Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 519 20 21 22 23244 245 246 247 248
Halsu
25.02.2007 15:48:25

Kuulostaa lievästi sanottuna paskalta. Pitäiskö väliin lisätä jokin kompressori tai joku moduuli vai MITÄ?

Antakaa vastauksen lisäks vaikka jokin esimerkkilaite :)

Tuo on ihan hyvä signaalitie. Vika on jossain muualla...
CU -- Eki
migreeni
25.02.2007 16:17:47

Tuo on ihan hyvä signaalitie. Vika on jossain muualla...

Siis pointtina oli juuri se että varsinkin laulussa äänenkovuus vaihtelee paljon, ja käsittääkseni laulut yleensä vedetään jonkin muunkin kautta.
Antti1
25.02.2007 16:21:35
Siis pointtina oli juuri se että varsinkin laulussa äänenkovuus vaihtelee paljon, ja käsittääkseni laulut yleensä vedetään jonkin muunkin kautta.

Laulaja harjoittelemaan laulua ja mikkitekniikkaa, niin vaihtelut loppuu siihen. Pahimmat mokailut korjataan kuminauha-automaatiolla softasta ja kompuroilla yms. hoidellaan sitten loput.
kivi
25.02.2007 17:36:36

Laitteet astuu kuvaan vasta sitten kun jälki on muutenkin jo todella hyvää. Jos tässä vaiheessa sivuutat oikean mikkiteknikan ja ajattelet että "kompura korjaa", et saa koskaan aikaan hyvää soundia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
saastara
25.02.2007 18:03:11 (muokattu 25.02.2007 18:07:25)
Laitteet astuu kuvaan vasta sitten kun jälki on muutenkin jo todella hyvää. Jos tässä vaiheessa sivuutat oikean mikkiteknikan ja ajattelet että "kompura korjaa", et saa koskaan aikaan hyvää soundia.

Komppausta.. Härpäkkeillä voidaan koittaa kiillottaa ja pelastaa, mutta avaintekijä terveeseen perussoundiin ne eivät ole. Ainakaan imo.

E: Toisaalta.. Mistä minä mitään tiedän. :) Tehkää just niin kuin tykkäätte. Hanat auki.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
Halsu
25.02.2007 20:09:10

Kyllä ainakin minä teen laulusaundille vaikka mitä - ekutan, kompressoin, rinnakkaiskompressoin de-esseröin jne.

Äänitän kaman kuitenkin aina puhtaana, ilman ensimmäistäkään paavoa...
CU -- Eki
gemisti
25.02.2007 20:47:17
Mitä nauhaa Tascam 244 -neliraituri syö? Ohjekirja puhuu gammaferric 70um nauhasta, wikipedia puhuu 120um gammaferric (tyyppi I) ja 70um krominauhasta (tyyppi II)? Eikös nämä raiturit yleensä krominauhaa syö? Itse lähtisin etsimään siis tyypin II nauhaa, meneekö pieleen?
migreeni
25.02.2007 21:57:59

Laulaja harjoittelemaan laulua ja mikkitekniikkaa, niin vaihtelut loppuu siihen. Pahimmat mokailut korjataan kuminauha-automaatiolla softasta ja kompuroilla yms. hoidellaan sitten loput.

Äääh, nyt meni mun pointti kokonaan ohi! :D No unohtakaa vaan :)
kivi
25.02.2007 22:00:40
Äääh, nyt meni mun pointti kokonaan ohi! :D No unohtakaa vaan :)

Eikä mennyt. Me vain tiedetään paremmin kuin sä itse, mitä sä todella tarvitset.

Usko pois.

:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
saastara
26.02.2007 00:30:10
Eikä mennyt. Me vain tiedetään paremmin kuin sä itse, mitä sä todella tarvitset.

Usko pois.

