Aihe: Kielten madaltaminen?
1 2
ttaavi
04.03.2007 22:07:19 (muokattu 04.03.2007 22:10:29)
Tervees,

Mulla on Ibanezin teräskielinen akustinen kitara V72. Olen soittanut sillä tästä kesästä lähtien ja nyt on alkanut tuntua hiljalleen että perskules ne kielet on liian korkealla, meinaan välillä joutuu "sormet verillä" painamaan niitä.

Kaupassa kokeilin samaa kitaraa, ihan vain testatakseni, että onko siinä sama vika, eipäs ollut ei. Jotenkin kielet tuntuvat liian "kireiltä" ja jäykiltä, raskailta painaa alas?

Olen koittanut säätää kaularautaa, ei auta, ja jos auttaa niin aivan liian vähän. Mikä seuraavaksi neuvoksi?
Did you see the stylish kids in the riot?
Milkop
04.03.2007 22:11:02

Tallaa voisi tietenkin hioa vähän, samoin satulaa. Näissä hommissa tosin kannattaa olla tarkkana, ettei liipaise liikoja pois. Viisammat jatkakoot, käytännön kokemusta ei meikäläisellä näistä hommista ole.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell | THV-klubi #49
ttaavi
04.03.2007 22:11:36
Juu, tuo on käynyt ittellänikin mielessä mutta en ole löytänyt asiallisia ohjeita! nyt löytyi nähtävästi! Pistänpä plussan!
ttaavi
04.03.2007 22:17:08
Tallaa voisi tietenkin hioa vähän, samoin satulaa. Näissä hommissa tosin kannattaa olla tarkkana, ettei liipaise liikoja pois. Viisammat jatkakoot, käytännön kokemusta ei meikäläisellä näistä hommista ole.

Kitaran mukana tuli kaksi tallaa, joten pidän toisen koskemattomana varalla ihan kaiken varalta :)
flattopguitar
05.03.2007 09:24:11 (muokattu 05.03.2007 09:25:37)
Olin aikaisemmin sitä mieltä, että hiominen pitää tehdä tallan alapinnasta jos haluaa madaltaa kaikkien kielten korkeutta, mutta olen tullut toiseen lopputulokseen. Soundin kannalta on kriittisen tärkeää, että tallan alapinta on täydellisen tasainen ja suora. Tämä aikaansaaminen pelkällä käsivaralla ja hiekkapaperilla on joskus ongelmallista. Kun saat sen täysin suoraksi, niin pitäisi vielä ottaa vähän pois ja sitten kun ottaa lisää pois, niin pohjasta tulee hieman kiero. Kierous johtuu käden liikkeestä joka painaa tallan pohjaa hiekkapaperia vasten hieman huonossa kulmassa tai liikeradassa...

Jokatapauksessa, nykyisin madallan kielten korkeutta niin, että että mittaa korkeuden kieliurasta sen pohjaan työntömitalla ja viilalla madallan uraa niin paljon kun haluan kieltä laskea. Esim. jos kieli on 12. nauhalta 2.3mm korkeudella ja haluan saada sen 2.0mm korkeuteen ja kieliura on pohjasta 6.5mm korkeudella, niin otan pois 2.3mm-2.0mm x 2 = 0.6mm. Työnnän viilalla urassa muutaman kerran ja mittaan korkeuden. Kun olen päässyt n. 0.1mm päähän tavoitteesta niin lopetan. Tämän jälkeen poistan päällisen ylimääräisen aineksen hiomapaperilla. Näin en joudu riskeeraamaan pohjan tasaista muotoa, vaan teen muutokset vain päälle. Tällätavoin pystyy myös akustisen kielenkorkeutta säätämään kielikerrallaan ja 0.1mm tarkkuudella, kuten sähkökitarassa jossa on ruuvitalla!
okkis
07.03.2007 00:21:07 (muokattu 07.03.2007 00:23:55)
Soundin kannalta on kriittisen tärkeää, että tallan alapinta on täydellisen tasainen ja suora.

