Aihe: Asenne
1 2
Voxauttaja
26.12.2003 12:20:24
Aloitan sanomalla, että en nyt välttämättä puhu tästä foorumista, vaan ihan mistä tahansa muusta musiikki aiheisesta keskustelusta.

En tiedä tuntuuko minusta vain, vai onko todella niin, että usein on vallalla sellainen asenne, että "jos se ei ole rock, se ei ole mitään." Toisinsanoen muusta musiikista saa ehkä puhua, mutta sitä ylenkatsotaan.
Johtuuko tämä nyt siitä, että Rock-ihmisiä on todella niin paljon, vai pitävätkö he vaan asiastaan suurempaa meteliä?

Itse olen henkisesti rock, mutta en syrji mitään musiikkia (paitsi räppiä, mutta se onkin IMO runojen lausuntaa eikä musiikkia) =)
Lennu
26.12.2003 12:25:07

Olet väärässä. Tällä voorumilla pyörii aika paljon tanssi/ huttumuusikoita, jotka ei ole edes etäisesti rock. Soittavat ja kilkuttelevat kaiken maailman joululevyillä ja karaokelätyillä.

Eli ihan rauhassa vaan.
Selvänä symppis, humalassa huippujätkä. HÄTÄTILA-OFFTOPIC
Voxauttaja
26.12.2003 12:31:28
Olet väärässä. Tällä voorumilla pyörii aika paljon tanssi/ huttumuusikoita, jotka ei ole edes etäisesti rock. Soittavat ja kilkuttelevat kaiken maailman joululevyillä ja karaokelätyillä.

Eli ihan rauhassa vaan.

Ja kun nimenomaan sanoin, että en puhu tästä foorumista.
lxi
26.12.2003 12:32:25
Johtuuko tämä nyt siitä, että Rock-ihmisiä on todella niin paljon, vai pitävätkö he vaan asiastaan suurempaa meteliä?

Luultavasti se on jälkimmäistä, plus sitten sitä, että olet itse herkistynyt huomioimaan erityisesti tällaiset henkilöt. Kyllä minusta tuntuu ajoittain aivan samalta.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Lennu
26.12.2003 12:42:32

Ja kun nimenomaan sanoin, että en puhu tästä foorumista.

aijaa, no voi vehnä.
Selvänä symppis, humalassa huippujätkä. HÄTÄTILA-OFFTOPIC
m6mm
26.12.2003 13:48:41
Itse olen henkisesti rock, mutta en syrji mitään musiikkia (paitsi räppiä, mutta se onkin IMO runojen lausuntaa eikä musiikkia) =)

Kannattaa kuunnella räppiäkin.Tämä mitä MTV ja muut työntää ei ehkä ole kovin hyvää,mutta joissain räpeissä on oikeasti hyvät taustat. Tämä räppikammo on suurimmaksi osaksi vain ennakkoluuloa. Esimerkiksi suomiräpissä tulenkantajat rokkaa kovemmin ku moni "kova" rokkibändi.
"Viisi yhdestä,yksi viidestä,kukaan ei pääse täältä elävänä"
Voxauttaja
26.12.2003 13:53:43 (muokattu 26.12.2003 13:55:33)
Kannattaa kuunnella räppiäkin.Tämä mitä MTV ja muut työntää ei ehkä ole kovin hyvää,mutta joissain räpeissä on oikeasti hyvät taustat. Tämä räppikammo on suurimmaksi osaksi vain ennakkoluuloa. Esimerkiksi suomiräpissä tulenkantajat rokkaa kovemmin ku moni "kova" rokkibändi.

No itse nyt vaan en diggaa niin laiskatempoisesta tavarasta, ja jos musiikin osuus rajoittuu taustoihin, jotka vielä usein on lainattu jostakin muusta musiikista, niin jätän mielellään omaan arvoonsa, varsinkin kun siihen liittyy vielä oma kulttuurinsa, jota olen aivan liian vanhanaikainen edes yrittämään ymmärtää =)

Käsittääkseni räpissä sanoituksissa on ihan hienoja ajatuksia useinkin, mutta minä en ole ikinä oikein osannut yhdistää tarinoita ja musiikkia.
Diablero
26.12.2003 14:05:56 (muokattu 26.12.2003 14:07:33)
Itse olen havainnut, että sellaiset ihmiset, joiden mieltymykset liikkuvat hyvin kapealla alueella, pitävät usein kovaa meteliä itsestään ja kiinnostuksistaan ja ovat usein hyvin kriittisiä kaikkea sellaista kohtaan, mistä "eivät pidä".
Kuitenkin, usein vaikuttaa siltä että nämä asiat, joista he "eivät pidä", ovat asioita joista he eivät tiedä yhtään mitään.
Kyse taitaa olla jostain ennakkoluuloista, he pelkäävät kovasti sitä, mitä heistä muut ajattelevat. Mieti nyt, jos "Rock- jäbä" tunnustaa pitävänsä vaikka björkistä, niin sitähän saattaa vaikka rokkikukkokaverit ruveta kiusailemaan.
Useat näistä "ahdasmielisistä" ihmisistä myös pyrkivät todistelemaan, miten heidän mielipiteensä on ainoa oikea, ja muut ovat väärässä.

Mielestäni tällaisella asenteella ihminen ei kehity elämässään kovinkaan pitkälle. Jos ei ole yhtään innoissaan oppimaan uutta ja tutustumaan uusiin asioihin ilman ennakkoluuloja, vaan yrittää tuolla tavalla väkisin pidätellä itseään jumissa, niin lopputuloksena ei varmastikaan ole kovin iloinen ja elämään annetun aikansa järkevästi käyttänyt ihminen. Mistäköhän nämä asennemallit tulevat, kai ne jostain peritään(?)

Itsekään en kaikesta musasta tykkää mutta yritän aina päästä kaikkeen edes vähän sisään, enkä ala heti dissailemaan että "hirveetä paskaa", ei siitä ole mitään hyötyä näyttää muille että on väkisin negatiivinen ihminen.

Pahinta on että tämä asenneongelma ei ilmene pelkästään musiikkiin liittyvissä asioissa, vaan ihan jokapäiväisessä elämässä. Kasvakaa jo aikuisiksi
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
NORTON
26.12.2003 14:20:36

No itse olen aika vannoutunut rock-fundamentalisti, ja henkisesti ikuinen puberteetti-ikäinen, joten kyllä se varmaan näkyy joskus kannanotoissani.

Toisaalta en taasen näe mitään syytä sellaiseen avarakatseisuuteen, että yritää väkisin löytää kaikesta jotain hyvää vaikkei siitä pitäisikään.

Asioita voi tarkastella monelta kannalta. Esim. siten että onko musiikki hyvin tuotettua, onko sillä myyntipotentiaalia, jne. Näitä tulee tietenkin mietittyä, mutta mielestäni asiat rupeavat kuitenkin vääristymään ja muuttumaan näennäisen älylliseksi spekulaatioksi, jollei ole mitään "omaa juttua", josta haluaa pitää lapsellisesti kiinni.

Ja tämä pitäisi minun mielestäni kaikkien musiikin parissa hyörivien ymmärtää itsestäänselvyytenä.
m6mm
26.12.2003 14:30:31
No itse nyt vaan en diggaa niin laiskatempoisesta tavarasta, ja jos musiikin osuus rajoittuu taustoihin, jotka vielä usein on lainattu jostakin muusta musiikista, niin jätän mielellään omaan arvoonsa, varsinkin kun siihen liittyy vielä oma kulttuurinsa, jota olen aivan liian vanhanaikainen edes yrittämään ymmärtää =)

Laiskatempoista? On aika paljon räppiä, joka groovaa tosi hyvin. Sinuna ottasin selvää vähän tuosta hip hopista, koska taustat ei läheskään kaikessa räpissä ole lainattu muista biiseistä.

En jaksa tästä asiasta tapella.Ole mitä mieltä olet.
"Viisi yhdestä,yksi viidestä,kukaan ei pääse täältä elävänä"
Voxauttaja
26.12.2003 14:36:53 (muokattu 26.12.2003 14:41:20)
No itse olen aika vannoutunut rock-fundamentalisti, ja henkisesti ikuinen puberteetti-ikäinen, joten kyllä se varmaan näkyy joskus kannanotoissani.