:-)

Hyvin puhuttu.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
Outkast
26.02.2007 21:11:31 (muokattu 26.02.2007 21:12:31)
Jos rakentaisin studion demotuskäyttöön,

Jos haluaisin rakentaa pienen studion oman bändien (ehkä jopa muiden bändien) biisejen "demotukseen" (=tyydyttävälaatuiseen nauhoitukseen) mitä tarvitsisin ?

Kyse nyt on lähinnä tarkkaamosta, miten saisin pienen ja toimivan pajan (erillinen soittohuone ja tarkkaamo) ? Jos oletetaan että budjetti olisi vaikka 2000e (olettaen että mikit eivät kuulu budjettiin) ? Haluaisin saada infoa niinkin perusasioista että minkälainen tietokone ja äänikortti pitää olla entä softa ? Entä liitännät ?
Doublebassjazz.
Antti1
26.02.2007 21:24:25
Et sä enää laajempaa kysymystä keksinyt?

No mä ehdottaisin panostamaan koneeseen sillai, että siinä on mahdollisimman paljon potkua suhteessa hintaan (600-800€ hintaluokka on jees, jos itse kasailee ja tietää mitä hakee). Nykykoneet on melko riittäviä pienempään äänittelyyn lähes poikkeuksetta, kunhan ei muistit lopu kesken jne. Äänikortiksi kannattanee valita joku, jossa on monipuoliset liitäntämahdollisuudet ja suoramonitorointi raudan kautta. Toinen vaihtoehto on hommata sitten vaikka joku ulkoinen hässäkkä, jossa on etusetkin samassa.

Softaksi ostat Reaperin, se on edullinen ja hyvä.

Koneen kaveriksi sun täytyy sitten todennäköisesti hommata jotain etuasteita, niitä en jaksa nyt kahlata läpi, kun en tunne lähtötilannetta juurikaan.

Sitten mä panostaisin mahdollisimman paljon loppurahoja akustointiin, kunnollisiin monitoreihin ja muutamiin kuulokkeisiin. Yhdet kuulokkeet miksauksen avuksi, yhdet kunnolla vaimentavat soittoluurit rumpalille ja laulajalle, parit edulliset soittoluurit ja näiden kaveriksi kuulokevahvaria. Monitoroinnissa kannattanee luottaa tunnettuihin merkkeihin, jotta niistä tulee vertailukelpoista ääntä. Myös jotkin edullisemmistakin ratkaisuista käy, kuten Behringer B2030.

Piuhoihin ja standeihin kannattaa kanssa sijoittaa ihan tosissaan, säästyy monilta harmailta hiuksilta. Ostat ne kaupan tukevimmat standit ja laadukkaat piuhat. Kannattaa harkita myös kaukokaapelia. Mä osaan suositella ainakin edullisemmista Adam Hallin 12-kanavaista (Audiodivarista saa). Piuhaviuhkan vähän puutteellisen vedonpoiston lisäksi siinä ei ole pahemmin vikoja tai mokia.

Sitten tarvitaan tätä perusroinaa: niitä mikkejä, popfiltteriä, mikkiadaptereita, di-boksia, erikoisempia kaapeleita jne.

Mitä kamoja sulla löytyy jo ennestään? Helpota nyt vähän. Näistä juttuja löytyy näistä perusasioita käsittelevistä ketjuista aika paljon, koitappa vähän selailla palstaa.
Outkast
26.02.2007 22:04:23
No rautapuolelta löytyy sellanen vanha kone jonka voin kunnostaa. Intel Pentium 4 2Ghz, 512ram, näyttis, eli wörkkii... Mikkejä on koko rumpumikkisarja Shurea, AKG:ta ja Studio Productsia (sekä telineet + piuhat). Kuulokkeina on Sennheiserin HD25. Tuollainen http://www.thomann.de/fi/studio_projects_c3.htm on lauluun.