Hmmm, ite ainaki kieliä korottaessa työnsin puulastuja tallan alle, ja bassopuolelle useamman, ettei raapis nauhoja vasten, ja näin ollen talla on hieman 'vinossa'. Saundiin tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut (muuta kuin positiivisesti, särinä loppui). Lastuja en kuitenkaan paljoa laittanut, korkeus nousi 0,7mm - 1,5mm, eli a) joko olet väärässä, b) se on tapauskohtaista, c) ymmärsin sinua väärin, d) lastu + talla suhde on jotenkin niin tiukasti, ettei se aiheuta mitään häiriötä siellä tai sitten vaihtoehto e) mikä ei ole mikään ylemmistä. Itsestäki tuntuu siltä että tallan pohjan ois oltava suora ja tasainen, mutta tämän tapauksen jälkeen pakko saada varmempaa tietoa
panadol
07.03.2007 02:29:56
Hmmm, ite ainaki kieliä korottaessa työnsin puulastuja tallan alle, ja bassopuolelle useamman, ettei raapis nauhoja vasten, ja näin ollen talla on hieman 'vinossa'. Saundiin tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut (muuta kuin positiivisesti, särinä loppui). Lastuja en kuitenkaan paljoa laittanut, korkeus nousi 0,7mm - 1,5mm, eli a) joko olet väärässä, b) se on tapauskohtaista, c) ymmärsin sinua väärin, d) lastu + talla suhde on jotenkin niin tiukasti, ettei se aiheuta mitään häiriötä siellä tai sitten vaihtoehto e) mikä ei ole mikään ylemmistä. Itsestäki tuntuu siltä että tallan pohjan ois oltava suora ja tasainen, mutta tämän tapauksen jälkeen pakko saada varmempaa tietoa

Ideaalia varmaan olisi että talla olisi mahdollisimman yhtenäinen ja pohjastaan tasainen. Tapauskohtaisesti ero ei ehkä aina ole merkittävä. Materiaalit vaikuttavat varmaan myöskin, kuten kannen puun/laminaatin paksuus, tallan ja tallapalan materiaali jne.

On toinenkin syy, miksi irtolastujen lisääminen on mielestäni huono tapa korjata matala tallaluu. Kuten kirjoitit, on talla lastujen lisäämisen jälkeen vinossa. Tämä johtunee siitä että tallaluulla ei ole enää tilaa asettua tallan koloon tarpeeksi syvälle, ja kielet painavat sen etukenoon, kun tallapuu ei enää tue sitä sivuttaissuunnassa tarpeeksi. Intonaatio ei enää ole kohdallaan, ja tallapala vääntää tallaa ja sitä kautta koko kitaran kantta.
Itsekin olen joskus hätäpäissäni lisännyt jotain tulitikkuja tms. liian matalaksi hiotun tallan alle, joten ilmiö on tuttu.

Täällä esitetään korjaustapa, jossa matalaksi hiotun tallaluun alle liimataan ja muotoillaan sen kiinteäksi osaksi eebenpuulastua: http://www.guitarsaddles.com/SaddleShim.asp . Toisaalta kaveri myy ko. tavaraa, joten itse olisin ehkä kuitenkin sitä mieltä että paras tapa korjata liian matala tallaluu, on korvata se uudella...

Tässä vielä hyvä Frets.comin sivu talloja koskien: http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … n/Guitar/Setup/Saddle/saddle01.html
flattopguitar
07.03.2007 10:22:36 (muokattu 07.03.2007 10:24:19)
Täällä esitetään korjaustapa, jossa matalaksi hiotun tallaluun alle liimataan ja muotoillaan sen kiinteäksi osaksi eebenpuulastua: http://www.guitarsaddles.com/SaddleShim.asp . Toisaalta kaveri myy ko. tavaraa, joten itse olisin ehkä kuitenkin sitä mieltä että paras tapa korjata liian matala tallaluu, on korvata se uudella...

Mä olen ostanut tuollaisen setin ja koittanut sitä luusatulan pohjassa. Lopputulos oli mielestäni yhtä huono kuin "shimmien", eli niiden irtolastujen/liuskojen käyttäminen tallan alla. Tietenkin jos laittaa korkean irtopalan, niin kielet nousevat korkeammalle ja voluumi kasvaa. Jos käyttäisi saman korkuista tasa-aineista luutallaa, niin äänenlaatu ja voluumi olisi vieläkin parempi. Mitä vähemmän liikkuvia osia kielten ja tallan välissä on, niin sitä paremmin kielen energia siirtyy kanteen. Ongelma tuossa ebenpuulastussa oli se, että sen työstäminen taas tasaiseksi oli vaikeampaa kuin luusatulan. Setin mukana tullut ebenpuu ei ollut parasta laatua vaan hyvin pehmeää.

