Aihe: tupakointi
1 2 3 4 5 6 7
Coelhinho21
29.01.2007 15:31:34

Totta, jopa pari olutta voi joillakin "tappaa" ääntä enemmän ku vois kuvitellakaan. Henk.kohtasesti juurikin näin, eli 2-3 olutta on äänelle pahempi, kuin tupakin vetäminen.

lisäystä vielä..
Muutaman biisin vetämiseen nuo oluet ei vielä vaikuta, mutta pidemmillä keikoilla ei ääni kestä.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
Korsutin
29.01.2007 18:39:11
Jos poltat, kannattaa lopettaa heti! En nyt halua kuulostaa miltää "school boylta", mutta ei kannata polttaa jos laulaa aiot!
Coelhinho21
31.01.2007 00:41:38

Jos poltat, kannattaa lopettaa heti! En nyt halua kuulostaa miltää "school boylta", mutta ei kannata polttaa jos laulaa aiot!

Sanopa tuo laulajalle, joka on polttanut ikänsä (tämä on yleistys, en puhu itsestäni). Siinä voipi olla sellanenki riski, että tupakan polton lopettaminen vie äänen. Kyllähän se palautuu, kun keuhkot puhdistuu, mutta muutama kuukausikin voi mennä, ettei laulamaan ole mitään asiaa. Ja mahdollisesti oma leipä voi olla siitä työkalusta kiinni. Onko huono vertaus(?); jos taksikuskilta vie ajokortin muutamaksi kuukaudeksi kuivumaan..
Itseni kohdalla tiedostan tupakoinnin lopettamisen edut. Tuskin olen ainoa, jolla monen "hyvänkin" yrityksen jälkeen lopettaminen ei ole onnistunut. Tupakattomia päiviä on melki joka viikko ja sillotällö jopa kokonaisia viikkoja, vastapainoksi väliin menee sit aski / päivä.
Toivottavasti kesällä voimaan tuleva ravintoloiden savuttomuus auttaa tupakoinnin lopettamiseen; kotona ei juurikaan tule poltettua, mutta ravintoloissa kyllä ja kun tuon työn puolesta niissä viettää aika paljon aikaa, tiskin takana ja keikoilla.

Ainiin, piti vielä sanomani, että olen kanssasi täysin samaa mieltä.
insight
31.01.2007 09:13:56 (muokattu 31.01.2007 09:15:14)

Eihän siinä mitään school boyta. Eihän se polttaminen hyödytä millään tapaa. Mä muuten aloin polttamaan osin sen takia, että kuvittelin teininä röökin antavan rokkisoundia, kun mulla on luonnostaan ehkä aika kliini soundi. Olinpas melkoisen tollo.
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
Radiation
04.02.2007 05:45:58
Jumalauta! Nyt kyllä meikäpoika lopettaa ainakin jokapäiväisen tupakoinnin! Tarvitsen falsetti-ininäni jotta voin tuntea itseni mieheksi.
Vaikka toisaalta tupakointi on aika reteetä... Vrt. Jeff Buckley.
saastara
04.02.2007 12:25:43
ei voi kun muistella niitä aikoja , kun Valo veti Paratiisin mukavan puhtaalla äänellä.

Eikös noihin aikoihin Ville Valo vetänyt pahimmillaan 5-7 askia päivässä, ainakin jossakin haastiksessa näin muistaakseni sanoi. Eli tuo nykypäivän paljon pelottelua aiheuttanut 3 askia päivässä on itse asiassa paljon vähemmän kuin mitä Valo aikoinaan veti. Tämmöinen kuva on itselle aikoinaan jäänyt.

Mitenkään puolta ottamatta kummallekkaan puolelle mutta kaikki omaa korvaa eniten miellyttävät laulajat polttavat kyllä sangen aktiivisesti ja melko huomattavia määriä. Tupakalla tuskin on mitään tekemistä sen äänen hyvyyden kanssa, eikä varmasti välttämättä pidemmän päälle tee hyvää sille. Pointti onkin lähinnä, että kyllä ne röökaavatkin ihmiset kykenevät melkoisiin suorituksiin laulajina.

Tuohon eettiseen puoleen en nyt kantaa ota.. Kaikilla on oikeus omaan ruumiiseensa sekä sieluunsa ja jokainen saa lääkitä niitä juuri niin kuin haluaa.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Generic L
04.02.2007 14:41:04 (muokattu 04.02.2007 14:41:33)
Itse lopetin tupakan kohta kaksi viikkoa sitten! Ei kaduta muulla tavalla kuin että laulun kans saa kyllä tapella jonku verran ku ei meinaa oikein ylärekisteri toimia (paitsi belttaamalla)... eli eli osaakohan joku neuvoa miten ehkä nopeuttaa tätä "parantumista" jos se nyt mahdollista on :)
"vuuuuui saatana" -S. Tervo-
Coelhinho21
05.02.2007 17:25:18

Itse lopetin tupakan kohta kaksi viikkoa sitten! Ei kaduta muulla tavalla kuin että laulun kans saa kyllä tapella jonku verran ku ei meinaa oikein ylärekisteri toimia (paitsi belttaamalla)... eli eli osaakohan joku neuvoa miten ehkä nopeuttaa tätä "parantumista" jos se nyt mahdollista on :)