Miten tälläiset digitaalitallentimet http://www.thomann.de/fi/yamaha_aw1600.htm toimivat käytännössä ja saako niitä liitettyä tietokoneeseen ? Esim joskus olen protools softan ja tälläisen välillä nähnyt suhinaa ?
Doublebassjazz.
Hianomies
26.02.2007 22:15:44
Mitä nauhaa Tascam 244 -neliraituri syö? Ohjekirja puhuu gammaferric 70um nauhasta, wikipedia puhuu 120um gammaferric (tyyppi I) ja 70um krominauhasta (tyyppi II)? Eikös nämä raiturit yleensä krominauhaa syö? Itse lähtisin etsimään siis tyypin II nauhaa, meneekö pieleen?

Muistelen, juu, että krominauhalle nuo laitteet oli säädettyjä. Jos kuulostaa diskanttivoittoiselta, niin kokeile rautanauhaa. Nuo 120 ja 70 on muuten _s, eli mikrosekuntia, ja tarkoittavat diskanttitaajuuksien taajuuskorjausaikavakiota, joka oli rautanauhoille 120 ja kromi- ja metallinauhoille 70.
ssorvari
04.03.2007 13:36:16
Terve,

nyt kaivattaisiin kokeneiden äänittäjien vinkkejä! Olemme hankkimassa kuorollemme "kevyehköä" äänityslaitteistoa. Muuten laitteisto on jo kasassa, mutta mikkien kanssa vielä arvotaan. Olen yrittänyt lukea aiheesta niin paljon kuin mahdollista, mutta homma taitaa olla sen verran makuasia, että kysynpä nyt teiltä mielipiteitä.

Yksinkertaisimmillaan siis äänitetään pelkkää mieskuoroa joka laulaa klassista musiikkia. Äänitystila on akustisesti erinomainen. Usein on kuitenkin mukana soitinyhtye, solisti sekä piano / urut.

Eli kysymys kuuluu: Minkälaiset mikrofonit hankkisit tämmöisessä tilanteessa? Budjetti ei ole pohjaton, sovitaan vaikka että mikeille on varattu noin 1500 Euroa. Ja toivon, että kun ehdotat jonkunlaista ratkaisua, kerrot myös mihin ne sopii ja miten niitä käyttäisit.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Hannu H.
07.03.2007 22:35:32 (muokattu 08.03.2007 16:38:35)

Pistetääs tännekin kun uutta ketjua ei tämmöselle viitti aloitella:

Jos beyerin opus 67, opus 87 ja senkun e604 tappelis nii kuka voittais ja miksi?

e604 on tuttu.. nuo kaksi muuta halvempia..

EDIT: lisätääs vielä soppaan e904 ja opus 88
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
PetteriP
09.03.2007 08:37:30
Kuten jo niin monet mua ennenkin tässä topicissa, nauhoittelemaan pitäs päästä ja nopeasti.
Kokemusta ei ole aikaisemmasta ja hieman olen viisastunut kaikki 21 sivua luettuani, mutta ihan tyhjentävää vastausta en ole saanut keräiltyä kasaan. Joten kestäkää, jos toistan edellisillä sivuilla jo vastattuja kysymyksiä.

Etsinnässä on siis nauhoitteluohjelmaa tai -ohjelmia läppäriin.

Ideana on nauhoittaa raita kerrallaan, tässä vaiheessa ainakin, yksin kun liikkeellä olen.

Näillä eväillä, jos mahdollista:
Kitara -> efektit -> Line6 POD -> ??tietokone??
E-piano -> ??tietokone??

POD ei siis mikään uusin malli, vaan kaikkein vanhin, mutta onhan siinä audioulostuloja.
Pianosta löytyy audioulostuloja myös.
Pääajatuksena, ettei mikään signaali siis tässä vaiheessa kulkisi ilman kautta, vaan piuhaa pitkin koneeseen ja siellä nauhoitus/miksaus (mielipiteet tästä tyylistä olis tervetulleita myös).
Tietokonepohjaisilla nauhotusvermeillä raitojen määrä ei ole kovinkaan rajoitettu, jos olen oikein ymmärtänyt?