Jos tarvitsee nopeasti korottaa kieliä, niin joku muovilastu vaikka luottokortin reunasta toimii ihan hyvin, eikä vaikuta soundiin hirveästi, mutta jos haluaa pysyvämmän ratkaisun, niin kannattaa teettää tai tehdä uusi tallaluu. Aika ikävää jos se vinossa oleva talla katkaisee ebenpuu tallan parin tonnin kitarasta...
okkis
07.03.2007 11:29:54
sitähän minä tässä mietinkin, että kun se ei vaikuta soittimeni sävelpuhtauteen mielestäni ollenkaan. Eli kitara toimii ihan niinkuin ilman lastuja, ainoastaan särinä nauhoja vasten on harvinaisempaa. Lastua on hyvin vähän siellä alla. täytyy kai joskus koittaa korkeammalla tallalla
flattopguitar
07.03.2007 11:40:51 (muokattu 07.03.2007 16:54:15)
Ei intonaatioasiat ole yksiselittäisiä, siihen vaikuttaa tallaluunpaikka, nauhatyö, kieltenkorkeus ja kieltenmerkki. Esim. jälkimmäinen sillä tavoin, että toiset kielet alaspainettuina joustavat enemmän kuin toiset, eteenkin klassisten kitaroiden kielet joustavat paljon ja klassinen kitara ei tarvitse kompensaatiota korjaamaan alaspainetun kielen vaikutuksia intonaatioon. Jos kitaran skaalanpituus on vaikka 650mm ja talla on 2.5mm leveä ja se on 15asteen kulmassa, niin kielen kosketuspinta on siirtynyt millimetrin osia. Akustisessa kitarassa tälläistä harvoin huomaa jos ei tutki avoimien kielten, alaspainettujen ja huiluäänien keskinäisiä suhteita.
discominister
12.03.2007 21:03:12
Kannattaa tosiaan olla varoivainen miten paljon siitä tallasta silpaisee pois.

Itse toteutin juuri vähän aikaa sitten tämän operaation. Talla vaan pois paikoiltaan ja ruuvipenkkiin kiinni. Sitten aina tussilla pohjan väritin ja annoin hetken kuivua. Kuivuttua viilasin väritetyn osan pois, jolloin pohja hioitui tasaisesti.

Nyt vain olen harmikseni huomannut, että taisin ottaa hieman liian matalaksi. Kielet, varsinkin paksuimmat, alkavat säristä nauhoja vasten, jos soitan n. 5. nauhalta ylöspäin plekun kanssa. Mutta jos rauhallisesti soitaa, eikä hirveetä sahausta, niin soihan se kauniisti.
Kaipa tuo joskus kuitenkin pitäisi saada korjattua. Ei taida auttaa, kuin uusi talla? Vai voisiko ohuemmat kielet auttaa asiaan?
flattopguitar
12.03.2007 21:18:38
Mutta jos rauhallisesti soitaa, eikä hirveetä sahausta, niin soihan se kauniisti.
Kaipa tuo joskus kuitenkin pitäisi saada korjattua. Ei taida auttaa, kuin uusi talla? Vai voisiko ohuemmat kielet auttaa asiaan?

Ainakaan ohuemmat kielet eivät auta, vaan särinä kuuluu pahempana. Paksummat kielet voivat taivuttaa kaulaa hivenen enemmän ja särinä voi vähentyä, mutta ei välttämättä. Koita laittaa kaulaan vähän lisää koveruutta. Parempi olisi tehdä kuitenkin uusi tallaluu. Juuri näistä syistä kannattaisi jättää se alkup. koskemattomaksi ja tehdä aina uusi tallaluu, vaikka haluaisi madaltaa kieliä, jotta pystyy palaamaan takaisin siihen vanhaan ja hyvään jos homma epäonnistuu.
discominister
13.03.2007 07:38:09
Ainakaan ohuemmat kielet eivät auta, vaan särinä kuuluu pahempana. Paksummat kielet voivat taivuttaa kaulaa hivenen enemmän ja särinä voi vähentyä, mutta ei välttämättä. Koita laittaa kaulaan vähän lisää koveruutta. Parempi olisi tehdä kuitenkin uusi tallaluu. Juuri näistä syistä kannattaisi jättää se alkup. koskemattomaksi ja tehdä aina uusi tallaluu, vaikka haluaisi madaltaa kieliä, jotta pystyy palaamaan takaisin siihen vanhaan ja hyvään jos homma epäonnistuu.

