Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakee kompurapedaalin hankinnassa
1 2
balla
08.03.2007 01:50:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkoitus olisi hankkia jonkinlainen kompurapedaali ja budjetti ois korkeintaan tuossa 80€ hujakoilla. Lähinä oonkin koittanu metsästellä noita käytettyjä. Mutta kertokaas vähän kokemuksia eri vaihtiksista ja varsinkin seuraavista:
 
-Boss CS-3 Compression Sustainer
-MARSHALL ED1 Edward the Compressor
-MXR DYNACOMP, compressor
 
KIITOS!
 
saastara
08.03.2007 03:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marsun kompurasta ei kokemuksia ole, siitä joku muu siis kertokoon.
 
Bossin kompuraa olen hieman enemmänkin ruuvaillut ja se on kyllä kelpo peli.. Säätövaraa löytyy runsaasti ja hoitaa hintaansa nähden jobinsa sangen mallikkaasti. Voin varauksetta suositella jos peruskompuralle käyttöä löytyy..
 
MXR:n kompurasta ei ole kokemuksia kuin pintapuolisesti. Säätövaraahan siinä ei ole nimeksikään yhtään niin paljon kuin Bossin vastaavassa.. Tuon kompuran ominaissoundiin ovat monet kyllä sen verta ihastuineita, että se ajaa osittain tuon miinuksen yli. :)
 
Jos et ole varma mitä olet hakemassa, suosittelen Bossia. Kannattanee tuo MXR toki tyyppaamassa käydä, hyvä peli sekin, tosin ei niin monipuolinen. Voi silti olla sinun juttusi, kuka tietää.
 
Lisää middleä.
Jucciz
08.03.2007 08:23:36 (muokattu 08.03.2007 08:23:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sokkona noista ostaisin MXR:n, koska sitä on kehuttu vuolaasti. Bossia taas monet ovat haukkuneet aika rajustikin. Itseäni on kiinnostanut pitkään Ibanezin Tube King TC999, joka on siis samaa sarjaa kuin TK999-säröpedaali. Kumpikin toimivat putkella. Tube King tosin menee budjetistasi yli ollen vähintään tuplahintainen noihin edellä mainittuihin nähden.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Captain Farrell
08.03.2007 08:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä omistan/olen omistanut seuraavat kompurat:
 
Danelectro Surf Turf - yksinkertainen, halpa
DOD Milk Box - enempi säätöjä, keskihintainen
Keeley Compressor - yksinkertainen, kallis
 
Kaikki nämä ovat hoitaneet kompressoinnin just niinkuin pitääkin. Mun mielestä kompuran valinnassa kannattaa enempi kiinnittää huomiota laitteen kestävyyteen ja käytettävyyteen - itse kompressoinnissa ei kovin suuria eroja ole.
 
Kaikki kompurat suhisee (varsinkin säröjen kanssa), kun kompressointia vääntää tarpeeksi tiukalle. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota ja mahdollisuuksien mukaan testata laitteita omien soittokamojen kanssa.
 
Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest.
tuluppa
08.03.2007 09:15:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barber tone press on kova. Ei pumppaa nupit kaakossakaan, tekee ihmeitä kliineille ja modulaatioefekteille. Satasen maksoin omastani käytettynä.
 
http://myspace.com/tuluppaorkesteri
losli
08.03.2007 10:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tarkoitus olisi hankkia jonkinlainen kompurapedaali ja budjetti ois korkeintaan tuossa 80€ hujakoilla. Lähinä oonkin koittanu metsästellä noita käytettyjä. Mutta kertokaas vähän kokemuksia eri vaihtiksista ja varsinkin seuraavista:
 
-Boss CS-3 Compression Sustainer
-MARSHALL ED1 Edward the Compressor
-MXR DYNACOMP, compressor
 
KIITOS!

 
BOSS CS-3 vaikuttaa ihan hyvältä peruskompuralta. Tuli sellainen omaankin talouteeni juuri.
 
Olennaisinta on että mitä tuolla kompuralla tehdään.
Esim. jos haet vain kevyttä lähes huomaamatonta pientä kompressiota niin varmasti tähän kykenee suurin osa tunnetuista merkeistä.
Jos taas haetaan jotain äärikomperssiota joka muuttaa soundin luonteen täysin, alkaa eroja varmasti kuulua.
 
Boss:in etuna on mielestäni se että se värittää originaalia soundia todella vähän. Lisäksi säädöt kattavat kaikki käyttökelpoiset soundit ja ylikin.
Miinuksena on se että kun mennään äärimmäiseen puristukseen alkavat sävelten alukkeet napsua ja sustain huojua korvin kuultavasti.
Boss:ia suosittelen niille jotka hakevat hyvin mietoa ja värittymätöntä kompressiosoundia.
 
tommiot
08.03.2007 10:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss:in etuna on mielestäni se että se värittää originaalia soundia todella vähän. Lisäksi säädöt kattavat kaikki käyttökelpoiset soundit ja ylikin.
Miinuksena on se että kun mennään äärimmäiseen puristukseen alkavat sävelten alukkeet napsua ja sustain huojua korvin kuultavasti.
Boss:ia suosittelen niille jotka hakevat hyvin mietoa ja värittymätöntä kompressiosoundia.

