Aihe: Ambienssiraita?
1
Hemmu
09.03.2007 06:51:05
Opettelen tässä kotistudiossani sovittamista ja miksaamista. Olen juuri tutustumassa miksauksen alkeisiin ja törmäsin tärkeältä vaikuttavaan termiin: ambienssiraita. Voisiko joku selitää mikä tämä ambienssiraita on?

Kiitoksia
Niq
09.03.2007 07:20:38 (muokattu 09.03.2007 07:21:01)

Opettelen tässä kotistudiossani sovittamista ja miksaamista. Olen juuri tutustumassa miksauksen alkeisiin ja törmäsin tärkeältä vaikuttavaan termiin: ambienssiraita. Voisiko joku selitää mikä tämä ambienssiraita on?

Kiitoksia

Itse puhuisin tilamikityksestä. Eli laitetaan mikki kauemmaksi äänilähteestä, jolloin se tilan soundi, eli ambienssi tulee mukaan ja sitä voi sitten miksata lähimikityksen kanssa, jolloin saadaan luonnollinen soundi esiin.

Jatkossa kysy tämmöset täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298
"I have a cunning plan" -Baldrick
BuzBuz
09.03.2007 10:30:10

Itse olen ainakin joskus käyttänyt sellaista tekniikkaa, että lisään yhden bus-raidan johon sitten ajaa kaikkia kanavia sendeistä. Tähän raitaan lisää sitten reverbiä ja laittaa soimaan aika laidoille. Volumea reilusti alas, että saadaan miksauksen taustalle vahvistava uusi ulottuvuus. Tätä voi kaiketi kutsua ambienssiraidaksi :)
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
Da Make
09.03.2007 11:12:46
"Lisää ammetta !"
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
koponen
09.03.2007 11:21:16
Kuten Niq tuossa sanoikin niin tarkoituksena on äänittää enemmänkin tilaa, kuin siinä olevia soittimia. Ambienssilla tarkoitetaan mielestäni nimenomaan aitoa tilaa, eikä mitään konekaikuja.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
PIM
09.03.2007 12:04:22
Ambienssilla tarkoitetaan mielestäni nimenomaan aitoa tilaa, eikä mitään konekaikuja.

Eikös ne juuri silloin ole niitä huonekaikuja siinä tilassa? Tila itsessän ei kai juurikaan ääntele.
BuzBuz
09.03.2007 13:05:04

Tätä voi kaiketi kutsua keinotekoiseksi ambienssiraidaksi

Näin kai sitten mieluummin :)
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
CryptoFib
09.03.2007 22:41:57
Jatkossa kysy tämmöset täällä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298

Saako kysyä, miksi ketjun alottanu kysymys ei soveltunu mielestäs studiopalstalle?
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Niq
10.03.2007 08:55:32

Saako kysyä, miksi ketjun alottanu kysymys ei soveltunu mielestäs studiopalstalle?

No tää on tämmönen perusjuttu mikä vaan pitää tietää, eli tuo aloittelijaketju on siinä mielessä parempi tämmöisille kysymyksille. Ehkä jopa kysyjänkin puolesta. :)
CryptoFib
10.03.2007 14:57:25 (muokattu 10.03.2007 14:58:12)
No tää on tämmönen perusjuttu mikä vaan pitää tietää, eli tuo aloittelijaketju on siinä mielessä parempi tämmöisille kysymyksille. Ehkä jopa kysyjänkin puolesta. :)

Seuraa offtopiccia - ummista silmäsi

Tuo ei ollu missään nimessä hyökkäys niq:iä kohtaan, vaan tuommonen pohdinta vain. Oon miettiny, tämän 'aloittelijakysymykset tänne' -ketjun toimivuutta. Toiminee jotenki, mutta kyllä siellä menee monelta apuun kykenevältä kysymykset ohisuun - näin ainaki uskon.

aika yleistä, että joitaki häirittee "helpot" kysymykset keskustelupalstoilla. Tuo oli minusta selkeästi studio-aiheinen kysymys, ja siksi kuuluu juuriki tänne. Minusta on kovin kummallista, jos uuden ketjun aloittaminen nähdään jotenki häiritsevänä, ja muka helpompaa, kun ois yksi ketju, missä "helpot kysymykset" ja vastaukset sinkoilee lomittain ja sikin sokin. Ón paljon ihmisiä, jotka ei keskusteluihin osallistu ja etsii omiin ongelmiinsa vastauksia olemassa olevista threadeistä. työlääksi kävisi kahlata "aloittelijan studio kyssärit" -thread 2000 posteineen, että josko joku olisi just minun ongelmaa sivunnut. ...En tiiä sitte.