Ahaa. Kiitos vastauksesta! Muistelin vain jostain lukeneeni, että ohuemmat kielet tarvitsevat pienemmän tilan värällähdekseen.
Turder
13.03.2007 16:57:34 (muokattu 13.03.2007 16:58:27)
Ei mitään.
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
Rotuvaari
20.03.2007 23:50:06
No niin. Vaihdoinpa tässä kielet akustiseen ja muistelin tätä ketjua. Mielestäni kielet ovat olleet liian korkealla alusta alkaen (ostin lokakuussa) ja päätin ottaa tallan luun käsittelyyn.

Tunnin äheltämisen jälkeen olin saanut hiottua sen mitä halusinkin ja hioin nimen omaan sieltä luun alalaidasta. Päällinen puoli on kitarassani kaareva, joten siitä en uskaltanut lähteä madaltamaan. Siellä luun alaosassa oli vielä merkinnät molemmissa reunoissa ja keskellä, joten hiominen oli helppoa.

Asensin kielet paikoilleen ja hyvin tuntui onnistuneen. Kielet ovat mielestäni just, eikä melkein oikealla korkeudella ja soittaminen helpottui soinnin pysyessä entisellään. Siis akustisesti. Vedin piuhan kiinni vahvistimeen ja sain huomata, että ainoat kielet, jotka soivat ovat alimmaiset, E ja A. Neljä muuta kieltä ovat ns. kuolleita, eikä mikki pysty jostain syystä poimimaan värähtelyä. Siis... missä meni vikaan?

Kitarani on Ibanez PF60-SCE elektroakustinen ja tosiaan tuo tallan luu on päältäpäin kaareva. Hioin päällystäkin, mutta vain hyvin vähän. Sen verran, että kielten jättämät painautumat tasottuivat. Alun alkaen oli tallassa B-kielen kohdalla painautuma, enkä ollut varma siitä, oliko se tarkoituksellinen. Ilmeisesti oli... hioin sen painautuman kohdalta kanssa tasaiseksi. Nyt kieliä katsoessa ne näyttävät silmämääräisesti olevan täysin oikealla korkeudella, mutta vain kaksi paksuinta kieltä soivat vahvistimen kanssa. Ilmeisesti uuden tallan hankintaan, vai?
I hate Smurfs!
panadol
21.03.2007 00:26:49
Veikkaan että on käynyt niin että talla ei ole enää täysin tasainen pohjastaan, eikä lepää näinollen piezomikin päällä tasaisesti.
Koita irrottaa ja tarkastaa, asenna takaisin treblepuoli edellä, siten että on varmasti pohjassa.
Taitaa mennä uuden tallan hankkimiseksi, ellei vanhassa ole enää varaa poistaa matskua.
Joku kitarankorjaaja tekee varmaan sulle luutallan suht edullisesti, jos et itse halua enää hommaan ryhtyä.
Rotuvaari
21.03.2007 00:40:44 (muokattu 21.03.2007 02:28:09)
Veikkaan että on käynyt niin että talla ei ole enää täysin tasainen pohjastaan, eikä lepää näinollen piezomikin päällä tasaisesti.

Ok. Olin kyllä tarkistavinani, että se on tasainen(asetin tasaiselle alustalle), mutta ehken kiinnittänyt siihen tarpeeksi huomiota kuitenkaan. Eli ilmeisen tarkkana saa olla. Ja pashat... taitaa mennä uusien kielien hommaamiseen, ellei saa noita vielä takaisin, tuli nimittäin lyhennettyä jo voitonriemuissani. Saas nähdä, kun en ole koskaan joutunut vielä irroittamaan ja asettamaan samoja kieliä uudestaan.

