Aihe: EMG aktiivit (85/81)
1 2
Zeni
08.03.2007 18:23:28
Laitoin tuollaisen 81/85 setin kiinni kitaraan, muuten toimii hyvin mutta tallamikin output tuntuu olevan merkittävästi heikompi kuin kaulamikissä. Kaulamikki kyllä ulvoo loistavasti.

Tarkistin jo, että mikit tulivat oikein päin eli 81 tallaan ja 85 kaulaan ja varmistin että kytkin ne myös oikein päin mikinvalitsimeen nähden. Onko se tuolle setille ominaista vai onko jossain vikaa ? Itse en kolvannut ainuttakaan liitosta (paitsi patterinjakin) joten niistä ei ole varmuutta mutta päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Insane Kane
08.03.2007 18:41:04
Laitoin tuollaisen 81/85 setin kiinni kitaraan, muuten toimii hyvin mutta tallamikin output tuntuu olevan merkittävästi heikompi kuin kaulamikissä. Kaulamikki kyllä ulvoo loistavasti.

Tarkistin jo, että mikit tulivat oikein päin eli 81 tallaan ja 85 kaulaan ja varmistin että kytkin ne myös oikein päin mikinvalitsimeen nähden. Onko se tuolle setille ominaista vai onko jossain vikaa ? Itse en kolvannut ainuttakaan liitosta (paitsi patterinjakin) joten niistä ei ole varmuutta mutta päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

85 on tehokkaampi mikki.
Sanovat että tuo 85 on kuitenkin soundiltaan ja käyttäytymiseltään sellainen että se kuulostaa 81 tuhnummalta. Paskan marjat sanon minä.
Nakkasin 85 tallaan ja 81 kaulaan koska 85 meni kaulassa tukkoon ja 81 kihisi vähän liikaa tallassa. 85 murisee tallassa pikku kasiykköset äeteen helmoihin >=)

Eli toisinpäin ovat minun mielestä paljon toimivampi satsi, toki kitarasta riippuen.
81/85 pari on käynyt melkeimpä jokaisessa kepissä mitä olen omistanut, mm.
Les Paul, Explorer, Charvel Fusion, LTD MH-400, RR PRO...
Seassa on heilahdellut niin 89 kuin myös 60.
Kuitenkin mikkien korkeuksia säätämällä nuo saa balanssiin niin että 85 kaulassa ja 81 tallassa. EMG kaulassa saa olla miltei kitaran pinnan tasolla...

Jos laitat 85 tallaan niin muista että sielläpä ei möyrikkään keraaminen mankeneetti joten sitä ei kannata laittaa aivan kieliin kiinni kun tappaa sustainin.

Minun mielipidehän tämä vaan on mutta kun tuossa taas vuoden EMG tauon jälkeen runttasin marsua kyykkyyn heräteostos MH-nelisatasella niin kyllä hymy oli aika leveä ja tuo Duncan/Dimarzion
kiertoherkkyys ei häirinnyt... Rok rok =)
"Ei jumalauta mitä Ville 5-vee toimintaa!!"
Zeni
08.03.2007 19:13:23 (muokattu 08.03.2007 19:29:57)
Ruuvasin nyt 81:n niin lähelle kuin uskalsi ja tuntuisi tuo ero hiukan tasoittuneen. Näin amatöörin korvin niin täytyy sanoa ettei noiden outputilla tunnu hirveästi olevan eroa, 85 vaan kuulostaa paljon paremmalta ja tykimmältä johtuen voitokkaasta bassopäästä. Huono koittaa kun ei ole kuin microcube täällä. Tarkastan vielä liitokset ja ens viikolla pääsen koittamaan Marshallilla täytyy varmaan vaihtaa mikkien paikkojakin. Mulla on vahva fiilis, että torilla on kohta 81:n vaihto/myynti ilmoitus.

