J.Hollström 06.03.2007 12:45:54 | |
---|
Ja sitten konkretiaa kehiin! Eli keskustelun aloittaja haluaisi varmasti tietää jotakin konkreettisia esimerkkejä fendertyyppisestä soittimesta, jotka täyttävät em. kriteerit ja joihin saisi tätä tämän ajan mukaista vintage-havinaa mukaan. Alle 600€ on rankka kriteeri. Eli mitä suositellaan fendertyyppiseksi yleisbassoksi keskustelun aloittajalle? Uutena vaikkapa tämmönen kauhee mylly (paukkuu tosin 600 snadisti rikki): http://www.thomann.de/fi/fender_deluxe_p_bass_special_mn_nbm.htm Tohon vielä aktiivielektroniikan ohittava kytkin niin pitäisi taittua monen sorttinen meno. |
Saimou 06.03.2007 13:30:00 (muokattu 06.03.2007 13:40:27) | |
---|
|
Antti K. 06.03.2007 15:25:01 | |
---|
Ja sitten konkretiaa kehiin! Eli keskustelun aloittaja haluaisi varmasti tietää jotakin konkreettisia esimerkkejä fendertyyppisestä soittimesta, jotka täyttävät em. kriteerit ja joihin saisi tätä tämän ajan mukaista vintage-havinaa mukaan. Alle 600€ on rankka kriteeri. Eli mitä suositellaan fendertyyppiseksi yleisbassoksi keskustelun aloittajalle? Tuostahan tuo löytys: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=153967 Nyt on viulu. Vielä kun osais soittaa! |
G&L on kyllä hyvä soitin, ei siinä mitään, mutta: Nimeä edes yksi freelancena töitä tekevä ammattilainen joka 1) Soittaa paljon studio/Tv ympäristössä monenlaista musiikkia 2) Käyttää pääasiallisena bassonaan G&L bassoa Wessman, Jaan. Tampere. Teatteri-, TV-, sessio- ja livesoittoa. Todisteita livenä nähtävissä vaikka Hgin Henry's Pubissa nyt torstaina. ;) Niin, ja äänityskäyttöön paras ja monipuolisin soitin mitä mä olen koittanut on ehdottomasti mun oma Fender Jazz... :P Mutta oikeasti millä tahansa laadukkaalla perusbassolla pystyy soittamaan melkein mitä tahansa tyylilajia ja soittotapaa, enemmänkin kyse on soittajasta. Hyvät puut ja laadukas elektroniikka riittää, luki lavassa sitten mitä tahansa. Edellyttäen että basisti on tekijänaisia/-miehiä. Artificiality is normal to the medium. |
CryptoFib 06.03.2007 16:24:38 | |
---|
VAU.. Tulin katsastamaan, että onko minun ketjua noteerattu mitenkään, ja olihan se kyllä. :D Oli hyvää luettavaa, vaikka suurimmaksi osaksi rönsyili viitekehyksestä. Presarit ja hifit ja G&L:t ja kaikki sekasi pään sisällä, mutta yritetäänpä koota ajatuksia. Perusidea istrumentin ostossa on jotakuinki se, että tahtoisin laatupelin. Sillä tarkotan sitä, että se soisi hyvin (sustaini ja vireys ylänauhoille saakka) ja potikat ei rohise jne. Soundien moninaisuus ei tule tosin mielestäni bassossa niin hyvin esille, ku kitaroissa. Ns. aksentit monesti peittyvät miksauksen ansiosta. Omanlaisessa musiikissa tykkään kuitenki korostaa instrumentin ominaissointia, koska se tekee minun mielestä biisistä "intiimimmän". Nykyään kun nuo stadionmiksaukset on muotia ja musiikki ei kuulosta edes soitetulta. Ja kun ominaissointi on tärkeää ja musiikkityyli vaihtelee, niin siksi sen basson soundit sais olla mahd. monipuoliset. ...Pitänee lähteä passokauppaan testailemaan. Kiitos kaikille "vastanneille". Jatkakaa toki. Ideoita otan mielellään vastaan edelleenki. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
CryptoFib 06.03.2007 16:30:55 | |
---|
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
J.Hollström 06.03.2007 18:51:11 (muokattu 06.03.2007 18:51:29) | |
---|
Wessman, Jaan. Tampere. Teatteri-, TV-, sessio- ja livesoittoa. Minäkään en tunne muita kuin Jaanin joka vetää G&L:llä. Tunteeks kukaan jonkun joka vetäis fenkul? |
Johannes_t 06.03.2007 18:59:11 | |
---|