Toisaalta en taasen näe mitään syytä sellaiseen avarakatseisuuteen, että yritää väkisin löytää kaikesta jotain hyvää vaikkei siitä pitäisikään.

Asioita voi tarkastella monelta kannalta. Esim. siten että onko musiikki hyvin tuotettua, onko sillä myyntipotentiaalia, jne. Näitä tulee tietenkin mietittyä, mutta mielestäni asiat rupeavat kuitenkin vääristymään ja muuttumaan näennäisen älylliseksi spekulaatioksi, jollei ole mitään "omaa juttua", josta haluaa pitää lapsellisesti kiinni.

Ja tämä pitäisi minun mielestäni kaikkien musiikin parissa hyörivien ymmärtää itsestäänselvyytenä.

Fiksuja kommentteja nämä Nortonin ja sitä edellinen, joskin lainaan nyt tätä toista. Minullakin on "se juttu"- joka omakohtaisesti erottaa Musiikin musiikista. Yleisestiottaen annan paljon arvoja kaikille musiikin pioneeriasemassa olleille bändeille ja henkilöille, jotka ovat aloittaneet jotakin uutta.

Nykypäivässä en sensijaan ymmärrä sitä, minkätakia amerikkalaisten tummaihoisten musiikista pitää yrittää tehdä suomalaista juttua tuoden tänne kaikki kulttuuria ja lieveilmiöitä myöten. Osoittaa taas vaan sitä, että nuorille saa myytyä ihan mitä vaan.
Kommentissa ei ole tarkoitus olla mitään rasistista, vaan tarkoitan sitä, että se on ihan normaalia, että eri kansanryhmillä on oma musiikkinsa, ja miksi kaikesta pitää aina (yrittää) tehdä massakulttuuria?
Varsinkin suomessa tuntuu olevan joku käsittämätön suomalaisuuden häpeäminen. Yritetään suodastaan hädissään olla jotakin muuta mitä ollaan, ja sitten ollaan pipot päässä kesällä.
Diablero
26.12.2003 14:37:06
Ei toki väkisin tarvitse yrittää mistään tykätä, ainakaan itseni ei ole tarvinnut. Päin vastoin, pitää vaan jättää se tapa, että yrittää väkisin etsiä kaikesta jotain huonoa. Ihmisillä vaikuttaa nykyään olevan se tapa aika pinttynyt (ainakin useimmilla, jotka tunnen) eikä sitä edes tule itse ajatelleeksi kun on sen kanssa elänyt. Lapsilla tätä ongelmaa ei ilmene. Mieti miten joku kuusivuotias käyttäytyy. Se on innoissaan kaikesta uudesta ja haluaa tutkia sitä ja tietää siitä kaiken.
Useimmille meistä aikuisista taas on kehittynyt joku ihme masentavan ikävä kökköasenne. Sellainen turha mollaaminen ja yleinen narina leviää vieläpä tehokkaasti ympärillä oleviin ihmisiin.
Seura tekee kaltaisekseen.

Eihän kaikesta tartte tykätä, mutta jos ei tykkää niin ei sitä tartte mainostaakaan tyyliin "Hyi mitä p+skaa ootko vähän munapää kun tollasta kuuntelet" Ei se oma pielipide ole aina se ainoa oikea. Niin kauan kun ihminen luulee olevansa jossain asiassa oikeassa, sillä on mahdollisuus erehtyä.

Kökköasenne ärsyttää, siitä asenteesta ei löydä mitään hyvää, edes väkisin.
Voxauttaja
26.12.2003 14:44:46
Ei toki väkisin tarvitse yrittää mistään tykätä, ainakaan itseni ei ole tarvinnut. Päin vastoin, pitää vaan jättää se tapa, että yrittää väkisin etsiä kaikesta jotain huonoa. Ihmisillä vaikuttaa nykyään olevan se tapa aika pinttynyt (ainakin useimmilla, jotka tunnen) eikä sitä edes tule itse ajatelleeksi kun on sen kanssa elänyt. Lapsilla tätä ongelmaa ei ilmene. Mieti miten joku kuusivuotias käyttäytyy. Se on innoissaan kaikesta uudesta ja haluaa tutkia sitä ja tietää siitä kaiken.
Useimmille meistä aikuisista taas on kehittynyt joku ihme masentavan ikävä kökköasenne. Sellainen turha mollaaminen ja yleinen narina leviää vieläpä tehokkaasti ympärillä oleviin ihmisiin.
Seura tekee kaltaisekseen.