EDIT: Mun kytkentä kyllä eroaa tästä: http://www.emginc.com/downloads/wiringdiagrams/ZWset.pdf

diagram 2:sta sen verran että toi tone konkka ei mene volumepotikalla vaan tonen kuoreen tuosta keskimmäisestä ?? EDIT2: Meneepäs siitä kuoresta sitten taas hyppy.
Ankherias
08.03.2007 19:36:07 (muokattu 08.03.2007 19:36:33)
Korkeussäädöistähän se on kiinni, itsellä sama setti yhdessä kitarassa. Sen 81:en saa tallassa laittaa niin ylös kuin mahdollista, aktiivimikeissähän ei oo voimakasta magnettikenttää joka häiritsisi kielten sointia. 85:en taas saa kaulassa olla aika matalalla.
Zeni
08.03.2007 20:29:20
tosta kaulamikistä saa kyllä uskomattoman hienot leadit jopa cuben läpi, juuri sellaista kun olen tavoitellut. Tuo 81 ei vaan nyt sytytä, tarkastelen vielä kytkentöjä ym. mutta saattaapi olla että on vain mulle sopimaton mikki. Tuollainen kasivitonen hiukan kovemmalla outputilla olisi kyllä poikaa.
Werde
08.03.2007 20:37:50
Laita ehdottomasti 85 tallaan ja 81 kaulaan. Noiden keskinäinen balanssi on paljon parempi siten.
I kneel only to God.. I don't see him here.
Tympee Huttunen
08.03.2007 21:05:05 (muokattu 08.03.2007 21:05:33)
Laita ehdottomasti 85 tallaan ja 81 kaulaan. Noiden keskinäinen balanssi on paljon parempi siten.

Minä en vieläkään ymmärrä tätä. Todella moni kaveri kehuu juuri tuota 85:stä tallassa ja 81:stä kaulassa. Kaikki sanovat, että saa siihen rytmikitaraan paljon voimakkaamman ja tuhdimman soundin. Musta taas siihen soolokitaraan (siis jos soittaa soolot etumikillä) pitää saada se kuumempi soundi. Ensinnäkin soolo nousee enemmän esille ja toiseksi hieman särötetympi ääni peittää virheet:D
Werihukka
08.03.2007 21:08:03 (muokattu 08.03.2007 21:08:35)

Minä en vieläkään ymmärrä tätä. Todella moni kaveri kehuu juuri tuota 85:stä tallassa ja 81:stä kaulassa. Kaikki sanovat, että saa siihen rytmikitaraan paljon voimakkaamman ja tuhdimman soundin. Musta taas siihen soolokitaraan (siis jos soittaa soolot etumikillä) pitää saada se kuumempi soundi.

Täysin samaa mieltä.

Ensinnäkin soolo nousee enemmän esille ja toiseksi hieman särötetympi ääni peittää virheet:D

Ja varsinkin tästä. :)
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Zeni
08.03.2007 21:14:39 (muokattu 08.03.2007 21:18:29)
Täytyy tosiaan testata tuota molemmin päin vielä, aika selkeän parannuksen kyllä saisi kun asentaisi molemmille omat volumet ja tonet, tämä setti tuli vaan vaihdossa ja jostain ESP:stä alunperin niin siksi näin. Kaulamikki on juuri bravo kun on tonet kympillä mutta talla taas vaatisi hieman enemmän bassoa.

Jotain häikkää tässä on kun ohuimmilta kieliltä soitettuna saan sellaista väpätystä aikaiseksi vaikka vireet pitäisi olla kunnossa, ihan kuin oisi vastavaiheessa tms. muttei kuitenkaan hiljenny merkittävästi ja mikin valitsimesta on vain toinen mikki käytössä. Huomenna tarkastan vielä kytkennät ym. ja vaihdan kielet.

EDIT: Niin tietysti saattaa olla että tuo cube aiheuttaa tuon väpätyksen.
McNulty
08.03.2007 21:16:02
Itsehän soitan tallamikillä suuren osan jopa leadeista ja sooloistakin. Riippuu tietysti vähän millaista soundia kaivataan. Tuossa asiassa helpotuksen tarjoaa fxloopissa oleva EQ jolla voi boostata nupin etusesta tulevaa soundia vielä lisää.