 
Eikös tossa Bossissa oo attack-säätö, sillähän tuota saa napsumista vähennettyä. Vai oliko sitten niin että vaikka kuinka pienelle vääntää attackin niin silti napsuu?
 
Eikö toi napsuminen kuulu muutenkin kompressointiin ihan yleensäkin jos kompressoidaan ihan törkeästi ja attack on säädetty päin mäntyä...
 
losli
08.03.2007 10:56:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tossa Bossissa oo attack-säätö, sillähän tuota saa napsumista vähennettyä. Vai oliko sitten niin että vaikka kuinka pienelle vääntää attackin niin silti napsuu?
 
Eikö toi napsuminen kuulu muutenkin kompressointiin ihan yleensäkin jos kompressoidaan ihan törkeästi ja attack on säädetty päin mäntyä...

 
Ei näin.
Sustain säätö on se joka kaikkein eniten vaikuttaa napsumiseen. Näin ainakin itse olen sen todennut tekevän. Attack ei tuohon vaikuta oikeastaan mitenkään. En ainakaan ole huomannut.
 
Tämä sustain säätö määrittää sen kuinka lyttyyn soundi lyödään. Eli mitä pidempi sustain sitä kovemmin täytyy nuotin alkupää lyödä lyttyyn jotta se saataisiin samalle tasolle nuotin häntäpään kanssa. Kun tätä lytätään sitten oikeen reilulla kädellä, alkaa alukkeissa kuulumaan ikäviä napsahduksia.
 
losli
08.03.2007 11:02:29 (muokattu 08.03.2007 11:04:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai niin.
Bossissa on sellainen ominaisuus että tuo sustain säätö toimii myös toiseen suuntaan. Eli varsin pienelle säädettynä se myös ikään kuin limitoi. En tiedä onko muissa pedaaleissa tätä.
 
Räkkipeli
08.03.2007 11:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on MXR:n Super Comp. Se ajaa saman asian ku toi DYNACOMP, mut siin on tosiaan toi Attak Level -säätö, joka on varsin käytännöllinen. Se on aika hyvä kompura!
 
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
McNulty
08.03.2007 11:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompuran pitää olla yksinkertainen. Boss värittää liikaa ominaissoundia ja koko tone-potikan vois siitä heittää mäjelle. MXR Dynacomp on hyvä. Se pakkaa mutta ei vääristä/väritä. Marshallia en ole kokeillut, mutta saman sarjan Tremolo oli joskus ja se oli kyllä kestävä ja jykevän oloinen/tuntuinen. Erittäin hyvällä kytkimellä varustettu ja kooltaan simppeli (sopi lautaan kuin lautaan).
 
Kompuran käyttöä kannattaa opetella... se on meinaan taitolaji. Jotkut osaavat, jotkut eivät. Jotkut jaksavat opetella, jotkut eivät. Itselläni oli aikanaan tuollainen CS-3 mutta vaihdoin sen juurikin Dynacompiin. Dyna on edelleen tallessa vaikka ei enää vakiona olekaan laudassa kiinni.
 
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
HeavyMachinery
08.03.2007 11:54:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompuran pitää olla yksinkertainen. Boss värittää liikaa ominaissoundia ja koko tone-potikan vois siitä heittää mäjelle. MXR Dynacomp on hyvä. Se pakkaa mutta ei vääristä/väritä. Marshallia en ole kokeillut, mutta saman sarjan Tremolo oli joskus ja se oli kyllä kestävä ja jykevän oloinen/tuntuinen. Erittäin hyvällä kytkimellä varustettu ja kooltaan simppeli (sopi lautaan kuin lautaan).
 
Kompuran käyttöä kannattaa opetella... se on meinaan taitolaji. Jotkut osaavat, jotkut eivät. Jotkut jaksavat opetella, jotkut eivät. Itselläni oli aikanaan tuollainen CS-3 mutta vaihdoin sen juurikin Dynacompiin. Dyna on edelleen tallessa vaikka ei enää vakiona olekaan laudassa kiinni.

 
Samaa mieltä CS-3 on hanurista, se on enemän efekti kuin kompura. MXR-on hyvä omien kokemusten perusteella. Rautalanka heebot taitaa käyttää monasti jotain digitechin kompuraa mutten nimeä muista.
 