Toinen juttu: Missä kulkee ns. nyyppäkysymyksen raja? Ambienssiraidan määritelmän etsiminen sitä ilmeisesti on. Entä olisiko basarimikin kompressointi myös, koska sekinhän on joillekin ihan "perusjuttu mikä vaan pitää tietää"... Pitäiskö überguruille olla oma studiopalsta, missä jaettaisiin filosofisia mietteitä ja lähestymistapoja musiikin työstämiseen muutamin sanoin. Ehkä gurut ei sitä tarvi, kun kaikki jo tiedetään, eikä mistään tarvi keskustella saati kysellä.

...voit avata silmäsi.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Niq
10.03.2007 21:28:00

Syy, miksi ehdotin tuota aloittelijat -ketjua, on hyvin yksinkertainen. Sieltä kysyttäessä saat helpommin vastaukseksi sellaisen vastauksen joka on aloittelijan helppo ymmärtää, koska vastaaja tietää kysyjän olevan aloittelija. Vaikkakin tässä aloituksessa kyllä kysyjä hienosti mainitsikin, että miltä portaalta ponnistaa.

En missään nimessä siis tuota **ttuillakseni ehdotellut, vaan ihan siksi, että tuollainen ketju, joka on pyhitetty aloittelijoiden kysymyksille, alentaa kynnystä kysellä näitä perusteita ja samalla se myös pitää näihin aloittelijakysymyksiin tyystin kyllästyneet pro-ukot poissa vitsailemasta ilkikurisesti tyhmemmille, koska moista ketjua ei tule luultavasti edes luettua.

En myöskään todellakaan kieltänyt keskustelemasta laajemmin aiheesta, kunhan heitin ehdotuksen aloittajalle, ettei käy niin, että täällä on viikon sisällä kymmenen vastaavanlaisella peruskysymyksellä aloitettua aihetta samalta kirjoittajalta, joka taas lisää kettuilemisen tarvetta ko. nimimerkille näissä palstaa päivät pitkät selaavissa jannuissa (kuten minä).

Lähinnä oli siis tarkoitukseni tehdä palstan henkeä uudelle tyypille tutuksi, ettei syyttä suotta joudu isojen poikien hampaisiin. :)
Klezberg
11.03.2007 14:19:57

Syy, miksi ehdotin tuota aloittelijat -ketjua, on hyvin yksinkertainen. Sieltä kysyttäessä saat helpommin vastaukseksi sellaisen vastauksen joka on aloittelijan helppo ymmärtää, koska vastaaja tietää kysyjän olevan aloittelija. Vaikkakin tässä aloituksessa kyllä kysyjä hienosti mainitsikin, että miltä portaalta ponnistaa.

En missään nimessä siis tuota **ttuillakseni ehdotellut, vaan ihan siksi, että tuollainen ketju, joka on pyhitetty aloittelijoiden kysymyksille, alentaa kynnystä kysellä näitä perusteita ja samalla se myös pitää näihin aloittelijakysymyksiin tyystin kyllästyneet pro-ukot poissa vitsailemasta ilkikurisesti tyhmemmille, koska moista ketjua ei tule luultavasti edes luettua.

En myöskään todellakaan kieltänyt keskustelemasta laajemmin aiheesta, kunhan heitin ehdotuksen aloittajalle, ettei käy niin, että täällä on viikon sisällä kymmenen vastaavanlaisella peruskysymyksellä aloitettua aihetta samalta kirjoittajalta, joka taas lisää kettuilemisen tarvetta ko. nimimerkille näissä palstaa päivät pitkät selaavissa jannuissa (kuten minä).

Lähinnä oli siis tarkoitukseni tehdä palstan henkeä uudelle tyypille tutuksi, ettei syyttä suotta joudu isojen poikien hampaisiin. :)

Tuo aloittelijat-palsta on kyllä profiloitunut täysaloittelijoiden palstaksi. Sitten on kuitenkin niitä joilla on soittokokemusta 10-30 vuotta ja kotistudiokokemusta 15 vuotta, ja silti on osa-alueita joilla on tiedoissa aukkoja. Mutta ehkäpä nämä eivät sitten täällä kyselekään.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
ejhfi
12.03.2007 16:57:27

Sitten on kuitenkin niitä joilla on soittokokemusta 10-30 vuotta ja kotistudiokokemusta 15 vuotta, ja silti on osa-alueita joilla on tiedoissa aukkoja. Mutta ehkäpä nämä eivät sitten täällä kyselekään.

Ja sitten on niitä, jotka tietävät kaikesta kaiken ja ihan alusta pitäen ...

:D

Mutta tosiaan ambienssiraita, mielenkiintoinen tekninen aihe mielestäni, eikä tosissaankaan mitään aloittelijakamaa. Tulin siihen jokus törmänneeksi ihan vahingossa, kun äänitimme rumpupohjia vimpan tarkasti ja hifistellen lähimiktyksellä. Jostain syystä oli kuitenkin yksi kpl viisseskaa etäämmällä auki ja vielä niin, että se otti seinästä heijastuvan äänen talteen omalle raidalleen. Kyseessä oli siis joku demolauluun tai kontrolliin tarkoitettu mikrofoni.

