Tietääkö joku vielä että mitä eroa on 12AX7-C ja 12AX7M, toimiiko ne samalla tavalla? Hintaero näyttäisi olevan 10 euroa. Onks noi Groove Tubesin putkia? Muistaakseni toi C-malli tarkoittaa Kiinassa valmistettua, M-malli kopiota Mullardista - mut en oo ihan satavarma. Erilainen soundi noissa varmaan on (kuten käytännössä kaikissa erimerkkisissä putkissa), Mullard on (wanhoista) merkeistä ehkä arvostetuin. Sähköiset ominaisuudet ovat vastaavat kummassakin. |
Sori vain, että nostan jo vanhahkon topiikin, mutta tässä oli aiheesta jonka kanssa olen kikkaillut viime viikkoina. Tuolla oli mainintaa 12AX7-putken vaihtamisesta lepaan. Okei, hyvä neuvo, mutta ei se toki niin yksinkertaista ole. Pahus, kun saman koodin putkilla on melkoinen ero valmistajasta riippuen. Luettu ja koettu on. Mulla ei ole lepana 122:a vaan 3300, jossa on venäläisen Sovtekin valmistama 12AX7-putki vakiona. Säröttää mukavasti, mutta maagiseksi saundia ei voi luonnehtia. Särö muuttui ihan toiseksi, kun eräs ystävällinen jenkkihammondisti lähetti mulle muutamia vintage-putkia. RCA-firman 12AX7 murjoi ääntä paljon rouheammin, mutta pidin erityisesti RCA:n 12AT7-putkesta, jonka jätin lepaan. Täytyy sanoa, että lepan saundi on nyt isosti maukkaampi kuin Sovtekin 12AX7:n kanssa. En tiedä, kuinka hyvin eri valmistajien putkia on saatavissa, mutta jenkkihammondistitkin ovat kehuskelleet tsekkiläisen JJ-electronicsin putkia, joita näkyy olevan edukkaastikin suomalaisilla hyllyillä. |