Aihe: reunaviisteet?
1
VeeKoo
05.03.2007 16:11:40

Itse olen samassa vaiheessa omassa stavessa ja reunaviisteet olisi tarkoitus tehdä jyrsimellä huomenna.
rokkijere: Eisssss reenikämppä täyteen paskapaperia..
Tomari
07.03.2007 10:52:54 (muokattu 07.03.2007 10:53:37)
Mitenkäs olette saaneet kapuloiden reunat oikeaan kulmaan? Ostin jyrsimeen viisteterän 11.25 asteen kulmalla (11.25 * 16 * 2 = 360), mutta tuollakin jäävät sisäpuolen saumat hieman irvistämään.
grind
07.03.2007 10:58:03
Mitenkäs olette saaneet kapuloiden reunat oikeaan kulmaan? Ostin jyrsimeen viisteterän 11.25 asteen kulmalla (11.25 * 16 * 2 = 360), mutta tuollakin jäävät sisäpuolen saumat hieman irvistämään.

Sirkkelillä tähän asti. Mistä moisen terän hommasit?
Tindrum
07.03.2007 13:33:41 (muokattu 07.03.2007 13:34:33)

???
Kapuloiden reunat - sisäpuolen saumat? Sorry, mutta nyt ei tajua.

Toisille kysyjille:
Normaali (tai yleisin) tekniikka on ajaa ne viisteet 45 asteen kulmaan. Ulkoa vähemmän, sisältä enemmän (esim. suhteessa 1:3 tai 1:2), riippuen mihin kohtaan asettuu korkein harja viilulle.
m© Tiina Lymi on ihana.
Tomari
07.03.2007 14:45:44
"??? Kapuloiden reunat - sisäpuolen saumat? Sorry, mutta nyt ei tajua."

Elikkäs noiden, minun tapauksessa 16kpl, puupalikoiden väliset saumat, joista se
rummun kehä muodostuu.

Terä tuli Rocklerilta kaverin ollessa siellä työreissulla.
http://www.rockler.com/product.cfm?page=5501

Ongelmana tuossa terässä on 12mm:n kara, joten se ei sopinut mun jyrsimeen.
Tein sitten sorvissa terästä 8mm:n. Voi tietenkin olla että siinä tuli hiukan heittoa terään ja siksi kulmat heittää.

Täytynee ryhtyä sirkkelihommiin. Milläs ootte mitanneet terästä kulman? Säätämiseksihän sekin kuitenkin menee.
Tindrum
07.03.2007 16:19:09
No nyt meni jakeluun... ; )
m© Tiina Lymi on ihana.
mattimatias
07.03.2007 21:00:42
en jaksanut laittaa uutta topikkia joten kirjoitan tähän. kuinka paksu kannattaa siitä virvelistä tehdä?
isoaarne
07.03.2007 21:22:56 (muokattu 07.03.2007 21:23:31)
en jaksanut laittaa uutta topikkia joten kirjoitan tähän. kuinka paksu kannattaa siitä virvelistä tehdä?

Riippuu siitä minkälaista saundia noin suurinpiirtein haet siltä rummultasi. Ainakin ohuempi runko soi/resonoi paksumpaa runkoa voimakkaammin, luulisin. Mutta muista että ei vara venettä kaada. :)
"Don't be afraid to hit the drums. Play with authority." -Mike Terrana
Tindrum
07.03.2007 21:25:22

Maku- ja käyttötarkoitusasioita.
Ohuimmat stave-virvelit joita olen nähnyt lienevät noin 10 milliä. Liimasaumasta tulee silloin jo aika ohut. Paksuimmat näkemäni ovat olleet reilun tuuman, eli noin 3 senttiä.

Paksummassa on volyymiä ja korkeampi ominaisvire - ohuemmassa toisin päin.
Noin lyhyesti ja sinnepäin sanottuna. Lisäksi tietysti syvyys ja kalvovalinnat vaikuttavat asiaan...
m© Tiina Lymi on ihana.
Tomari
07.03.2007 22:07:19
Maku- ja käyttötarkoitusasioita.
Ohuimmat stave-virvelit joita olen nähnyt lienevät noin 10 milliä. Liimasaumasta tulee silloin jo aika ohut. Paksuimmat näkemäni ovat olleet reilun tuuman, eli noin 3 senttiä.

Paksummassa on volyymiä ja korkeampi ominaisvire - ohuemmassa toisin päin.
Noin lyhyesti ja sinnepäin sanottuna. Lisäksi tietysti syvyys ja kalvovalinnat vaikuttavat asiaan...