Joka tapauksessa tuon pienen pieni avaus mukaan miksaukseen toi erittäin selkeää tilan tuntua pannujen kokonaisuuteen. Erityisesti virvelin soundiin sai sellaista mukavaa nannaa ja eloa. Makuasioita sitten tietysti ottaako ambienssin monona vaiko stereona, dynaamisella vaiko konkalla jne. lopputulos kun on se ratkaisevin. Ehkä kannattaa ottaa muutamiakin eri raitoja, jos vain tilaa on ja valitsee niistä sen tyköistuvimman ratkaisun.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Locrian
13.03.2007 01:09:23
Mä otan yleensä pannutilat ihan decca-treellä tai sit jos ei tiiä josko tulee DVD-a ni sit OCT 2 Surround-systeemillä ni sit on koko paska tallessa...

Tai sitte en.

Noi tilahommat on kyllä mielenkiintoisia mutta samalla ongelmallisia. Tuntuu nimittäin et jokaisella on oma näkemyksensä ja jotkut testaa aina uutta ja jotkut vetää huoneessa ku huoneessa samalla setillä. Mitäs mä vedin viimeks...

Tein Linkolan Maijan johdolla toimineen kvartetin (sello, altto ja kaks viuluu) nauhotuksia yhelle platalle ja käytössä oli Aivon suht snadi mutta erittäin tasanen huone. Tehty pääasiassa leffakäyttöön joten soi tosi lyhyenä. Pistin sektion soittamaan huoneeseen "kulmittain" ja vedin molttoneita niin että sektion kummallakin puolella olevat diffuusorit oli ainoot mikkien "näköetäisyydellä" olevat kovat pinnat. Päämikki oli Schoepsin sterkka joka oli tosi lähellä huoneen koosta johtuen. Sain lisäetäisyyttä nostamalla mikkiä ylöspäin huoneessa ja lopullinen etäisyys oli ehkä 4 metriä. Lähimikkeinä oli U87 ja kolme c451:tä. Lopputulos oli hyvä tai tosi hyvä ottaen huomioon huoneen koon. Mitään ei juuri tarvinnut leikellä ainakaan luovassa tarkoituksessa ja ekoissa mikseissä on käytetty tilamikkiä about suhteessä 10:1. Elä pelkkää tilaa melkeenpä...

Tota ennen nauhottelin yhden täyspitkän rumpuja vallilassa Popstudiolla (jossa on muuten ökyhalvaksi mestaksi tosi hyvä rumpuhuone). Siellä en muista edes mitä mikkejä loppujenlopuksi käytin (jotain se-merkin(?) halpiksia) mutta meininki oli että kaks isokalvosta könärin stereoadapteriin ja siitä snadia kulmautusta. Mahdollisimman kauas rummuista - noin kuus metriä - ja soitto soimaan. Tän lopputulos oli kans ihan käyttistä mut huonettä joutuu isoilla tilan nostoilla hieman equttamaan. Tosin musatyylikin oli rock joten mitään suuria akustisia tiloja ei tarvittu.

Siinä nyt kaks esimerkkiä jotka on ihan samanlaisia periaatteessa mutta lopputulokseltaan ihan erilaisia. Huone on se suurin tekijä mun mielestä, tai ehkä soittaja ja soitin, tai ehkä kuitenki se mikki ku Schoepsillä kaikki kuulostaa niin hyvältä ja aidolta, tai ehkä....
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Timo JM
13.03.2007 03:05:37

Huone on se suurin tekijä mun mielestä, tai ehkä soittaja ja soitin, tai ehkä kuitenki se mikki ku Schoepsillä kaikki kuulostaa niin hyvältä ja aidolta, tai ehkä....

Niin tai sitten huoneella eikä mikillä ole mitään väliä kun monottaa koko ambienssin, leikkaa ylä- ja alapäät veks, vetää kompuralla lyttyyn ja tööttää vielä säröä päälle. Ja ei kun toimii!
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
Locrian
13.03.2007 16:57:54
Niin tai sitten huoneella eikä mikillä ole mitään väliä kun monottaa koko ambienssin, leikkaa ylä- ja alapäät veks, vetää kompuralla lyttyyn ja tööttää vielä säröä päälle. Ja ei kun toimii!

Mä teen ton snarelle ja otan muuten saundin tiloista :)

Eiku oikeesti mä oon käyttäny aika paljon sellasta et vedän rumpalin taakse jonku viisseiskan parin metrin korkeuteen suuntana virpan ja etutomin väli ja teen sille juurikin noi toimenpiteet. Joissain jutuissa toimii buenosti.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)