Jos haluat tehokkaan ja varma toimisen kompuran joka pysyy nopeassakin retuutuksessa mukana osta joku opto-kompura esim:
http://www.zzounds.com/item--BBEOS
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Huikki
08.03.2007 12:04:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie oon käyttänyt kolmea eri kompuraa: EBS multicomp, Boss CS3 ja Mek CP1. EBS toimii hyvin sellaiseen hienostuneeseen huomaamattomaan kompurointiin, jos vain muistaa säätää sen kitara-asetuksille... kun taas MEK on vähän enemmän MXR dynacompin kaltainen, mutta parempi. Parempi siksi että on hiljaisempi (ei hurise) eikä "napsu" niin paljoa kuin dynacomp. Bossin CS3 tuntuu värittävän soundia liikaa ja napsuu todella paljon ja siinä on liikaa nappuloita :) Toki tuosta tonenappulasta on joskus hyötyäkin.
Dr. Muff
08.03.2007 12:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin CS-3 on kamala. Värittää liikaa. Dynacompistakaan ei voi sanoa että oli transparentti, mutta paljon parempi. Toki tässä reissuessa on ongelmansa. Se jotenkin ohentaa soundia tehden siitä samalla tunkkaisen ja epäselvän. Lisäksi se pumppaa aika helposti. Kannattaa kokeilla Monte Allumsin kittiä, se oikeesti paransi sitä soundia noin 100%. Selkeyttää ja tekee soundista luonnollisemman, kuitenkaan poistamatta dynacompin ominaista soundia.
 
Itelle kompura on aika kuriositeettistä diipadaapaa, hauska efekti joskus.
 
losli
08.03.2007 13:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynamiikkaa ei tuolla BOSS:lla saa poistettua millään. Soundi napsuu, värittyy ja menee pilalle. Tuo on nimen omaan effektityyppinen pedaali. Olennaista on tuolla laatikolla, että mitä tapahtuu sen iskun jälkeen. Sen säätämiseen boss:in säädöt ovat mielestäni hyvät.
 
Itse en lyhyitä iskuja kompressoi millään tavalla vaan pyrin säilyttämään kitaran soundin sellaisenaan eli dynaamisena. Kaikkeen on oma työkalunsa.
Tuo attack-ajan erillinen säätö on mulle kaikki kaikessa.
 
Insane Kane
08.03.2007 14:17:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut tuo Boss CS-3 ja se oli muistini mukaan aika huono. Siihenkin toki on modeja joilla siitä saa hyvän =)
Lisäksi mulla on nykyään Orange Squeezer sekä Ross Compressor (molemmat DIY).
Tuo orange on myös ikään kuin efekti ja värittää soundia aika rankasti, mutta yleensä hyvällä tavalla. Alapää on tuossa vermeessa aika vähissä.
Ross compressor on dynacompin kopio, mutta muutamalla "parannuksella".
Todella namu peli eikä väritä soundia juuri ollenkaan, kunhan sen rakentelee järkevästi .
MXR super comp on käsittääkseni juuri sama dynacomp mutta tuolla attack (=recovery) potikalla.
Omassa Rossissa on tuo recovery 3-asentoisella kytkimellä medium/slow/fast.
Tämä on käsittääkseni sama kuin keeleyn kompura joka on todella kehuttu ja kallis.
Niin, osta dynacomp... >=)
 
Tee se itse, tai minä teen!
Hotlicks
08.03.2007 15:12:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR:lle pisteet täältä. Omat kokemukset on sekä vanhasta DynaCompista, että tällä hetkellä laudassa olevasta SuperCompista. Hyväsoundisia pelejä molemmat ja tarpeeksi helppoja käyttää. Tuo Juccizen tarjoilema Ibanez TC999 kävi myös kääntymässä, mutta oli sen verran kova kohisemaan, että oli pakko luopua.
 
Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla tuo B.Y.O.C. rakennussarja. Se on versio tuosta em. Ross-kompurasta, eli käytännössä siis DynaComp.
 
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
balla
08.03.2007 15:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, hyviä vastauksia tullut ja kiitos niistä!
 
Oon nyt testaillu sekä Bossia ja Marsua ja en ollut kyllä täysin tyytyväinen tuohon Bossiin. Joku siinä soundissä mätti. Tosin ei se musta niin huono ollu kun täällä osa antaa ymmärtää. Marsu oli musta jopa vähän mukavemman kuulonen, mutta sen verran porukka hehkuttaa nyt tuota MXR:ää, että voi olla, että kallistun siihen. En ole vielä tosin päässyt testaamaan sitä kun kaupoissa sitä ei ollut eikä jaksais lähteä merta edemmäs kalaan. Voipi siis olla, että teen sokko-ostoksen. Täytyy nyt vielä funtsia.
 
Jucciz
08.03.2007 16:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez TC999 kävi myös kääntymässä, mutta oli sen verran kova kohisemaan, että oli pakko luopua.
 
Kiinnostuin. Oliko kohina selvästi havaittavissa myös miedommilla asetuksilla ja kokeilitko, olisiko eri putkista ollut apua kohinaan? Itselläni on ainakin iso valikoima etuasteputkia, joten olisi mahdollisuus testata, kohiseeko itse kytkentä vai kenties huono putki.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
McNulty
08.03.2007 18:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rautalanka heebot taitaa käyttää monasti jotain digitechin kompuraa mutten nimeä muista.
 
Tais olla DODin Milkbox...
 
Itse olen halunnut testata tuota EHX:n Black Fingeriä. Opto-kompura kera röörien. Kannattaa testata vaikka hinta ajaakin potentiaaliset ostajat pois :)
 
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «