sleebah 02.03.2007 18:06:48 | |
---|
oon soittanu skittaa about vuoden ja en ole varma tartunko oikein plektraan; otan siitä kiinni kolmella sormella; peukalolla, etu- ja keskisormella.. tämä ote tuntuu jotenkin "tukevammalta" kuin ottaisi pelkästään etusormella ja peukalolla kiinni.. ote on ihan jees mutta pinchit ei tahdo onnistua kunnolla? pitäisikö siis vaihtaa kahden sormen tekniikkaan? luin tuon http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=6 mutta silti olisi kivaa tietää soittaako muutkin kolmella sormella Hell yeah! |
oiva tumpeloinen 02.03.2007 18:10:11 | |
---|
Eihän se kirjasta opittu tekniikka ole, mutta jos pystyt soittamaan sillä kaiken tarvittavan, niin kaikki hyvin. Etkä ole ainoa kyseisellä tavalla soittava kitaristi. Mainittakoon yhtenä esimerkkinä Morse, joka aika usein hypistelee plärää kolmella sormella. Paino sitten sillä, että oikeasti pystyt soittamaan sillä kaiken. Sillä tulee myös pinchit ja muut leikit tarvittaessa. Ja ettei plekukäden asento väänny niin oudoksi, että se myöhemmin rasittaa liikaa lihaksistoa, jolloin tulee jännetupintulehduksia ems. oireita. |
Karipiirto 02.03.2007 18:26:44 | |
---|
Ite soitin noin pitkään mutta jotenkin tiedostamattani muutin otettani siihen "oikeampaan". Tosiaan vaikka aluksi se etusormi-peukalo -ote voi tuntua huteralta niin kyllä se ihan yhtä tukeva on kun sen oppii. Kyllähän se helpotta esim justiin noita pinchejä ja muita ja pikkaus tulee luonnollisemmaksi. Ite soitin noihin aikoihin pelkästään downstrokella mutta vaihdon myötä aloin soittaa enempi alternate/economy -pikkausta. Vaihda jos siltä tuntuu mutta ei se pakollista ole. Kukin tyylillään janiinpoispäin...:-) Alien : "I come in peace."
Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. " |
zuppermuhle 02.03.2007 18:38:10 | |
---|
Tekniikalla ei ole mitään väliä kunhan et hajota paikkojasi. Itsekkin pidän plektraa kolmella sormella. M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?" |
ankkiz 02.03.2007 19:49:05 (muokattu 02.03.2007 20:24:14) | |
---|
Koitappa huvikses soittaa vaikka viikon ajan pelkästään kahdella sormella, ja jos ei sen jälkeen tunnu jo luonnolliselta niin vaihda vain takaisin omaan tyyliisi. Itselläkin oli sama ongelma, että kahdella sormella plekun pitäminen tuntui liian huteralta, mutta luin sitten "oikeaoppisesta" tavasta ja päätin tehdä juuri kuten äsken neuvoin eikä mennyt kuin 4 päivää kun molemmat tavat tuntuivat jo yhtä luonnolliselta. Joskus jos satun soittamaan käsi nyrkissä, niin välillä huomaan että soitan tavallaan 2,5:lla sormella, eli keskari on etusormen päällä. Tiivistettynä: Jos sun tapas tuntuu hyvältä niin älä sitä ala väkisin muuttamaan, mutta kannattaa kokeilla "oikeaoppisiakin" tapoja, saatat yllättyä! :) EDIT: Ja jos jännität jotain lihasta enemmän kuin laki sallii niin jotain on vialla, on se sitten oma tai "oikeaoppinen". Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
FensonGibder 05.03.2007 11:41:30 | |
---|
Ehkä plektrasi koko on liian iso? Kokeile oikein pienellä mallilla. Toinen syy voisi olla, että plekusi on liian paksu. Kokeile esim. .50 tai vielä ohuemmalla. Ohutta plekua ei tarvitse puristaa niin kovaa kuin paksua, koska se joustaa. Kaksi sormea riittää aivan hyvin pitämään nysväkkeen paikoillaan. Plekutaito kehittyy soittamisen myötä, joten ehdit tarvittaessa vaihtaa takaisin paksumpaan malliin myöhemminkin. Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan! |
oiva tumpeloinen 05.03.2007 11:57:06 | |
---|
Ehkä plektrasi koko on liian iso? Kokeile oikein pienellä mallilla. Toinen syy voisi olla, että plekusi on liian paksu. Kokeile esim. .50 tai vielä ohuemmalla. Ohutta plekua ei tarvitse puristaa niin kovaa kuin paksua, koska se joustaa. Kaksi sormea riittää aivan hyvin pitämään nysväkkeen paikoillaan. Plekutaito kehittyy soittamisen myötä, joten ehdit tarvittaessa vaihtaa takaisin paksumpaan malliin myöhemminkin. Vilkaisin vähän aloittajan musiikkimieltymyksiin. Mä luulisin, ettei liian ohut plärä ole mikään apu tuossa. Ja mielestäni on vähän perse edellä puuhun kipuamista (mitä vastaan mulla ei mitään ole), jos aletaan miettimään sopimattomia työkaluja, jotta saadaan jokin toinen asia luistamaan. Plärätekniikka on muutenkin ikävä kyllä vähän sellainen pakkotreenattava, että sen pitäisi sujua kohtuullisesti ihan millä plärällä tahansa. Ja kun se ei kuitenkaan ole mikään voimalaji. Mutta vieläkin mä olen sitä mieltä, että anna mennä vain sillä omalla tavalla, mikäli sillä kaikki taittuu, eikä se aiheuta mitään lihastollisia ongelmia. |
edgehill 05.03.2007 13:46:04 (muokattu 05.03.2007 13:49:04) | |
---|
|
fred 05.03.2007 14:08:56 | |
---|
Nää on tosi yksilöllisiä asioita eikä sellaista yhtä "oikeaa" tapaa soittaa ole olemassakaan. Tee niinkuin parhaaksi koet mutta kokeile kaikkea. |
Karipiirto 05.03.2007 14:11:40 | |
---|
Eikös Santanakin käyttänyt/käytä tuota tyyliä? Ainakin mitä olen noita keikkapätkiä nähnyt niin miehellä on iso kolmiopleku kolmen sormen otteessa. Alien : "I come in peace."
Dolph Lundgren: "Then you go in pieces, asshole. " |
John Titor 05.03.2007 14:26:09 | |
---|
Kyllä tuota tekniikkaa käyttää esim. jazzari Pat Metheny: http://italia.allaboutjazz.com/ital … alto/pat_metheny_05_perugia2006.jpg Kuva oli paras mitä löysin mutta esim DVD-levyiltä näkee hyvin, että kolmen sormen tekniikka on käytössä. t. edgehill edit: löytyi toinen kuva http://www.nytimes.com/2005/02/25/a … amp;ei=5090&partner=rssuserland ja sieltä "Enlarge this image" Täytyy muistaa, että järkevät plektranpitotavat riippuvat täysin siitä, mitä haluaa soittaa ja miltä haluaa kuulostaa. Metheny ei esmes soita mitään trash-demppaushommia, jolloin se saa siirrettyä tolla kolmenkin sormen tekniikalla riittävästi painoa plektraan, ja sitä myöten tukevan saundin. Lisäksi Metheny ei myöskään soita ikinä mielettömän kovaa. Morse soittaa hyvin, mutta sen atakki on varsinkin dempatuissa jutuissa hiukan heikko - saundi ei siis ole paras mahdollinen - jos vertaa vaikka Dimeolaan tai Petrucciin, joilla on tukevampi ote plektrasta ja sitä myöden pienemmällä työllä tukevampi saundi. Hetfield saa sahaukset ja demppaamiset toimimaan, mutta se ei soita mitään himmeän teknistä kamaa koko kaulan alueelta. Eli jos haluaa voimaa, siis laajemman dynamiikkaskaalan käyttöön dynamiikkaskaalan yläpäässä, ja aikoo demppailla, kannattaa hakea tukevaa tapaa pitää plektraa. Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