Kiitän ja kokeilen vielä! +

E: Tajusin, jopa, ettei niitä kieliä tarvitse akustisessa irroittaakaan, vaan pelkkä löysääminen riitti. Ja asiaan: Oli siinä vielä varaa hioa ja tasata, tosin liika oli liikaa ja kohtuus se on kerjätessäkin. Lopulta sain kielet soimaan niin kuin pitää, mutta viritellessäni kitsua huomasin, että ala-E rämisee kolmannelta nauhalta otettaessa. Elikkä liikaa tuli otettua kuitenkin pois. Pitänee katsella huomenissa, josko tuon "luun" tekisi itse. Voisi kokeilla PC-muovilevyn kanssa, tai sitten probionaattilevyn, mikä on kyllä tosin ehkä liian pehmeää. Ainakin tuota muovilevyä työstettäessä on yksi sivu varmasti suora. Päällinen, eli kaareva sivu pitää muokata alkuperäisen mallin mukaan.
I hate Smurfs!
flattopguitar
21.03.2007 09:24:58 (muokattu 21.03.2007 09:26:34)
Sen verran, että kielten jättämät painautumat tasottuivat. Alun alkaen oli tallassa B-kielen kohdalla painautuma, enkä ollut varma siitä, oliko se tarkoituksellinen. Ilmeisesti oli...

Tarkoitat ilmeisesti tallan päällä olevia pieniä kieliuria jotka sitten hioit pois? Niilläkin on hieman sointia parantava vaikutus eteenkin kielillä e, h ja g, mutta myös paksummilla. Jos tallan yläpinta on täysin tasainen, niin kieli helposti liikkuu hieman sivusuunnassa kun sen laittaa voimakkaasti soimaan. Tämä vähentää sitä värähtelyenergiaa jonka kieli voisi antaa suoraan kanteen tallan kautta. Tästä syystä olen aina itse tehnyt pienet urat kielille, koska vaikutus soundiin on positiivinen. Kielten korkeuden madaltaminen on myös helppoa, kun laittaa vain viilan uraan ja vetää muutaman kerran. Sitten kieli takaisin vireeseen ja katsoo miten viilaus vaikutti. Kun kieli on sopivalla korkeudella, niin hioo ylimääräisen aineksen päältä pois hiekkapaperilla ja jättää vain hyvin pienet urat näkyviin. Sellaiset ettei kieli ole niissä kokonaan, mutta joissa se kuitenkin pysyy tukevasti eikä liiku sivusuunnassa.

Talla hiominen päältä ympyrämuotoon ei myöskään ole kovin vaikeaa ja samalla voi tehdä pieniä intonaatiokorjauksia. Itse yleensä hion tallan yläpinnan niin, että jos sitä katsottaisiin suoraan päältä, niin ohut e-kielen kosketuspinta on ihan keskellä tallaa. H-kielen taas melkein oikeassa reunassa (pieni kääntymiskulma pitää olla ettei kieli joudu tekemään käännöstä ihan terävän reunan päällä). G-kieli taas puolessa välissä ja tasaisesti seuraavat aina vähän lähempänä oikeata reunaa, mutta kuitenkin niin ettei paksukaan E-kieli ole kuin 1/3 tallaluun paksuudesta reunasta.
Rotuvaari
21.03.2007 16:25:39
Tarkoitat ilmeisesti tallan päällä olevia pieniä kieliuria jotka sitten hioit pois?

En niitä normaaleja uria, vaan B-kielen kohdalla oli luussa vajaan sentin matkalta (7mm) kolo/painautuma, eli B-kieli oli siinä kohtaa piirun verran alempana, kuin muut kielet. Painauman kohdalla tallanluun takapuolella oli taas sen painauman levyinen (7mm) paksumpi kohta, joten lienee kyseessä valmistus/valuvirhe? Poistin samalla sen paksumman nokareen sieltä hiomalla. No, pitää kuitenkin yrittää rakennella tuota osaa itse, ennen kuin sitten ottaa yhteyttä ammattiauttajaa (hyvin tod. näk.)

Ja kyllä; jos olisin arvannut, miten säntillinen tuon alalaidan pitäisi olla (jep, luin kyllä aiempia kirjoituksia), olisin tietty työstänyt alun alkaen tuota päällistä, kaarevaa osaa. No, vahingosta viisastuu, sanoi entinenkin mies kun ehkäisy petti.
I hate Smurfs!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)