Aihe: Kitaran elekrtoniikka "paketteja"?
1
Vic Rattlehead
19.02.2007 08:48:03
Olen tässä harkinnut ton vanhan surkean ja ruman skebani kunnostamista. Ongelmana on vaan se, etten oikeen löydä mitään tietoa(ainakaan googlella) mahdollisista kitaran elektroniikka(eli mikit, sun muut härvelit) paketeista, joten onko sellaisi edes olemassa?

Tavotteena olisi löytää sellainen elektroniikka paketti, mikä olis valmiina kasattuna, ja jonka saa suoraan sitten tungettua kitaraan. Itse en kauheesti välittäis minkään liitäntöjen kiinnittäminen(ja todennäköisesti kusisin koko homman) joten valmis olisi siksi parempi.

Samaan aiheeseen liittyen: Onko mahdollista ja kuinka suositeltavaa, on itse puusta väsätä tämä "plekusuoja"(en muista varmaa, oliko tuo sen "virallinen nimi" tai edes epävirallinen)? Kuinka suositeltavaa on porata kitaraan Steve Vain tyylinen kahva?

Kiitos vinkeistä, jos sellaisia kuulen.
What do you mean I aint kind? Just not your kind...
Tim
19.02.2007 12:16:28

Olen tässä harkinnut ton vanhan surkean ja ruman skebani kunnostamista. Ongelmana on vaan se, etten oikeen löydä mitään tietoa(ainakaan googlella) mahdollisista kitaran elektroniikka(eli mikit, sun muut härvelit) paketeista, joten onko sellaisi edes olemassa?
On noita valmiiksi kasattuja pleksilevyjä.
Esim http://www.spelektroniikka.fi/ -> kitaraosat (sivun puolenvälin paikkeilla)
Nuo on näemmä alkaen 32e, mutta laatumileilläkin löytyy netistä noita.

Samaan aiheeseen liittyen: Onko mahdollista ja kuinka suositeltavaa, on itse puusta väsätä tämä "plekusuoja"(en muista varmaa, oliko tuo sen "virallinen nimi" tai edes epävirallinen)?
Tuossa paketissahan tuo levy tulee valmiina. Mutta on noita puustakin jotkut tehneet.

Kuinka suositeltavaa on porata kitaraan Steve Vain tyylinen kahva?
En suosittele. Tuskin se mitään kovasti haittaakaan, mutta en tykkää sen näöstä. Ja näön takia se siinä kuitenkin on. Tuskin kukaan siitä kovasti kitaraansa roudailee, kaikkein vähiten Steve Vai.
T.Urmio
19.02.2007 12:36:27
Mulla yks tollanen SP:n valmispleksijuttu ja on ollut jokaisen 40 euron arvoinen. Se on siis muuten valmis, mut jakki vaan pitää itse hankkia ja juottaa.
No ei se mun vika oo
Vic Rattlehead
25.02.2007 13:30:43
No joo, mut ongelma on ny siinä, kun se on sen verta paska keppi, etten millään raaskis neljääkymppiä tuhlata siihen. Voisikoha jostain löytyä ihan sanotaan kympillä jotain, ees vähemmän laadukasta settiä?

Yks juttu myös mikä on askarruttanu vähäsen. Miten kannattais vinokaula suoristaa(nyt en siis tarkoita kaularaudan kanssa pelleilyä). Tuon rumilukseni kaulan virityskoneiston pääty on hieman ylös päin sojottava. Pitäisikö ottaa kaula irti, ja viilata kaulan kiinnitys kohta tasaisemmaksi, vaiko asettaa sinne jonkin sortin tuki pala, joista olen kuullut?

Yksi makea juttu minkä aion myös väsätä, on tollaiset kuopat korkeimpien nauhojen(ekaksi varmaan 15- 21) kohdalle viilaten, jolloin bendaaminen yms. helpottuu(mm.Ynkän stratossa on tällaiset, tosin koko kaulan pituudelta). Onko joku täällä kokeillut kyseistä kikkaa? Miten se toimi, ja suositteletteko?

Kitara on jo muutenkin pilalla, että siihen uskaltaa jo tehdä riskillisimpiäkin operaatioita(sillä minullahan on jo toinenkin kitara). Olisi myös kiva kuulla, jos muilla on kitaran kunnostus ideoita, tai jos jo olet sellaisia toteuttanut.
What do you mean I aint kind? Just not your kind...
Campylobacter
27.02.2007 22:40:59
No joo, mut ongelma on ny siinä, kun se on sen verta paska keppi, etten millään raaskis neljääkymppiä tuhlata siihen. Voisikoha jostain löytyä ihan sanotaan kympillä jotain, ees vähemmän laadukasta settiä?

Tuskinpa tuota halvemmalla lähtee, ellet kyseistä settiä käytettynä löydä. :) Laadullisestihan tuosta ei todennäköisesti alemmas mennä.

Yksi makea juttu minkä aion myös väsätä, on tollaiset kuopat korkeimpien nauhojen(ekaksi varmaan 15- 21) kohdalle viilaten, jolloin bendaaminen yms. helpottuu(mm.Ynkän stratossa on tällaiset, tosin koko kaulan pituudelta). Onko joku täällä kokeillut kyseistä kikkaa? Miten se toimi, ja suositteletteko?

Tsekkaappa täältä:

http://www.projectguitar.com/tut/scalloped.htm
http://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm

Muutenkin hyödyllinen sivusto.
Jannipaali
05.03.2007 18:21:14 (muokattu 05.03.2007 18:21:21)
Mut siis suositteleeko joku tota projektia? :D Onko kokemuksia?

Ite olen tuohon LTD:hen tehny koverrukset, mutta en itse huomannu mitään eroa soitettavuudessa. Johtuikohan siitä, että kitarassa oli valmiiksi jo aika isot nauhat, eli extrajumbot, että ne ajoi jo asiansa siinä, että sormi koskettaisi otelautaa mahdollisimman vähän.

Hienolta se kylläkin näyttää, että tein sen oikeastaan ulkonäön takia :D
M.A.C.H.O. # 6 "You're a one ugly motherfucker!"
"We're either gonna die, or we're gonna fly" - Jamie Hyneman
Tim
05.03.2007 21:32:07

osaako joku selittää olisiko turvallista katkaista kyseinen pätkä, vai onko se oikeasti olemassa jonkun maadotuksen tmv. takia?

Juu kannattaa ne kaikki johdot sinne jättää. Ei sinne turhaan mitään laiteta. Talla yleensä maadoitetaan. Mikeiltäkin tulee jotain maadoitusjohtoja.

Ehkä tyylikkäämmän 'plekusuojan' saat jostain muovilevystä kuin vaneerista, vaikka on siitäkin jotkut kyllä tehneet. Tai alumiini/teräs pellistä.

Ei ole kokemusta scallopeista, mutta kuulemma ei tarvitse paljoa ottaa, että se toimii (sen verran kun se nyt muutenkaan toimii). Turha vetää kauheita uria.
Little Savage
05.03.2007 22:34:48

Mut siis suositteleeko joku tota projektia? :D Onko kokemuksia?

Yhteen paskakeppiin tein urat otelautaan. Ei se mikään kummonen ollu. Piti painaa aika hellästi nauhoja että kuulosti vireiseltä. Ja totta tosiaan jumbonauhat ajaa saman asian ihan hyvin. Turhaan pilasin sen kaulan.
Kirk Hammett Suomen Presidentiksi !
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)