manhattan tms. ja ehkä vielä rummuillakin jotain, jos pyytävät. Toivottavasti noilla pärjää.

Toivotaan parasta. Kyllä mäkin jotain voin noilla sivusoittimiksi ilmoittamillani soittimilla soittaa jos tarve vaatii.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
Ville81
01.04.2007 12:53:28

No varmasti pärjää. itse olen kans vetänyt pop-puolen kokeissa klasarikitaraa valinnaisina biiseinä, eikä se varmaan pahasta ole ollut. Esittelee vaan osaamista monipuolisesti.
Ja Manhattan on paha biisi.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Ze Kink
01.04.2007 14:27:24
No varmasti pärjää. itse olen kans vetänyt pop-puolen kokeissa klasarikitaraa valinnaisina biiseinä, eikä se varmaan pahasta ole ollut. Esittelee vaan osaamista monipuolisesti.
Ja Manhattan on paha biisi.

Jep, kuulin myös kitaramaikalta, että tuonne on päässyt ainakin aiemmin ihan pelkällä klasarikitaralla, joten ajattelin antaa tuon pääsoittimen näytteen sillä. Manhattan on kyllä paha, mutta on sitä jo aika kauan tullut tahkottua. On mulla tosin varalla pari muutakin biisiä, esim. Methenyn Bright Size Life ja Tolosen Django, siis jos ei tuo Manhattan meinaa lähteä.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Ostan Ebow plussan, myy!
J_Mikkonen
01.04.2007 14:29:55
Jep, kuulin myös kitaramaikalta, että tuonne on päässyt ainakin aiemmin ihan pelkällä klasarikitaralla, joten ajattelin antaa tuon pääsoittimen näytteen sillä. Manhattan on kyllä paha, mutta on sitä jo aika kauan tullut tahkottua. On mulla tosin varalla pari muutakin biisiä, esim. Methenyn Bright Size Life ja Tolosen Django, siis jos ei tuo Manhattan meinaa lähteä.

Ei Bright Size Life ainakaan helpompi oo ku tuo Manhattan. Aika vaikea pistää uskottavaa sooloa siihen, mutta hienoa biisi ja varmasti pääsee sisään jos hyvin vetää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)