Eihän kaikesta tartte tykätä, mutta jos ei tykkää niin ei sitä tartte mainostaakaan tyyliin "Hyi mitä p+skaa ootko vähän munapää kun tollasta kuuntelet" Ei se oma pielipide ole aina se ainoa oikea. Niin kauan kun ihminen luulee olevansa jossain asiassa oikeassa, sillä on mahdollisuus erehtyä.

Kökköasenne ärsyttää, siitä asenteesta ei löydä mitään hyvää, edes väkisin.

Aika tiukkaa asiaa. Olen huomannut saman jutun, ja tuo negatiivisyys nimenomaan tuntuu nykyään kohdistuvan kaikkea suomalaista kulttuuria kohtaan. Välillä tuntuu, niinkuin koko suomen nuoriso olisi suomessa vain väkisin, kun ei ole rahaa tai muuten mahdollisuuksia lähteä täältä v'ttuun. En tiedä sitten mistä tuollaista ovat oppineet, kun ainakaan minuun ei ole tarttunut.
Rappia syyllistyin itse kritisoimaan, vaikka ainakaan tässä threadissa siihen ei olisi pitänyt syyllistyä, mutta edellisessä postauksessani on siihenkin selitys.
Diablero
26.12.2003 14:45:37 (muokattu 26.12.2003 14:46:17)
-Varsinkin suomessa tuntuu olevan joku käsittämätön suomalaisuuden häpeäminen. Yritetään suodastaan hädissään olla jotakin muuta mitä ollaan, ja sitten ollaan pipot päässä kesällä.-

toi oli hyvä pointti. Totta todellakin. Aina täällä jotkut hiihtää se ison maailman rahaisissa jalanjäljissä.

Mutta musta tuntuu että se on kuitenkin niin pieni osa suomen musiikkikulttuurista joka sortuu tohon. Ja tottakai ne on eniten esillä koska isot levy-yhtiöt haluaa sijoittaa tollasiin juttuihin jotka on suosittuja maailmalla. Ne haluaa helppoa rahaa. Kyllä sen mun mielestä aistii aikas hyvin, ketkä tekee sitä juttua puhtaasti rahan ja maineen takia ja ketkä taas sen oman innostuksen takia.

En minäkään ole esim. suomihiphopjuttuja kyennyt yhtään ymmärtämään, mutta luulen että sieltäkin löytyy rehellisiä taiteilijoita, jotka ei tee sitä sen takia että voisivat heiluttaa videoissa kultaketjuja ja lökäpöksyjä ja olla tosi gangstoja.
KTR
26.12.2003 15:29:13

Nykypäivässä en sensijaan ymmärrä sitä, minkätakia amerikkalaisten tummaihoisten musiikista pitää yrittää tehdä suomalaista juttua tuoden tänne kaikki kulttuuria ja lieveilmiöitä myöten. Osoittaa taas vaan sitä, että nuorille saa myytyä ihan mitä vaan.------

----Varsinkin suomessa tuntuu olevan joku käsittämätön suomalaisuuden häpeäminen. Yritetään suodastaan hädissään olla jotakin muuta mitä ollaan, ja sitten ollaan pipot päässä kesällä.

Erittäin hyvin sanottu. Näin minäkin koen asian olevan. Ei oikein istu suomalaiselle tuo afro-amerikkalainen asenne ja kulttuuri. En nyt tarkoita, etteivätkö Suomalaiset saisi kuunnella räppiä, vaan juuri tuota lainauksessa olevaa asiaa, että ei siitä mitään Suomalaista versiota pitäisi lähtä tekemään. Se on naurettavaa.
Notefix
26.12.2003 17:18:08

on kehittynyt joku ihme masentavan ikävä kökköasenne. Sellainen turha mollaaminen ja yleinen narina leviää vieläpä tehokkaasti ympärillä oleviin ihmisiin.

