Aihe: Peukalon sijainti
1 2
elais
09.03.2007 11:12:11
Joo eli otsikon mukaan mennään.

Olen soitellut tässä joitain kuukausia, ja varsinkin pidemmillä bassosoitannoilla olen tullut huomanneeksi että oikea peukalo alkaa rasittumaan. Olen oikeakätinen, joo, ja sormeloin kieliä etu- ja keksisormella sekä nimettömällä jos on tarvis. Oikean käden peukaloa pidän keskimikin yläpuolella, tähän tapaan:
http://img176.imageshack.us/img176/9203/maaliskuu0031ea8.jpg

Jos jollakulla on neuvoja, niin kertokoon.
"Huoh onpa huono bändi tapan itteni." blackmountainside68
L_Laiho
09.03.2007 11:23:10
Itselläni peukalo on yleensä tallamikin päällä. Jotkut jutut menee sujuvammin kaulamikiltä, jolloin se peukalo tietysti on siellä kaulamikin päällä(eikö olekkin yllättävää?). Nykyisin tulee harvemmin pidettyä sitä peukkua 5-kielisen paksuimman mielen päällä. Alkuaikoina se oli aina paksuimmalla kielellä, jos femmakielistä soitin.

Jotkuthan soittavat siten, että peukalo seuraa aina mukana, eli jos soitat g-kieltä, niin peukalo on joko A taikka D kielellä jne.

"Oikeaa tekniikkaa" en osaa neuvoa. Onko semmoista edes. Tietysti on oikeaoppiset asennot, missä soittaa, jotta kädet ei rasitu niin paljoa.

Muut saavat jatkaa/korjailla :)
elais
09.03.2007 11:26:19
Nykyisin tulee harvemmin pidettyä sitä peukkua 5-kielisen paksuimman mielen päällä. Alkuaikoina se oli aina paksuimmalla kielellä, jos femmakielistä soitin.

Itsekkin olen kokeillut pitää tuossa yläkielen päällä peukaloa, mutta sitten kun pitääkin alkaa soittamaan kyseiseltä kieleltä hakeutuu p. takaisin mikille, jonne se sitten ikään kuin unohtuu.
"Huoh onpa huono bändi tapan itteni." blackmountainside68
bize
09.03.2007 11:53:04
E-kieleltä vedettäessä mikin päällä, tai peukalotuella, A-kieleltä E-kielellä, D- ja G-kieleltä A-kielellä. Liikkuu koko ajan.
"Hemmetti, haluisin pitää tästä, mutta ei tipu." -Demon of the fall
daion
09.03.2007 19:55:02
Joo eli otsikon mukaan mennään.

Olen soitellut tässä joitain kuukausia, ja varsinkin pidemmillä bassosoitannoilla olen tullut huomanneeksi että oikea peukalo alkaa rasittumaan. Olen oikeakätinen, joo, ja sormeloin kieliä etu- ja keksisormella sekä nimettömällä jos on tarvis. Oikean käden peukaloa pidän keskimikin yläpuolella, tähän tapaan:
http://img176.imageshack.us/img176/9203/maaliskuu0031ea8.jpg

Jos jollakulla on neuvoja, niin kertokoon.

suurinpiirtein noin on peukalo ollut about 30 vuotta, pikku kuoppa on kynnestä kaivautunut siihen mikin yläpuolelle, lakkaa kyllä rasittumasta - siirtyy vaiva vasemman sormiin, kun liian harvoin soittelee ...
leksi-B
09.03.2007 23:06:51
Mulla peukalo on joko mikin tai H-kielen päällä riippuu mitä soittaa, mutta peukalo EI kyl ikinä mulla ainakaa rasitu :/ , kokeile pitkää kielen päällä ni sitte peukalo ei välttis rasitu niin paljoo ku se ei veny nii paljoo siinä ku se o matalemmalla! emt.
Jos et soita ni et opi!
Akai
10.03.2007 06:02:15
Anssi Kelallakin on mielipide peukun sijaintiin. :)

http://youtube.com/watch?v=dPR3p0xmZgM
If it´s too loud, you´re too old!
nro5
10.03.2007 10:27:00
Olen soitellut tässä joitain kuukausia, ja varsinkin pidemmillä bassosoitannoilla olen tullut huomanneeksi että oikea peukalo alkaa rasittumaan.