Minusta esim. EMG85 on turhan muumio mahonkirunkoisessa skebassa tallassa (kaverilla on 85 Deaninsa tallassa) ja siitä mielestäni puuttuu se 81:n erottelevuus ja tietynlainen hevisärmä. Totuuden nimissä pitää kyllä sanoa etten välitä kovasti aktiiveista, passiiveja tulee suosittua. Kenties se 85 toimii hyvin jossain poppeli/leppä/vaahtera runkoisessa, kun runkopuu ei ole aivan yhtä huokoista kuin mahonki ja sitä myöten soundi hieman "kireämpi".

En tiedä onko kukaan muu vastaavaa huomannut, mutta mielestäni se 81 toimii paremmin mahonkirunkoisen luutun tallassa kuin 85.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
JR
08.03.2007 21:45:30

81 tallassa loistaa ääritiukoissa varsinkin nopeissa ja dempatuissa jutuissa.
Mut ite suosin 85 tallassa ja 81 kaulassa.

85 tallassa murisee ja on silti riittävän tiukka = läskimpi soundi. Tosin 85 lespaulissa on jo liikaa siinä toimii 81 paremmin tallassa.
"Milk can hurt you"
McNulty
08.03.2007 22:46:16
Samalla tavallahan ne pasiivitkin valitaan eri lankkuihin: eri sointiseen lankkuun sopii eri malli paremmin. =)

Näinpä juuri. Eli ei ole lainkaan omituista tavata kitarassa 85/85 settiä tai 85/89. Jotenkin kummasti tuo 81/85 vakiinnuttanut paikkansa, en tiedä miksi. Wyldeä siitä tuskin voi syyttää/kiittää sillä tuo yhdistelmä on ollut jo vuosia muodissa ennenkö se ZW-setiksi ristittiin.

Tästä päästäänkin taas kivasti aiheeseen, että noiden aktiivimikkienhän pitäisi kulostaa samalta, vaikka ne olisi ruuvattu hirsimökin seinään. Olkaa hyvät, taistelukenttä on avoin. ;)

Toivottavasti minä en ole ihan noin jyrkästi todennut, vaikkakin pidän passiiveja huomattavasti persoonallisempina ja dynamiikan kannalta parempina. Mutta juu, nää on niin näitä kun toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä. Mulle kelpaa kummatkin jos niil on timmi kroppa ja hyvä naamataulu :)
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
maxillaris
08.03.2007 23:41:05
Omassa kuvassa olevassa Washburnin Stage A-20V_ssä aika mukavasti murisee juuri 85/81 kombinaatio. 85:n tallassa antaa jotenkin leveän ja "rouhean" soundin. Suosittelen lämpimästi, kuten jo useat muut tässä ketjussa.
oiva tumpeloinen
09.03.2007 10:56:13
Toivottavasti minä en ole ihan noin jyrkästi todennut, vaikkakin pidän passiiveja huomattavasti persoonallisempina ja dynamiikan kannalta parempina. Mutta juu, nää on niin näitä kun toinen tykkää äiteestä ja toinen tyttärestä. Mulle kelpaa kummatkin jos niil on timmi kroppa ja hyvä naamataulu :)

Et varmastikaan ole sanonut. Tarkoitin vain, että on kovasti mantran omainen juttu se täällä palstalla.
Werde
09.03.2007 15:42:58
Minä en vieläkään ymmärrä tätä. Todella moni kaveri kehuu juuri tuota 85:stä tallassa ja 81:stä kaulassa. Kaikki sanovat, että saa siihen rytmikitaraan paljon voimakkaamman ja tuhdimman soundin. Musta taas siihen soolokitaraan (siis jos soittaa soolot etumikillä) pitää saada se kuumempi soundi. Ensinnäkin soolo nousee enemmän esille ja toiseksi hieman särötetympi ääni peittää virheet:D

Sulla tuntuu nyt unohtuvan se tosiseikka että kaulapaikalla mikki tuuttaa huomattavasti enemmän ulostuloa ja alapäätä kuin tallapaikalla kielen suuremman amplitudin vuoksi. Tästä syystä kaulaan yleisesti suositaan asteen viileämpää mikkiä jotta ulostulot olisivat balanssissa. 85 kaulassa (ja vielä mahonkikepissä) menee aivan överiksi ainakin minun makuuni. 60 on aivan ykköstykki kaulapaikalle, jos noista puolittamattomista pitää valita. Mulla oli noista vertaileva nauhoituskin (puhtaalla vedetty, pitää tonkia konetta jos löytyy), kun LTD EC-1000:n niitä vaihtelin. 85:ssä on alapäätä pirusti enemmän kuin 81:ssä, ja kaulapaikalla se menee helposti tukkoon.

Kuten tuossa edellä jo mainittiin 81 on omimmillaan tummasoundisen kepin tallassa. Siinä 85 on jo liian tumma, joten kuvitelkaapa se kaulapaikalle.. Mörkövireissä 81 toimii myös kirkassoundisissa rungoissa, eritoten jos käyttää paksuja kieliä. B-vireisen straton tallassa olen pyöräyttänyt koko EMG-paletin läpi ja 81 siihen jäi.

Ei noilla EMG:illä äänenvoimakkuudessa juuri eroa ole pisti sitten minkä tahansa siihen kaulapaikalle. Kyse on enemmänkin siitä että 85 kompressoituu enemmän kuin 81, ja sitä alapäätä on yli pienen kylän tarpeiden. Mun suosikkisetti on 85/81 tallaan (kepistä ja vireestä riippuen) ja 89 kaulaan. Etenkin tuo 89 on tutustumisen arvoinen jos soittaa muullakin kuin tapposäröllä.
I kneel only to God.. I don't see him here.
Wespa
09.03.2007 21:55:25
Etenkin tuo 89 on tutustumisen arvoinen jos soittaa muullakin kuin tapposäröllä.

Komppia tälle, 2 x 89 on erittäin monipuolinen setti, ja ainakin omaan makuun ihan hyvässä balanssissa keskenään, eli talla tuuttaa aavistuksen kovempaa. Kaulamikkinä puolittamattomana mukavan muhju, ainakin lehmuskepissä.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
tommiot
09.03.2007 21:59:09
Komppia tälle, 2 x 89 on erittäin monipuolinen setti, ja ainakin omaan makuun ihan hyvässä balanssissa keskenään, eli talla tuuttaa aavistuksen kovempaa. Kaulamikkinä puolittamattomana mukavan muhju, ainakin lehmuskepissä.

Kyllähän se kaulassa vaan tuuttaa kovempaa, tai riippuu toki siitä kuinka korkealle mikit on säädetty... Kuten jo sanottu, amplitudi on suurempi kaulamikin kohdalla, joten jos sulla on kaksi samaa mikkiä, tulee kyllä kaulamikiltä enemmän tavaraa ulos.
Wespa
09.03.2007 22:07:55
Kyllähän se kaulassa vaan tuuttaa kovempaa, tai riippuu toki siitä kuinka korkealle mikit on säädetty... Kuten jo sanottu, amplitudi on suurempi kaulamikin kohdalla, joten jos sulla on kaksi samaa mikkiä, tulee kyllä kaulamikiltä enemmän tavaraa ulos.

Toki näin, jos mikit ovat samalla korkeudella, mutta harvoin lienevät..? Kaula-89 on otelaudan tasolla, ja tallassa taas niin lähellä, kuin kärsii soundin puolesta pistää.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Zeni
10.03.2007 19:46:18
Tosta 85:sta lähtee kyllä kaulassa ihan uskomattoman hienot leadit. Tiedä sitten miksen aiemmin ole saanut tälläisiä aikaan. Tuota maadoitusta tallaan en nyt laittanut minnekään kun EMG:n ohjeissa kiellettiin ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)