Minäkään en tunne muita kuin Jaanin joka vetää G&L:llä. Tunteeks kukaan jonkun joka vetäis fenkul? Tolla samalla logiikalla voisi etsiskellä myös kuinka paljon on soittajia, jotka eivät tee freelance-hommia ja soittavat Fenderillä/G&L:llä/millä vaan. Sillä kuinka moni muu soittaa jollain merkillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä tai huono joku soitin on. Laadun voi jokainen itse todeta. |
J.Hollström 06.03.2007 19:01:09 | |
---|
Tolla samalla logiikalla voisi etsiskellä myös kuinka paljon on soittajia, jotka eivät tee freelance-hommia ja soittavat Fenderillä/G&L:llä/millä vaan. Sillä kuinka moni muu soittaa jollain merkillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä tai huono joku soitin on. Laadun voi jokainen itse todeta. Joo. Vähän niiko vitsin murjasin mut meni ohi. |
CryptoFib 07.03.2007 18:23:44 | |
---|
Pari lisäkysymystä: Onko Fenderin Meksikon bassoista mihinkään? Miksi ne on huokeita? Keskeiset erot Squierien ja normi-fenderien ja Mex-fenkkujen välillä (muu kuin hinta)? Onko 300e squier 3 kertaa huonompi kuin 900e fenkku? Onko Epiphone-bassoista mihinkään? Eritoten tämä: http://www.thomann.de/fi/epiphone_thunderbird_iv_ebass.htm kiinnostaisi, koska minusta firebirdi on kaunein bassorunko mitä on.. perus jazzi tulee kovana kakkosena. ;) Tuossahan on 2 humbuukkeria ja tarvittavat numikat.. onko soundi monipuolinen? Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Wilkeson 07.03.2007 23:01:40 | |
---|
Onko Epiphone-bassoista mihinkään? Eritoten tämä: http://www.thomann.de/fi/epiphone_thunderbird_iv_ebass.htm kiinnostaisi, koska minusta firebirdi on kaunein bassorunko mitä on.. perus jazzi tulee kovana kakkosena. ;) Tuossahan on 2 humbuukkeria ja tarvittavat numikat.. onko soundi monipuolinen? Epis on musta pikkasen tykimpi saundi ku perus jazzarissa. Mitä monipuoliseen saundiin tulee ni samat namiskat ku perus Jazzissa. 2 volaa ja tone. Eli musta iha yhtä monipuoliset saundit. Silti perus Jazzari on mun 1 vaihtoehto. Emmä oo kaameesti T-Birdil vetäny mut mitä oon ni aika tukeva saundi on! aika paksu kaula mulle mut muuten iha jees saundiltaan kyl. Siis Onha se jees kaikinpuolin toi Epi. Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back |
TommiW. 08.03.2007 04:05:12 | |
---|
Pari lisäkysymystä: Onko Fenderin Meksikon bassoista mihinkään? Miksi ne on huokeita? Keskeiset erot Squierien ja normi-fenderien ja Mex-fenkkujen välillä (muu kuin hinta)? Onko 300e squier 3 kertaa huonompi kuin 900e fenkku? Onko Epiphone-bassoista mihinkään? Eritoten tämä: http://www.thomann.de/fi/epiphone_thunderbird_iv_ebass.htm kiinnostaisi, koska minusta firebirdi on kaunein bassorunko mitä on.. perus jazzi tulee kovana kakkosena. ;) Tuossahan on 2 humbuukkeria ja tarvittavat numikat.. onko soundi monipuolinen? Meksikon fenkuista on hyvinkin paljon mihinkään. Yksilöerot ovat tietysti yleisempiä kuin japsi / jenkki-fendereissä, joten kannattaa kokeilla instrumenttia ennen ostoa. Miltei kaikki Meksikon tuotteet joilla olen vetänyt ovat olleet erittäin hyviä pienten säätöjen jälkeen. Epin lisäksi kannattaa tsekata Tokain thunderbirdit. En itse ole mikää T-bird-ekspertti, joten viisaammat vastatkoot noihin soundikysymyksiin. Osoitteesta www.gibsonbass.com löytyy soundiklippejä aidosta Gibsonin T-birdistä, ja uskaltaisin sanoa että saundi on esim. jatsaria botnevoittoisempi ja pyöreämpi. Torillahan on tällä hetkellä yksi Tokain T-bird: http://muusikoiden.net/dyn/tori/151095.jpg "Et tainnut tajuta selitystäni kun vieläkin pohdit tuota samaa. Wasara myy laitteet, koska sen luonteeseen kuuluu myydä ne. Ihan sama mitä vätkyttimiä sillä on niin se myy ne aina." -Arva |