Tarvitsenko ulkoista korttia koneeseen? Tyyliin, läppärin pikkuruisesta mikkiliitännästä sisään.
Toisaalta, jos tarvitsen, niin hommataan.

Rummut olis tarkotus myös tehdä koneella, löytyskö sellanen rumpuimitaattori tsägällä jo ko. ohjelmasta, tai vaihtoehtoisesti joku rummutinohjelma/-plug-in?
Bassokuvioista: Onnistuuko simuloiminen kitaralla, ohjelmassa taajuutta pudottaen? Jos ei, niin sittenhän sen ohjelman pitäs osata soittaa bassotkin.

Onnistua pitäis myös nauhoitetun/nauhoitettujen raidan/raitojen kuunteleminen, kun vedän seuraavaa raitaa sinne rinnalle?
Lienee peruskamaa tällaisen mahdollistaminen.

Läppärin speksejä tässä, joitain, joita tuolla edellä kaipailtiin vastauksissa:
P4 1.6G prossu, giga muistia, ulkoisia kovoja on, PCMCIA-paikkoja, USB-portteja...
Äänikortti integroitu SoundMAX tjs. ei mitään erikoista siinä, aika karvahattu taitaa olla.

Ja tietenkin, jos tämä koko juttu nyt osoittautuu ei-toimivaksi/jopa tyystin typeräksi systeemiksi, niin sitä vaihdetaan.
Clue on, että pääsis nyt vaan äkkiä alkuun.
Budjetoinut en edes ole koko hommaa, mikä menee, se menee, onpahan ne kamat sitten hommattu.

n-Track? Cubase? ProTools? Reaper? Drumkit from Hell? Näitähän tässä keskustelussa on pyöritelty.

Pahoittelen, kun postista tuli pitkänlainen, asia vaan tosiaankin kiinnostaa.
Tekemällä oppii, tarviis vain jotain, jolla tehdä.
varakeef
09.03.2007 09:57:45 (muokattu 09.03.2007 10:00:39)
Kuten jo niin monet mua ennenkin tässä topicissa, nauhoittelemaan pitäs päästä ja nopeasti...

Aloita siinä tapauksessa näin: kytke kitarasi podiin ja vedä sieltä piuha läppärisi äänikorttin sisäänmenoon. Koskettimesikin voi kytkeä podiin.

Imuroi ja asenna esimerkiksi N-track. Lue manuaalista pikaopas ja anna palaa. Kun osaat äänittää ensimmäisen raidan ja kun osaat äänittää sen päälle vielä toisenkin raidan voit alkaa miettiimään rumpukoneosastoa. (Mutta hyvänen aika, n-trackissä on nykyään virtuualirumpali, silläkin pärjää. Kehotan kuitenkin ottamaan äänityksen peruskuviot haltuun). Alkuun päässet parissa tunnissa.

Sitten kun osaat käyttää ohjelmaa ja haluat ehkä kytkeä systeemiisi mikrofoneja, haluat käyttää koneess softasyntetisaattoreita tai haluat hivenen parempaa äänenlaatua, varmempaa toimintaa ja asiallisempaa meininkiä hankit asiallisen äänikortin.

Mutta minusta: suitsait askaroimaan ennemmin kuin suitsait ostelemaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
varakeef
09.03.2007 12:15:17
Kiitti ja eiku lataile... siis ostelemaan.

Juu, se demoversio on ns. melkein täysin toimiva, sillä ei vain voi miksata tuotosta kaksiraitaiseksi "in the box" kuulematta viheliäistä piippausta puolen minuutin välein. Jos haluaa kuitenkin testaillessaan miksata, voi soitella miksauksensa jollekin tyystin toiselle medialle äänikortin ulostulon kautta (mankka, dat, md ym.)

Ensin latailemaan ja jos miellyttää niin sitten rekisteröitymään. Se ohjelma on kymmenkertaisesti hintansa väärtti.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)