Mulla oli samanlainen ongelma vuosia sitten. Huomasin jännitäväni peukaloa kaarelle ja muu räpylä oli kiertyneenä peukaloon nähden myös melko epäergonomisesti. Yritin pitää peukalon jasson etumikillä, mutta soitin silti lähempänä takamikkiä. Tästä seurasi peukolosta ylemmäs käteen lähtevän jänteen(?) helvetillinen kipeytyminen ja soittokäden väsyminen pitkissä treeneissä.

Minulla ainakin auttoi kun ryhdyin tietoisesti seuraamaan oikean käden asentoa soittaessa (varsinkin silloin kun treeneissä oikein innostuu räimimään lujaa). Vähitellen opin löytämään juuri minulle sopivan, rennon oikean käden asennon, jolloin soittokestävyys pitkissä treeneissä parani huomattavasti ja pääsin peukalokivuista eroon.

Kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla eri näppäilykohtia. Siten oppii tuntemaan myös soitintaan paremmin ja laajentamaan bassosta irtoavia sävyjä. Itse soitan pääasiassa jasson takamikin kohdalta (e-kielellä peukalo mikin päällä, muiltä kieliltä soitettaessa peukalo e-kielen päällä), mutta esim. kaulan päältä soittaminen on erikivaa vaihtelua.
Qsysi
11.03.2007 21:30:38
Mikin päällä, kulmassa tarkemmin. Eipä tuo mitenkään kauheasti peukaloa rasittanut, mikkiä varmaan enempi. Siitähän oli täällä joskus enemmänkin tappelua, että miksi jotkut soittaa peukalo mikin päällä, kun se kuulemma rajoittaa kehittymistä tai jotain sinnepäin.
Klip-klop klip-klop, hevonen on pop! -Histamiini
Spawn
11.03.2007 22:03:25
Silloin kun soiton aloitti niin yleensä peukku oli keskimikillä. Tätä nykyä aina tallamikillä tai sitten E-kielen päällä. Pitkien sormien ansiosta ei tarvitse seurata A-kielelle kun soittaa G-kieleltä.
"Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta
joniboi
12.03.2007 10:21:53
tallamikillähän se peukku pysyy kokoajan..
juu moro
Hellrongel
12.03.2007 16:11:44
Voiko tällaisesta asennosta olla jotain haittaa? Molemmat peukaloni taipuvat ihan kivuttomasti tällaiseen asentoon, eikä suurempi kipuja ole esiintynyt ollenkaan (satunnaista peukalon naksumista pitkien sessioiden jälkeen). Näyttää vain aika häijyltä

http://img84.imageshack.us/img84/9020/rajausoa3.jpg
nro5
12.03.2007 18:11:27
Voiko tällaisesta asennosta olla jotain haittaa?

Muistelisin, että tämä oli juuri se juttu mistä saattoi tulla sokeaksi ja saada karvoja kämmeniin?
Bassballs
12.03.2007 18:15:41

Keskellä kämmentä.

Jats Bassoa soittaessa yleensä kaulamikin päällä, tai E-kielellä lepäämässä..ei koskaan kuitenkaan nojaamassa.
Gov't Mule on paras!
Wil-J
12.03.2007 18:56:57
Voiko tällaisesta asennosta olla jotain haittaa? Molemmat peukaloni taipuvat ihan kivuttomasti tällaiseen asentoon, eikä suurempi kipuja ole esiintynyt ollenkaan (satunnaista peukalon naksumista pitkien sessioiden jälkeen). Näyttää vain aika häijyltä

Itselläni menee ihan samalla tavalla. Ei se vaarallista ole :)
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
Tatuo
12.03.2007 21:06:07
peukku on yleensä hakkaamassa A tai E kieltä :D:D

mut muuten kyl mikin päällä (ku ei oo peukkutukee -.- )
www.yad.fi | et sillee
pardy
12.03.2007 21:29:14

Mulla on samallalailla taipusa peukku, enkä ole kummempia huomannut. Joskus on pitkien sessioiden jälkeen nivel vähän aran tuntunen, ja oonki yrittäny opetella pitämään peukaloa suoremmassa ku tuen sillä mikkiin.
poppamies
12.03.2007 21:38:52

Se on (nelikielisessä bassossa) aina E-kielellä paitsi silloin kun soitan E-kieltä.
G strings are for strippers!
PaavoMik
13.03.2007 19:52:57
Mulla ainakin lepää koko käsi siinä basson reunalla, jostain ranteen kohdalta. Pääsee kaikille kielille ja on helppo soittaa (Minun mielipiteeni!)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)