Sarvikuonolla nenähuuhtelua kannattaa kokeilla, mulla toiminut. Itse juurikin tänään aloittanut (taas) oman "irti tupakasta" kampanjan ja sarvis on käytössä vähintään 1 kerta päivässä.
Ja vesipiipustakaan ei varmaan haittaa ole, jos käytät paljon, niin pelkällä vedellä (eli suola pois). Ennen reenejä ja keikkaa käytän itse.
ap78
05.02.2007 22:42:18

ja nestettä kehoon myös sisäisesti eli kalj ...eiku vettä!!
insight
06.02.2007 09:07:17
ja nestettä kehoon myös sisäisesti eli kalj ...eiku vettä!!

Heh niinpä =)
Viimeks meni laulaessa 1,5 litraa vettä. No olihan siinä monta tuntiakin.
Diego
13.02.2007 15:14:58
Mulla tupakointi on pikkuhiljaa parantanut äänen kestävyyttä, tekniikkaa en ole muuttanut, mutta aina kun treeneissä yhden röökin vetää, niin sen jälkeen on jotenkin rennompi laulaa, irtoo jutut helpommin.
Ota Mobilatia jos närästää
Lux
15.02.2007 17:47:36

Äh...

Koska lupasin tulla raportoimaan.

Parin kuukauden jälkeen sorruin taas tupakoimaan. Ja pidän siitä entistä enemmän!
No, josko kohta taas lopettelisi...

Että se tuntuikin helpolta ekan kuukauden.
Saa nauraa, ei se haittaa.
vapaus veljeys vandalismi
saastara
16.02.2007 16:10:14 (muokattu 16.02.2007 16:10:34)

Ei tässä mitään naurettavaa.. Kunhan olet itse vain tyytyväinen ja onnellinen päätöksesi suhteen niin komppaan sinua kybällä.

E: Tupakointiasi siis.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
insight
16.02.2007 16:20:33
Äh...

Koska lupasin tulla raportoimaan.

Parin kuukauden jälkeen sorruin taas tupakoimaan. Ja pidän siitä entistä enemmän!
No, josko kohta taas lopettelisi...

Mä olen antanut itselleni luvan polttaa silloin tällöin. Pari röökiä kuussa mulla menee edelleen. Ekat puoli vuotta se maistuukin hyvälle, mutta nyt kun olen ollut "polttamatta" yli 2 vuotta, niin ei se kovin herkulle maistu.
strophe
19.02.2007 18:10:44
Sarvikuonolla nenähuuhtelua kannattaa kokeilla, mulla toiminut. Itse juurikin tänään aloittanut (taas) oman "irti tupakasta" kampanjan ja sarvis on käytössä vähintään 1 kerta päivässä.
Ja vesipiipustakaan ei varmaan haittaa ole, jos käytät paljon, niin pelkällä vedellä (eli suola pois). Ennen reenejä ja keikkaa käytän itse.

Minkälaista hyötyä vesipiipusta on laulaessa? Tiedän teoriapuolen, mutta haluaisin kuulla ihan käyttäjältä... Kirkastaako ääntä niinkuin luvataan? Kuinka kauan kostutus kestää?
Helppoa kuin lapsen lyöminen! Tutustu: www.mikseri.net/pdg
nooramoi
02.03.2007 18:13:36
Itse en tiedä miksi aloitin tupakoimisen.. Se oli tyhmää,tiedän. Kovin moni ei asiasta tiedä. Mutta ainakaan tässä vaiheessa en ole huomannut tupakoinnin vaikuttavan lauluuni. Laulanut olen koko ikäni eli sen 18 vuotta ja tupakoinut olen ehkä puolisen vuotta. Joskus kyllä tuntuu, että kurkkua kuivaa ja kiristää tavallista enemmän, mutta on vaikea sanoa johtuuko se sitten tupakoinnista. Hengitystekniikka on väärä kun laulan. Saattaa olla että tupakointi on vain vaikeuttanut äänentuottoani. Vaikea sanoa.
ap78
02.03.2007 18:16:36

vielä kun voit lopettaa niin lopeta..puolessa vuodessa et ole vielä ehtinyt liikaa jäädä koukkuun
Keppis
04.03.2007 10:27:12
Olin kerran koulussa tupakkikatoksessa ku kaveri pössytteli ja sitten kun siittä lähettiin sisälle ja puhuin jotain, niin huomas kuinka ääni oli jonkin aikaa aavistuksen käheempi, ilmeisestikin juuri savusta johtuen. Outoa kuinka joku ei huomaa tupakoinnin vaikutusta, kun se tuntuu tulevan jo passiivisesta polttamisesta(tietenkin kaikki on yksilöitä jne.). Vai oliskohan tää ollu samanlainen juttu, kun on tarpeeks kauan harrastanu musiikkia huomaa kävellessä jalan tomähdysäänen muuttuvan kun eteen tulee joku rakennus tms.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
Nalle Puh
09.03.2007 20:46:29
mitä jos polttaa vain n. 3 tupakkia viikossa, onko vaikutusta ääneen?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)