Tuolla on paljon juttua rumpujen rakentelusta ja varsinkin stave-virveleistä:
http://forum.drumshed.org/showthread.php?t=18482

Tuossa linkissä on puhetta 6,85mm ohuesta rungosta. Sen kanssa on sitten
jo tullutkin pieniä ongelmia. Tosin ennemmin ne halkeavat keskeltä puuta, kuin
liimasaumasta.
rm_wispila
08.03.2007 08:29:14
Ei kannata ahnehtia liian ohutta runkoa. Jättäkää vaan reilusti työstövaraa, etenkin näille "pienen heiton" työkaluille. Pikku heitot kun kertautuvat...

Itse sahasin palikoitten reunat (=tulevat saumat) sirkkelillä. Yritin hakea laitteen asteikolta 12.9 astetta ja yllättävän lähelle se osuikin. Kyllä palikoista jonkinlainen kehä syntyi...

Ongelmana oli vaan se, ettei käyttämäni puu ollut tarpeeksi kuivaa. Soitinrakentajathan varastoivat valikoituja puitansa jopa vuosia. Mun autotallissa säilytetty, vaihtelevissa kosteusoloissa muhinut leppälankku osoitti lieviä kieroutumisen piirteitä. Tästä aiheutui se, ettei sirkkelillä vedetty sauma ollutkaan täsmällisen suora. Näinollen palikat eivät istuneet toisiinsa hyvin, vaan olen yrittänyt nyt hiomalla muokata nitä. Tuntuu vaan olevan iso urakka sovittaa nuo 12 saumaa käsihionnalla, nuo pienet toleranssit kertautuvat ikävästi...

Mistä siis olette saaneet noita aihioita ? Puutavaraliikkeestä hommattu aihio pitäisi kuivua pitkään ennen työstöä (jopa vuosia).

Kuinkahan tarkaksi tuo sauman sovitus pitäisi tehdä ts. paljonko puu antaa liimausvaiheen puristuksessa "periksi" ?
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Tindrum
08.03.2007 10:35:21
Mistä siis olette saaneet noita aihioita ? Puutavaraliikkeestä hommattu aihio pitäisi kuivua pitkään ennen työstöä (jopa vuosia).

Herttoniemen puukeskus myy "puusepänkuivaa" tavaraa. Ovat säilössä siellä lämpimässä varastohuoneessa. Kuinka kuivaa se todellisuudessa on, en tiedä. Kävin viikonloppuna katselemassa ja valikoimaa oli koivusta ja vaahterasta jopa vähän eksoottisempiin lajeihin. Olivat vaan niin jättimäisiä "lautoja", että jäi ostamatta. Yhdestä lankusta tulis useampi rumpu.
Puusepänliikkeistä varmaan saisi oikeanlaista, kysymys on sitten puusepän halukkuudesta myydä ja hinnasta... Tulee äkkiä kalliimmaksi kuin ostaa valmis hylsy. Mutta onhan itse tehty aina itse tehty. ; )
m© Tiina Lymi on ihana.
rm_wispila
08.03.2007 11:30:48 (muokattu 08.03.2007 11:32:08)
Puukeskuksessa Tampereella taitaa olla tavaraa vain kylmässä varastohallissa.
Siellä kyllä saa pitkästäkin katkaista, jos vain lankun vahvuus on sopiva. Hinnoittelu menee kuutioiden mukaan.

Lankkukaupoilla meinaa kylläkin mennä luu kurkkuun, kun katsoo hyllyn päässä olevia hintoja; 2000 - 3000 euroa / kuutio.
Onneksi tuo kuutio on kohtalaisen iso määrä; kun laskee metrihinnan, 1" x 4" laudalle nuo hinnat muuttuvat muotoon 5 - 7,5 euroa / metri.
Leveämmästä lankusta saattaa saada kaksikin palikkaa vierekkäin. Samoin palikoiden leveyden (ja määrän) voi valita juuri värkkitavaran mukaan.

Puutavaraa valitessa kannattaa kiinnittä huomiota jokaisen lankun syy-rakenteeseen ja valita samasta kohdasta runkoa sahattuja.

Itselle sattui pieni lipsahdus syiden kanssa tuossa leppäkamassa. Sirkkelöin palikat kahdesta lankusta, mutta epähuomiossa tuli toinen lankku sahattua väärältä puolelta.
Siis puolet palikoista on sellaisia, jotka ovat luonnostaan kovertuvia. Tarkoitus oli tehdä kuperia ts. että olisivat samoin päin niin rungossa kuin rummussakin.
Yritän sekoittaa nuo palikat vuorojaolla aihioon. Tämä saattaa kompensoida hieman tuota kuivumisessa syntyvää "elämistä".
rm_wispila
08.03.2007 14:50:18
noista viisteistä vielä:

mistähän löytyy edukkaita jyrsimenteriä 45 (tai 30) asteella ?

Kaikenmaailman muototeriä kyllä on tarjolla, mutta näitä "peruskaluja" ei tahdo löytyä...

Riittäkö viisteen jyrsinnässä terän laakeri ohjaamaan runkoa vai tarvitseeko pöytään rakentaa jonkinlainen apuohjainrulla ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)