Samaa mieltä. tuo rokki yli kaiken asenne on hieman ärsyttävä. varsinkin tuo tuntuu korostuvan mediassa.
Nimeni on Baron, Notefix Baron
Voxauttaja
26.12.2003 19:37:17 (muokattu 26.12.2003 19:40:28)
Terve

Vaikea määritellä "rock-ihmistä", mutta henkisesti, tai vaikka sisäisesti rock kuulostaa kyllä paljon paremmalta, kuin ulkoisesti rock ;)
Tunnen aika monta rock-uniformuun pukeutuvaa, ulkoiset mittapuut täyttävää henkilöä joiden ajatusmaailma on ahdas kuin neitsy....
Ja vaikka itse muistutan ulkoisesti lähinnä Nalle Puhin ja Nyhverö Nyyssösen ristisiitosta, niin silti olen prkl! enemmän rock.

Joo, tunnen kyllä parikin kaveria, jotka ovat rock vaikka kuluneissa suomiverkkareissa, ja se näkyy ainakin kilometrin päähän...
Ite yritän olla rock sekä pukeutumisen kautta, että henkisesti, koska musiikistani sitä rockia eivät kaikki älyä, kun on näitä asenteita, enkä soita juttuja kauhealla runkkusäröllä... Tämän runkkusärö käsitteen muuten lanseerasi mulle eräs bändimme taannoinen yhden keikan roudari...

Mun ei kai tarvitse todistella olevani rock, kun välillä tuntuu että katsotaan vähän turhankin pahasti tuolla kaupungilla, ja välillä saa toppuutella itseänsä, ettei anna itsestään ihan täysin sivistymätöntä kuvaa. Näissä foorumeissa sitten niitä ylilyöntejä tapahtuu helpostikin, niin että anteeksi vaan jo valmiiksi, kyllä joku päivä taas läjähtää jotakin kelvotonta materiaalia teidän luettavaksenne :-)
Super-Jari
26.12.2003 19:48:30
Eikös muusikko piireissä kuulukin olla hieman muita musiikkityylin edustajia korkeammalla?
Aika harva diehard-pantera fani antaa kovin suurta arvostusta humppamuusikoille ja aika harva iskelmäbändin rumpali antaa arvoa black metal bändissä pingviinit naamassa rääkyvälle Azagöthothille, sehän on sellaista lapsellista huutamista.

Minulla on sellainen vika että löydän lähes kaikesta musiikista jotain hyvää, tyyliin jos ei musiikki miellytä niin laulajalla saattaa olla "jännä" ääni jonka takia saatan yhtyettä kuunnella. Yleensä ottaen kaikki musiikki mikä saa minut hyvälle tuulelle on hyvää. Toisenä päivänä minut saa hyvälle tuulelle Nasumin puolen minuutin grindi-räpseet ja toisena päivänä Queenin gay-ballaadit.

Ei minulla ainakaan ole mikään tarve huuta kaikille että iskelmä on paskaa kun sillä ei ole mitään väliä. Ei se paskaa voi olla koska se myy. Ainahan musiikille on kuuntelijoita, oli sinun tai minun mielestä kuinka hirveää hyvänsä.

Ei ole paskaa musiikkia, on vaan hyvää ja sitä mitä minä en kuuntele.

Tulipas kirjoitettua paljon silti mitään sanomatta.

ps. kyllä se räppi on oikeasti huonoa :)
aaaaaaaaaaaaaaaaöööööööööööö (Slayer - Angel of Death)
Voxauttaja
26.12.2003 21:19:08
Ei ole paskaa musiikkia, on vaan hyvää ja sitä mitä minä en kuuntele.

Tulipas kirjoitettua paljon silti mitään sanomatta.

Mutta tuo ensimmäisenä lainaamani lausehan on aivan loistava...
Sitä räppijuttua en ottanut lainaukseen, vaikka mieli teki :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)