Isoissa kolmioplekuissa on sekin hyvä puoli, että ne kestävät kolme kertaa kauemmin kuin samanlainen pisaramalli. Siinä on kolme samanlaista kulmaa mitä kuluttaa. Siitä huolimatta käytän nykyisellään pisaramallia... En muista miksi siirryin kolmioista pisaroihin. Jotain sillä oli koon kanssa tekemistä, mutta en muista mitä. Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen |
ankkiz 05.03.2007 20:06:44 | |
---|
Ei se koko ratkaise, vaan se miten sitä käyttää! Ja värilläkään ei ole väliä. Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
papitsu 05.03.2007 21:01:18 | |
---|
Ja värilläkään ei ole väliä. Kunhan se on pinkki! PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
Antero-- 05.03.2007 21:04:42 | |
---|
Lisäksi Metheny ei myöskään soita ikinä mielettömän kovaa. Kyllä Zero Tolerance for Silencellä ja Song X:llä aikamoista mättöä on. En kyllä tosin muista kunnolla, jäi näiden levyjen kuuntelu jostain syystä kesken :) Antero "Einmal ist Keinmal" |
ankkiz 05.03.2007 21:16:53 (muokattu 05.03.2007 21:19:31) | |
---|
Kunhan se on pinkki! Jeps oikea meininki, itselläni kyllä menee ehkä hitusen myös violetin puolelle, 0,96mm (konnadunloppi) siis kyseessä. Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
RekoS 05.03.2007 23:06:17 | |
---|
aloittajalle voisin sanoa, että mulla oli sama tilanne ku olin soittanu vuoden. Sitte vaihdoin sen "kaverien mukaan oikeanpaan", totutteluun meni jopa kuukausi tai kaksi. Mutta näin jälkeenpäin se yksi vuosi väärällä tekniikalla oli vain takapakkia. Samalla vaihdoin muuten vasemman käden tekniikkaa eli enemmän kohtisuoraan otelautaa kohden eli niin kuin monilla tiluttajilla, ja tämäkin on osoittautunut erittäin hyväksi asiaksi. Siinäkin meni tosiaan kauaa totutella mutta toisinaan ei vaan pidä luovuttaa. |
Appelsiini 06.03.2007 02:06:29 | |
---|
Ei vissiin ole mitään oikeaa tekniikkaa pitää plektraa. Minä pidän plektraa peukalon ja keskisormen välissä. Erittäin toimiva tyyli. Pinchit soi hyvin ja ote on tukeva ja soitto sujuu erittäin mukavasti. "These go to eleven" -Nigel Tufnel from movie Spinal Tap |
papitsu 06.03.2007 11:19:17 | |
---|
Jeps oikea meininki, itselläni kyllä menee ehkä hitusen myös violetin puolelle, 0,96mm (konnadunloppi) siis kyseessä. 0.71 konnadunloppeja minulla, täysin pinkkejä. :) Kuten sanottu, ei pitäisi olla olemassa mitään "oikeaa" tekniikkaa. Jokainen vetäköön niinkun itse tykkää, kunhan ei vammoja tule. Jos tulee, niin sitten voikin olla jo tekniikassa korjaamista. Itsehän soitan pääosin tuolla kolmisormiotteella. Nytten tosin alkanut pikkuhiljaa harjoittelemaan tuota peukalo-etusormi -otetta, että jäisi keskisormi vapaaksi hybridille. PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT! |
nannne 06.03.2007 13:56:24 | |
---|
Ei vissiin ole mitään oikeaa tekniikkaa pitää plektraa. Minä pidän plektraa peukalon ja keskisormen välissä. Erittäin toimiva tyyli. Pinchit soi hyvin ja ote on tukeva ja soitto sujuu erittäin mukavasti. Tätä se miullaki on, tuohon muljahti tuosta kolmensormen rutistelusta. Kyllä se soitto toimii, ja tuntuu sitten kovin "kömpelöltä" kun sitä yrittää etusormipeukalo hypistellä. |